Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel, golden, labrador og blandinger mellom disse.


jaffa

Recommended Posts

Hei 2ne, har du mange års erfaring innen hold av Golden Retriever, Labrador Retriever og storpuddel? :blink: Siden du på død og liv "MÅ" uttale deg innen denne saken, så regner jeg med at du har godt grunnlag for å komme med slike påstander.

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å spørre, hva jeg svarer er jo totalt uinteressant for deg uansett, du har jo bestemt deg for at jeg bare uttaler meg fordi jeg liker å være en viktigper og tror jeg har rett i alt, ikke sant? Men for all del:

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

Å utaggere mot andre hunder er enten et oppdragelsesproblem, eller så er det et mentalitetsproblem. Either way, dårlig mentalitet finnes på ALLE raser, og er hunden utaggerende, så har førerhundskolen gjort en bedregelig jobb når de ikke har luka den ut fra programmet. Hunder gjør sitt fornødne, det er en del av det å få i seg næring - den må ut et sted. Det er ikke noe mer eller mindre vanlig for en puddel å bæsje enn det er for en labrador eller en golden. At de bæsjer på jobb, om det så er midt på torget - vel, hunder er ikke bundet av sosiale regler sånn som vi mennesker er, de må læres når og hvor det er greit å gjøre fra seg - ergo er det et oppdragelsesproblem om de bæsjer når de har på sele, ikke et raseproblem. Det finnes sykdommer på både golden, labrador og puddel, både allergier eller immunrelaterte sykdommer. Storpuddel har vel et problem med Addison, mens labrador og golden har en høyere forekomst av HD/AA enn puddel. At en hund har en diagnose er dog ikke det samme som at den ikke kan fungere til den jobben den skal - spørsmålet er hvor syk den er, og om det kan behandles. Det er forholdsvis universiellt og ikke rasebundet. Hunder som stjeler ting er et oppdragelsesproblem, og så vidt meg bekjent, er alle tre rasene ment å være apporterende hunder, ergo kan man ha "stjeling" på alle tre rasene. Det er vel dog et mindre problem på puddel enn på retriverene. Hunder som ikke kan være hjemme alene, altså har seperasjonsangst, det er også et mentalitetsproblem, og det kan man finne på alle tre rasene, eller de 400 andre rasene man har å velge i. At en hund krysser gata for å stjele mat fra en unge, er et oppdragelsesproblem, ikke knytta til rase. Det samme er at de hopper i møbler, enten det er på hoteller eller andre steder. En labrador eller golden kan like gjerne ligge i en seng som en puddel - ergo er det ikke raserelatert. Mataggresjon er et mentalitetsproblem, og jeg gjentar meg selv - dårlig mentalitet finner man på alle raser. Labradoren er rett nok kjent for å være mer glad i mat enn golden og puddel, men de er i tillegg også kjent for å være happygolucky-hunder som finner seg i at man tar fra dem det de finner. Dette med å stikke av er et oppdragelsesproblem, stort sett. Labradorer er vel kjent for å ha høy kjønnsdrift og at de derfor kan stikke av for å forplante seg, men så vidt meg bekjent så kastreres førerhunder, ergo vil ikke dette være et problem for en førerhund. Puddel er kjent for å ha høyere jakt enn retriverene og kan finne på å jage en syklist eller jogger, men de vil neppe stikke av, i og med at det er jakta som er gøy, ikke det å løpe rundt og være tulling på egenhånd. Så - man kan altså finne alle disse problemene i alle tre rasene, alt ettersom hva for slags linjer man får hund fra, eller hvordan de oppdras. Så svaret mitt er fortsatt at det er individbasert, ikke raserelatert.

Noe mer du vil jeg skal svare på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Makan til nedlatenhet har jeg ikke vært borti...

Merkelig med det, for jeg ser utstrakt bruk av det ellers her i tråden, i forhold til et menneske med flere års erfaring innen førerhundmiljøet som blir "satt på plass". Så jeg trodde det var helt greit jeg, men da burde kanskje vi alle skjerpe oss litt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med det, for jeg ser utstrakt bruk av det ellers her i tråden, i forhold til et menneske med flere års erfaring innen førerhundmiljøet som blir "satt på plass". Så jeg trodde det var helt greit jeg, men da burde kanskje vi alle skjerpe oss litt :blink:

Det er mulig vi har helt ulike definisjoner av ha nedlatenhet er ? Jeg oppfatter dine - og tildels trådstarters - innlegg som tildels ganske så nedlatende, mens mange i tråden faktisk lurer på hva trådstarter spør om? Men jeg kan ikke se at du har bidratt med stort i tråden, så kanskje du skal følge dine egne råd? Ja, jeg er nedlatende nå. Helt bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppsummert kan man altså si at - uavhengig av rase/blanding - så er det ganske få fra et kull som består testen for å sarte utdannelsen som førerhund. Av de hundene som utdannes til førerhund, så er det atter en god del hunder som likevel ikke fungerer så bra som de burde gjøre. Det er mao et sjansespill å få en førerhund, selv om den har gjennomgått et omfattende opplæringsprogram.

