Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel, golden, labrador og blandinger mellom disse.


jaffa

Recommended Posts

Sitat:

Golden er kjent for å være sedate.

Puddel for å være enmanshunder, egenrådige og vimsete.

Labradoren for å være matglupske og dermed går dit, den tror den vil finne mat. Men ellers er den veldig arbeidslysten og veldig lett å belønne, siden den setter pris på alt spiselig.

[.....]Men jeg er i grunn bare ute etter hva som er gjennomsnittet (mest vanlig -om rasen).

Er da ikke så vanskelig å forstå hvor "jaffa" vil hen? :wub: Hun vil ha generelle trender innen rasene. Typisk raseatferd. Hva som er typisk for rasene. Hvilke hovedtrekk som skiller dem - da spesielt i henhold til evne til samarbeid, aktivitetsnivå, miljøberørthet, førermykhet osv.

Og ja folkens, hun er nok helt klar over at det finnes individuelle forskjeller innen alle raser :blink: Vi er alle klar over at det kan finnes ADHD goldens, labradorer som ikke liker mat og pudler som ellers er rare - men som hun sier selv: hun er ute etter en slags statistisk majoritet. Hva er skikkelig stereotypisk raseatferd? Hvordan oppfører majoriteten av en rase (eller blanding) seg?

Kan man ikke si noe annet enn surmuling, så lar man gjerne være også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Enig med Kangerlussuaq, synes det blir litt rart å surmule over at man kommer med stereotype beskrivelser av raser, det må jo gå an å gå rett til benet, og ikke bry seg om alt kjøtt og flesk (herregud for en ting å si, men fant ikke utrykket jeg lette etter :blink: ). Det er som andre sier, det er individforskjeller osv, men går man til kjernen kan man jo si at det og det er typisk for en rase, det er typisk at labradorer er matvrak, selv om det finnes de som ikke er det heller. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun lurer på er vel enkelt og greit hvilken rase av førerhundraser som passer henne best? Mulig man må ha erfaring med førerhunder for å kunne svare, men det er det jo noen på forumet her som har. :blink:

Edit: Og at brukere av førerhunder har satt rasene litt i boks, syntes jeg ikke er så rart all den tid de først og fremst er brukere. Hundeeiere med den interessen for raseegenskaper osv. kommer vel litt mer i andre rekke.

Ja helt rett, du har skjønt hva jeg lurer på. Skjønner ikke at jeg har forklart meg så klønete..? Trenger ingen erfaring med førerhund for å svare, men er jo fint om den som faktisk svarer, har noe erfaring med rasen de uttaler seg om (eid, trent eller familiehund, ev. lest mye om den). Hvis jeg var heldig, er det noen her på forumet, som jobber med hunden sin (hvis de har eller har hatt golden, labrador eller puddel) og ikke bare har den som familiehund. Da har man litt peiling på om de er gode arbeidshunder og hvem som er mest utholden av dem.

Førerhundtekniske spørsmål, stiller jeg til førerhundtrenerne, det er kun dem som har den kompetansen for å svare på de.

kanskje ble dette for komplisert.. kanskje burde jeg ha laget en tråd om hver rase og spurt "dere" ut om dem enkeltvis isteden? Er rasene jeg er intressert i og hvem av de som passer meg best, ikke hvordan de fungerer som førerhunder. Den vurderingen tar førerhundskolen.. Å skolen finner de rette individene innenfor rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilke av disse rasene/blandingene passer meg best, når jeg skal jobbe med hunden og ikke ha den som "sofapute"?

2. Hva er stereotypisk raseatferd, for disse rasene? (Takk for ordvalg, Kangerlussuaq).

Det finnes mange raser, men det finnes ennå flere individforskjeller! Men som kangerlussuaq sier her, er det rasene som er intresange og ikke hva jeg skal bruke den til. Bortsett fra at jeg skal jobbe med hunden og ikke ha den som familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rasene jeg er intressert i og hvem av de som passer meg best, ikke hvordan de fungerer som førerhunder. Den vurderingen tar førerhundskolen.. Å skolen finner de rette individene innenfor rasene.

