Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker mellomstor hund, kort til middelslang pels og nokså aktiv


shamsky

Recommended Posts

bc er vell lett og trene, men lærer også uvaner og negative ting like fort =) Min bc er ikke den som tripper etter mest tur, kan godt gå i fjellet 5 timer en dag, og kun tisseturer og en liten tur en annen. Hjernetrimmen er det værre med. 5 timer tur har alltids plass til litt ekstra i hodet hans. Gjeting er jo også noe man må ta hensyn til på bc, det er en arbeidshund, og den kan begynne å gjete ting man ikke vil.

Jeg tenker litt slik at man skal velge hund utifra hverdagen man har, og ikke skaffe hund for å trene/ut mer etc(generelt, tenker ikke på noen spesielle her :icon_cry: ).

En hund som er kategorisert med "lavt" energinivå blir alltid med på mer enn lavt, men en som er "høy" kan slite med og få mindre etter min erfaring.

Alt er så klart induviduelt, men er man ærlig med seg selv, så vet nok de fleste om en høy-energihund blir formye i mange år framover eller ikke.

Selv står jeg mellom valget på en bc til, eller en annen rase, og jeg ser på andre raser fordi jeg vet at om 5 års tid, kan 2 hunder med denne driven og energien bli formye.

Ang. retrivere, så er min erfaring at dette er supre allroundere, og absolutt verd å ta en titt på =)

Miljøtrening og sosialisering er det jeg setter høyest prioritet i trening. Ellers iforhold til triks, agility, lp, spor osv, så anbefaler jeg å gå kurs, da får du prøvd litt innen rettninger du kanskje er int, du kan få tips og triks, kanskje finnes det et "prøv alt" kurs i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at på visse raser så er fallhøyden større når det kommer til problemer folk får.

Spør du de forskjellige hundeskolene, så er det nettopp Border Collie folk sliter mest med.

Det finnes mange BC eiere som har fine og fungerende hunder, men så har du de som får de individene som gjeter eller er sky.

Og her kommer jo barn inn. Mange sliter med at BC gjeter barn. Og visse problemer er verre å trene bort enn andre.

Å anbefale uerfarne mennesker som vil rusle turer, kaste ball og frisbee og trene triks, en BC, er vel ikke det lureste?

Hvorfor skaffe seg MER hund enn man trenger?

Har dere sett disse hundene som er BC på sitt verste?

Kjenner noen som har sin 7 BC nå, og skal si de sliter. I tillegg til alle disse fortvilte eierene som kontakter hundeskolene.

Tipsene om retrievere er nok smartere der. De er aktive nok for de aller fleste. :icon_redface: (Faktisk FOR aktive for mange mennesker)

Lite vaktinnstinkt og blant de mer stillere rasene, som lettere fungerer i leilighet, uten å plage naboene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke aktiviteter og hjernetrimøvelser dere vil jobbe med er litt opp til hva du syns er gøy. Jeg selv skal kjøpe meg en border collie når jeg flytter ut og vil begynne å trene lydighet(konkurranserettet) og trene triks. Utenom disse vanlige tur, kose, tur, kose, tur, tur. Jeg vil nok kanskje prøve meg på litt forskjellig bare på tull utenom. Som agility, spor osv.

Hjernetrimøvelser kan være kjempe enkelt. Det kan bare være å kaste noen forkuler utover gresset, og la hunden finne disse, og etterhvert legge de på vanskeligere steder, skogbunn osv. Det finnes også godbit"baller" som du putter godbiter i som hunden må trille på for at de skal komme ut. Disse finnes i forkskjellige vanskelighetsnivå.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L128_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L069_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW259

Det finnes også billigere varianter, som en flaske og bare ha godbiter i denne. (Uten kork)

Ellers finnes det jo flere "hjernetrimspill/aktiviseringsspill" nå etter hvert.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L124

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L189

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L260_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L289

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L290

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L291

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L184

+ mange flere forskjellige!

Vil bare si at for en hund som krever endel "hjernetrim", så er dette ikke i den kategorien. Det er mer sånn man gjør utenom trening og mosjon.Altså i tillegg. Jeg har hunder som rasemessig krever lite hodetrim, men siden de får endel, så er slike ting veldig lite krevende for de.

Gobitsøk ute og inne utføres gjerne i to timer hver dag her i heimen, og hundene er helt upåvirket av det :icon_redface:

Så jeg mener at slik søk, rulling av ball osv, ikke er trening for en krevende hund, og holder ikke når det kommer til mental trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at for en hund som krever endel "hjernetrim", så er dette ikke i den kategorien. Det er mer sånn man gjør utenom trening og mosjon.Altså i tillegg. Jeg har hunder som rasemessig krever lite hodetrim, men siden de får endel, så er slike ting veldig lite krevende for de.

