Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gir dere V&H?


Anette

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Har regna ut at 2% er 20 gram V&H pr 1 kg hund! 4% er jo da 40 gram pr 1 kg hund.. :icon_redface:

Mine får det tint, most med litt vann i og med litt tørrfor (bare for fiber) over.. En liten neve..

Mine får MYE skjønner jeg.. Men de trenger det da.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var IKKE forbredt på at V&H var rått når jeg kjøpte det :ahappy: Virker ikke som Nikita liker det noe særlig, og jeg liker ikke den blodige pølsa i kjøleskapet :lol:

Ja det var sikkert en skikkelig bombe... V&H var rå.... :whistle::D

Men du, fra spøk til alvor, forsøk å gi hunden halvfrossent og/eller prøv en av de andre variantene V&H før du gir opp prosjektet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var sikkert en skikkelig bombe... V&H var rå.... :whistle::ahappy:

Men du, fra spøk til alvor, forsøk å gi hunden halvfrossent og/eller prøv en av de andre variantene V&H før du gir opp prosjektet. :D

Skal selvfølgelig prøve mer, kjøpte to typer som skal prøves. Jeg tenkte bare våtfor ikke råttfor :lol:

Jeg har jo bare fort henne på tørt for til nå.

Men hun spiser litt når hun selv vil, så halvrossent blir fort opptint her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Sniker inn et lite spørsmål her :whistle:

Hvis man bestemmer seg for å fôre med v&h fra bikkja er valp, hvor lenge fôrer man med valpematen fra v&h? Når bytter man til "vanlig" pølse? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et lite spørsmål her :whistle:

Hvis man bestemmer seg for å fôre med v&h fra bikkja er valp, hvor lenge fôrer man med valpematen fra v&h? Når bytter man til "vanlig" pølse? :ahappy:

når de blir voksne/utvokst/ferdige, som regel ved 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et lite spørsmål her :whistle:

Hvis man bestemmer seg for å fôre med v&h fra bikkja er valp, hvor lenge fôrer man med valpematen fra v&h? Når bytter man til "vanlig" pølse? :ahappy:

Hun på dyrebutikken sa jeg kunne bruke den av kylling når hunden var valp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 33 også. Egentlig den med laks og, men 33 + ekstra omega 3 regnes som fullfor og det inneholder vel mer proteiner enn valpeforet? Jeg veksler mellom de tre, men forer mest med 33 til min valp. Grunnen til at jeg veksler er mest for å teste ut hvordan han fungerer på de forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor jeg skrev voksen/utvokst/ferdig. For jeg vet bernerne er tregere :ahappy:

Men i og med at det finnes en del store raser blir det feil å si at det som regel er ved ett år :whistle: Det er fysiologisk normalt at en hund som skal ende på 45-55 kilo trenger mer tid enn en hund som skal ende på 15-17 kilo, noe annet ville jo vært usunt for skjelett og ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et lite spørsmål her :whistle:

Hvis man bestemmer seg for å fôre med v&h fra bikkja er valp, hvor lenge fôrer man med valpematen fra v&h? Når bytter man til "vanlig" pølse?

Jeg blander valp og nr. 33 om hverandre, jeg. For jeg har ikke helt kontroll på hva som er hva i fryseren, ettersom jeg posjonerer maten i fryseposer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi valpefôret hele livet til hunden om man vil, det har bare et litt høyere proteinnivå/lavere fettnivå enn de andre typene. Så det er f.eks et fint "lettfôr" om man vil slanke hunden sin. Eller gi større mengde mat.

Ellers er jo over 50% av V&H vann, så det er ikke rart hundene drikker mindre når de får det enn når de får tørrfôr, som inneholder ca 10% vann :lol:

For de som går over fra tørt til rått, så er det vanlig at hunden virker sulten og misfornøyd en stund, da magesekken er stor pga svellinga av tørrfôret. Etter en stund krymper magesekken (tilpasser seg rått) og mange opplever at hunden faktisk er mettere/mer fornøyd etter måltider, i forhold til på tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar først en pølse å legger i kjøleskapet for tining,så legger jeg innholdet i en boks med tett lokk (som selfølgelig også blir stående i kjøleskapet). Utrolig praktisk,og slipper søl.

Veier så opp til rett mengde mat,tilsetter en ts. selolje og værsegod

a050.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt linfrø, en halv ts ca. Evnt kruskakli.

Jeg har prøvd dette til Blaze før uten at det ser ut til å ha noen effekt. Ved fullföring med V&H så blir hun så hard i magen at hun får store probelmer med å få det ut og hyler :)

Jeg har veldig lyst til å fullföre på V&H, men det over er en av de tingene som gjør at jeg har sluttet med det etter perioder.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette og evt om det fungerer bedre med annen type enn 33/25?

Kan sprint eller feks innblanding av kylling gi noen forsjell her?

Noen som er flinke til dette med innhold som kan si meg om det er mindre ben i de to typene?

Jeg ser jo at mine hunder er veldig fine når de har fått V&H over perioder, men slutter med det hvergang pga Blaze sin hyle konsert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette til Blaze før uten at det ser ut til å ha noen effekt. Ved fullföring med V&H så blir hun så hard i magen at hun får store probelmer med å få det ut og hyler :)

Jeg har veldig lyst til å fullföre på V&H, men det over er en av de tingene som gjør at jeg har sluttet med det etter perioder.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette og evt om det fungerer bedre med annen type enn 33/25?

