Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker mellomstor hund, kort til middelslang pels og nokså aktiv


shamsky

Recommended Posts

(Først vil jeg bare skrive at hvis det allerede finnes en slik tråd må gjerne moderator flytte mitt innlegg til denne tråden!)

Hei alle sammen

Er for øyeblikket i "kartleggingsprosessen" i å skaffe meg hund. Har planer om i det nærmeste året og kjøpe meg leilighet, samtidig endelig få meg hund. Jeg lurer på om noen har en hunderase/type å anbefale? Har lest en del om Border Collie - og det virker som en utrolig herlig hunderase, men ser at den kanskje kan bli litt kravstor for meg?

Litt info om meg og området:

- Singel mann i 20-årene

- Skal som sagt bo i leilighet

- Utrolig glad i dyr.

- Ser frem til å gå tur med hunden ca 3 ganger om dagen + andre aktiviteter/leking i helgene/ellers

- Har tilgang til park og en felles hage

Ønsker:

- Aktiv og energisk hund

- Noe i mellom kort- og langhåret (Border Collie typ)

- Nokså lydig. Vil drive med en del lydighetstrening (?)

Jeg har tatt forskjellige tester (bl.a den på canis.no) men føler ikke at disse er særlig gode. Jeg ser egentlig etter personlige erfaringer/anbefalinger - og tar gledelig imot all informasjon jeg kan få :) Gjerne link meg til relevante nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad i Border collien er en vakker og en herlig hund. En border collie er en hund som trenger å bruke hodet sitt altså, enten ved å gjete, agilitytrening, lydighet, eller andre ting. Det er ikke en hund som bare trenger 3 turer + slepp i helgene :)

Jeg tenker på en golden retriver, toller. Altså tenker jeg på retrivere.

Noen andre raser kommer jeg ikke på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad i Border collien er en vakker og en herlig hund. En border collie er en hund som trenger å bruke hodet sitt altså, enten ved å gjete, agilitytrening, lydighet, eller andre ting. Det er ikke en hund som bare trenger 3 turer + slepp i helgene :blink:

Jeg tenker på en golden retriver, toller. Altså tenker jeg på retrivere.

Noen andre raser kommer jeg ikke på i farten :)

Ja, jeg har dessverre forelsket meg helt i Border Collie. Men ser at det kan bli vanskelig.

Golden retriever er også en hund jeg har tenkt på, og passer kanskje bedre til meg. Toller var også en herlig rase :) Kom gjerne med flere forslag hvis du kommer på noen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen mange raser som kan passe dine kriterier. Så du kan prøve å spesifisere ennå nærmere hva du kan fra før, hva hunden skal brukes til osv. For med kriteriene du har satt nå er det for meg mange raser som er aktuelle. Jo flere kriterier, desto enklere å hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker deg en aktiv og energisk hund, ønsker drive lydighet og kan aktivisere ellers (som du nevner), så ser ikke jeg noen grunn til at ikke en border collie vil passe? :blink:

Ja, men føler kanskje at en Border Collie vil kreve altfor mye tid? Jeg tenker en mellomting egentlig. Som nevnt tidligere så holder det ikke med 3 turer om dagen + lange turer i helgene. Hmm..

Det er i grunnen mange raser som kan passe dine kriterier. Så du kan prøve å spesifisere ennå nærmere hva du kan fra før, hva hunden skal brukes til osv. For med kriteriene du har satt nå er det for meg mange raser som er aktuelle. Jo flere kriterier, desto enklere å hjelpe deg. :)

Kan jo sammeligne en fullvokst Border Collie til den størrelsen jeg ønsker meg. Samme med pelslengden. En hund som ikke bjeffer altfor mye, som er nokså velkommen mot nye mennesker. Jeg skal ikke drive med noe agility trening. Jeg tenker mer enkle triks og lydighetsoppgaver. Leke, ha det gøy og kose masse :) masse kooos!

Hvis du har noen flere kriterier som kan hjelpe deg i å gi meg råd, så fyr løs så skal jeg svare på de :P hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på springer spaniel jeg.. Enten Engelsk eller Welsh. Er det raser du har sett på?

Jeg skal innrømme at de reelle forskjellene på de to rasene rent gemyttmessig ikke er noe jeg har satt meg inn i, men de to kan synes å passe dine kriterier slik jeg oppfatter dem i hvertfall.