Gobitsøk ute og inne utføres gjerne i to timer hver dag her i heimen, og hundene er helt upåvirket av det :icon_redface:

Så jeg mener at slik søk, rulling av ball osv, ikke er trening for en krevende hund, og holder ikke når det kommer til mental trening.

Dette var ikke tips til hjernetrim for en border collie eller lignende. Dette var bare noen eksempler på hva det kunne være, siden han lurte på det. Da listet jeg opp noen enkle øvelser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at for en hund som krever endel "hjernetrim", så er dette ikke i den kategorien. Det er mer sånn man gjør utenom trening og mosjon.Altså i tillegg. Jeg har hunder som rasemessig krever lite hodetrim, men siden de får endel, så er slike ting veldig lite krevende for de.

Gobitsøk ute og inne utføres gjerne i to timer hver dag her i heimen, og hundene er helt upåvirket av det :ahappy:

Så jeg mener at slik søk, rulling av ball osv, ikke er trening for en krevende hund, og holder ikke når det kommer til mental trening.

Hjernetrimmen er noe jeg regnet med kom utenom trening og mosjon. Hvordan er "kravet" på retriever og hodetrim? Det finnes vel slike type øvelser som kan utføres inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernetrimmen er noe jeg regnet med kom utenom trening og mosjon. Hvordan er "kravet" på retriever og hodetrim? Det finnes vel slike type øvelser som kan utføres inne?

Jeg har ikke retriever selv, men tror det er litt forskjelling innen rasen. Det finnes jo mange som bare ha de som familiehund, og aldri trener hjernetrim. Og det finnes de som gjør dette, og de hundene som trenger det. Golden og labrador deles jo inn i "vanlig" og jaktlinjer. Jaktlinjene vil kreve mer av hjernetrim og mosjon, enn den vanlige. Oppdrettere av jaktvarianten selger ofte bare til folk som vil jakte^.

Noen med erfaring med retriever får svare deg bedre! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert Field spaniel?

Sånn ellers ville nok en puddel vært noe for deg, kanskje. Jeg vet at det gjerne ikke er helt den type pels du kunne tenkt deg, men mange undervurderer puddelen og tenker "æsj nei" med en gang, men puddelen har et litt ufortjent rykte. Intelligente, aktive, lette å trene, og utrolig mye godt humør. Som oftest veldig gode med barn også :ahappy: lykke til å "hundejungelen", er mye å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket leier jeg leilighet i Lillestrøm, tror også jeg kommer til å kjøpe meg her (og deretter skaffe meg hund) også. Men får se. Har du muligheten til å finne ut om det er noen som bor i nærheten av Lillestrøm? Eventuelt gi meg en link til hvor jeg kan søke.

Jeg stikker en tur til Oslo i jula, og har en flatvalp på 4 1/2 måned som gjerne vil hilse på om du vil. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 min synes jeg ikke er en lengre tur, det samsvarer ikke helt med at du ønsker deg en aktiv og energisk hund (ikke når lydighetsambisjonene ikke overstiger stuenivå iallefall).

Jeg gjentar: Whippet! Aktiv og energisk, men trenger ikke å løpe over fjellet hver dag heller. Er fornøyd med korte turer, om den får "slippe fri" en gang i blant, dvs. løpe, løpe, og løpe litt mer. Er vanligvis ingen lydighetschampion, riktig nok, men tar som oftest ting veldig kjapt (terping er derimot kjedelig, "finn på noe nytt da!"-trynet dukker opp støtt og stadig). Hengiven, glad i barn, liker å være med der det skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at TS ønsker seg en ukomplisert og lykkelig turkamerat - og da vil jeg også peke mot retrievere tror jeg. Eller whippet, men har inntrykk av at mange menn ikke synes de er aktuelle pga utseende? Men whippet er herlige hunder det! Forøvrig ville TS sitt rutineløp fungert veldig greit for mine BC'er, spesielt hvis det blir lagt inn litt hodebry på turene, men jeg må innrømme at BC ikke er den rasen jeg anbefaler først og fremst hvis TS ønsker seg en ukomplisert happy-go-lucky hund. Jeg ville nok ikke valgt BC selv ut i fra det ønsket. Tror igrunn både flat, golden og labrador ville passet TS helt ypperlig. I tillegg til en haug andre raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker en tur til Oslo i jula, og har en flatvalp på 4 1/2 måned som gjerne vil hilse på om du vil. :blink:

Hadde vært koselig, men drar til Vestlandet i jula så har ikke mulighet, dessverre.

Når det kommer til rasevalg, så blir det nok en retriever og mest sannsynlig en flat coated. Setter stor pris på alle svar som har kommet her, så tusen takk til dere alle :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...