Gå til innhold
Hundesonen.no

Neste hund:-)


Epson

Recommended Posts

Vi har planer om å kjøpe en hund til. Det blir ikke akkurat nå, men jeg vil ha litt tid til å sjekke opp oppdrettere, bli kjent med raser osv før vi

bestemmer oss 100%.

Jeg har sett litt på Dobermann, men vet ikke om jeg er erfaren nok. Naboen til foreldrene mine hadde 3 av de når jeg vokste opp og var mer

glad i dem enn våre hunder. Og naboen til svigers har en helt hærlig hann Dobermann. Men har hørt så mye forskjellig, at de er vimsete, aggressive på

andre hunder osv.

Hunden vi har nå er samboers første hund, mens jeg har hatt 3 elghunder før som ble brukt til jakt. Og har fått nok av jakt hunder.

Vil abolutt IKKE ha noen som helst jakthund og jeg har etter de tre hundene nulltolleranse for bjeffing.

Han vi har nå er veldig stille, han kan bjeffe to eller tre ganger av og til. Det er noe jeg kan godta.

Ellers har jeg lyst til å trene IPO og er villig til å gå dit hunden tar meg( med tanke på konkurranser, men jeg har ikke så mye erfaring). Men jeg er ikke

ute etter å kjøpe meg en topp hund.dvs at gemytt, helse og mye annet er viktigere enn at valpen har super premierte foreldre. Det er jeg som kommer til å konkurrere, min samboer syntes dette er skummelt(altså å være ute på konkurranse banen

med mange mennesker som står å ser på)

Hunden må ha kort pels og da tenker jeg helst kort ala Dobermann, rottweiler. Men kan også ha samme lengde som schæfer( ikke langhårs)

Mellomstor til stor rase.

Hunderaser jeg absolutt ikke vil ha( både pga utseende og at jeg aldri har møtt et individ jeg har likt) er Border Collie og Collie

Trening:

Jeg er student så jeg har masse fritid,

Det han vi har nå får er:

tisseturer morgen og kveld. pluss at han har gått valpekurs og skal på Grunnkurs og skal gå flere kurs. Det samme blir med ny valp. Ja de x antall dagene i uka de kursene går pluss trening hjemme av det vi lærer på kurset

vi bor ganske nærme tur stier i "fjellet" så vi går eller jogger på de stiene så og si hver dag på vår/sommer/høst. De turene er alt fra 1 time til 3 timer

Ellers har vi en hundeklubb ikke så langt unna som vi drar opp til ofte og lar hunden løpe av seg sammen med andre hunder. Det siste har vi vært der i ca

1,5-2 timer.(kommer litt an på kulda)

Der er det også agilitybane som vi kan bruke( dette kommer aldri til å bli noe annet enn for morro skyld)

Samboer syntes det er gøy å sykle så kan nok få være med på det. Men jeg hater det så for min del blir det heller mentaltrening, gå turer og joggeturer

Jeg konkurrerer også hest, så den må kunne gå overens med hester og kunne være med på stevner rundt om.

Vi kommer til å flytte fra leiligheten her rundt neste år, og da flytter vi til gården til foreldrene mine. der har vi skogen som nærmeste nabo og masse løpeplass

Og kommer til å vente med å kjøpe til vi har flyttet dit. Men syntes det er greit å finne noen å bli kjent med oppdrettere, hilse på mor og far osv..

Håper på svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke den hunden du har nå til IPO (når den blir gammel nok da). Eller er det ikke lov med blandinger kanskje?

Ellers så vil jeg jo si at om du takler den blandingen du har nå som voksen, så skulle det vel ikke bli for mye med en doberman heller. Men jeg ville nok definitivt avventet rasevalget noe, til den du har nå blir voksen, er jo en krevende blanding det og, kanskje holder det med en slik hund lenge fremover?

Malle?