Jeg tenkte også på lapsk vallhud. Nå er det en helt annen type rase enn springeren, men den har og mange av de egenskapene du ser etter.

Nå skal det sies at retrievere også sikkert kunne passet dine kriterer bra, men jeg liker å se litt utover de rasene som ofte foreslås. Tror mange raser ville fått det fint hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte med en gang flat coated retriever for deg.

Golden kan forsåvidt også passe, men skal generelt mye mer til mht lydighet. Flaten har mye mer motor, er mer førerorientert og i min erfaring, tar ting kjappere.

Flaten har også en annen holdning til utfordringer og foreks trening. En golden vil gjerne gjøre ting for deg, fordi du ber om det. Flaten derimot gjør det med deg fordi den ønsker det.

Flaten er ikke kjent for å bjeffe mye og er absolutt velkommen mot mennesker. Der vil nok heller problemet være for velkommen. De elsker folk og vil gjerne hilse med hele kroppen og mange hopper lett opp på folk. Det må da korrigeres fra valpestadiet.

Men som Maria sier; det er veldig mange raser som kan passe dine kriterier, så jo mer "krav" eller ønsker du kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på springer spaniel jeg.. Enten Engelsk eller Welsh. Er det raser du har sett på?

Jeg skal innrømme at de reelle forskjellene på de to rasene rent gemyttmessig ikke er noe jeg har satt meg inn i, men de to kan synes å passe dine kriterier slik jeg oppfatter dem i hvertfall.

Jeg tenkte også på lapsk vallhud. Nå er det en helt annen type rase enn springeren, men den har og mange av de egenskapene du ser etter.

Nå skal det sies at retrievere også sikkert kunne passet dine kriterer bra, men jeg liker å se litt utover de rasene som ofte foreslås. Tror mange raser ville fått det fint hos deg.

Nei har ikke sett på Springer spaniel, men det er heller ikke en rase som fanger interessen - misforstå meg rett. Lapsk vallhund er også en jeg har sett litt på, og skal lese litt mer om den! :)

Jeg tenkte med en gang flat coated retriever for deg.

Golden kan forsåvidt også passe, men skal generelt mye mer til mht lydighet. Flaten har mye mer motor, er mer førerorientert og i min erfaring, tar ting kjappere.

Flaten har også en annen holdning til utfordringer og foreks trening. En golden vil gjerne gjøre ting for deg, fordi du ber om det. Flaten derimot gjør det med deg fordi den ønsker det.

Flaten er ikke kjent for å bjeffe mye og er absolutt velkommen mot mennesker. Der vil nok heller problemet være for velkommen. De elsker folk og vil gjerne hilse med hele kroppen og mange hopper lett opp på folk. Det må da korrigeres fra valpestadiet.

Men som Maria sier; det er veldig mange raser som kan passe dine kriterier, så jo mer "krav" eller ønsker du kan komme på.

Jeg møtte faktisk en Flat Coated Retriever forrige helg, og den var helt herlig! Og den høres nesten midt i blinken ut også :P

Hvor lange turer er det snakk om?

Hvilke aktiviteter er det snakk om?

Det hadde vært veldig fint å få litt mere info :blink:

De lange turene vil jo variere fra tid til annen. Men ser for meg en lang tur hver lørdag og søndag (1-2 timers turer hvis det kan kalles "lange" :hyper:) Aktiviteter er jo mye rart.. alt fra leking med ball og frisbee til løping i skogen o.l.

Jeg gir gjerne mer informasjon, men jeg vet ikke helt hva slags informasjon dere ønsker å vite :aww::blink:

Vil bare si at det utrolig hyggelig med så mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Det er alltid lurt å hilse på flere eksemplarer av raser som fanger interessen din, kanskje noen bor i nærheten av deg og melder seg :thumbs:

Hvordan vil en ideell dag se ut for deg? 3 turer, er det lange turer, lufte turer?

Ønsker å prøve lydighet i form av kurs eller hobby?

Andre aktiviteter? Utstilling, agility, spor?

Hva slags aktivisering tenker du på? Apportering, tror jeg du har nevnt i form av frisbee?

Omgjengelig med barn, vakt instinkt, jakt instinkt?

Tror som sagt at golden og flat kan passe deg ypperlig, men ville holdt en ekstra knapp på flat mht at du ønsker en energisk og aktiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også retriever. Golden er jo da den rasen jeg liker best av de, men det kommer helt ann på hva du selv liker og hva du er ute etter.

