Gå til innhold
Hundesonen.no

"Trenger" man smarttelefon/android/pc-telefon/hvafaendetheter?


Ingvild

Recommended Posts

Advarsel: Jeg er særdeles n00b på dette området, så forbered dere på klønete formuleringer og feil bruk av uttrykk. :whistle:

For to uker siden møtte jeg pappa i Oslo, da snakket vi om ulike touch-telefoner og jeg sa at jeg aldri i verden ville ha noe slikt, at jeg var veldig fornøyd med telefonen min (en simpel Nokia-telefon som kan ringe og sende meldinger), og at jeg ikke ser poenget med å ha en telefon som kan gjøre alt mulig. Penge- og tidssluk!!

Stakkars pappa. Da hadde han allerede kjøpt en HTC Wildfire, som i går lå under juletreet. :icon_confused:

Søsteren min fikk også, og jeg har såvidt prøvd den. Jeg takler det ikke! Å bare ha touchscreen er døden for meg. I alle fall foreløpig - det er vel kanskje en vanesak. Det finnes jo sånne telefoner med tastatur (f.eks. HTC Desire Z, som mamma fikk, men som hun ikke har bestemt seg for om hun skal ha ennå, og som hun derfor ikke har åpnet), men det finnes kanskje ikke sånne avanserte telefoner som har vanlig talltastatur? Jeg liker det best, jeg...

Vel, hvis vi legger sånne tekniske detaljer til side - hva trenger man egentlig en sånn telefon til? Når bruker man den, og hva bruker man den til? Hvorfor klarer man seg ikke uten en sånn telefon? Hvorfor holder det ikke med Mac og en skrøpelig Nokia?

Hvor kostbart er det? Hvilke muligheter har man til å få abonnement som gjør f.eks. nettsurfing og bruk av applikasjoner (koster det noe å skaffe dem eller å bruke dem eller er det helt gratis???) rimeligere?

Det jeg står mellom er å beholde Wildfire, eller legge i litt penger selv og bytte til noe lignende (men med tastatur), eller å droppe hele android-smartphone-touchscreen-whatever-prosjektet. Jeg har mest lyst til å gjøre det siste, for en slik telefon frister ikke i det hele tatt, men jeg innser at jeg kanskje ikke kan ha slagvåpen-Nokia til evig tid - så nå skal jeg prøve å være åpen for at dere kan overbevise meg om at jeg trenger en slik telefon. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser du ikke bruken er ikke smarttelefon noe å ha...

Hovedsaklig pga batterilevetid,

gammeltelefon = 7dager batterilevetid..

smarttelefon = 1dag batterilevetid..

tror mange har touchtelefoner fordi det er inn, å bruker den ikke til annet en å ringe å sende sms med, alle disse hadde hatt en enklere telefonhverdag med en gammeldags tastetelefon med god batterilevetid...

Skal man få utnyttet en smarttelefon fult ut må man ha et abonnement med inkludert datatrafikk, så man kan bruke telefonen, overalt, uten å tenke på kostnader...

Jeg anbefaler alle som ikke har tenkt å bruke telefonen til annet en å ringe å sms'e med å kjøe en dumb-phone...

Typisk bruk :

MAIL

facebook

twitter

Internett (Nettleser)

værmelding

kamera

HD video

pakkesporing

alle typer GPS aktiviteter

youtube/spill/underholdning

Dropbox

og 100.000 andre ting...

GuleSider (gratis)

mp3spiller (suger batteri, bedre med dedikert mp3spiller)

spotify eventuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet enig med Tore - jeg skulle aldri ha en smartphone fordi jeg kun brukte mobilen til SMS/ringing, brukte mobilen ganske hardt på turer i mange minusgrader, og den falt titt og ofte i gulvet.

Men plutselig fikk jeg iPhone. Fikk en helt ny verden. Jeg "fant behovet", med bruken av mobilen. Og utrolig nok fungerer den i minus 20 grader, med beskyttelsesdeksel gjør det ingen ting at den faller i gulvet.... I det hele tatt. Kunne ikke klart meg uten nå.

