Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhunder som mister pigmentering i nesen


Benedicte

Recommended Posts

Altsaa, jeg skulle likt aa si at Onkel fremdeles hadde en slik kullsort nese:

1231b.jpg

...men nei:

orhost.jpg

Ville ikke bekymret meg med mindre det staar spesifikt i standarden at de skal ha kullsort nese.

Men jeg er selv nysgjerrig paa hva det evnt. maatte vaere som foraarsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange polarhunder som fødes med svart nese, men etterhvert får lysere? Hvorfor skjer det så ofte på de og så sjeldent på andre raser?

Og hvor mye trekkes dette på utstilling? Det er snakk om en åpen hann på 5

hva slags rase er det snakk om ? ikke alle har svart nese i standarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men det er nok sånn for de fleste raser, at melanin blir fortynnet etterhvert (alder, vær og vind?)? Min tidligere golden hadde svart snute både sommer og vinter til det siste han levde. Han var fra typiske utstillingslinjer der de aller fleste i tavla hans mistet pigment på snuta etterhvert. Jeg kan ikke tenke på andre faktorer enn overstående, siden vi også mister litt melanin i huden på vinterstid i forhold til sommeren, eller om andre faktorer (fenotypiske) spiller inn? Gener har selvsagt mye å si, og naturlig utvalg og miljøet hunden lever i. Vil jeg nå anta. :wub:

For det er vel litt sånn at mørke snuter ofte blir mer beskyttet for UVA-stråling i forhold til lyse snuter (utsatt område). Og litt sånn som at i solrike land er de mørkere enn oss i nordiske land. Også har det seg hvordan melanin spiller inn i oss også. Forklaringen på at resten av familien min blir mørkere på sommeren, i forhold til meg som fortsatt står igjen kritthvit, aner jeg ikke. Jeg var vel ikke no' særlig med i det naturlige utvalget, kanskje. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen krise om nesen er lysere nå om vinteren. Det er faktisk tillatt

siterer fra standarden:

Nesebrusk: Stor og mørk; følger pelsens farge. Ofte leverfarget hos hunder med rødgylden pels. Kan være kjøttfarget om vinteren (vinternese)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk lest standarden i går, men denne hunden har ikke bare vinternese.

Ja, det er nok flere faktorer som spiller inn, men jeg lurer fortsatt på hvorfor polarhunder er så utsatt. Men det er nok som med alle andre raser at noe ligger mer latent enn annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk lest standarden i går, men denne hunden har ikke bare vinternese.

Ja, det er nok flere faktorer som spiller inn, men jeg lurer fortsatt på hvorfor polarhunder er så utsatt. Men det er nok som med alle andre raser at noe ligger mer latent enn annet...

Jeg tenker fortsatt på miljø (og naturlig utvalg ... polarhundene er jo ikke akkurat en varm sydhavshund). Men jeg tror kanskje jeg ikke riktig vet hva du mener, så vis gjerne bilde. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg har ikke pc og må bruke mobilen, og da er det ikke like lett å linke til bilder. Jeg søkte hvertfall på Max + husky, en hund som har vært med i en del filmer. Tror det ligger bilde av han i tråden om SH. Han har hvertfall en slik nese som jeg har sett på en del polarhunder, og som grønlandshunden jeg snakket om. Helt lys nese i midten, mens den er mørk ute på kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn. Jeg måtte nesten søke litt for å komme frem til et mulig svar selv. Men det virker som om de fleste SH-eiere får sånn snute på hundene sine om vinteren, men at den blir helt svart igjen om sommeren (mindre kontrast, i alle fall!). I forhold til enkelte raser (golden og labrador, f. eks), som gjerne beholder snøsnuta si hele veien frem til det siste. Jeg har ingen logisk forklaring på det, altså. Ikke annet en at man får så mye forskjellig mengde melanin i huden på rasene, som blir utvannet etterhvert? Om dette også vil affisiere snutefarge også (sånn bortsett fra sommer/vinter, for vi blir bleikere om vinteren vi også). For da tenker jeg på fargevariasjoner innenfor det vårt blotte øye ser - pelsfargevariasjoner innen golden, f. eks. Jeg ser mer rosasnutede lyse goldens kontra mørke goldens med rosa snute (der ser man i hvert fall ofte pigmentflekkene som henger igjen), f. eks.

Kanskje Hanna vet noe om dette? Interessant er det nå either way!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase kaller man det splittnese og det forekommer sammen med fargen "domino" som da er typiske polarhund tegninger.

domino.jpg

Har ikke hørt om noen dommer som har trukket for det, men dårlig pigmentering på andre farger/tegninger er det noen dommere som er strenge med. Trodde splittnese på polarhunder nesten var standard jeg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...