Golden retriever er en balansert og fantastisk flott rase om du finner de riktige linjene. De er førerorienterte, elsker å jobbe, enkle å forsterke og sosiale og glade vesner. Samtidig kan de fort bli stae, og kan gjerne finne på andre ting å gjøre om du ikke er interessang nok. Men innenfor rasen finner du også individer som er som natt og dag. Det finnes "bruks/jakt"- linjer som kan ha en enorm arbeidsglede, og en iver som kanskje kan bikke over til litt mye av det gode (etter min mening). På den andre siden kan du finne de daffe hundene som i bunn og grunn ikke er særlig interessert i å jobbe med deg. Mange av disse kommer fra show-linjer, men det er også fult mulig å finne arbeidsomme hunder fra disse linjene. Golden retriever er en allsidig hund som kan brukes til det meste, og om en er flink med å finne riktig oppdretter og linjer kan den hunden du ønsker i forhold til intensitetsnivå og ambisjoner. Innenfor denne herlige rasen kan du finne veldig mye forskjellig!

Min golden er fra showlinjer, og har vært en nøtt og jobbe med og finne en forsterker til. Her er det jeg som må bruke hodet og min fantasi til å få jobben gjort (om hun gidder da..). Når hun først er i riktig humør for arbeid og trening går det unna, og hun jobber med glede og iver. Morsomme hunder å trene med, og veldig givende og dele livet sitt med.

Lykke til med valg av rase og senere oppdretter og den perfekte valp! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Det er alltid lurt å hilse på flere eksemplarer av raser som fanger interessen din, kanskje noen bor i nærheten av deg og melder seg :thumbs:

Hvordan vil en ideell dag se ut for deg? 3 turer, er det lange turer, lufte turer?

Ønsker å prøve lydighet i form av kurs eller hobby?

Andre aktiviteter? Utstilling, agility, spor?

Hva slags aktivisering tenker du på? Apportering, tror jeg du har nevnt i form av frisbee?

Omgjengelig med barn, vakt instinkt, jakt instinkt?

Tror som sagt at golden og flat kan passe deg ypperlig, men ville holdt en ekstra knapp på flat mht at du ønsker en energisk og aktiv hund.

For øyeblikket leier jeg leilighet i Lillestrøm, tror også jeg kommer til å kjøpe meg her (og deretter skaffe meg hund) også. Men får se. Har du muligheten til å finne ut om det er noen som bor i nærheten av Lillestrøm? Eventuelt gi meg en link til hvor jeg kan søke.

Jeg har en stort sett 8-16 jobb, med flexitid. Dette er slik jeg har sett for meg dagen med min hund:

Stå opp klokken 6, gå en liten tur på 15-20 min. Deretter dra på jobb. Komme hjem, og her tenkte jeg og spise middag før vi tar en lengere tur ute på rundt 45 min. Jeg vet ikke om hunden skal ha mat før eller etter turen? Deretter en 15-20 minutters tur på kvelden før det er senga.

Jeg har ingenting imot kurs, og kan gledelig delta på det. Når jeg tenker å prøve ut lydighet så tenker jeg på øvelser inne, så lenge det egner seg :) har ingen planer om hverken utstilling eller agility. I helgene tenkte jeg litt "større" aktiviterer som frisbee og balleking. Dette kan jeg lese meg mer innpå senere tenker jeg.

Jeg er per dags dato onkel til 7 unger, så det er veldig viktig at hunden min kan håndtere barn/nye mennesker. Det finnes vel kanskje kurs på dette også? Blir nok lite jakting.

Håper jeg ga dere litt mer informasjon :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller var det jeg tenkte !:thumbs:

Som liten hadde jeg en selv, og den var en herlig gutt, de trenger egentlig middels til mye mosjon og er lettlærte, men de er også barnevennlige :thumbs:

Les litt mer om den, eller bare spørr vist du er interressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad i Border collien er en vakker og en herlig hund. En border collie er en hund som trenger å bruke hodet sitt altså, enten ved å gjete, agilitytrening, lydighet, eller andre ting. Det er ikke en hund som bare trenger 3 turer + slepp i helgene :thumbs:

Jeg tenker på en golden retriver, toller. Altså tenker jeg på retrivere.