Det er godt mulig jeg er steike, stokk dum, men jeg skjønner fortsatt ikke helt jeg altså. Jeg trodde ikke DU som bruker (om det er det du skal være?) kunne be om at førerhundskolen finner den eller den rasen? Jeg trodde DE fant hundene og utdannet dem, og så tildelte en hund til en bruker, uavhengig av hvilken rase det måtte være? Får man komme med ønsker om rase? Hva om de ikke HAR den rasen/typen hund du vil ha? Kommer ikke det an på hva akkurat den førerhundskolen HAR av hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, det har da ingen ting med saken å gjøre? Trådstarter har lagt fram et konkret, tydelig spørsmål. Hun har nok full kontroll på det du nevner her, uten at hun nødvendigvis skal trenge å forsvare prosessen på offentlig sted. Hva er problemet (ditt)? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, det har da ingen ting med saken å gjøre? Trådstarter har lagt fram et konkret, tydelig spørsmål. Hun har nok full kontroll på det du nevner her, uten at hun nødvendigvis skal trenge å forsvare prosessen på offentlig sted. Hva er problemet (ditt)? :blink:

Syns du sa ett eller annet om å holde kjeft om man ikke kunne komme med noe annet enn surmuling her i stad jeg? :wub:

Det er mye mulig at det er et konkret, tydelig spørsmål ett eller annet sted her, jeg har ikke funnet det, og jeg syns spørsmålet til Siri er legitimt - hvis det er sånn at førerhundskolene finner individet hund til individet mennesket, hva kan sonen hjelpe til med da, liksom?

Nå er vel labrador den rasen som brukes mest til den jobben. Jeg hadde jo tenkt at det antageligvis var av en grunn. Bruk av både puddel og disse doodle-hundene er jo fordi at det finnes brukere som er allergiske mot labrador. Er ikke hele poenget med doodleavl å få en førerhund som har labradorens egenskaper og puddelens pels, da?

Jeg ser ikke helt at det skal være noe problem OM puddelen er en enmannshund heller, det er vel bare en bruker pr hund? De puddelene jeg kjenner, er stort sett veldig sosiale, ihvertfall. Det skal vel både labradoren og golden være også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du har dette ønske for din førerhund så hadde jeg hellet yttret dette for skolen.

De sitter på kompetansen til å plukke det rette individet utifra dine kritterier.

Og som jeg sa i starten, og tror ikke det kan sies nok om tjenestehunder. Samme hva slags tjenestehund det er:

Jeg ville heller gått etter individ enn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du sa ett eller annet om å holde kjeft om man ikke kunne komme med noe annet enn surmuling her i stad jeg? :blink:

Det er mye mulig at det er et konkret, tydelig spørsmål ett eller annet sted her, jeg har ikke funnet det, og jeg syns spørsmålet til Siri er legitimt - hvis det er sånn at førerhundskolene finner individet hund til individet mennesket, hva kan sonen hjelpe til med da, liksom?

Hvis man ikke skjønner eller veit, hvorfor uttale seg? :wub: Det står ganske svart på hvitt her oppe, så hvis selv ikke det hjelper... Ja da hadde jeg tatt hintet og tenkt at dette ikke var mitt felt.

Uansett individ - så vil det alltid være en viss sannsynlighet for å få noe innen en rase. Uansett hvordan førerhundskolen nå skulle fungere, så spør faktisk trådstarter om noe. I stedet for å henge seg opp i alt rundt, hvor vanskelig er det å enten si "jepp, dette kan jeg fortelle noe om" - eller lese og tenke at det kan man ikke hjelpe med, og gå videre? Er det noen her som "må" vite noe om alt, eller er det noe annet som gjør at en føler kallet til å virkelig gnage på tørrveden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent så valgt førerhundskolen ut invidividet som passet brukeren mest, og matchet best. Men det kan jo hende det er endret, er jo.... 8 år siden vi hadde førerhundvalp. Og kan legge til min erfaring, det var en labrador valp, som var veldig egen sta og løp avgårde og ut på veien ved flere tilfeller, bare stakk rett og slett. Den ble sendt igjennom flere treningsleirer i sverige men endte opp med å ikke bli førerhund og samme med 2 av søskna pga at de var rett og slett for egne og brydde seg ingenting/til lite om mennesker.

Lykke til, jeg har møtt mange labrador førerhunder som er herlige og arbeidssomme, men alt bunner i linjer og hva som er avlet på. Lykke til som sagt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke skjønner eller veit, hvorfor uttale seg? :blink: Det står ganske svart på hvitt her oppe, så hvis selv ikke det hjelper... Ja da hadde jeg tatt hintet og tenkt at dette ikke var mitt felt.

Okay, skal vi svare på kun førsteinnlegget, uten noe mer info, blir svaret:

Alle tre rasene, og blandingene av disse, vil antageligvis passe til dine kriterier.

Enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er sånn at førerhundskolene finner individet hund til individet mennesket, hva kan sonen hjelpe til med da, liksom?

