Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel, golden, labrador og blandinger mellom disse.


jaffa

Recommended Posts

Jeg skal ha ny hund, men hva passer meg av disse 3?

Har bare hatt labrador tidligere (tjenestehund) og har vært fornøyd med det.

Skal ha voksen hund på 2år+, så skal ikke ha den fra valp.

Jeg vet jo litt om rasene, men jeg vet mest om labradoren.

Er golden og konge puddel mer/mindre ... enn labradoren?:

Sta (egenrådig)

Lerevillighet

Aktivitetsnivå

Arbeidsvillig

Sytete

Usikker (på noen eller seg selv)

Løs ute

Helse

Avhenging av eier

Sosial (mennesker)

Reservert (for hva?)

Utholdenhet

Miljøsterke

Lett å belønne (?)

Hva kan man forvente ved en?:

Golden+puddel blanding

Labrador+puddel blanding

Golden+labrador balnding

Litt om krav/"bruk" av hunden (viktig at hunden takler dette):

Reiser en del (jobb) -hunden er med.

Reiser kolektivt daglig og hunden er med.

Er mye hos fremmede (hjemmebesøk) og hunden er med.

Bor på hotell i blandt og hunden er med (hunden må takle og være alene på ukjente steder i korte perioder uten å være bjeffete når den hører lyder osv.).

Jobber med hunden daglig i minimum 30 minutter til 1-2 timer, flere ganger daglig. Men også dager med kun lufting.

Må også kunne forholde seg passiv i situvasjoner hvor det alikevell skjer mye rundt den.

Dette høres kanskje voldsomt ut, men det er selvsagt variabelt hva vi gjør og noen perioder er mer aktive enn andre.

Litt om meg:

Moderat aktiv, men høyt tempo gjerne. (Trenger en hunderase som er fleksibel).

Rolig

Innpullsiv

Perfeksjonist

Bor alene

"Hunden er mitt barn" -omsorgsfull

Jeg er sta (hunden må ikke være sta for da blir jeg gjerne irritert om vi "krangler" ofte) -ikke missforstå! (spørr gjerne om dere lurer!).

Gir ikke veldig lett etter, kan sette grenser (for hunden).

Har lang lundte, men kan bli sint (kommer gjerne pene ord.. :ahappy:. Er heldigvis kortsint.

Tar meg den tid jeg trenger, på å gjøre det beste for hunden (pelsstell osv). Så dette bekymrer meg apsolutt minst!

Kan legge til at jeg trener kun positivt. Men tolmodigheten min er nok ikke akkurat aller best her Iselv om jeg klikkertrener), så er greit at hunden er lett å motivere til trening og lett å belønne. Men disse rasene er vell kjent for å være rimelig likt matglade?

Ble kanskje noe rotete dette, men dere får bære over med meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Huffda, tror jeg har forklart meg litt klønete.. Var det jeg tenkte meg :ahappy:

Saken er den, at det er en tjenestehund jeg skal ha. Å de som trener disse, bruker også disse blandingene. Men jeg ser i grunn helst å få en renrasa. Å jeg har bare erfaring med labrador og må nok nå velge noe annet, da det er få labradorer i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Har dere noe tanker ang. rasevalg?

Før man kan gi råd så er jo det greit å vite hva slags tjenestehund du skal ha.

Er det søkshund bombe/Narkotika/råte? Førerhund? Servicehund? Alt dette gir jo helt forskjellig utgangpunkt for hva som vil være bra?

Men om du faktisk er ute etter en tjenestehund så ville jeg heller gått etter individet enn rase. Da er faktisk egenskapene viktigere, og jeg ville kjøpt en unghund der man faktisk kan få ett glimt av str og egenskaper til hunden som voksen.

Edit: ser nå at du skal ha en 2 åring, men ville nok heller gått for en 1 år gammel hund. Da får du sett hva den begynner bli og formet den uten at det er for mye læring inn i bilde fra før.

Men fortsatt hadde jeg droppet å titte på rase og heller gått etter egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kan gi råd så er jo det greit å vite hva slags tjenestehund du skal ha.

Er det søkshund bombe/Narkotika/råte? Førerhund? Servicehund? Alt dette gir jo helt forskjellig utgangpunkt for hva som vil være bra?

Men om du faktisk er ute etter en tjenestehund så ville jeg heller gått etter individet enn rase. Da er faktisk egenskapene viktigere, og jeg ville kjøpt en unghund der man faktisk kan få ett glimt av str og egenskaper til hunden som voksen.

Edit: ser nå at du skal ha en 2 åring, men ville nok heller gått for en 1 år gammel hund. Da får du sett hva den begynner bli og formet den uten at det er for mye læring inn i bilde fra før.