Noen andre raser kommer jeg ikke på i farten :thumbs:

Hvis han legger inn hjernetrim i tillegg til turene, ser jeg ikke problemer med å ha en border collie. Den trenger da ikke 7 turer daglig? Jeg har ikke border collie selv, men skal kjøpe en så fort jeg har muligheten..

Ja, jeg har dessverre forelsket meg helt i Border Collie. Men ser at det kan bli vanskelig.

Jeg syns ikke du bør slå fra deg BC. Om du går noen gode turer for dagen og legger inn hjernetrim, og som du sier, trener lydighet, så ser jeg ingen problemer med en border collie. Det er dog en rase som lærer "dumme" ting, like fort som "gode" ting. Det bør en vel vært oppmerksom på! Og at det er vanskelig å finne en god hund. Har selv letet i over et år etter den rette oppdretteren..

Border collie skal jeg selv ha når forholdene ligger til rette for det, og jeg finner den rette :)

Ellers, så passer golden retriever, labrador retriever, ja, alle retrieverene, engelsk springer spaniel, welsh springer spaniel, ja, igrunn mange raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han legger inn hjernetrim i tillegg til turene, ser jeg ikke problemer med å ha en border collie. Den trenger da ikke 7 turer daglig? Jeg har ikke border collie selv, men skal kjøpe en så fort jeg har muligheten..

Jeg syns ikke du bør slå fra deg BC. Om du går noen gode turer for dagen og legger inn hjernetrim, og som du sier, trene litt lydighet, så ser jeg ingen problemer med en border collie.

Det skal jeg selv ha når forholdene ligger til rette for det :)

Nei sier ikke at de trenger 7 turer dagen heller .

Nå spørs det jo på border collien også. Du kan være heldig å finne en Border collie som er veldig rolig osv..

Helt klart det varierer veldig på hundene, like så det gjør i andre raser.

Om han feks hadde gått på lydhighetskurs, eller agilitykurs og hunden hadde fått jobbet med hodet sitt på den måten. Så hadde jo saken vært en annen.

Den trenger ikke å gjete sauer for at det skal være en bra hund. Den er en veldig fin familiehund, snill mot barn, og er en veldig smart hund som lærer unoter like fort så den lærer triks. Det er som det sies, en trenger ikke vise en border collie hva som er på andre siden av døren. Det finner den ut av selv :thumbs:

Det stemmer veldig bra fordi de er veldig nysgjerrige. Så joda jeg sier ikke at de som ikke gjeter ikke kan ha en border collie, men det er viktit å tenke på at de trenger hjernetrim, og ikke bare turer. Nå er det ikke meingen å virke negativ, men det er ikke moro å ha en understimulert Border collie i hus :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for min border collie er at den får springe løs, jeg kan gå i timesvis på asfalt men at hun får løpe en halvtime i skogen eller på jordet er gull verdt, få strekt seg ut ol. Min border kan ligge hjemme noen dager om man blir syk og bare gå ut for å tisse ol. Jeg ser ikke noe problem om du går for en border bare du er klar over tingene du kan få, du burde være selektiv i hvor du velger hund fra, ikke ta fra gjeterhundlinjer som vi gjorde kanskje er en ide. Og prøv å stopp uvaner fort, slik som gjeting av biler, sykler, napping ol. Er man klar over hva man går til er det ikke noe problem synes jeg.

Min border får nå en 20 min på morran, en tur på ettermiddagen enten i området, jordet (løpe løs) eller skogen (få løpe løs) som varierer alt fra 20 minutter til en times tid. Også kveldstur, og tisseturer innimellom alt annet. Dette er dagen for henne om ikke jeg går en ekstra tur med venner, drar og trener ol. Hun lider ikke av det. Og fra starten har vi gjort det vi kunne for å ha en rolig border, hun kan sove overalt og være med overalt og tar det med ro. Ja hun har sine gjeteplager ol men nå er hun så gammel at hun får få lov :thumbs:

Som anebergen sa, jeg ser ingen problem med å ha en border med den tidsplanen. Og ja, husk at bordere lett kan bli manisk og da er ikke pinner, baller og frisbee det beste, min kan holde på til hun ligger og peser og orker ikke reise seg fordi det er så himla gøy :thumbs:

Mange vil nok fraråde deg border men dette er vår families andre border uten at noen av oss konkurerer aktivt i noe. Men jeg vil råde deg til å trene lydighet (de eeeeeeelsker å bruke seg) eller å prøve ut spor/rundering, agility eller noe lignende for å få brukt seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... vil trådstarter ha mye arbeid for å få en god og harmonisk hund så kan han gjerne velge Border Collie. Det krever sin hundeeier, og krever mye mer i de periodene du blir lei av hundetrening (man får de periodene), når du har andre fokus i livet, når du er sjuk en periode osv...