Men om du liker doberman, så ser iallefall ikke jeg noen grunn til at du ikke skal begynne å sirkle deg litt inn på oppdrettere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann er en fin rase, men det er mye hund. For å trives med en må man være aktiv og like å trene og aktivisere hund. Da går det nok bare fint. Men vit at mange dobermenn har hundeaggresjon og mange har ganske høyt jaktinnstinkt. Stressnivået kan være ganske høyt, høyere enn hos rottweiler, og de kan være sutrete. Det er mange som klager på dette med lyd, både når de er misfornøyde, ivirge, stressa etc.

Helsa er ikke så bra, og det er lav levealder. Dette er ting som kan være greit å ha i bakhodet i vurderingen. Jeg syns det er greit å nevne de negative tingene, da folk har en tendens å bare trekke inn det positive. Det er ikke nok å bare si at rasen er lærevillig, glad, humoristisk, barnslig, utholden, energisk og vakker.

Er det noe spesifikt du lurer på, bare spør! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at jeg fikk beskjed om at det ikke var lov med blandinger i IPO. pluss at jeg kunne tenke meg å dra på noen utstillinger litt her og der

Jeg syntes ikke han vi har nå har spesiellt høyt aktivitetsnivå, men så er han jo bare 6 mnd.

Har sett litt på Malle og Baucheron, men har aldri møtt noen av disse i virkeligheten

Djervekvinnen, noen spørsmål :icon_cry:

Hvordan helse problemer har de?

Det eneste jeg er usikker på er om jeg kan gi de nok mosjon.

Stikker de av hvis de går løs? Han vi har nå tør ikke det, han holder seg alltid i nærheten.

Hvilke dyr jakter de på? Hjemme på gården er det masse av rev, rådyr, elg osv. Hvordan er det med katter?

Jeg syntes det er bra å høre de negative sidene også: )

Hvordan har de det når det er kaldt? fryser de lett, sånn at de må ha tre dekken+++?

Men siden vi har hannhund er det kanskje ikke så lurt å skaffe en hannhund til?

Ville du anbefalt oppdrettere i norge eller utlandet?( litt lettere å bli kjent med de norske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare skyte inn at du ikke sikkert kan vite hvor krevende hunden din blir i voksen alder når han bare er 6mnd. Han er jo blanding av to bruksraser og vil nok kreve sitt så om jeg var deg ville jeg ventet til din nåværende er blitt eldre og du ser hva slags hverdag dere får før du vurderer en til. Men uansett lykke til :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan helse problemer har de? Det er flere ting de plages med. Noe av det største er hjertelidelser, DCM. Ellers er det kreft, dårlige knær, wobbler, PHTVL/PHPV, magedreining, HD, allergier etc.

Det eneste jeg er usikker på er om jeg kan gi de nok mosjon. Ja hvis du ikke kan gi nok mosjon, må du ta det igjen med mentalt stimuli. Sporing er en kjempebra aktivitet for dobber! det er nesten enten eller, for de krever såpass for å være orntlig tilfreds og for å unngå rastløshet, stress og mas. :lol:

Stikker de av hvis de går løs? Han vi har nå tør ikke det, han holder seg alltid i nærheten.

Hvilke dyr jakter de på? Hjemme på gården er det masse av rev, rådyr, elg osv. Hvordan er det med katter? Ja de kan finne på å stikke av. Ser de rådyr er det full fart! Det hører man ofte om :icon_cry: Begge mine har vært helt sykt fiksert på katter! Den jeg har nå har hatt katt i hjemmet der hun var før, men andre katter blir hun helt mongo på. Og hønene her hos oss må være innesteng eller at jeg må binde henne fast til verandaen, hvis ikke kan hun hoppe over gelenderet og ned fra verandaen for å få tak i hønene! Begge dobberne har hatt over dobbelt så høyt jaktinnstinkt som greyhounden min (som har rykte på seg for å ha jaktinnstinkt)

