Gå til innhold
Hundesonen.no

Søker voksen hund med tydelig språk


Enits

Recommended Posts

Inspirert av tråden til yatzy ang hundens språk og måten å ta valp/unghund på.

Har en valp som ikke eier sosiale antenner, hun braser på uten å tenke over at hun kan være litt for ivrig og hardhendt. Jeg har dessverre ingen hunder i min omgangskrets som er tydelige nok i språket sitt til å kunne "oppdra" henne i hundeoppførsel.

Så lurer på om det er noen i Bergen med en voksen hund som liker og leke, men som også gir klar beskjed på riktig måte når nok er nok, eller når valpen blir for voldsom?

Hun trenger å få seg en liten lærepenge på det området, før hun virkelig pirrer på seg noen hun ikke kan takle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Åsane, men er mye på laksevåg. Og kan bevege meg rundt, låne bil :getlost:

Hun er en blanding av elghund, shæfer, husky og malamute. Hun er veldig snill, men litt vel ivrig i lek, dermed kallenavnet adhd ulven :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha hjulpet, men min er nok ikke den aller tydeligste av dem. Hun kan finne på å knurre når hun ikke vil leke, men fremdeles være i lekestilling :getlost: Og nei, det er ikke noe skøy leke knurring, hun vil IKKE leke :wub: Dumme, raringen min.

Men gi beskjed, det kan hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha hjulpet, men min er nok ikke den aller tydeligste av dem. Hun kan finne på å knurre når hun ikke vil leke, men fremdeles være i lekestilling :getlost: Og nei, det er ikke noe skøy leke knurring, hun vil IKKE leke :D Dumme, raringen min.

Men gi beskjed, det kan hun!

Hun har respekt for store hunder, fordi hun er redd de, så jeg vet ikke helt hvordan hun er i en lek situasjon med de, annet enn en malamute hun leker med som går overraskende bra. Men de små hundene, de får virkelig gjennomgå, løper de ned og hopper på de og sånt.. Så kunne trengt en liten hund som klarer å si ifra, og setter seg i respekt :wub:

12 på lørdager og 13 på søndager :D Stavkirken, jeg kan bli med en dag og vise deg :D

Jaaa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg anbefaler deg at du oppdrar valpen din isteden for å gi andre fremmede hunder en oppgave som hverken er naturlig eller nødvendigvis spesielt heldig for en valp. Din hund, ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg at du oppdrar valpen din isteden for å gi andre fremmede hunder en oppgave som hverken er naturlig eller nødvendigvis spesielt heldig for en valp. Din hund, ditt ansvar.

Det var da voldsomt krasst da. Jeg oppdrar henne, men sosial omgang med andre hunder er også noe jeg ikke kan gi henne. Derfor er det viktig at hun lærer seg å lese tegnene til andre hunder, og det kan faktisk ikke jeg gjøre.

Uansett hvor mye jeg tar henne, stopper henne, irettesetter henne, så er hun for voldsom med hundene. Og beste måten å lære det på er ved å sosialiseres med en hund som klarer å gi tydelige meldinger om hva som er greit og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg at du oppdrar valpen din isteden for å gi andre fremmede hunder en oppgave som hverken er naturlig eller nødvendigvis spesielt heldig for en valp. Din hund, ditt ansvar.

Enits tenker på sosialiseringstrening med andre hunder for at den skal vite hvordan den skal oppføre seg mot andre hunder, det kan ikke vi som mennesker gi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har respekt for store hunder, fordi hun er redd de, så jeg vet ikke helt hvordan hun er i en lek situasjon med de, annet enn en malamute hun leker med som går overraskende bra. Men de små hundene, de får virkelig gjennomgå, løper de ned og hopper på de og sånt.. Så kunne trengt en liten hund som klarer å si ifra, og setter seg i respekt :getlost:

Hadde du bodd nærmere skulle dere fått hilst på Emma.. Hun veier 2,5kg men setter seg i respekt hos alle hunder, spesielt hvis de er yngre enn henne. (Emma er 4,5år)

Det er liksom nok at hun sier "KNURRGLEFSVRÆL" også har den yngre hunden lært det, en gang for alle.. Det tar omtrent 2-5 sekunder *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du bodd nærmere skulle dere fått hilst på Emma.. Hun veier 2,5kg men setter seg i respekt hos alle hunder, spesielt hvis de er yngre enn henne. (Emma er 4,5år)

Det er liksom nok at hun sier "KNURRGLEFSVRÆL" også har den yngre hunden lært det, en gang for alle.. Det tar omtrent 2-5 sekunder *ler*

Lært leksa overfor Emma, ja.:getlost:

Men ikke veldig sikker på at det hadde hjulpet en gang for alle overfor andre hunder selv om Emma hadde "satt henne på plass."