Men fortsatt hadde jeg droppet å titte på rase og heller gått etter egenskaper.

Hunden hun skal ha er ikke "utlært" før den er 2år, jeg tror det er derfor hun satt den alderen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enklere om du forteller konkret hva du har tenkt å bruke hunden til? "Tjeneste" er litt diffust liksom. Jeg har positive inntrykk både av golden og labrador av jaktlinjer.

Det er disse rasene som egner seg som denne type tejestehund og som settes i trening:

Golden Retriever

Labrador Retriever

Konge Puddel

-og blandinger mellom disse.

(Har vært forsøkt med andre raser med liten raseverdi).

Jeg lurte på hva dere tror kan passe meg, av disse. Ut fra det jeg har skrevet. Ikke hvem av rasene som egner seg til den type tjeneste, for alle disse egner seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får vell få litt mer info da alikvell.. :ahappy:

Saken er den at jeg skal ha førerhund. Jeg skal velge skole, men da må jeg i første omgang vite for meg selv, hva slags rase jeg ønsker.

De rasene jeg har nevnt er de som passer til jobben, så det er ikke noen annen rase å velge. Med unntak av schæfer, som jeg overhode ikke vil ha (gemytt og helse..).

Etter skolevalg vil jeg kunne velge rase, sammen med skolen. Men jeg er veldig i tvil om labradoren rett og slet ter den som passer meg best?

Jeg har kun erfaring med labrador og nå er det få av dem.

Dette handler i grunn mest om hva som passer meg og ikke hva som passer til å være førerhund. Alle rasene har sine positie og neggative sider, ved tjenesten.

Golden er kjent for å være sedate.

Puddel for å være enmanshunder, egenrådige og vimsete.

Labradoren for å være matglupske og dermed går dit, den tror den vil finne mat. Men ellers er den veldig arbeidslysten og veldig lett å belønne, siden den setter pris på alt spiselig.

Dere får bare spørre, om jeg kan si mere for å oppklare dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel halshugget for dette, men min erfaring etter å ha jobbet med førerhund-oppfølging er at blandingen mellom golden og labrador fungerte best både i jobben og i hverdagen. Men det var kun 15 ulike hunder(for ikke å glemme med 15 ulike førere) jeg hadde med å gjøre, slik at svaret mitt er litt lite representativt for noen vitenskapelig forskjell :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel halshugget for dette, men min erfaring etter å ha jobbet med førerhund-oppfølging er at blandingen mellom golden og labrador fungerte best både i jobben og i hverdagen. Men det var kun 15 ulike hunder(for ikke å glemme med 15 ulike førere) jeg hadde med å gjøre, slik at svaret mitt er litt lite representativt for noen vitenskapelig forskjell :ahappy:

Hvorfor halshugget? Er det slik på forumet her? :S

Ja klart 15 ekvipasjer vil gi ulike vinklinger i saken. Både førerhundene og brukerne er like forskjellige som andre hunder og mennesker.

Hvorfor har du det inntrykket? Hva gjorde de andre, som denne blandingen var bedre på?

Så du ferske eller erfarne ekvipasjer? -Viktig at ekvipasjen fungerer på sikt også å ikke bare under samtrening.

Red. Utrykksfeil i setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor halshugget? Er det slik på forumet her? :S

Ja klart 15 ekvipasjer vil gi ulike vinklinger i saken. Både førerhundene og brukerne er like forskjellige som andre hunder og mennesker.

Hvorfor har du det inntrykket? Hva gjorde de andre, som denne blandingen var bedre på?

Så du ferske eller erfarne ekvipasjer? -Viktig at ekvipasjen fungerer på sikt også å ikke bare under samtrening.

Red. Utrykksfeil i setning.

Anbefale blandingshund=mulig halshugget :ahappy:

Jeg skrev et innlegg nå som jeg bare måtte slette igjen, det er altfor enkelt å spore opp hvem og hvilke disse hundene er. En kort konklusjon var at blandingene hadde litt av alt og var mer harmoniske i arbeidssituasjon og i det daglige. Vil dessverre ikke utdype nøyaktige detaljer :ahappy:

Hundene var alt fra nyutdannede til nesten pensjonerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et innlegg nå som jeg bare måtte slette igjen, det er altfor enkelt å spore opp hvem og hvilke disse hundene er. En kort konklusjon var at blandingene hadde litt av alt og var mer harmoniske i arbeidssituasjon og i det daglige. Vil dessverre ikke utdype nøyaktige detaljer :ahappy:

Hundene var alt fra nyutdannede til nesten pensjonerte.