Fortelle om det jeg faktisk spørr om... -Å siden du ikke skjønner spørsmålet mitt, så vet jeg ikke helt hva jeg mer skal si. Kan noen forklare det noe bedre?

Nå er vel labrador den rasen som brukes mest til den jobben. Jeg hadde jo tenkt at det antageligvis var av en grunn. Bruk av både puddel og disse doodle-hundene er jo fordi at det finnes brukere som er allergiske mot labrador. Er ikke hele poenget med doodleavl å få en førerhund som har labradorens egenskaper og puddelens pels, da?

Dine antagelser og gjettninger dette?

Labradoren er mest brukt, fordi den egner seg best (til de fleste, men langt fra alle). Men så er det få labradorer å velge i nå om dagen.. Å individforskjellen er som kjent ulik (X), så da er det kanskje noen mindre sansynlig at den/de passer akkurat meg? Hadde vært greit å slippe vente flere år på ny førerhund.. Derfor raseinteressen min nå.

Blanding av puddel+labrador/golden har mest med gemytt å gjøre i dag. Tidligere var det fordi man ønsket å finne alternative allergivennlige hunder, men resultatene for det var ikke særlig bra. Altså vi fikk gode førerhunder, men de var ikke allergivennlig. Derfor har de fortsatt med blandingene. En annen grunn er at blandingene er i gjennomsnitt friskere enn ren labrador og golden.

Labradoren passer ikke alle, førerhundbrukere er like forskjellige som folk flest. De har ulik hverdag, ulik jobb og ulik familiesituvasjon. Noen bor på landet og noen midt i byen.. Noen er gamle, andre er yngre og går kanskje skole. Noen har allergi, andre ikke. Noen ser faktisk på førerhunden sin som et hjelpemiddel og ikke et barn. Noen legger skjela si i hunden og går gjennom ild og vann for den, andre setter foten ned om noe er galt og setter krav til skolen om at hunden ikke tilfredstiller ders behov og leverer den derfor inn til skolen med det resultat at de ikke får se den igjen (dette vet dem, før de levere hunden fra seg..). Hudnene er ulike og derfor trenger vi flere raser og flere typer individer. Vi trenger et stort spekter av hunder, men alle skal bestå de samme testene.

Jeg ser ikke helt at det skal være noe problem OM puddelen er en enmannshund heller, det er vel bare en bruker pr hund? De puddelene jeg kjenner, er stort sett veldig sosiale, ihvertfall. Det skal vel både labradoren og golden være også?

Ja, det er bare en bruker pr. hund. Vi opplever ofte at dette kan være et problem, særlig hvis man ikke bor alene men har småbarnsfamilie. Man ser også at hundene lett får våkterinnstingt og dette kan fort by på klager om man bor på hotell og hunden bjeffer for alt og ingenting. Men det er fordeler med dette også, da hunden ikke så lett oppsøker andre mennesker når den er på jobb, derfor en tryggere hund enn labradoren i så måte.

Ga dette tilfredstillene svar?

Skjønner ikke helt hva dere fikk nytte av her, mht spørsmålene mine. Men alikevell :blink: Bare spørr i vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du har dette ønske for din førerhund så hadde jeg hellet yttret dette for skolen.

De sitter på kompetansen til å plukke det rette individet utifra dine kritterier.

Og som jeg sa i starten, og tror ikke det kan sies nok om tjenestehunder. Samme hva slags tjenestehund det er:

Jeg ville heller gått etter individ enn rase.

Okei, din mening :blink: takk. Ditt konkrete råd er altså å høre på skolen. Å det skal jeg selvsagt også gjøre, vil bare først avklare hvilken skole jeg skal velge. Ønsker jeg å være "prøvekanin for noe nytt og spennende", har jeg et alternativ. Vil jeg heller velge noe jeg er mer trygg på og som med større sansynlighet gir meg flere år med en og samme hund, så velger jeg en annen skole :wub:

Jeg vil bare først bli kjent med rasene og hvem som er best å jobbe med, nå som jeg er litt oppdatert på de ulike skolene. Så blir valget så mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine antagelser og gjettninger dette?

Forholdsvis kvalifiserte gjetninger, om jeg får si det selv. Nei, jeg har ingen erfaring med førerhunder, jeg har dog lang erfaring med hunder.

Labradoren er mest brukt, fordi den egner seg best (til de fleste, men langt fra alle). Men så er det få labradorer å velge i nå om dagen.. Å individforskjellen er som kjent ulik (X), så da er det kanskje noen mindre sansynlig at den/de passer akkurat meg? Hadde vært greit å slippe vente flere år på ny førerhund.. Derfor raseinteressen min nå.