Er faktisk enig med Gråtass. Hunden din ikke for enhver pris leke med/herje med/bli oppdratt av andre hunder. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var da voldsomt krasst da. Jeg oppdrar henne, men sosial omgang med andre hunder er også noe jeg ikke kan gi henne. Derfor er det viktig at hun lærer seg å lese tegnene til andre hunder, og det kan faktisk ikke jeg gjøre.

Uansett hvor mye jeg tar henne, stopper henne, irettesetter henne, så er hun for voldsom med hundene. Og beste måten å lære det på er ved å sosialiseres med en hund som klarer å gi tydelige meldinger om hva som er greit og ikke...

Det var ikke krasst i det hele tatt. Det var et velmenende råd. Hva du legger i det, får være din sak. Det er ikke nødvendig at hunder har sosial omgang med absolutt alle andre hunder. Det er veldig enkelt å lære hunden sin spilleregler ovenfor andre hunder. Hvis hun oppfører seg så får hun leke, blir hun voldsom tar du henne i bånd, når hun roer seg får hun muligheten igjen. Om hun ikke tar den, så tar du henne i bånd og går derfra. Man trenger ikke "ta" hunden sin, irettesette den eller kjefte på den, for den vet faktisk ikke hvilke spilleregler som gjelder hvis den aldri har lært det.

Hva er sosialisering egentlig?! Sosialisering er å lære seg å omgåes flokken sin altså familien. Det er ikke å omgå alle hunder man treffer. Jeg håndhilser ikke på alle mennesker jeg møter bare fordi de er homo sapiens liksom.

Enits tenker på sosialiseringstrening med andre hunder for at den skal vite hvordan den skal oppføre seg mot andre hunder, det kan ikke vi som mennesker gi!

Forunderlignok, så har jeg hatt hund i snart 20 år og alle mine hunder, med unntak av en, har lært av meg, hvordan man oppfører seg blandt hunder. Påstår du med dine 5 ukers erfaring som hundeeier, at det jeg har gjort i to tiår er umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde møte opp på fantoft en dag, er flere hunder der som gir bra beskjed

Jeg vet ikke om det er det beste stedet, dersom hun kan være redd større hunder, jeg? For det er jo ganske så mange der, virker det som. :getlost: Kan fort komme opp i gærne situasjoner man selv ikke kan oppfatte da. Som kan gi utslag senere, liksom. Da ville jeg heller satset på å finne noen hunder som kan leke med valpen din på et sted der det ikke er så mye forskjellige språk - sånn i første omgang. :wub:

Jeg anbefaler deg at du oppdrar valpen din isteden for å gi andre fremmede hunder en oppgave som hverken er naturlig eller nødvendigvis spesielt heldig for en valp. Din hund, ditt ansvar.

Jeg er både enig og uenig. Jeg mener at de fleste valpene har godt av å møte noen voksne hunder med klart språk på hva som er lov og ikke lov. Hunden vi passer er klar i språket sitt om hva hun mener om valpen min. Han kan være ganske så ufin, og tar ikke hintet før han kanskje blir slengt i bakken av den andre hunden når det er nok. Selvsagt går jeg inn og sier i fra når jeg mener han er urettferdig også, altså. Men mitt språk i forhold til hennes er jo såklart helt forskjellig. Han møtte en fransk bulldog som tilhører moren til en kompis av meg engang han var mindre. Og han var faktisk frekk nok til å svare rått tilbake til den andre hunden når hun kjeftet på ham. Og når valper vanligvis møter denne hunden, gir de seg etter første kjefting.

Men valp er valp, liksom. De ER jo bare sånn, mange av de. Og jeg mener de har godt av å bli sosialisert med hunder som vet hvor ståa er, uten å være urettferdig. Vi mennesker klarer ikke å prate på samme måten til de heller.

Jeg vil heller ikke at valpene/hundene mine skal hilse på alt og alle på tur, men erfaringsmessig har de faktisk godt av å møte trygge, voksne hunder. Jeg tenkte liksom aldri på det med mine første hunder. Den ene var ikke noe særlig trygg på andre hunder grunnet manglende sosialisering med de. Den andre var direkte ufin, fordi han ikke helt oppfattet hvordan man skulle oppføre seg.

