Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

Dere akvariemennesker, jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe ett slikt akvarium på 23 eller 46 liter

303375_306034182802695_103788879693894_736949_890201862_n.jpg

Men lurer på om dere har noe forslag på noen fisk som passer i det som også har litt farge. At det bare blir noen få fisk er jeg helt innforstått med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Den på 23 liter er nok ikke egnet til noen fisk. Kanskje yngel. 43 liter kan man fylle med noe moro, men da bør du ha en pumpe :) Du kan jo ha reker da! De er kule.

Det er med pumpe, reker er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 literen kan du ha snegler eller reker i. 46 gir deg større utvalg, og guppy finnes jo i alle mønster og farger, tom skikkelig neon. Ev ha en flott og stor kampfiskhanne, da trenger du ikke pumpe heller.

Har hatt akvarie før, men på ett litt annet stadium i livet mitt når man bare stappet alt i samme bolle :lol:

Ja jeg tenkte litt på en kamphanne, med tetra eller bare guppy. Får se om de har noe godt utvalg på dyrebutikken. Heller uansett mest mot 46 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kampfisk hann i 23 literen kan funker også , OM du innreder det spennde, altså med røtter og planter som hindrer fisken og se over hele akvariet med et blikk.. men stimulerer til undersøke osv.. Min ene kampfsk står nå i en 30 liter sammen med div reker. Men som sagt jo større akvarie jo bedre, har hatt kampfisk i 180 literen tidligere og den brukte lett HELE karet... kampfisker er nyskjerrige fisk som blir passive og kjedelige om dem står i et for trangt kar uten rom for og kunne undersøke. Min kampfisk gutt kan feks. stille seg og nistirre på rekene eller snegle lenge. Morsomme fisk men særegene persoligheter, jeg har også flere kampfisk hunner gående i stor karet mitt, liker dem meget godt dem også.. stikker jeg fingrene ned i karet stimer dem rundt og liker og gjemme seg i handen min :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd om hva som kan egne seg i ett 60 L kar? Jeg har ett stående, og vurderer å sette det i stand igjen. Har lyst på litt annet enn bare guppyer og sverddrager, men samtidig bør det jo helst være fisk som egner seg i ett 60 L akvarie. Vi har mye forskjellige fisk i butikken jeg jobber i, så kom gjerne med noen kreative forslag. :)

Jeg har sansen for små stimfisk, jeg :- ) Så hva med en stim av den glitrende oransje ildtetraen? Annet forslag til liten stimfisk som egner seg i en 60 liter, er en stim av stjernedanio.

Jeg har hatt begge artene selv, og egentlig likte jeg ildtetraen best. Til tross for sin lille størrelse, ser man dem på lang avstand pga den iøyenfallende og glinsende fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dere akvariemennesker, jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe ett slikt akvarium på 23 eller 46 liter

303375_306034182802695_103788879693894_736949_890201862_n.jpg

Men lurer på om dere har noe forslag på noen fisk som passer i det som også har litt farge. At det bare blir noen få fisk er jeg helt innforstått med :)

Jeg ville definitivt gått opp på 46 liter om du vil ha fisk. Det er veldig begrensa hva av fisk som trives i 23 liter. 46 liter setter selvfølgelig også store begrensninger, men da kan du f.eks. ha en kampfisk (selv om jeg mener de trives best i enda større). På akvaforum kan du søke etter fisk som passer i så lite kar som du ender opp med (23l tror jeg ikke du får opp noen). Ellers syns jeg en liten stim moskito rasbora er fine. Samme med klovnekilli (de holder seg helt i overflaten, så blir kjedelig med bare disse da, men de er pene). Begge er rolige (og noen vil kanskje derfor si kjedelige), pene små fisk som ikke krever mye plass. Jeg har begge sammen med reker. De er så små at de ikke bør være sammen med større rovfisk (men det er jo ikke aktuelt i så små kar uansett).

Edit:

Heeei! Jeg har også fått minibarter! Ancistrusene mine har visst funnet ut at de er kjønnsmodene de :P Søte sakene hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, bær over med meg, jeg er noob. Trenger man ikke pumper for å ha reker? Jeg synes reker er sååå kule, og jeg ønsker meg noe å titte på, men har ikke særlig god råd, så det kan ikke bli store greiene. :)

Edit: Jeg synes disse er så fine: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

Du kan jo kikke litt på akvariereker.no kanskje du finner noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og kikket på den siden, men jeg trenger med teskje hva man må til et lite rekebol. :P Trenger man sånn filterpumpeting? Og sånn luftbobleting? Liksom, whaaa? :P

