Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Æsj, det er litt fælt at sånne tråder dukker opp, når jeg ikke har mulighet til å ha noe større akvarium i nærmeste fremtid. Jeg får holde meg til mine 25 l på kjøkkenbenken, siden vi også bor i 2. etg i blokk, med parkett i store deler av leiligheten. Men med bare fire fisker får man et mye mer personlig forhold til dem da;) Men en gang.... daaa... Jeg drømmer om et stort kar i kjelleren, jeg mener STORT, mer som et basseng med store maller og cichlider som trives og får unger og blir enda større... Jeg kjenner til en som har et sånt, og det er bare helt sykt! Jeg kunne ha sittet der og bare sett inn i det i flere timer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg ser det fint jeg? Men det er iallefall green spotted puffer jeg vil ha :) Har prøvd såvidt, men det er vanskelig å få tak i slike i Norge uten parasitter.. Og, jeg vet ikke om jeg noengang fikk dreisen på brakkvannet heller.

Kulefiiiisk..! Har aldri prøvd meg på kulefisk, eller brakkvann, men KULE fisken :D *lese om kulefisker*

Og da kom jeg over denne teksten.. :lol: Tror jeg drøyer kulefisken, jeg hvertfall, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er helt nydelige altså! Svever rundt med helikopterfinnene sine, og om du kikker på dem så kikker de faktisk tilbake med et megetsigende og vennlig blikk :ahappy: Og når de har knaska seg mette på larver og snegler legger de seg på favorittplassen med kulemagen for å hvile :wub:

De er hissige ja, så de bør være alene. Jeg hadde mine med otocincluser, og det gikk hel fint. Prøvde dvergkulefisk også, de er rene ferskvannsfisker, men igjen, disse parasittene tok kverken på de fiiine kulefiskene en etter en.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Biltemas "blåsesand", men mulig det er blandet annerledes nå enn for noen år siden, eventuelt andre leverandører?

Den het blåsesand for noen år siden. Har du kjøpt i det siste og fylt på fra biltema er det ett under om noe lever oppi der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel 5-6 år siden jeg puttet sand i karene, og da het den hvertfall blåsesand :) Og ja, man skal være nøye med hva man putter i karene, ikke alltid det har eller gir helt den effekten man vil ha.. :hmm:

Over til noe annet: Jeg kjøpte for noen dager siden Geophagus Steindachneri, en hanne og to damer. Begge damene tygde på yngel. Den ene av dem tygger fortsatt, den andre har tygd fram til i dag. Men hun må ha rotet bort barna sine når hun luftet dem, for ingen yngel i hennes munn lenger, og hannen jobber villt og uhemmet med å gape stort og riste på hodet foran henne. Så da er det kanskje noe på gang igjen da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulefiiiisk..! Har aldri prøvd meg på kulefisk, eller brakkvann, men KULE fisken :D *lese om kulefisker*

Og da kom jeg over denne teksten.. :lol: Tror jeg drøyer kulefisken, jeg hvertfall, hehe..

*fnis* Får alltid lyst på kulefisk når jeg leser den der :lol:

Har et 150literskar, som er bare delvis oppe og går. Nettopp kjøpt ny pumpe og ny varmekolbe til det, så skal få flytta det, og etterhvert lage dekkglass i plexi og få det opp og gå igjen for fullt. Mista piffen da en av pusene (uvist hvem) klarte å fiske opp kampfiskhannen min og fortære den etter at de hadde dratt av plata jeg hadde som dekke. :lol: ;Men det SKAL opp og gå igjen. Er noen tetraer oppi der, om ikke kattene har fisket opp dem, en ancistrus som har 10 liv, minst, og en eller to kamfiskhunner. Når det er oppe igjen så blir fokuset igjen ancistruser. De er min store kjærlighet i fiskeverden. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd om hva som kan egne seg i ett 60 L kar? Jeg har ett stående, og vurderer å sette det i stand igjen. Har lyst på litt annet enn bare guppyer og sverddrager, men samtidig bør det jo helst være fisk som egner seg i ett 60 L akvarie. Vi har mye forskjellige fisk i butikken jeg jobber i, så kom gjerne med noen kreative forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen dvergciklider? Hadde bolivianske sommerfugleciklider i ett akvarie på den størrelsen. De fikk unger og trivdes godt.