Blanding av puddel+labrador/golden har mest med gemytt å gjøre i dag. Tidligere var det fordi man ønsket å finne alternative allergivennlige hunder, men resultatene for det var ikke særlig bra. Altså vi fikk gode førerhunder, men de var ikke allergivennlig. Derfor har de fortsatt med blandingene. En annen grunn er at blandingene er i gjennomsnitt friskere enn ren labrador og golden.

Ah, men vi skulle jo ikke ta hensyn til individforskjeller, for det var jo ikke det du spurte om? Spørsmålet var hvilken av rasene og blandingene av disse som ville være mest egnet for deg? :blink:

Ja, det er bare en bruker pr. hund. Vi opplever ofte at dette kan være et problem, særlig hvis man ikke bor alene men har småbarnsfamilie. Man ser også at hundene lett får våkterinnstingt og dette kan fort by på klager om man bor på hotell og hunden bjeffer for alt og ingenting. Men det er fordeler med dette også, da hunden ikke så lett oppsøker andre mennesker når den er på jobb, derfor en tryggere hund enn labradoren i så måte.

Okay, det er ikke helt den erfaringa jeg har med puddel? De jeg kjenner bor i familier, et par av de bor til og med hos folk som innimellom er på hoteller.. Det handler vel litt om oppdragelse, og en førerhund vil vel - uansett hva slags rase den er - få en grundigere oppdragelse enn vanlige familiehunder gjør, nettopp fordi de skal kunne tas med på alt.

Ga dette tilfredstillene svar?

Skjønner ikke helt hva dere fikk nytte av her, mht spørsmålene mine. Men alikevell :wub: Bare spørr i vei..

Med fare for å erte på meg moralvaktbikkja Kangerlussuaq, så er jeg fortsatt litt usikker på hva du egentlig spør om. For å sitere førsteinnlegget igjen (klipper bort det som ikke er spørsmål):

Er golden og konge puddel mer/mindre ... enn labradoren?:

Sta (egenrådig)

Lerevillighet

Aktivitetsnivå

Arbeidsvillig

Sytete

Usikker (på noen eller seg selv)

Løs ute

Helse

Avhenging av eier

Sosial (mennesker)

Reservert (for hva?)

Utholdenhet

Miljøsterke

Lett å belønne (?)

Hva kan man forvente ved en?:

Golden+puddel blanding

Labrador+puddel blanding

Golden+labrador balnding

Du skal kjøpe sluttproduktet, altså førerhund, ikke sant? Så da vil jeg tro (fortsatt forholdsvis kvalifisert gjetting) at selv om puddelen er kjent for å være særere enn retriverene, så vil en puddel som har blitt godkjent førerhund, ikke være så "sta" at det er et problem for brukeren. Siden de må gjennom et omfattende utdanningsprogram, er førerhunden - samme hva slags rase - både forholdsvis lærevillig, forholdsvis aktiv og forholdsvis arbeidsvillig. Pga utvelgelsesprogram og utdanning, vil jeg tro at ingen av de er spesielt sytete, heller ikke syke, eller usikre eller svake i miljø. De vil også være utholdene, lette å belønne og akkurat så avhengig av eieren som eieren er av hunden. Ang dette med å ha hunden løs, så hører jeg rykter om at puddelen skal være vanskeligere å ha løs enn retriverene, de kan vissnok ha litt høy jaktlyst, men igjen, en førerhund er forhåpentligvis langt bedre oppdratt og trent enn den gjengse familiehund. Puddelen går vel også for å være litt særere i matveien enn hva retriverene er.

Litt om krav/"bruk" av hunden (viktig at hunden takler dette):

Reiser en del (jobb) -hunden er med.

Reiser kolektivt daglig og hunden er med.

Er mye hos fremmede (hjemmebesøk) og hunden er med.

Bor på hotell i blandt og hunden er med (hunden må takle og være alene på ukjente steder i korte perioder uten å være bjeffete når den hører lyder osv.).

Jobber med hunden daglig i minimum 30 minutter til 1-2 timer, flere ganger daglig. Men også dager med kun lufting.

Må også kunne forholde seg passiv i situvasjoner hvor det alikevell skjer mye rundt den.

Alle hunder kan lære dette, gitt at de ikke har så store mangler i gemyttet at de ikke kan takle mijø og det å være alene. Det er mulig jeg har urealistiske høye tanker om førerhundskoler, men de ville vel kun velge hunder som kan takle en sånn type jobb - samme hva slags rase? Og da er resten snakk om utdannelse..