Man kjenner ofte seg selv best, men plutselig kan man ta feil - det gjorde jeg! (For jeg var bra hardnakket mot det tøvet touchskjerm, hvordan skulle man klare seg uten tastatur liksom! Ble ikke noe problem i det hele tatt, det :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ser heller ikke vitsen med en "smart"telefon.. Jeg har hatt min Sony Ericsson i ca 5 år og den fungerer bra nok enda. Jeg gidder ikke bruke telefonen til mail osv. Ikke har jeg bruk for det heller når jeg har PC.. :whistle: Men kanskje får jegbruk for det en dag, og da må jeg vel se fordeler og ulemper med en slik tlf. Ikke virker det som om de tåler noe heller. Skjermer som sprekker osv etter kort tid.

Nei gamle gode klapptelefoner er tingen! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første android her i høst, og jeg kan ikke si at jeg har brukt den til noe annet enn å ringe eller sende sms med.

Nå har jeg Xperia med tastatur, så jeg redder meg inn der når jeg skal skrive meldinger. Så tastaturet er jeg veldig glad i!

Jeg har ikke noe internettabb, men jeg har da surfet litt og hentet mail til telefonen dann og vann. Ikke særlig imponert i forhold til pc blir det jo bare tull. Så jeg sjekker facebook, mailen og så er jeg ferdig.

Jeg kjøper neppe android eller lignende telefon flere ganger, men holder meg til mursteinen vil jeg tro :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Lurer egentlig selv på hva jeg skal med smarttelefon. Er jo ikkenoe vits i det for mitt bruk. Det var morsomt i begynnelsen å bruke twitter og gå inn på face og laste ned apps, men trenger det jo egentlig ikke...

Så er det problemet med at det er vanskelig å få tak i en telefon som ikke er smarttelefon uten å få noe ekstremt gammelt eller doro-telefon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det ofte er sånn som Kangerlussuaq skriver, at man finner behovet litt etterhvert? Selv har jeg SE og lurte forrige gang på om jeg skulle kjøpe en touchtelefon eller noe mer avansert enn "helt vanlig" telefon. Fant ut at jeg gjør i utgangspunktet ikke det, så endte med den jeg har nå. Det økonomiske er også litt issue for meg da, har ikke råd til å ha regning på flere hundre kroner i måneden eller at jeg bruker den for mye på nett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt behovet gjennom begge jobbene mine, og kunne ikke levd uten en telefon med alle muligheter åpne, jeg bruker den til alt...!

Jeg betaler selvfølgelig også for dette, har fri dataplan og betaler ned på telefonen...

Man blir ****** fleksibel på jobb med en slik telefon...

Det er ikke de tekniske begrensningene som gjør at jeg ikke kan dokumentere, finne telefonnr, tekniske data eller hva det skulle være...

Firmatelefonen jeg har gjennom jobben, det er en dumb-phone, som jeg glemmer å ladde for batteriet varer nesten en uke...

Og ja man finner behovet når man innser mulighetene...

Satt i styretsmøte i hundeklubben, ei som skulle vært på nett og sjekket noe regler, oh no! ingen internett!

Jeg dro opp telefonen, delte wifi-hotspot og wips hun var på nett og fant ut av det...

Samme møtet hadde jeg glemt å ta med referat fra et annet møte, inn på dropbox med mobilen å fram med dokumentet å lese...

Vil man bare ringe og sms'e, så er det det man vil...

Vil man utforske og utnytte mulighetene, så er det ingen vei utenom en smart-telefon...