Dette blir OT, men jeg bare drodler litt omkring dette. Kan den lave prosentandelen som faktisk fungerer skyldes at man ikke får gjennomført et optimalt avlsprogram siden de hundene som brukes som førerhunder blir sterilisert/kastrert i ung alder og dermed ikke går i avl selv (ja, jeg antar nå altså at samtlige førerhunder er kastrert/sterilisert)? Altså - man driver kun avl på hunder som potensielt KAN GI gode førerhunder, men ikke på de hundene som FAKTISK ER gode førerhunder? Ei tispe kan jo potensielt ikke gi så mange valper - det er begrenset hvor mange kull hun kan få. Dersom denne hunden gir, la oss si 10, gode førerhunder, så vil uansett utviklingen stoppe der fordi avkommene aldri vil gå i avl selv. Man får ingen utvikling av hundetypene som skal gi gode førerhunder liksom. Hmmmm... var dette forståelig tro ?

Ja, førerhunder er kastrerte.

Jo, de aller beste førerhundemnene blir ikke førerhunder, men går i avel.

Førerhunder er kastrert tidlig for ikke å ha kjønnsdrift, særlig hannene. Tispene kan i noen tilfeller ha fått et kull før de blir utleverte.

Det finnes altid en rissiko, både for miljøpåvirking (også etter at hunden er utlevert til bruker) og for at hunden er/kan bli syk. Er jo levende vesner, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

*klipp*

Jeg må bare signere 2ne jeg, det du nevner over er endten et mentalitetsproblem eller et oppdragelsesproblem.

Og for å trekke ut en ting, en hund som hopper i sengen er jo noe brukeren selv kan trene bort? og det relativt lett også, førerhundskolen skal vel ikke ta seg av å lære hunden grensesettingen hjemme?

Hadde det vært meg så tror jeg jeg ville gitt blanke i rase og latt førerhundskolen finne det rette individet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

Det kan jo virkelig være fordi føreren ikke går et sted/innser hunden må gjøre fra seg. Forventer man at den skal holde seg så lenge som overhodet mulig? Jeg vet den er på jobb, men de fleste må på do en gang iløpet av dagen, om man reiser mye rundt, går masse og så forventer at hunden ikke får gjør fra seg før kanskje føreren passer det synes jeg personlig blir for teit. Går heller ann å passe på at den får gjøre sitt da kanskje.

og som de andre sier, det meste du peker på er mentalitet eller oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummet gjennom resten av innleggene, så jeg beklager om jeg har mistet noe essensielt.

Jeg har jobbet med førerhunder i noen år, og vi har hatt mye av både golden, labrador og blandinger av disse.

Min oppfatning er at det er utrolig stor variasjon i labradorenes gemytt. Generelt har jeg opplevd lite usikkerhet, men det er en lite homogen rase, hvor "alt" av linjer går i bruk for å møte brukernes personlighet og krav.

Labradorene generelt syns jeg det er mye hopp og sprell med, de kan være veldig voldsomme, stresset og med mye hormoner i sving. Selv de kastrerte. På den sosiale biten er de som oftest på topp, men det kan jo også by på problemer. Lett å belønne er de aller, aller fleste, men det kan bli litt for mye av det gode ved at de skal spise alt av mat som ligger på bakken. Blant førerhundene er det også stor variasjon i fysikk og utseende, alt fra små og nette hunder til store og kraftige. Personlig har jeg mye bedre erfaring med tisper enn hannhunder når det kommer til det å være avbalansert.

Men jeg syns det er veldig stor forskjell i linjer her.

Puddelene er litt mer skjøre, vanskeligere å belønne og mindre miljøsterk. Til gjengjeld er det ofte lite stress i de, de er avbalanserte og enkle å ha med overalt uten at de gjør noe særlig ut av seg. De knytter seg også lettere til en enklelt fører virker det som.