Kan sprint eller feks innblanding av kylling gi noen forsjell her?

Noen som er flinke til dette med innhold som kan si meg om det er mindre ben i de to typene?

Jeg ser jo at mine hunder er veldig fine når de har fått V&H over perioder, men slutter med det hvergang pga Blaze sin hyle konsert. :)

Det er like mye aske i alle typene, slik at næringsopptak er det samme, det har ikke med ben pr se å gjøre. Nå har det kommet en pølse med en del ris (hvit farget pølse) for de som sliter med avføringen. Har ikke sett på den, så vet ikke hva den ellers består av. Jeg vet ikke om du knuste linfrøene? Jeg måtte det for at det skulle fungere på Gubben. Ellers er det jo bare å ha litt tørrt brød, grønnsaksrester fra din middag ol oppi V&H for å gjøre avføringen mykere.

Kan jeg også spørre hvor lenge Blaze gikk på V&H med hylekonsert før du gav deg? Jeg vet at endel hunder sliter i opptil to uker, og vips så løsner det. Noen vil alltid slite på ren V&H..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye aske i alle typene, slik at næringsopptak er det samme, det har ikke med ben pr se å gjøre. Nå har det kommet en pølse med en del ris (hvit farget pølse) for de som sliter med avføringen. Har ikke sett på den, så vet ikke hva den ellers består av. Jeg vet ikke om du knuste linfrøene? Jeg måtte det for at det skulle fungere på Gubben. Ellers er det jo bare å ha litt tørrt brød, grønnsaksrester fra din middag ol oppi V&H for å gjøre avføringen mykere.

Kan jeg også spørre hvor lenge Blaze gikk på V&H med hylekonsert før du gav deg? Jeg vet at endel hunder sliter i opptil to uker, og vips så løsner det. Noen vil alltid slite på ren V&H..

Ja jeg har sett den pølsen, men ser ikke den hos produsent lengre.

Sist prøvde jeg to uker før jeg begynnte med kruskali, etter en uke på det igjen så sluttet jeg å gi V&H alene. Da fikk hun 50/50 tørrför, da sklir det fint igjennom. Jeg tror muligens Blaze havner under "alltid slite med ren V&H."

Alternative er 50/50 med henne, og det er nå ikke der "værste" som kan skje, men syns det er vanskeligere å beregne mengde, håpte noen hadde en quick fix til meg *ler*

Jeg gav henne en periode for mange år siden kylling pga en kjøpsfeil, og kan ikke huske at hun ble så hard i magen av den. Men det begynner bli noen år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette til Blaze før uten at det ser ut til å ha noen effekt. Ved fullföring med V&H så blir hun så hard i magen at hun får store probelmer med å få det ut og hyler :)

Jeg har veldig lyst til å fullföre på V&H, men det over er en av de tingene som gjør at jeg har sluttet med det etter perioder.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette og evt om det fungerer bedre med annen type enn 33/25?

Kan sprint eller feks innblanding av kylling gi noen forsjell her?

Noen som er flinke til dette med innhold som kan si meg om det er mindre ben i de to typene?

Jeg ser jo at mine hunder er veldig fine når de har fått V&H over perioder, men slutter med det hvergang pga Blaze sin hyle konsert. :)

Birk og slet litt med treg mage når jeg prøvede å fullfòre med v&h, løsningen der ble at hasn fikk litt tørrfòr til hvert måltid. 8-10 kuler eller noe sånt, da ble opptak og fordøyelse mye bedre :)

Har du prøvd å tilsette olje eller litt kokt ris forresten?

Kokt ris var ihvertfall en god alternativ løsning for Birk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk og slet litt med treg mage når jeg prøvede å fullfòre med v&h, løsningen der ble at hasn fikk litt tørrfòr til hvert måltid. 8-10 kuler eller noe sånt, da ble opptak og fordøyelse mye bedre :)

Har du prøvd å tilsette olje eller litt kokt ris forresten?

Kokt ris var ihvertfall en god alternativ løsning for Birk.

Olje har jeg ikke prøvd, og jeg ser levende for meg at jeg kommer til å glemme kokt ris :)

Får prøve igjen og evt begynne med kli fra første dag og se om det gjør noen forsjell. Men først må jeg få meg hundefryser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav henne en periode for mange år siden kylling pga en kjøpsfeil, og kan ikke huske at hun ble så hard i magen av den. Men det begynner bli noen år siden :)

Gav du hele kyllingen, ingenting til deg? Da ble det for mye protein og for lite fett/ben, derfor gikk det bedre med den. Om man skjærer av begge filetene til menneskemat, er det perfekt balansert hundemat det som blir igjen, inkl skinnet! Men som sagt, de kan jo ikke leve på bare kylling.. Hva om du selv koker ris og gir med vomma? Jeg ville brukt upolert ris. Om vannet er skikkelig rent av holder det ca en uke i kjøleskap i tett boks. Det er den kvikkeste fiksen jeg får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...