Trådstarter høres ut som førstnevnte, en pålitelig telefon med mange dagers batteri-levetid, ingen prakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en touchphonesak, men jeg taklet den overhode ikke i det hele tatt. Så jeg fikk en gammel Sony Ericsson pappa hadde liggende. Den kan ta bilder, sende og lese meldinger, ringe og motta samtaler. That makes me happy. Med smartphonesaken måtte jeg ta av hanskestyret mitt for å lese en melding (siden de er så utrooolig sensitive), og det å ringe var et mareritt, for ikke å snakke om å sende meldinger. Folk ble nesten sinte på meg, fordi jeg aldri svarte tilbake, fordi jeg var for opptatt med å hate telefonen. :whistle:

Jeg fikk den nye iPod touch til jul. Den går forsåvidt helt greit, systemet er enkelt, og jeg får høre låtene mine som jeg selv vil. Men jeg vil ikke at apple skal få tilgang til min kredittkortinformasjon for å laste ned gratis apps via iTunes. Ergo, så er det bare en oversiktelig musikkspiller med touchscreen for meg. Ja, også har jeg jo to kameraer på den også, så forsåvidt heeelt greit. :icon_confused:

Nei, får takke meg til en sånn dumbphone, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke så gode på å overbevise meg om at jeg trenger en slik telefon. :icon_confused: Jeg har nok av grunner til å ikke beholde denne telefonen, og kanskje først og fremst denne følelsen av å ikke ha lyst på den i det hele tatt, så jeg kommer nok ikke til å beholde den. En dag blir det sikkert umulig å få kjøpt noe annet enn smartphone, men da får jeg heller skaffe med det når den dagen kommer.

Pappa mener at jeg i det minste kan få meg en ny mobiltelefon, da. (Jeg har en slik klump nå.) Sånn at han kan sende MMS-bilder som mobiltelefonen min faktisk er i stand til å ta i mot. Jeg mener at jeg kanskje ikke trenger å kjøpe en telefon på hans premisser, men heller kan skaffe en etter mine ønsker... Men hvis jeg skulle gått for en "mellomting" mellom det jeg har nå og en smartphone, hva burde jeg vært på utkikk etter da? Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga moren min en Nokia 6700 slide til jul, og fikk egentlig lyst på den selv nå når jeg har holdt den. Koster "bare" 1600 (cdon.com), men den er av stål, lekker liten sak, sliden er solid og virker poff, slingrer ikke, og den kan en hel del som min "gamle" nokia ikke kan. Ok kamera og, og mp3 spille. Skulle jeg hatt ny telefon nå, hadde det blitt den, liker nokia best. :icon_confused: Nei den er virkelig lekker altså :blink: Den kalles forresten smarttelefon, uten at jeg helt vet hva som legges i det, men den kan som sagt en hel del som min klump ikke kan.

nokia-6700-slide-1.jpg

(Ikke myrd meg igjen om dette var et skikkelig dumt forslag da :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Men hvordan er egentlig det tastaturet på Nokia 6700 slide? Det ser så glatt og flatt ut, og blir det ikke litt ubalansert når skjermen er så stor? Jeg bruker bare høyre tommel når jeg skriver, så store deler av telefonen vil jo bli liggende utenfor hånden? Jeg får kanskje dra til en butikk og kjenne på hvordan den ligger i hånda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på at Iphone touch skal komme med slide tastatur jeg. Ønsker meg en telefon som har alt. Alt samlet på en plass liksom, det tror jeg er fremtidens mobil.

Altså en Iphone touch med slik slidetastatur:

verizon-xv6800-smartphone.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Men hvordan er egentlig det tastaturet på Nokia 6700 slide? Det ser så glatt og flatt ut, og blir det ikke litt ubalansert når skjermen er så stor? Jeg bruker bare høyre tommel når jeg skriver, så store deler av telefonen vil jo bli liggende utenfor hånden? Jeg får kanskje dra til en butikk og kjenne på hvordan den ligger i hånda...

Jeg bruker også bare høyre tommel, synes den ligger bra i hånda og er helt fin å taste på :) For meg er det eneste som trekker ned det trege og litt klønete kameraet, men så bruker jeg ikke det så mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også bare høyre tommel, synes den ligger bra i hånda og er helt fin å taste på :) For meg er det eneste som trekker ned det trege og litt klønete kameraet, men så bruker jeg ikke det så mye uansett.