Tror det er lurt med filterpumpeting ( :teehe:) for å holde alle disse negative kjemiske forholdene under en viss kontroll. Luftbobleting ( :teehe:) er ikke nødvendig. Du skal jo helt sikkert ha litt planter oppi der som produserer litt oksygen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Okei, bær over med meg, jeg er noob. Trenger man ikke pumper for å ha reker? Jeg synes reker er sååå kule, og jeg ønsker meg noe å titte på, men har ikke særlig god råd, så det kan ikke bli store greiene. :)

Edit: Jeg synes disse er så fine: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

Det går an å ha reker uten filter (ikke fisk), men jeg vil ikke anbefalle det, og et filter vil gi deg litt større frihet til å ikke måtte bytte vann så ofte. Men reker er vel det eneste man kan ha i en bolle e.l. uten at det er dyreplageri.

Luftebobleting bør du ikke ha. Den lufter heller ut oksygenet. Putt heller oppi masse planter og mose som rekene kan rote rundt i :)

Synd du bor i feil del av landet. Ellers kunne du fått kjøpt et 30 literskar med alt du trenger for en ganske billig penge. Fint til rekekar. Du kunne til og med fått kjøpt noen sånne reker du hadde lyst på :P Men de finner du ofte i dyrebutikken altså. En pumpe til et lite rekekar er ikke så veldig dyrt. Reker er kuuule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt med filterpumpeting ( :teehe:) for å holde alle disse negative kjemiske forholdene under en viss kontroll. Luftbobleting ( :teehe:) er ikke nødvendig. Du skal jo helt sikkert ha litt planter oppi der som produserer litt oksygen..

Ler du av meg? :P Ja, klart jeg skal ha planter. Jeg ønsker meg sandbunn, også ønsker jeg meg masse grønt sånn gressaktige greier, ooog kanskje en eller to laange planter og en liten rooot og og mooose og ja. :D Jeg tenkte på pumpe, at den tar mye plass oppi et sånn lite akvarium, men fant ut at det finnes noe man kan henge på en måte utenpå akvariet, også stikker det bare oppi en liten durt..? :rofl:

Det går an å ha reker uten filter (ikke fisk), men jeg vil ikke anbefalle det, og et filter vil gi deg litt større frihet til å ikke måtte bytte vann så ofte. Men reker er vel det eneste man kan ha i en bolle e.l. uten at det er dyreplageri.

Luftebobleting bør du ikke ha. Den lufter heller ut oksygenet. Putt heller oppi masse planter og mose som rekene kan rote rundt i :)

Synd du bor i feil del av landet. Ellers kunne du fått kjøpt et 30 literskar med alt du trenger for en ganske billig penge. Fint til rekekar. Du kunne til og med fått kjøpt noen sånne reker du hadde lyst på :P Men de finner du ofte i dyrebutikken altså. En pumpe til et lite rekekar er ikke så veldig dyrt. Reker er kuuule :)

Åe, så teit at DU bor på feil kant av landet da. :P Men egentlig så tror jeg at jeg har lyst på en fisk eller to også, men fant ut at det var mange som spiser reke og rekebebiser? Hvilke fisker har dere med reker? Fant noen som het et eller annet killier og de var kjempesøte. :D Men da må jeg ha 40-50 liter vel?

Dessuten er det livsfarlig å kikke på det der akvaforumet, det er altfor mange fine akvarier og fisker og sånt der. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ler du av meg? :P Ja, klart jeg skal ha planter. Jeg ønsker meg sandbunn, også ønsker jeg meg masse grønt sånn gressaktige greier, ooog kanskje en eller to laange planter og en liten rooot og og mooose og ja. :D Jeg tenkte på pumpe, at den tar mye plass oppi et sånn lite akvarium, men fant ut at det finnes noe man kan henge på en måte utenpå akvariet, også stikker det bare oppi en liten durt..? :rofl:

Åe, så teit at DU bor på feil kant av landet da. :P Men egentlig så tror jeg at jeg har lyst på en fisk eller to også, men fant ut at det var mange som spiser reke og rekebebiser? Hvilke fisker har dere med reker? Fant noen som het et eller annet killier og de var kjempesøte. :D Men da må jeg ha 40-50 liter vel?

Dessuten er det livsfarlig å kikke på det der akvaforumet, det er altfor mange fine akvarier og fisker og sånt der. :aww:

Hovedreglen er at det som passer i en fiskemunn, ender i en fiskemunn :P Vil du ha fisk, bør du gå for litt større ja. En annen ting er at jo større et akvarium er, jo enklere er det å holde stabile vannverdier.

Jeg har et lite akvarium med klovnekilli og moskito rasbora sammen med sånne krystallreker du lika til. De går veldig fint sammen med reker.

