Gå til innhold
Hundesonen.no

Ansvar ved skade på annen hund


Anette

Recommended Posts

Som de fleste vet angrep min border collie naboens hund (de har hatet hverandre i flere år). Av synlige ting så man bare at eieren fikk skader. I etterkant har hunden fått en svulst som ble operert, og inni den var det en klo. Naboen var innom for å prate med mamma, ingen av dem har forsikring på hundene og vi vet enda ikke om det er Foxi sin klo men du kan jo gjette liksom. Mamma skulle sjekke potene hennes idag/imorgen (hun er på jobb).

Men jeg lurer bare på hvilket ansvar har vi om det er hennes klo? Må vi ta alt? dele det? Ingen av dem har forsikring så.

Ville vi ikke sett blod fra Foxi om en klo forsvant ? Jeg sjekket jo henne overfladisk uten at jeg så noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må de finne ut om det faktisk er deres hund sin klo. Er det det, må man bli enige hva som er best for dere begge. Mine hunder ble bitt av en hund og måtte begge til dyrlegen og gå på antibiotika. Det kostet en tusenlapp for meg, og jeg ringte å spurte om hun ville spleise på dette. Og hun betalte over halvparten av summen. Jeg selv spurte om speising, men hvis noen hadde bedt meg om å betale hele summen hvis en av mine hadde skadet en annen hund, så ville jeg nok ha betalt alt. (hvis det er overlagt mine hunders feil) Er det to hunder som ryker sammen og slosst sammen, er de jo to om det, og da føler jeg at man kan dele på utgifter. Men i mitt tilfelle stod mine bundet og den andre hunden slet seg og kom bort og bet, selv om en av mine underkastet seg helt. Så litt situasjonsavnhengig er det føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt tidligere om disse to hundenes forhold er det omtrent bare tilfeldig at det var Foxi sin feil den gangen. Og syntes isåfall at dere burde kunne diskutere dere frem til 50/50.. meeen det er jo "ikke" din hund sånn da, så kanskje det ikke hadde vært så dumt å la moren din ta ansvaret, og se hva slags konsekvenser hundens væremåte kan ha..

Uansett, så håper jeg det ordner seg, og at dere slipper å få noe dårlig forhold til naboen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt tidligere om disse to hundenes forhold er det omtrent bare tilfeldig at det var Foxi sin feil den gangen. Og syntes isåfall at dere burde kunne diskutere dere frem til 50/50.. meeen det er jo "ikke" din hund sånn da, så kanskje det ikke hadde vært så dumt å la moren din ta ansvaret, og se hva slags konsekvenser hundens væremåte kan ha..

Uansett, så håper jeg det ordner seg, og at dere slipper å få noe dårlig forhold til naboen :)

Vi har gitt ham blomster og vi fikk julekort ol. Så sånnsett prater vi mer nå enn før, antar vi får løst det greit. Og ja som du sa, det var tilfeldig at det var Foxi. Men vi får se. Mamma sin hund selvom jeg gikk med henne. De skulle diskutere senere angående deling av ansvar. Først må vi se på klørna til Foxi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt ham blomster og vi fikk julekort ol. Så sånnsett prater vi mer nå enn før, antar vi får løst det greit. Og ja som du sa, det var tilfeldig at det var Foxi. Men vi får se. Mamma sin hund selvom jeg gikk med henne. De skulle diskutere senere angående deling av ansvar. Først må vi se på klørna til Foxi :P

Det hørtes jo bra ut da, får jo håpe det ikke var Foxi.. meen uansett så ornder det seg sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fant ingen brukne eller forsvunnende klør på Foxi, så hun kommer ikke til å dele regningen siden det er ingen "bevis" på at det er Foxi. Skulle få ei veninnne til å se over beina hennes ikveld også. Så en ekstra har sett. Ba henne sjekke ulveklør etc.

edit:

Kan det virkelig bli svulst rundt en klo så fort? slosskampen var for 2 uker siden. Kan den ha kommet tidligere og tatt lang tid f.ex?vet ikke hvor lang tid slikt tar jeg. Men jeg er glad det antageligvis ikke er vår hund sin klo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund ødelegger ei klo blir det gjerne ganske mye blod av det.

Og det hver gang hunden går inntil kloa er vokst ut igjen.. Det tar gjerne noen uker.

Jeg synes ellers det er merkverdig å ikke sjekke hundens ben oftere enn det tydeligvis gjøres her..

Her er det sjekk av poter og klør hver dag, og klipping av klør minst en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ellers det er merkverdig å ikke sjekke hundens ben oftere enn det tydeligvis gjøres her..

Hva er her? I denne tråden? Sonen generelt?

Kjente jeg ble en smule provosert av deg nå, burde nok ikke bli det/det var kanskje meningen med den uttalelsen. Litt sånn følelse: Hva f*** vet h*n om hvor ofte vi på Sonen sjekker potene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund ødelegger ei klo blir det gjerne ganske mye blod av det.

Og det hver gang hunden går inntil kloa er vokst ut igjen.. Det tar gjerne noen uker.

Jeg synes ellers det er merkverdig å ikke sjekke hundens ben oftere enn det tydeligvis gjøres her..

Her er det sjekk av poter og klør hver dag, og klipping av klør minst en gang i uka.

