Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannfelling


Theri

Recommended Posts

Idag merket jeg at Bolt har en løs tann! Hipp hurra! :lol: Dette er jo like spennende som når sønnen min fikk nye tenner som baby. Jeg har kikket i munnen til Bolt nesten daglig, men den siste uka så syntes jeg at tannstillingen på de to fremtennene nede hadde endret seg, og når jeg kjente på de var ihvertfall den ene løs. Om jeg skubbet litt på den kjente jeg at tannen gnisset mot den under. Dette er spennende! :lol: Bolt er idag 16 uker og 1 dag gammel.

Når begynte din hund å miste tenner?

Når var hunden ferdig med tannfellingen?

Klør hunden mest i munnen når tennene løsner, eller etter tennene har falt ut og de nye presser seg frem?

Klør hunden mer i munnen når de nye hjørnetennene kommer frem enn med de "vanlige" tennene?

Jeg synes ikke Bolt har gitt utrykk for å klø noe mer i munnen nå enn for to måneder siden når vi fkk han. Han tygger ikke på alt av møbler og han tygger ikke på oss. Han holder seg bare til lekene sine. Å så får han griseører og griselabber innimellom da. De koser han seg med.

Jeg er også fryktelig spent på tannstillingen hans etter han har fått de nye tennene. Er det noe vi kan gjøre for å hindre at han får feil tannstilling? Bolt har et bra utseende og et utrolig godt gemytt, så vi ønsker å bruke han litt utstilling etterhvert, og da er det jo dumt om tannstillingen ødelegger for dette.

Jeg har også hørt at ørene på hundene kan endre seg under tannfelling. Men siden Bolt har en løs tann eller kanskje to nå, burde vi ikke merket forandring på ørene til nå om det hadde kommet? Enkelte har jo hunder som plutselig år et hengeøre under tannfellingen. Når under tannfellingen kan endringer på ørene oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine valper begynte sånn i 4 mndrs alder og holdt på en måned med det meste.. Beardisvalpen var da ferdig, og nye kom opp. Boston'en venter fremdeles på hjørnetennene nede (de har bare kommet litt opp), og der står alle tennene litt sånn på "tørk" uansett, så det er sikkert "normalt" for rasen. Hun blir snart 7 mndr forresten.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 3 1/2 måned begynte min å miste framtenna sine. Han har to igjen nede han holder på å miste (eller har mistet, ikke sjekket i dag ...). Tror han har fått en haug med nye jeksler og slikt også, så da mangler egentlig bare hjørnetennene, tror jeg. :hmm: Han er litt over 4 måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre tanna til Bolt ramla ut igår den også. :lol: Kjempespennende. Gleder meg til resten ramler ut og at han får nye store voksentenner. Jeg synes jeg skimter to nye store fine tenner nedi tannkjøttet hans, så dette blir spennende. :ahappy: Han ligger å knasker på et griseøre nå, så kanskje det gjør at han får flere løse tenner. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I går ramlet det ut flere jeksler her i gården også. Günther måtte gnage litt på armen min og den hvite genseren hadde røde flekker etterpå! :wub: Ser ikke helt heldig ut, men det er en god følelse at de grusomme valpetenna forsvinner :D

Fineste Günther! :lol:Savner dog oppdaterte bilder av han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste Günther! :wub:Savner dog oppdaterte bilder av han :)

Jah han er den fineste :lol: Oi, unnskyld, jeg har helt glemt å sende bilder :D Får nok ikke gjort det i dag, men skal prøve å huske i morgen! Han er så fin gutt altså! Mye større enn Java allerede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jah han er den fineste :) Oi, unnskyld, jeg har helt glemt å sende bilder :D Får nok ikke gjort det i dag, men skal prøve å huske i morgen! Han er så fin gutt altså! Mye større enn Java allerede :wub:

Ja, han har nok vokst fra Java nå tenker jeg :lol: Gleder meg til å få se bilder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...