Jeg tror golden høres bra ut for deg, utifra disse. De er ofte mykere, men utrolig rolige og bedagelige, samtidig som de er enkle å belønne (men ikke såpass glad i mat at de nødvendigvis gjør hva som helst for å få tak i brødskiven øverst på kjøleskapet). Sosiale nok, men ikke oversosiale. De fleste er gode førerhundemner fordi de har en såpass avslappet holdning til livet, mye av linjene er naturlig avslappet og passive. Helsen derimot, det er mye eksem, HD og øreproblemer på golden, mye mer enn hva det er på labrador (dette er ikke noe statistisk, men hva jeg generelt opplevde av de mange hundre førerhundene jeg har blitt kjent med).

Tispene virker mye mykere enn hannhundene, spesielt golden retrieverne. Det kan være et problem om du blir sint (tro meg, jeg har snakket til noen golden retrievere før som reagerer ved å bare legge seg paddeflat og bli der i mange timer, og man kan gjøre hva som helst for å prøve å få de ut av det).

Så, ut fra det du skriver og de linjene jeg har erfaring med, så tror jeg en golden hannhund kanskje kan være tingen. Evt en golden eller labrador tispe.

Men, bare sånn på siden: det varierer nok fra førerhundskole til førerhundskole, men vi har hvertfall pekt ut avlshunder på forhånd utifra linjer. Hundene settes ut til fôrvert som vet at hunden skal brukes som avlshund, og ikke gå ut i trening. Dette er ikke nødvendigvis de beste førerhundemnene, for de beste førerhundemnene (hvertfall når det kommer til hannhunder) er kastrert, og dessuten går hundene ut til brukere. Men ser man at et kull er bra førerhundemner, så er det gjerne hunder fra disse linjene som brukes som avlshunder.

Men selvsagt, om man ser at hunden ikke vil gi noe godt videre i avlen, så går den ikke i avl.

Jeg tror avl har veldig mye med dette å gjøre, for jeg vet om førerskoler som byttet ut alle avlshundene og fikk et helt nytt avlssystem, noe som resulterte i at VELDIG mange flere førerhunder gikk gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har bare skummet gjennom resten av innleggene, så jeg beklager om jeg har mistet noe essensielt.

Jeg har jobbet med førerhunder i noen år, og vi har hatt mye av både golden, labrador og blandinger av disse.

Min oppfatning er at det er utrolig stor variasjon i labradorenes gemytt. Generelt har jeg opplevd lite usikkerhet, men det er en lite homogen rase, hvor "alt" av linjer går i bruk for å møte brukernes personlighet og krav.

Labradorene generelt syns jeg det er mye hopp og sprell med, de kan være veldig voldsomme, stresset og med mye hormoner i sving. Selv de kastrerte. På den sosiale biten er de som oftest på topp, men det kan jo også by på problemer. Lett å belønne er de aller, aller fleste, men det kan bli litt for mye av det gode ved at de skal spise alt av mat som ligger på bakken. Blant førerhundene er det også stor variasjon i fysikk og utseende, alt fra små og nette hunder til store og kraftige. Personlig har jeg mye bedre erfaring med tisper enn hannhunder når det kommer til det å være avbalansert.

Men jeg syns det er veldig stor forskjell i linjer her.

Puddelene er litt mer skjøre, vanskeligere å belønne og mindre miljøsterk. Til gjengjeld er det ofte lite stress i de, de er avbalanserte og enkle å ha med overalt uten at de gjør noe særlig ut av seg. De knytter seg også lettere til en enklelt fører virker det som.

Jeg tror golden høres bra ut for deg, utifra disse. De er ofte mykere, men utrolig rolige og bedagelige, samtidig som de er enkle å belønne (men ikke såpass glad i mat at de nødvendigvis gjør hva som helst for å få tak i brødskiven øverst på kjøleskapet). Sosiale nok, men ikke oversosiale. De fleste er gode førerhundemner fordi de har en såpass avslappet holdning til livet, mye av linjene er naturlig avslappet og passive. Helsen derimot, det er mye eksem, HD og øreproblemer på golden, mye mer enn hva det er på labrador (dette er ikke noe statistisk, men hva jeg generelt opplevde av de mange hundre førerhundene jeg har blitt kjent med).

Tispene virker mye mykere enn hannhundene, spesielt golden retrieverne. Det kan være et problem om du blir sint (tro meg, jeg har snakket til noen golden retrievere før som reagerer ved å bare legge seg paddeflat og bli der i mange timer, og man kan gjøre hva som helst for å prøve å få de ut av det).

Så, ut fra det du skriver og de linjene jeg har erfaring med, så tror jeg en golden hannhund kanskje kan være tingen. Evt en golden eller labrador tispe.