Så fint for deg da. Nei jeg sjekker ikke mine hunders klør hver dag, det ser jeg virkelig ikke poenget med. Jeg sjekker om hun halter, har vondt, blør selvfølglig. Men å sette meg ned hver dag og se på potene hennes ser jeg virkelig ikke poenget med. Og ja, enig med deg madam mim.

Nå er det uansett ikke hennes klo og diskusjonen og tråden er egentlig over, da det faktisk ikke er min hund sin skyld (det blir ikke en svulst rundt en klo på en uke(og jeg tittet jo faktisk over hunden etter hun sloss, så ingen blod, så ikke hun haltet ol.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Det er ikke din hund sin klo og det blir ikke svulster av slikt. Det høres mer ut som det er en defekt på den andre hunden og uansett har det ingenting med at de barka ihop for et par uker siden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund ødelegger ei klo blir det gjerne ganske mye blod av det.

Og det hver gang hunden går inntil kloa er vokst ut igjen.. Det tar gjerne noen uker.

Det er ingen automatikk i at en brukket klo blør hver gang hunden går på det i flere uker? Det gjorde det ikke på min hund da hun brakk kloa si, hun blødde litt med en gang, men ikke noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er her? I denne tråden? Sonen generelt?

Kjente jeg ble en smule provosert av deg nå, burde nok ikke bli det/det var kanskje meningen med den uttalelsen. Litt sånn følelse: Hva f*** vet h*n om hvor ofte vi på Sonen sjekker potene? :)

Det var da voldsomt, hvis du leser innlegget mitt bør det da ikke være så ****** vanskelig å forstå at jeg prater om et konkret tilfelle. Altså den aktuelle hundeeier som ikke en gang har sjekket klør på et par uker.

Så fint for deg da. Nei jeg sjekker ikke mine hunders klør hver dag, det ser jeg virkelig ikke poenget med. Jeg sjekker om hun halter, har vondt, blør selvfølglig. Men å sette meg ned hver dag og se på potene hennes ser jeg virkelig ikke poenget med. Og ja, enig med deg madam mim.

Hvor sjelden gjør du det da? En gang i mnd? Halvåret? Årlig?

Det er ingen automatikk i at en brukket klo blør hver gang hunden går på det i flere uker? Det gjorde det ikke på min hund da hun brakk kloa si, hun blødde litt med en gang, men ikke noe senere.

Normalen er vel at det blør en del, ihvertfall i tilfeller der nerve og blodåre ligger åpent, det er jo gjerne normalen ved knekt klo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no vits å vise en sånn ovenfra og ned holdning? Hva oppnår du? :)

Jeg får da tydelig frem at det ikke er alle som gir dyrene sine den omsorg de fortjener..

Det kom ikke en liten beklagelse en gang som følge av at du gikk til frontalangrep på meg fullstendig uten grunn?

Hva oppnår du med slike frontalangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke en liten beklagelse en gang som følge av at du gikk til frontalangrep på meg fullstendig uten grunn?

Hva oppnår du med slike frontalangrep?

Men stakkars lillegull - føler du deg angrepet ? Kanskje du bør se litt på hvordan du selv formulerer deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stakkars lillegull - føler du deg angrepet ? Kanskje du bør se litt på hvordan du selv formulerer deg ?

Kanskje jeg skulle skrevet rett ut hva jeg mente?

Jeg mener det er neglisjering av hunden å ikke sjekke poter og klør regelmessig. Det vil si at det er langt mindre opphold enn 14 dager mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle skrevet rett ut hva jeg mente?

Jeg mener det er neglisjering av hunden å ikke sjekke poter og klør regelmessig. Det vil si at det er langt mindre opphold enn 14 dager mellom hver gang.

neglisjering fordi jeg ikke sjekker hunden hver 14 dag?! herregud ta deg en pille og gå en tur på landet da.

Jeg klipper amiga ca hver fjortende dag, borderen min skjeldent fordi de er nedslitte og trenger ikke å klippes så ofte. Hundene mine lider skikkelig ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg bare for meg selv, men jeg tror ikke det er vanlig å sjekke poter og klør hverdag.

Selvfølgelig, er det jo mulig at man får en slik rutine etter å ha opplevd en skade på hunden sin, ikke vet jeg.

Fremdeles føler jeg ikke at jeg neglisjerer hunden min, for jeg ser da om den skulle halte eller vise tydelig smerte. Kosinger er jo også noe vi gjør så godt som daglig, og jeg går utifra at man ville oppdaget noe unormalt. Klørne klippes når det trengs, og det er avhengig av hvor mye slitasje de opplever. På sommeren kan jeg faktisk slippe helt unna klipping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er vel at det blør en del, ihvertfall i tilfeller der nerve og blodåre ligger åpent, det er jo gjerne normalen ved knekt klo?

Ja, det er normalt at det blør med en gang, men for meg så virket det som om du mente at kloa blødde når hunden brukte beinet i lang tid etterpå? Mulig jeg misforsto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var et forsøk på å legge skyld på dere, evnt få betalt regninga for undersøkelsen? Nei jeg vet jo ingenting om denne saken, var bare en tanke jeg fikk. Har selv kommet over den type mennesker som liker å ta ekstra i for å få det til å høres ekstra spennende ut og at det blir ekstra synd på deres hund.

Angående klør, så sjekker jeg ikke klørne utenom når jeg klipper dem, ca hver 14 dag. Men mine hunder har ikke pels, så jeg ser klørne godt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...