Takk! Om jeg putter en 4-5 sommerfugl ciklider i karet, samt en malle, går det greit? Synes sommerfugl ciklidene er nydelige fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ett akvarium på den størrelsen burde du ikke ha mer enn ett par (han+hun). De er ciklider og er territoriale når de legger egg.

Står mer om de her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925

Bolivianske: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1924

Hadde mine uten maller i 60 liter, hadde kun snegler så det ikke ble noen krangling. I 120 literen hadde jeg samme par pluss to ansictrus og det var kanskje litt trangt under eggleggingen, ellers gikk det greit. Du kan jo ha noen stimfisk i tillegg til sommerfuglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er karet oppe og går, sånn delvis. Fått nytt filter, ny varmekolbe og to nye røtter. Og "lys" (Yep, mangler ordentlig lys). Så nå skal det få dure og gå en stund før det kommer fere innbyggere. Er ikke ryddet og ordnet eller vasket glass, men liker det likevel. :ahappy:

6836813449_b86cb081dc.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra vi fikk deg i gang igjen Raksha.. :)

Jeg har fått et tilbud på et mallekar (nei, ikke til malleballer :lol: ) billig, det hadde vært skikkelig stilig å fått plass til det ett eller annet sted. En annen ting er at gubben faktisk syns at en 720 liter hadde tatt seg fint ut akkurat der jeg syns. Men da må vi forsterke gulv. Kanskje jeg en dag kan få mitt etterlengtede 720 liters kar.. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh eget mallekar! :wub: Me want!

Gleder meg til å kunne putte mer liv i karet her, er 5 kobbertetraer som jeg vet det er liv i, ancistrusen har jeg ikke sett, men den er rå på å gjemme seg. Men får gi det en mnd eller to først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvariet oppe og går her også. Har satt i planter, og kjører pumpe. Foreløpig er det ikke bildeverdig, men dere skal få se bilder når det er i gang. Skal la det stå i 3 uker-1 måned, og så putte i litt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med akvarietråd her også :) har selv et lite mallekar til mine l015 og panaque l190 sammen sommerfugpar og tre scalarer. Karet er 100cm langt, og lavere enn org. Størrelse så mallene lever med god bunnplass :) invisterte nettopp i en eheim pro3 utvendig filter, noen som har tips til nettsteder som selger rimelig deler til disse? Og om det finnes noen som har kortere rørsystem, uten å må kappe selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med akvarietråd her også :) har selv et lite mallekar til mine l015 og panaque l190 sammen sommerfugpar og tre scalarer. Karet er 100cm langt, og lavere enn org. Størrelse så mallene lever med god bunnplass :) invisterte nettopp i en eheim pro3 utvendig filter, noen som har tips til nettsteder som selger rimelig deler til disse? Og om det finnes noen som har kortere rørsystem, uten å må kappe selv?

Kanskje finner du noe her?

Og vi ser gjerne på bilder om du har lyst til å legge ut også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefint alvarium! Vi har hatt akvarium i ett år nå, og har et 180 l. med sajica som hovedfisk, og et 70 l. med litt forkjellig. Idag er det store akvariumet helt igjenngrodd nesten. ser ut som den jungelen. har vært litt sløv med å holde det pent i det siste. Men slik så det ut i begynnelsen, da jeg fiksa det oppsettet jeg har nå.

DSC00049.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ååå jeg blir bitt av akvariebasillen. Heldigvis er sambis like engasjert i akvarier (om ikke mer) som meg. Har ikke peiling på hva som går bra sammen i akvarier, men har prøvd meg fram på egenhånd.

Kunne tenkt meg et digert beist av et akvarie med en gobiodides broussonnettii (drageål) i bunn og en 5-6 chromis viridis (green chromis) over. Hadde disse to kost seg sammen tror dere? Hvilke andre fisker kunne levd fredelig sammen med dem? Skal si på forhånd at jeg er utrolig tiltrukket av fargerike saltvannsfisker :)

Ellers vil jeg ha en tank med en pterois volitans (dragefisk) i. Utrolig vakker fisk.. Både sambis og jeg er vill etter den der. Men veit ikke om den kan ha noen kompiser i samme tank? Den vil vel kanskje drepe dem med giften?

Også vil jeg jo også ha sjøhester da, spesielt hippocampus fuscus (sea pony). For en nydelig liten krabat!

Kulefisker er jo også utrolig kule (pun intended), selv om de er aggressive som bare rakkern :lol: Men en tank med en sånn en hadde helt sikkert gått bra det også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...