Min forrige var helt vill etter fugler og stakk avsted hvis hun så måser eller kråker ol. Jeg har/har hatt begge mine løse på tur. Det går bare fint, har trent mye på innkalling og de holder seg i nærheten av eier stort sett hele tiden. Men jaktinnstinktet er der, og det tar lett overhånd. Men de tilpasser seg godt dyrene på gården hvis man har dem der fra de er valp, men det kan være andre ting de vil reagere på i skogen feks. Er man en erfaren trener kan man sikkert ha stålkontroll, men det er ikke noe jeg har fått til :lol:

Jeg syntes det er bra å høre de negative sidene også: )

Hvordan har de det når det er kaldt? fryser de lett, sånn at de må ha tre dekken+++? Ja de fryser lett. De har null underull, så de må ha dekken når der er kaldt. De liker ikke å stå mye iro utendørs i kulden og skjelver fort. Men de kan brukes aktivit utendørs om vinteren, bare ikke være mye iro uten klær. Men det er nok med vanlig vinterdekken.

Men siden vi har hannhund er det kanskje ikke så lurt å skaffe en hannhund til? Nei det vil jeg ikke anbefale.

Ville du anbefalt oppdrettere i norge eller utlandet?( litt lettere å bli kjent med de norske)

Jeg vet ikke helt hvor jeg ville ha sett etter oppdretter for å være ærlig.. Det hadde isåfall blitt en ganske så grundig leting både her og der, for det er somsagt endel sykdom på rasen, og man plages litt med at enkelte oppdrettere ikke er helt ærlige.. Man vil jo helst ha en hund lengere enn 6 år, som man ikke skal risikerer faller død om når den leker i hagen. :lol: På det området kan jeg ikke komme med noen anbefalinger desverre. Har ikke satt meg så grundig inn i de ulike oppdretterne at jeg kan si noe sikkert. :whistle:

Edit: forøvrig enig med de andre med at det er lurt å vente til hunden du har er voksen før du får en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for svar:-)

Kommer til å vente til han er eldre ja. Men som jeg sa vil jeg bli godt kjent med hunder/eiere før de får valper osv.

Så det kan jo ta sin tid.

Men begynner å tvile litt på dobermann hvis de jager alt.

Har slitt nok med elghundene at jeg ikke vil ha en hund som skal jage alt.

Men som sagt det er ikke bestemt når vi kjøper ny, jeg har lyst til å satse på hest igjen og da blir det ikke noe ipo trening eller konkurranser på hunden.

Da blir det kun turer på 1-3 timer pr dag, mental trening og div kurs for morro skyld.

Så hvis noen vet om andre raser som kan passe inn her:-) med samme kortpels, ikke jakt instinkt osv..

For jeg kommer til å bruke lang tid på å bestemme meg ang alt egentlig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker de av hvis de går løs? Han vi har nå tør ikke det, han holder seg alltid i nærheten.

Hvilke dyr jakter de på? Hjemme på gården er det masse av rev, rådyr, elg osv. Hvordan er det med katter?

Jeg syntes det er bra å høre de negative sidene også: )

Alle de rasene du nevner er hunder med mye drifter. Med på kjøpet kommer da også jaktinstinktene. Om du greier hindre de i å jage kommer ann på hvor stor dose de har fått av det og hvor flink du har vært til å trene.

Når det kommer til katter så pleier det gå bra for de fleste når den er endel av famillien fra start av, men mange jager alikavl naboen sin katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort i fra IPO konkurranser, hvordan hund hadde passet da?

De siste dagene har jeg vurdert det og kommer nok til å¨satse på hest da jeg har drevet med dette utrolig lenge, og et liv uten hest er ikke bra :ahappy:

Men med samme krav til pels, mosjon osv.

Vil kunne stille den ut litt( kanskje mye) pluss lydighet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner da? Klassisk hestehund, og vil stortrives med det du kan tilby.

Ja syntes de er kjempe fine, men samboer er ikke enig der. Så da må jeg prøve å få han til å møte noen, eller bli veldig flink til å overtale:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...