Jeg har også et 60 liters med ancistrus (og ancistrus babyer) og en kampfiskhanne sammen med sakurareker. Kampfisker spiser reker, men han stakkarn jeg har i det karet har så stor hale og er så treig at han ikke får tak i noen :( Jeg redda han da bollen han bodde i hos forrige eierne knuste, og det var kanskje like greit. Veldig pen, men han hemmes av det store sløret sitt. Så det blir sjangsespill med sånne fisk og reker. Kan gå bra, men sansynligvis ikke. Ellers går kuhlii-ål fint med reker, otto, kanskje cory og noen flere bittesmå stimfisk og selvfølgelig de som er utelukkende plantespisere. Ikke la noen lure deg til at vanlige stimfisk som tetraer går bra sammen med reker :P De er noen råtasser. Ofte kan det gå bra med reker sammen med fisk som egentlig spiser reker om de har nok å gjemme seg i, men jeg vil ikke anbefalle det.

Amanoreker er større og klarer seg bedre i selskap med andre fisk. Samme med f.eks. kloreker (men de kan til gjengjeld fange små fisk og andre reker som svømmer for nær med kloa si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedreglen er at det som passer i en fiskemunn, ender i en fiskemunn :P Vil du ha fisk, bør du gå for litt større ja. En annen ting er at jo større et akvarium er, jo enklere er det å holde stabile vannverdier.

Jeg har et lite akvarium med klovnekilli og moskito rasbora sammen med sånne krystallreker du lika til. De går veldig fint sammen med reker.

Jeg har også et 60 liters med ancistrus (og ancistrus babyer) og en kampfiskhanne sammen med sakurareker. Kampfisker spiser reker, men han stakkarn jeg har i det karet har så stor hale og er så treig at han ikke får tak i noen :( Jeg redda han da bollen han bodde i hos forrige eierne knuste, og det var kanskje like greit. Veldig pen, men han hemmes av det store sløret sitt. Så det blir sjangsespill med sånne fisk og reker. Kan gå bra, men sansynligvis ikke. Ellers går kuhlii-ål fint med reker, otto, kanskje cory og noen flere bittesmå stimfisk og selvfølgelig de som er utelukkende plantespisere. Ikke la noen lure deg til at vanlige stimfisk som tetraer går bra sammen med reker :P De er noen råtasser. Ofte kan det gå bra med reker sammen med fisk som egentlig spiser reker om de har nok å gjemme seg i, men jeg vil ikke anbefalle det.

Amanoreker er større og klarer seg bedre i selskap med andre fisk. Samme med f.eks. kloreker (men de kan til gjengjeld fange små fisk og andre reker som svømmer for nær med kloa si)

Disse er jo veldig små: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15801

Da tar de kanskje ikke alle de voksne rekene, iallefall? De var jo veldig kule de to du også hadde, spesielt de moskito-rasboraene. Er det noen av disse tre som formerer seg lettere enn de andre? Hadde vært moro med fiskebebiser.

Trenger man ancistruser og sånt også, eller rydder rekene nok opp i et lite 40-50 liter med noen få fisk i? Ikke for det, jeg synes ancistruser er kjempekule, men tenker at det sikkert ikke er plass til så mange fisker i et så lite akvarium. :)

Jeg har ikke lyst på større reker, eller kloreker, de er de små jeg synes er kule. :)

Hva er disse hang-on filtrene til, er det istedet for en sånn filterpumpe som står nedi akvariumet? For da tar den jo ikke bort så masse plass oppi tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Den siden var farlig! Sikle der igjen om noen uker. :lol: Viiiiiiil ha!

De kan være sinnsykt treige med levering og er dårlige til å svare på mail når du maser... men du får det du skal ha til slutt da. Jeg har også vært mer imponert over kvaliteten på de rekene og sneglene jeg har kjøpt privat til en veldig mye hyggligere pris enn derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan være sinnsykt treige med levering og er dårlige til å svare på mail når du maser... men du får det du skal ha til slutt da. Jeg har også vært mer imponert over kvaliteten på de rekene og sneglene jeg har kjøpt privat til en veldig mye hyggligere pris enn derfra.

Åh såpass. Hmm, da vet jeg ikke om jeg gidder, for prisene var ikke små mye å skryte av. Eneste er ferskvannsmuslinger, de har jeg ikke sett andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Masse bittesmå kirsebærreker svømmer nå rundt i akvariet mitt. :D:ahappy: Enkle gleder og sånt. :lol: Hååååper ikke tetraene er glupske nok til å ta dem.

Tetraer pleier å være glupske nok til å gnafse noen reker om de får sjangsen, så gi dem masse å gjemme seg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...