Men, bare sånn på siden: det varierer nok fra førerhundskole til førerhundskole, men vi har hvertfall pekt ut avlshunder på forhånd utifra linjer. Hundene settes ut til fôrvert som vet at hunden skal brukes som avlshund, og ikke gå ut i trening. Dette er ikke nødvendigvis de beste førerhundemnene, for de beste førerhundemnene (hvertfall når det kommer til hannhunder) er kastrert, og dessuten går hundene ut til brukere. Men ser man at et kull er bra førerhundemner, så er det gjerne hunder fra disse linjene som brukes som avlshunder.

Men selvsagt, om man ser at hunden ikke vil gi noe godt videre i avlen, så går den ikke i avl.

Jeg tror avl har veldig mye med dette å gjøre, for jeg vet om førerskoler som byttet ut alle avlshundene og fikk et helt nytt avlssystem, noe som resulterte i at VELDIG mange flere førerhunder gikk gjennom.

Guri - denne har jeg venta på i denne tråden :)

En førerhund er ingen subjektiv ting. De er ikke programerte roboter eller perfekte hunder. De er VELDIG ulike..

I fare for å avsløre noen (brukere) må jeg bare gi noen eksempler.

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

Ja, jeg kunne nevnt mere... Det hender at hunder blir kuttet fra tjeneste, fordi dem er til fare for seg selv og brukeren sin, på en eller flere måter. Andre plages med at hunden ikke har så stor arbeidslyst som man skulle ønske/har behov for. Noen brukere må slite i årevis med hunder med ulike typer og grader av feil, mangler eller sykdommer.

De er ikke roboter men du forventer at de skal oppføre seg som om de er fullstendig lobotomberte? Samtidig så skriver du ett annet sted at den må være livlig og ha arbeidslyst og fremdrift? Men være hund skal den tydeligvis ikke?

Forøvrig så handler vel mesteparten ovenfor om oppdragelse. Og en hund med mild HD eller AA kan fungere helt glimrende som førerhund det behøver ikke ha noe å si.

Vel - jeg håper du finner drømmehunden, men jeg er ambivalent i forhold til hva du forventer av en stakkars hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk labbis, for et konstruktivt svar! :)

Ja de byttet ut alle avelshundene og de har et veldig mye bedre system i dag, på den skolen på dette området. Det er forresten dem jeg ev. kunne tenke meg golden av.

I min uttalelse om avel på førerhunder, tenkte jeg mest på de andre skolene.

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

Dere har altså talt for deres mening, ang. denne listen over (siteringen).

Ikke alt er like lett å trene bort, når man er blind.. Prøv å sett bind forran øynene og tren med hunden!

Jeg var heldig som greide å bli kvitt "hoppe i sengen" problematikken, grunnen til at jeg klarte det var min synsrest.

Den listen var ikke for å gi dere noe svar på rase spørsmålet mitt, men heller for å vise at heller ikke førerhunder er perfekte hunder.

Dere får det til å høres ut som det er ett fett, om jeg får en golden tispe, kontra en labrador hanne. Det har jeg ingen tro for.. Jeg kjenner og har sett for mange førerhunder og ekvipasjer for å tro på det. Men jeg kjenner rasen golden og konge puddel for dårlig.

Skal vi avvikle tråden? for flesteparten av dere driver bare å henger dere opp i førerhundtekniske spørsmål, som dere egentlig prater i det vide og brede om, å egentlig er det mye synsing og -jeg tror her.. Ev. kan vi forsøke å gå over til å snakke om rasene på generelt grunnlag, uten noe dill om hva den skal brukes til.

Det var rasene jeg ville snakke om, ikke førerhundskolenes drift..

Jeg er førerhundbruker, skal ha ny hund og ønsker å velge rase. Noe galt i det? Jeg vil bare ha litt mere "kjøtt på beina", før jeg tar det rasevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har jeg kalt deg en løgner??? Og hvor i all verden har jeg sagt dette er oppspinn? Jeg sier det som jeg oppfatter det, det er uoppdragenhet, kall det i hvert fall ikke atferdsproblemer eller skyld på rase. Tro det eller ei, men jeg har nå hatt min del av hunder og kjenner min del av brukere, så jeg vet at det går an :) :)

Kangerlussuaq: hvorfor skal hun da legge ut ett spørsmål? Det er ett diskusjonsforum vet du, da får man svar på en del av det man spør om og en del av det man ikke spør om.

Flere har faktisk også sagt at hun bør ta kontakt med flere førerhundskoler og høre med de. Jeg personlig tror ikke kenneler har filla peil på hva en bruker trenger og ønsker seg :) De fleste skolene oppdretter hundene sine selv og bruker det de føler et best som førerhunder/tjenestehunder.