Jeg håndhilser heller ikke på alle jeg møter, men jeg vet jo hvordan jeg skal oppføre meg med folk. Og jeg tror nok jeg hadde vært litt mer annerledes dersom mine foreldre hadde holdt meg innesperret som barn. :D Man har jo sett tilfeller av det i både media og det som hører med, har vi ikke? For alle vet jo at barn skal kunne leke og lære av sine feil og få goder av det som de gjør riktig. Men de som faktisk ikke har fått noen erfaring med det, skjønner jo liksom ikke hvordan man oppretter sosiale antenner. Men jeg synes det uansett blir feil å sammenligne barn og hund på samme måten, men mye av det går jo akkurat på de samme prinsippene. Uten at det skal bli altfor antropomorfistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så spør jeg ikke om dette fordi hunden skal omgås alt og alle. Men det er viktig at den kan omgås i miljøet jeg er i, nemlig stallen, og der er det flere hundeeiere og er dermed viktig at hun kan lære seg og omgås disse. Og når hunden selv ikke klarer å gi beskjed, og jeg ikke klarer å stoppe hun, så trenger man faktisk litt hjelp fra andre hunder.. På samme måte som cæsar milan hjelper hunder ved hjelp av sin flokk.

Jeg forstår hva du mener med å oppdra hunden, og jeg gjør det så godt jeg kan. men visse ting kan jeg faktisk ikke lære henne, og trenger dermed en hund for å hjelpe meg/henne.

Godt mulig det ikke var krasst ment, men skrivemåten din sier noe annet :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forunderlignok, så har jeg hatt hund i snart 20 år og alle mine hunder, med unntak av en, har lært av meg, hvordan man oppfører seg blandt hunder. Påstår du med dine 5 ukers erfaring som hundeeier, at det jeg har gjort i to tiår er umulig?

å herregud, dette holder jeg meg faktisk for god til å svare på... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så spør jeg ikke om dette fordi hunden skal omgås alt og alle. Men det er viktig at den kan omgås i miljøet jeg er i, nemlig stallen, og der er det flere hundeeiere og er dermed viktig at hun kan lære seg og omgås disse. Og når hunden selv ikke klarer å gi beskjed, og jeg ikke klarer å stoppe hun, så trenger man faktisk litt hjelp fra andre hunder.. På samme måte som cæsar milan hjelper hunder ved hjelp av sin flokk.

Jeg forstår hva du mener med å oppdra hunden, og jeg gjør det så godt jeg kan. men visse ting kan jeg faktisk ikke lære henne, og trenger dermed en hund for å hjelpe meg/henne.

Godt mulig det ikke var krasst ment, men skrivemåten din sier noe annet :getlost:

Da er det disse hundeeierne du må fri til dersom det er deres hunder som du ønsker at hunden din skal kunne omgås. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det disse hundeeierne du må fri til dersom det er deres hunder som du ønsker at hunden din skal kunne omgås. :getlost:

Hjelper ikke, de er av den typen som skriker om hunden får en flis :wub: stakkar lille hunden min, og løfter den opp og vekk fra "farlighetene"

De ba meg om å ta henne i bånd fordi de ikke ville at hun skulle være så voldsom med hundene sine.. men når hun stod i bånd så lot de hundene terge og plage henne så hun ble super frustrert...

Ikke enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke, de er av den typen som skriker om hunden får en flis :wub: stakkar lille hunden min, og løfter den opp og vekk fra "farlighetene"

De ba meg om å ta henne i bånd fordi de ikke ville at hun skulle være så voldsom med hundene sine.. men når hun stod i bånd så lot de hundene terge og plage henne så hun ble super frustrert...

Ikke enkelt

Men selv om du trener på andre voksne hunder med tydelig språk så hjelper nok ikke det overfor hundene/hundeeierne i stallen din. Du kommer nok ikke utenom å ta for deg "problemet"/utfordringen der det er, og det er i stallen din. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om du trener på andre voksne hunder med tydelig språk så hjelper nok ikke det overfor hundene/hundeeierne i stallen din. Du kommer nok ikke utenom å ta for deg "problemet"/utfordringen der det er, og det er i stallen din. :getlost:

vil ikke noen sosialiseringstrening med andre hunder hjelpe i det heletatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg på kurs.

Venter fortsatt på at hundeklubben skal arrangere valpekurs.. Så ja, jeg vet det men det er ikke satt opp noen kurs enda.

Joda, skal starte med miljøtrening hos retrieverklubben på onsdag, så hun kommer til å få sosialiseringstrening der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...