Ja der ser man.. Jeg skjønner det veldig godt, men mulig det er vanskelig å se for andre utenfor miljøet. Miljøet er så lite, så det er lett å finne ut hvem, hvor og hvorfor.

Men du ga meg et nyttig svar alikevell :ahappy: Kommer godt med i vurderingen.

Hvis du vil, kan du svare på disse spørsmålene om blandingene (på nøytralt grunnlag sef.) og som jeg har forsøkt å stille på nøytralt grunnlag.

Har de lite eller mye trekk i selen?

Har de i gjennomsnitt god arbeidskapasitet eller får de naturlig litt mindre framdrift etter noen kvartaler i sele?

Er gjennomsnittet roligere, enn labradoren?

Er de veldig typiske, myke hunder?

Jeg kjenner ikke golden veldig godt. Men er de mer bjeffete enn labradoren? Å i såfall, hva utgjør dette i blandingen?

Eneste "bjeffeproblemet" med labradoren er utragering mot andre hunder. Dette tror jeg det er mindre av hos golden, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan både passe og ikke passe på alle rasene du nevner og det er variasjoner innen alle rasene. Det kan sikkert være andre som har andre erfaringer, men de pudlene som jeg har hatt har vært overlykkelige, god av- og påknapp, ikke reserverte, de har vært miljøsterke, har kunnet gå løs ute, ikke vært ekle overfor andre hunder, hyggelige overfor alle mennesker, har vært i god form, lette å belønne, osv osv. Ingenting negativt (i mine øyne), bortsett fra fysiske helsen til én av dem.

Rett og slett en blanding mellom linjene til den puddelen, den golden og den labradoren som blir brukt i blandingen.

Dette passer bra på/med de pudlene som jeg har hatt, men dette passer sikkert like godt på en av de andre rasene du nevner. Du må finne en seriøs oppdretter der magefølelsen din sier at "Jepp, dette virker bra og h*n vil jeg kjøpe hund av. Blant annet så vet h*n vet hva h*n avler på og har en plan." (Foruten å tjene penger som endel "blandingskulloppdrettere" er mest opptatt av.) Så må du bruke huet i tillegg. Og resten av jobben for å få en veltilpasset hund er din, etter at du har fått hunden hjem.

Igjen: Dette passer bra på/med de pudlene som jeg har hatt, men dette passer sikkert like godt på en av de andre rasene du nevner. Du må finne en seriøs oppdretter der magefølelsen din sier at "Jepp, dette virker bra og h*n vil jeg kjøpe hund av. Blant annet så vet h*n vet hva h*n avler på og har en plan." (Foruten å tjene penger som endel "blandingskulloppdrettere" er mest opptatt av.) Så må du bruke huet i tillegg. Og resten av jobben for å få en veltilpasset hund er din, etter at du har fått hunden hjem.

Golden er kjent for å være sedate.

Puddel for å være enmanshunder, egenrådige og vimsete.

Labradoren for å være matglupske og dermed går dit, den tror den vil finne mat. Men ellers er den veldig arbeidslysten og veldig lett å belønne, siden den setter pris på alt spiselig.

Høh, du tuller nå, ikke sant? :ahappy: Dette var jo som klippet ut av en eller annen useriøs rasevelger med ensidig fremstilling av hunderaser, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser man.. Jeg skjønner det veldig godt, men mulig det er vanskelig å se for andre utenfor miljøet. Miljøet er så lite, så det er lett å finne ut hvem, hvor og hvorfor.

Men du ga meg et nyttig svar alikevell :ahappy: Kommer godt med i vurderingen.

Hvis du vil, kan du svare på disse spørsmålene om blandingene (på nøytralt grunnlag sef.) og som jeg har forsøkt å stille på nøytralt grunnlag.

Har de lite eller mye trekk i selen?

Har de i gjennomsnitt god arbeidskapasitet eller får de naturlig litt mindre framdrift etter noen kvartaler i sele?

Er gjennomsnittet roligere, enn labradoren?

Er de veldig typiske, myke hunder?

Jeg kjenner ikke golden veldig godt. Men er de mer bjeffete enn labradoren? Å i såfall, hva utgjør dette i blandingen?

Eneste "bjeffeproblemet" med labradoren er utragering mot andre hunder. Dette tror jeg det er mindre av hos golden, eller?