Margrete, det er mulig jeg har misstolket innlegget ditt? Ikke bestandig så lett å lese, hvordan folk egentlig ville uttrykke seg. kanskje tok jeg det helt feil. kanskje skrev du deler av innlegget som et svar til en annen? Tror kanskje jeg helst misstolket deg i innlegget. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke roboter men du forventer at de skal oppføre seg som om de er fullstendig lobotomberte? Samtidig så skriver du ett annet sted at den må være livlig og ha arbeidslyst og fremdrift? Men være hund skal den tydeligvis ikke?

Forøvrig så handler vel mesteparten ovenfor om oppdragelse. Og en hund med mild HD eller AA kan fungere helt glimrende som førerhund det behøver ikke ha noe å si.

Vel - jeg håper du finner drømmehunden, men jeg er ambivalent i forhold til hva du forventer av en stakkars hund.

Hun forventer at den skal være en FØRERHUND, tydeligvis synes du synd i disse hundene? Deg om det...

Makan til holdning til svaksynte/blinde har jeg sjeldent sett... Uten å være i situasjonen selv synes jeg det er rimelig frekt å komme med slike bastante påstander som har kommet i denne tråden. Tydelig at noen ikke forstår forskjellen på familiehund og førerhund. Dere kan jo selv forsøke å måtte leve et liv hvor du må ha tillit til en førerhund, og se om det er "så enkelt som trening".

All ære til labbis som kommer med et svært informativt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete, det er mulig jeg har misstolket innlegget ditt? Ikke bestandig så lett å lese, hvordan folk egentlig ville uttrykke seg. kanskje tok jeg det helt feil. kanskje skrev du deler av innlegget som et svar til en annen? Tror kanskje jeg helst misstolket deg i innlegget. Beklager.

Helt i orden det :)

Jeg har sett to brukere som har fikset slike problemstillinger. Den ene av disse tok på seg en hund som egentlig skulle bli kassert fordi han var litt veldig mye på en gang, søte dyret :) (det var litt min feil det der :) ) Hun var blind og har vært det hele livet. Mitt syn farges nok litt av det jeg har sett henne gjøre og hvordan hun fikk til hoppetispretthunden sin. Samt ett par av hennes venninner og fyren neddi veien her med sin lykkelige lille labbefrøken.

Når det kommer til å avslutte diskusjonen, så går nok ikke det *ler*

Kangerlussuaq: Hvordan kom du frem til det du kom frem til, ang BP sitt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt endel førerhunder-in-spe på dressurkurs. De jeg oppfatter som arbeidssomme, lettlærte og med bra sosial følelse er blanding av labrador og golden. De har vært mindre sta enn labradorens rykte, de har vært mindre myke enn goldens rykte og de har vært opptatt av mat, men ikke hysteriske. Jeg ville nok ha valgt en hannhund (kastrert selvfølgelig) da de fremstår for meg som reale, rettfram hunder som er enkle å trene og myke nok til å håndtere. Tispene syns jeg personlig kan bli litt for matvrak og litt for veike. Jeg har sett hunder fra både veiviseren, blindeforbundet, han i moss og noen i sverige.

Jeg personlig liker goldens fra veiviseren og golden/lab blandingene fra blindeforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja folkens, hun er nok helt klar over at det finnes individuelle forskjeller innen alle raser :) Vi er alle klar over at det kan finnes ADHD goldens, labradorer som ikke liker mat og pudler som ellers er rare - men som hun sier selv: hun er ute etter en slags statistisk majoritet. Hva er skikkelig stereotypisk raseatferd? Hvordan oppfører majoriteten av en rase (eller blanding) seg?

Kan man ikke si noe annet enn surmuling, så lar man gjerne være også :)

Litt OT, meeen...

Steriotypisk atferd er "atferd uten mål og mening" som utføres gjentatte ganger. F.eks hester som slenger med hodet i hesteboksen, hunder som løper etter halen, "vaggig", gå et bestemt mønster i buret osv..

Det er altså helt uønsket atferd - ren atferdsforstyrrelse som tyder på et miljø med for lite utfordringer/stimulase.

Det er nok ikke dette trådstarter ønsker å finne i den rasen hun skal velge.

Jeg har observert MYE stress i alle de 5 "golden-doodel"hundene jeg kjenner. De hopper, hyler og biter som overslagshandlinger. Alle disse er fra samme "oppdrett", så det er godt mulig at dette er uvanlig dårlige "linjer".

Jeg tror det finnes veldig mye bra golden der ute. En lettere type golden (blanding mellom utstillig/jakt-linjer f.eks) tror jeg er parfekti forhold til hva du ønsker hunden til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...