Jeg kommer heller ikke til å bruke kameraet så innmari mye - det blir mer for å ta et bilde nå og da hvis jeg kommer over en morsom situasjon, et morsomt skilt eller noe. :) Hvordan er det eventuelt å filme med? Og er bildekvaliteten grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem for et år siden... Hadde en kul touchgreie, LG et eller annet, som knapt kunne brukes til å ringe med - og svare var en umulighet.

La den i skuffen for dustemobiler, og kjøpte meg en Nokia 3710 Fold Plum og den er så enkel at selv bestemor skjønner den.. Virker å tåle det meste, gode taster og JEG liker den i alle fall.

Mail. FB, Hundesonen og sånt kan jeg leke med på den stasjonære PC'n på jobben, hjemme eller notebook'en min... Mobilen er kun for ringe, SMS og ta et bilde hvis man absolutt MÅ ha bilde av noe...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn fancy Carl Zeiss-optikk på kameraet, så lenge det er godt lys og ingenting som beveger seg blir bildene bra til å være tatt med en mobil :) Men som sagt er det litt tregt, synes jeg ihvertfall. Videokameraet har jeg bare prøvd et par ganger i en halvmørk stue og det ble ikke noe å skryte av, er faktisk ikke helt sikker på om det går for å være bra i det hele tatt. Men det fungerer vel til små snutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og den er helt fin å skrive meldinger på :-) har hatt to slide-mobiler nå, pluss prøvd denne, og har alltid syntes de har vært veldig greie å skrive på.

Kameraet er kanskje litt treigt ja, enig der, men kvaliteten virker å være ganske bra, er jo 5 mpx, autofokus og blits. Men overhodet ingen erstatning for et kompaktkamera da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på at Iphone touch skal komme med slide tastatur jeg. Ønsker meg en telefon som har alt. Alt samlet på en plass liksom, det tror jeg er fremtidens mobil.

Altså en Iphone touch med slik slidetastatur:

verizon-xv6800-smartphone.jpg

duh, da har du gått glipp av noe stort, for en telefon som har alt er allerede kommet! Og den er bedre enn apple-shitten

htc-desire-z-2.jpg

HTC DesireZ, med android 2.2

Knuser iPhone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp bort bilder*

HTC DesireZ, med android 2.2

Knuser iPhone :)

Jeg lurer på en ting. På min iPod som nesten er det samme som iPhone så er noen av app'sne og selve skjermbilde bedre/klarer/raskere enn HTC. Hvordan er dette på eks Desire ?

Jeg synes Facebook app'sen til iPoden er bedre enn den jeg har på HTC Wildfire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. På min iPod som nesten er det samme som iPhone så er noen av app'sne og selve skjermbilde bedre/klarer/raskere enn HTC. Hvordan er dette på eks Desire ?

Jeg synes Facebook app'sen til iPoden er bedre enn den jeg har på HTC Wildfire.

Fordi iPhone har bare en type skjerm, med en oppløsning...

HTC leveres med et utall forskjellige skjermstørrelser og oppløsninger..

Wildfire, som er en billig mobil, har en skjerm med mye lavere oppløsning.

wildfire = 320x240 (dårlig oppløsning)

iPhone 4 = 960x640 (bra oppløsning)

Desire HD = 800x480 (god oppløsning)

Edit :

se det i forhold til et bilde fra et kamera...

Wildfire = 0,076Mpix

iPhone = 0,61Mpix

Desire HD = 0,38Mpix

Du har med andre ord sett riktig, men sammenlignet på feil grunnlag, sammenlign iPhone med en HTC i samme prisklasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Nokia C5?

Jeg var i butikken i dag og kjente på telefoner, og syns C5-en var definitivt best å ha i hånda (i tillegg til et veldig godt tastatur), deretter 6700 classic, mens 6700 slide ikke lå særlig godt i hånda i det hele tatt. I følge dama på Lefdal var det i grunnen ingen forskjell på disse tre, bortsett fra at 6700 har 5 mpx kamera, mens C5 har 3,2 mpx. Kamera er ikke så viktig for meg, jeg trenger ikke noe bedre enn at jeg kan legge ut bilde i "Facebook-størrelse" uten at det blir bare pixler og utydelige skygger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
×
×
  • Opprett ny...