Og om jeg fortsatt ikke har svart på det du spurte om, så beklager jeg, da skjønner jeg fortsatt ikke hva eksakt det er du spør om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent så valgt førerhundskolen ut invidividet som passet brukeren mest, og matchet best. Men det kan jo hende det er endret, er jo.... 8 år siden vi hadde førerhundvalp.

Ja, skolene velger ut den hunden som passer best, etter å ha lyttet til søkerens ønsker. Hvis søkeren ikke har noen ønsker, så velger skolen den hunden de tror passer best. Men tror nok de først tenker rase, å så individet. Fordi skolene mener at rasene er så ulike. Men de fleste søkere har ønske om hvilken rase de vil ha og da finner skolen individet som passer søkeren, innenfor den aktuelle rasen.

Har forståelse for at du som forvert og særlig andre er lite informert om hvordan førerhundskolen drives. Jeg kan si MYE om det, men hva er hensikten? Bortsett fra at dere får masse kunnskap om førerhundarbeid. Det hjelper ikke dere å svare på mine spørsmål, tror jeg?

FØRERHUNDDRIFTEN

Rase og avel:

Skolen driver eget målrettet avel, med rasene labrador, golden, puddel og blandinger mellom disse. 25 av 80 hunder består testingen for å gå videre i trening til førerhund. Grunnen for valg av raser/blandinger er fordi dem ser at disse passer førerhundbrukerne best. Men hver bruker har sine behov og hver hund er ulik. Selv om hver rase har mer eller mindre (alt etter som) sine typiske raseadferder. Labradoren er som kjent mest brukt.

Men dette er (etter det JEG vet), den mest aktive av dem og derfor passer den nødvendigvis ikke Kari på 78år. Eller Ingrid som bare er 43 år og som kun bruker hunden mellom hjemmet og jobben. Per derrimot er 27år. Han har familie med 1 liten datter som han følger til barnehagen hver morgen, går skole og jobb på si, å jobben gjør at han må bruke hunden mye fordi han er postbud og bruker hunden for å ta seg frem.

(Ser dere forskjellen?)

Valpen, testing og trening:

Valpene bor på skolen til de er 8 uker, da blir de plassert til forvert, frem til de er 12-18 måneder. Da taes de inn til test i 2 måneder. Stryker de på testen får forverten tilbud om å kjøpe hunden, ev. blir hunden lagt ut på det åpne markdedet. Hunder som består testing går i trening. Treningen varer i 6-9 måneder. Hunden må etter fullført trening bestå test med trener, hvor NAV avgjør om hunden blir godkjent.

Hunden er klar for bruker:

Etter godkjenning er hunden klar for samtrening med bruker, den må bare vente på den rette..

Bruker:

Personen som ønsker førerhund søker om det til NAV i sitt fylke. Når søknaden er behandlet blir man innkaldt til forkurs (førse gangs søknad). Forkurset varer i 3 dager. Da reiser personen ned til skolen, har møte med dem og et faglig utvalg i NAV. Man må bestå en mobilitetstest (orjentering med hvit stokk på ukjent sted i Oslo), under forkurset. Har man ikke bevis for 15 timers bestått opplæring av mobilitetspedagog på forhånd, får man ikke gå opp til test og må gå nytt forkurs (altså man stryker). Dette forkurset er til for at skolen skal bli kjent med søker, slik at de lettere kan finne rett hund.

Bruker + hund:

Når både hund og bruker er godkjente er det på tide å se hvem som passer sammen. Skolen kjenner hunden fult ut etter at den har bodd på skolen under test og trening (ca 1år totalt). Bruker får komme med ønske om rase. Dette ønsket blir som regel hørt og fulgt, så lenge skolen ikke mener dette er helt utilrådelig (noe det skjelden er, fordi det som tidligere sagt finnes individforskjeller). Men hvis det er vanskelig å finne rett hund til akkurat den personen innenfor den aktuelle rasen som personen ønsker, så er resultatet at bruker må vente lengre på hund. Man kan vente helt til skolen finner rett hund (noe som kan ta år, alt etter hvilken rase det er snakk om), eller man kan velge en annen rase om skolen sier det blir lenge å vente, enten fordi dem ikke har noen hund av rasen eller at det er vanskelig å finne rette individet innenfor rasen til den aktuelle søker.