Versus en Retriever, en Spaniel og en Vallhund som vil være mye mer omgjengelig og enkel i både oppvekst, i trening og i de roligere perioder.

Vallhunden på sin side bråker og bjeffer mer enn en Retriever, muliggens også mer enn en Border Collie - men det avhenger av hvor mye den har fått utløp for.

Spanielen, Vallhunden og Retrieveren vil være best med barn. De vil være enklest å tilpasse et helt normalt hundeliv med jobb, hverdag og hundetrening.

Spanielen og Retrieveren vil ha minst odds for å lage seg dårlige uvaner, mens Vallhunden kommer midt på treet der pga varsling. Border Collien derimot, har som nevnt lett for å havne ut for varsling.

Så er det opp til trådstarter hva slags utfordringer og potensielle fallgruver han vil utsette seg for :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet litt her, men jeg ville nok likestille en BC og en toller når det gjelder energinivå, behov og muligheter for en smule bjeffing :thumbs: , særlig under aktiviteter som innebærer mye fart og moro som agility. Når det er sagt, finnes det sikkert laidbackindivider av begge raser, bare ikke de jeg kjenner. Uansett så er ikke turforslaget til TS nok for en aktiv hund, men det finner man gjerne ut helt av seg selv når man begynner å jobbe med bikkja. Synd at bedlingtonen har et så lite tiltalende ytre for mange, for det er en hund som er superaktiv, lite krevende og ganske taus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanielen, Vallhunden og Retrieveren vil være best med barn. De vil være enklest å tilpasse et helt normalt hundeliv med jobb, hverdag og hundetrening.

Hvorfor er ikke border collien like bra med barn? Det vil jo være opp til hvert enkelt individ, ikke rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine svar - og det setter jeg stor pris på :thumbs:

Vil bare nevne at de rutineturene jeg nevnte, var slik jeg så det for meg. Dette er nødvendigvis ikke slik det vil bli. Mye bra argumenter for de forskjellige rasene som blir nevnt - og det er som sagt en stund til jeg skal ha meg hund, men vil bestemme meg så fort som mulig og lese meg opp av all mulig informasjon.

Utifra det jeg har lest, virker det som en retriever passer best for meg. Selv hvilke type retriever fortsatt er uvisst. Det er en lang vei igjen, men jeg føler jeg er kommet mye nærmere et valg etter utrolig mange gode svar! :thumbs: Jeg tar imot all informasjon jeg kan få. Hva slags aktiviteter og hjernetrimøvelser er viktig/bra? Matrutiner? Andre rutiner som må tas til følge? Trenger aaaaalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags aktiviteter og hjernetrimøvelser er viktig/bra? Matrutiner? Andre rutiner som må tas til følge? Trenger aaaaalt :icon_cry:

Hvilke aktiviteter og hjernetrimøvelser dere vil jobbe med er litt opp til hva du syns er gøy. Jeg selv skal kjøpe meg en border collie når jeg flytter ut og vil begynne å trene lydighet(konkurranserettet) og trene triks. Utenom disse vanlige tur, kose, tur, kose, tur, tur. Jeg vil nok kanskje prøve meg på litt forskjellig bare på tull utenom. Som agility, spor osv.

Hjernetrimøvelser kan være kjempe enkelt. Det kan bare være å kaste noen forkuler utover gresset, og la hunden finne disse, og etterhvert legge de på vanskeligere steder, skogbunn osv. Det finnes også godbit"baller" som du putter godbiter i som hunden må trille på for at de skal komme ut. Disse finnes i forkskjellige vanskelighetsnivå.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L128_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L069_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW259

Det finnes også billigere varianter, som en flaske og bare ha godbiter i denne. (Uten kork)

Ellers finnes det jo flere "hjernetrimspill/aktiviseringsspill" nå etter hvert.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L124

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L189

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L260_var

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L289

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L290

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L291

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L184

+ mange flere forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...