Alt det du nevner er jo veldig individavhengige og ikke minst er mye av dette er resultat av trening og av fører. Etter hva jeg husker var begge i gruppa et gjennomsnitt. Alle hundene, foruten de yngste labbene hadde jevnt trekk i selen og i gjennomsnitt god arbeidskapasitet. Dette var på ingen måte hunder som ble slitne i løpet av arbeidsdagene sine, uansett om det var golden, labbe eller blanding. Jeg tror uansett du vil bli fornøyd og du uansett ikke vil kunne få den samme type hund, de er alle individer med ulike egenskaper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Golden er kjent for å være sedate.

Puddel for å være enmanshunder, egenrådige og vimsete.

Labradoren for å være matglupske og dermed går dit, den tror den vil finne mat. Men ellers er den veldig arbeidslysten og veldig lett å belønne, siden den setter pris på alt spiselig.

Høh, du tuller nå, ikke sant? :ahappy: Dette var jo som klippet ut av en eller annen useriøs rasevelger med ensidig fremstilling av hunderaser, dette her.

Jeg gjør vell egentlig ikke det. Det er gjennomsnitt synet på rasene, blandt førerhundbrukere med labrador. Men det var bare et ytterst lite utdrag av det hele. Men det er gjerne de punktene der, som får meg til å tenke på hvilken rase jeg skal ha.

Jeg trenger en hund (rase) som er aktiv. Men som også kan være passiv i noen situvasjoner til tross for at det skjer mye rundt den. Hunden må kunne ha god fremdrift (være glad og ivrig på å jobbe). Det er nok det viktigste.

Jeg tror (jeg vet ikke, fordi jeg ikke kjenner golden og puddel noe særlig) at labradoren står best for dette. At golden er litt mer sedate? Selvsagt finner man individforskjller og det er jo helt naturlig. Skolen vil jo finne den hunden innenfor rasen, som passer meg. Men jeg er i grunn bare ute etter hva som er gjennomsnittet (mest vanlig -om rasen).

kanskje jeg stiller et for vanskelig spørsmål her. Mulig jeg bare må ta en prat med di ulike skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite hva du egentlig lurer på egentlig og vanskelig å vite slags svar/råd du er ute etter... om om du egentlig er ute etter gode råd. :ahappy:

Tar høyde for at det er glassklart for alle andre, men kun hjernen min som har fryst fast.

Edit:

Det er gjennomsnitt synet på rasene, blandt førerhundbrukere med labrador.

Skikkelig seriøs innstilling, forresten. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du nevner er jo veldig individavhengige og ikke minst er mye av dette er resultat av trening og av fører. Etter hva jeg husker var begge i gruppa et gjennomsnitt. Alle hundene, foruten de yngste labbene hadde jevnt trekk i selen og i gjennomsnitt god arbeidskapasitet. Dette var på ingen måte hunder som ble slitne i løpet av arbeidsdagene sine, uansett om det var golden, labbe eller blanding. Jeg tror uansett du vil bli fornøyd og du uansett ikke vil kunne få den samme type hund, de er alle individer med ulike egenskaper.

Lykke til!

Takk :ahappy: Har helt klart mye å si på treningen den har gjennomgått og av hvem. Men rasene har nå gjerne sine sider også. Det med labbene som hadde ikke fult så stabilt trekk. Måtte dem motiveres mer for å jobbe? Slik du så det, var de som hadde fått tildelt labrador mer aktive (bruker hunden mer), enn de som var tildelt golden eller golden+labrador blanding?

Jeg vil jo aldri få noen av mine hunder tilbake (på godt og vondt), å vil jo heller ikke få "noen andres hund". Men jeg må innrømme at jeg er litt skaptisk til å gå inn i et sammarbeid med en rase jeg ikke kjenner særlig til, som førerhund. Bildet av rasen, kan gi meg litt inntrykk av hvordan den er som førerhund. Å selvsagt kan ikke dere si noe mer om spesialiteten førerhund, men dere kan sikkert mer om de ulike rasene enn meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det blir vanskelig å skille hundens egenskaper som førerhund fra "privathunden". Nå har jeg lest hele tråden og er enda ikke sikker på hva du lurer på. Nå vet jeg ikke stort om noen av rasene, så jeg kunne ikke hjulpet deg, uansett. Lykke til med ny hund, uansett valg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp

Litt OT, men det var vanskelig å se det du hadde skrevet inne i quoten om du skjønner? :blink:

Det hun lurer på er vel enkelt og greit hvilken rase av førerhundraser som passer henne best? Mulig man må ha erfaring med førerhunder for å kunne svare, men det er det jo noen på forumet her som har. :wub:

Edit: Og at brukere av førerhunder har satt rasene litt i boks, syntes jeg ikke er så rart all den tid de først og fremst er brukere. Hundeeiere med den interessen for raseegenskaper osv. kommer vel litt mer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...