Samtrening (bli kjent med hunden / se om den passer):

Når skolen tror de har funnet en ekvipasje (hund+bruker) som vil fungere, blir bruker kaldt inn til samtrening med hunden. Samtreningen fåregår på skolen og varer i en måned. Bruker må bo på skolen og får ikke bruke hunden med sele uten oppsyn av fagperson. Ved slutten av samtreningstiden skal ekvipasjen gå opp til eksamen sammen (gå en spesiell godkjenningsrute i bymiljø). Består man eksamen, får man reise hjem med hunden og en ukes trening på hjemstedet med trener er det som da skal gjennomføres. Først da etterpå er ekvipasjen godkjent og kan ferdes alene.

Oppfølging:

Ekvipasjen følges opp av skolen og det faglige utvalget i NAV hele hundens tid i tjeneste. Hundene er som regel i tjeneste fra 2-2,5 år og frem til den er 10 år (kan i noen tilfeller få godkjenning helt opp til 12 år). Man er forpliktet til å stille opp til vurdering for NAV en gang i året, for å vise at man bruker hunden, kan vedlikeholde dens egenskaper som førerhund og for veterinærtilsyn.

Brukeren har til en vær tid mulighet til å levere hunden tilbake til skolen, hvis noe er galt. Man har plikt til å levere hunden tilbake om NAV krever det, på bakrunn av misstanke om at hunden enten ikke blir benyttet som førerhund eller ellers ikke følger de rettningslinjer man har undertegnet for.

Man ønsker å kunne bruke hunden lengst mulig. Både fordi man blir knyttet til den og fordi man har brukt mye tid og krefter på samtrening, nytrening og vedlikehold av hunden. Det er derfor viktig å være klar over hva man går til, når man søker om førerhund. Det er viktig å være åpen ovenfor skolen til sine behov og ev. problemstillinger. Slik at de kan finne den hunden som passer best til den enkelte. Søkere med allergi eller som har barn/samboer som er alergisk, kan be om å få puddel. Disse må gjerne vente lenge, da det er få av rasen og man skal finne den rette hunden. Man kan altid komme med ønske om rase, kjønn og egenskaper. Men jo mer krav man har, jo vanskeligere gjør man det for skolen og finne rett hund, noe som kan forlenge ventetiden dramatisk med flere år. Man må velge skole ut fra rase man ønsker, hvis det er et kriterie, ellers kan det fort gå med noen år i venting. Noen har også ønske om farge innenfor rase og bare det halvverer jo antall hunder som det kan stå mellom.

Men hver må jo få komme med sine ønsker og behov. Men ønsker man hund raskt, må man gjerne velge skole etter raseønske og siden la skolen velge resten. Ev. må man tenke eksempelsvis.. -Jeg ønsker apsolutt ikke golden, DEN skolen har flest av golden og derfor velger jeg en annen skole.. Men de fleste har raseønske om hva de faktisk vil ha og velger skole etteer det, fordi de liker kanskje en rase spes. godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære 2ne.

Nå skjønner jeg, hva dere strides med? Okei, hvis jeg hadde tenkt så langt tidligere hadde det jo vært greit..

En førerhund er ingen subjektiv ting. De er ikke programerte roboter eller perfekte hunder. De er VELDIG ulike..

I fare for å avsløre noen (brukere) må jeg bare gi noen eksempler.

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

Ja, jeg kunne nevnt mere... Det hender at hunder blir kuttet fra tjeneste, fordi dem er til fare for seg selv og brukeren sin, på en eller flere måter. Andre plages med at hunden ikke har så stor arbeidslyst som man skulle ønske/har behov for. Noen brukere må slite i årevis med hunder med ulike typer og grader av feil, mangler eller sykdommer.

Førerhunder er bare ikke perfekte slik mange tror. Ingen av de er det, fordi dem også bare er hunder.. Noen fungerer bra hele tjenestetiden, men flere må gå av før tiden av ulike grunner. Desverre er det blitt mye sykdom i avelen også av førerhunder, særlig for labradoren. Hundene blir påvirket av treningsmetode og brukeren må følge opp det treneren har lært hunden og metoden denne har brukt. Ellers vil ikke ekvipasjen fungere. Hver rase og hvert individ innenfor rasen responderer ulikt på de ulike treningsmetodene. Så kanskje ønsker man en rase, men bare fra den ene skolen (selv om to skoler har rikelig av rasen), fordi eksepelsvis golden retriveren fra den ene skolen vil fungere bedre i praksis enn de fra den andre.

Hvis dette i det hele tatt var forståelig, så kan dette forklare dere litt om hvorfor jeg vil se på de ulike rasene. Hva som er typisk for dem og hva gjennomsnittet av de ulike rasene er. Jeg trenger nemlig ikke en passiv golden, som knurrer til barn og som driter i om vi blir påkjørt om de får øye for mat. -Nå tror ikke jeg golden er slik, men det var bare for å gi et bilde av hva jeg tenker. Jeg trenger en golden som er glad i å jobbe, som er glad i barn og som ikke gjør hva som helst for å få tak i mat.

Okei, hvilken beskrivelse passer best for rasen (golden)? Hvorfor? Er golden late? Er de ekstremt matfokuserte? Er de mindre glad i barn enn labradoren?

Hva er gjennomsnittet av rasen liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, 2ne.

Jeg skal svare mer konkret på ditt innlegg i morgen. Nå er det på tide å finne sengen :blink:

Nei, du trenger ikke det. Det er ikke rasetypisk, så vidt jeg veit, for hverken labrador, golden eller puddel å ha disse problemene:

*Det er førerhunder som utragerer mot andre hunder, de bjeffer og kaster seg fremover i selen selv om de er på jobb.. -desverre et alt for vanlig problem!

*Førerhunder som gjør sitt fornødende mens dem jobber, om så midt på torget..

*Førerhunder som er syke, har allergi eller andre imunrelaterte sykdommer går fortsatt i tjeneste..

*Hunder som ikke kan være alene hjemme (seprasjonsangst).

*Hunder som stjeler ting ("vokser aldri fra det").

*De krysser ganten, fordi dem ser en unge med pølse i brød eller is på andre siden...

*De bjeffer og knurrer når bruker får besøk (ringer på døren osv). -Særlig puddel.

*De hopper i hotellsenger.

*De har mild grad av HD eller AA og blir alikevell førerhunder..

*Noen stikker av, så snart de ser muligheten..

*Hunder som har matagresjon..

Kanskje bortsett fra å gjøre sitt fornødne når de jobber, for det gjør de vel alle sammen, vil jeg tro..

EDIT: For meg så virker det som at det allerede foreligger en fasit, og at du blir irritert eller whatever når vi ikke svarer sånn at det passer til den fasiten. Da er det vel neppe noe poeng i å fortsette å svare deg heller :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg, det du mener er så feil her, er ren skjær oppdragelse, utdanning, mangel på lufting. Om du har så negativ erfaring og har hørt så mange negative rykter om førerhundskoler og deres hunder, så bør du kanskje gå for den hvor du kommer til å være forsøkskanin. Regner da med at det er en doodle? Så gå for det da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg, det du mener er så feil her, er ren skjær oppdragelse, utdanning, mangel på lufting. Om du har så negativ erfaring og har hørt så mange negative rykter om førerhundskoler og deres hunder, så bør du kanskje gå for den hvor du kommer til å være forsøkskanin. Regner da med at det er en doodle? Så gå for det da :blink:

Ja for du virker jo til å ha peiling på det. :wub: :wub:

Jeg har hatt med to av skolene å gjøre og kjenner mange brukere svært godt, i flere år. Å jeg har noen førerhunder bak meg som har bidratt til min erfaring..

Okei, mangel på lufting? Vet du noe om problemstillingen, ut over det jeg har skrevet om det? Det kan jeg love deg, at det er ikke bare en men flere hunder det var snakk om her.. Kunne det faldt deg, at det kan være stressrelatert, helse eller miljøpåvirkning av rase? Her kan jeg faktisk snakke av egen erfaring nemlig.

Hvorfor skulle jeg være "forsøkskanin", for å få flere dårlige erfaringer? lol! -Å nei, det var ikke snakk om en doodle i så fall ;)

Hvorfor tror du jeg lyver? Har jeg noen grunn for det?

Jeg forteller bare fakta her, at førerhunder også er hunder. At de kan ha vanlige adferdsproblemer som hvilken som helst annen hund. Selv om listen er lang, så betyr heller ikke det, at alle førerhunder har en eller flere av disse problemadferdene eller er syke.

Du påstår at det er bare "oppspinn" eller rykter, men det er sant altså, desverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke det. Det er ikke rasetypisk, så vidt jeg veit, for hverken labrador, golden eller puddel å ha disse problemene:

Hei 2ne, har du mange års erfaring innen hold av Golden Retriever, Labrador Retriever og storpuddel? :blink: Siden du på død og liv "MÅ" uttale deg innen denne saken, så regner jeg med at du har godt grunnlag for å komme med slike påstander.

Ellers vil jeg bare si jaffa, som jeg også har sagt på PM, bare... lukk ørene/(øynene) og se litt forbi sånne folk som må legge seg oppi andres sak uten å helt ha en grunn for det. Det er tydelig at noen her inne har hengt seg opp i ett eller annet, og ikke klarer å se spørsmålet ditt for det det er. Et annet tips jeg ikke har gitt på PM, som jeg forsåvidt kan gi her i offentligheten, er at du kanskje kan ta kontakt med kennler innen disse rasene? Kan gi deg noen kennelnavn på PM, hvor jeg veit at hannhunder har gått i avl i forbindelse med førerhundskoler. Da har du et godt grunnlag for å ikke bare høre om "rasens stereotyp" - men også hva som er typisk atferd og lynne for noen av de typiske førerhundlinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har jeg kalt deg en løgner??? Og hvor i all verden har jeg sagt dette er oppspinn? Jeg sier det som jeg oppfatter det, det er uoppdragenhet, kall det i hvert fall ikke atferdsproblemer eller skyld på rase. Tro det eller ei, men jeg har nå hatt min del av hunder og kjenner min del av brukere, så jeg vet at det går an :wub::blink:

Kangerlussuaq: hvorfor skal hun da legge ut ett spørsmål? Det er ett diskusjonsforum vet du, da får man svar på en del av det man spør om og en del av det man ikke spør om.

Flere har faktisk også sagt at hun bør ta kontakt med flere førerhundskoler og høre med de. Jeg personlig tror ikke kenneler har filla peil på hva en bruker trenger og ønsker seg :wub: De fleste skolene oppdretter hundene sine selv og bruker det de føler et best som førerhunder/tjenestehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller bare fakta her, at førerhunder også er hunder. At de kan ha vanlige adferdsproblemer som hvilken som helst annen hund. Selv om listen er lang, så betyr heller ikke det, at alle førerhunder har en eller flere av disse problemadferdene eller er syke.

Du påstår at det er bare "oppspinn" eller rykter, men det er sant altså, desverre. :blink:

Litt oppsummert kan man altså si at - uavhengig av rase/blanding - så er det ganske få fra et kull som består testen for å sarte utdannelsen som førerhund. Av de hundene som utdannes til førerhund, så er det atter en god del hunder som likevel ikke fungerer så bra som de burde gjøre. Det er mao et sjansespill å få en førerhund, selv om den har gjennomgått et omfattende opplæringsprogram.

Dette blir OT, men jeg bare drodler litt omkring dette. Kan den lave prosentandelen som faktisk fungerer skyldes at man ikke får gjennomført et optimalt avlsprogram siden de hundene som brukes som førerhunder blir sterilisert/kastrert i ung alder og dermed ikke går i avl selv (ja, jeg antar nå altså at samtlige førerhunder er kastrert/sterilisert)? Altså - man driver kun avl på hunder som potensielt KAN GI gode førerhunder, men ikke på de hundene som FAKTISK ER gode førerhunder? Ei tispe kan jo potensielt ikke gi så mange valper - det er begrenset hvor mange kull hun kan få. Dersom denne hunden gir, la oss si 10, gode førerhunder, så vil uansett utviklingen stoppe der fordi avkommene aldri vil gå i avl selv. Man får ingen utvikling av hundetypene som skal gi gode førerhunder liksom. Hmmmm... var dette forståelig tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 2ne, har du mange års erfaring innen hold av Golden Retriever, Labrador Retriever og storpuddel? :blink: Siden du på død og liv "MÅ" uttale deg innen denne saken, så regner jeg med at du har godt grunnlag for å komme med slike påstander.

Ellers vil jeg bare si jaffa, som jeg også har sagt på PM, bare... lukk ørene/(øynene) og se litt forbi sånne folk som må legge seg oppi andres sak uten å helt ha en grunn for det. Det er tydelig at noen her inne har hengt seg opp i ett eller annet, og ikke klarer å se spørsmålet ditt for det det er. Et annet tips jeg ikke har gitt på PM, som jeg forsåvidt kan gi her i offentligheten, er at du kanskje kan ta kontakt med kennler innen disse rasene? Kan gi deg noen kennelnavn på PM, hvor jeg veit at hannhunder har gått i avl i forbindelse med førerhundskoler. Da har du et godt grunnlag for å ikke bare høre om "rasens stereotyp" - men også hva som er typisk atferd og lynne for noen av de typiske førerhundlinjene.

Makan til nedlatenhet har jeg ikke vært borti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...