Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til en allround rase av middels str


S.S.P

Recommended Posts

Vet du sa du syntes Sheltie er litt for liten, men sånn ellers synes jeg den passer kravene dine veldig, veldig bra. Men hvis du synes den er for liten, og du ikke er så fan av korthårscolliens pels - hva med vanlig Collie? Det er jo flotte hunder, men jeg ville vært nøye i jakten på oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss en buhund får den mosjonen den trenger så bjeffer den ikke så mye. Viss lapphunden dør av at den kjeder seg da vil den gjø.

Så tror buhunden kan være en hund for deg. Den er jo fin da, siden du tenker på utseende.

Det er ikke helt korrekt. Kanskje de bjeffer mindre, men de er fortsatt en "bjeffende" rase.

Og jeg vet det litt for godt, for jeg har vokst opp med buhund oppdretter rundt meg og i senere år trent med en godkjent A-hund (S.Lapphund) i NRH og som senere skaffet seg en Lapsk. + jeg har undersøkt mye rundt rasen selv før jeg skaffet meg den jeg har den dag i dag.

Det største problemet med de som trener med disse rasene er lyd. Å si de ikke lager lyd er å se bort i fra rasens historie. Det blir som å si at en BC ikke gjeter...

Ja det kan moderes, men det instinktet vil alltid finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor velger du ikke eurasier og disse du nevnte viss du likte de ?

Viss jeg kan komme med flere forslag, kanskje Finsk lapphund eller tror den har lang pels, men norsk buhund da ?

Buhunden er svært energisk av natur og trenger mye mosjon og aktivisering. Den er en robust og frisk hunderase. Den kraftige pelsen er til beskyttelse mot kulde. Den er lettstelt, men under røytetiden kan man med fordel børste hunden med jevne mellomrom, da vil en oppnå større trivsel både for hund og eier (mindre kløe når døde løshår fjernes og mindre løshår å irritere seg over for eier). Dessuten kan man med godt stell forkorte varigheten på røyteperioden og hunden vil se mer velstelt ut.

Tatt fra Canis.no

Buhund er vel ikke det riktige valget om man vil ha en hund som ikke bjeffer! Herre min :hmm:

Det er ikke helt korrekt. Kanskje de bjeffer mindre, men de er fortsatt en "bjeffende" rase.

Og jeg vet det litt for godt, for jeg har vokst opp med buhund oppdretter rundt meg og i senere år trent med en godkjent A-hund (S.Lapphund) i NRH og som senere skaffet seg en Lapsk. + jeg har undersøkt mye rundt rasen selv før jeg skaffet meg den jeg har den dag i dag.

Det største problemet med de som trener med disse rasene er lyd. Å si de ikke lager lyd er å se bort i fra rasens historie. Det blir som å si at en BC ikke gjeter...

Ja det kan moderes, men det instinktet vil alltid finnes der.

Fullstendig enig! Hvis TS ikke vil ha en bjeffende hund, er nok ikke buhund noe for henne^

Jeg tror du kunne hatt en labrador! Det er jo en "altmulighund" som kan prøves og brukes til det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :hmm:

skal lese meg opp om de nevnte rasene.

ja labrador er en mulighet men så på canis at labradoren har stort aktivitets behov og hvor mye vil det si egentlig?

og til Kajsa95

grunnen til at jeg ikke har valgt dem er fordi jeg er usikker på om jeg kan gi de rasene nokk mosjon osv så jeg tengte jeg kunne spørre her :lol:

Eurasieren er en hund jeg har likt lenge men noen steder har jeg hørt den krever en del mens andre sier den er en hund som egentlig ikke krever så mye så det er ikke så lett når man ikke vet så mye om hvor mye den krever av både mental og fysisk mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :hmm:

skal lese meg opp om de nevnte rasene.

ja labrador er en mulighet men så på canis at labradoren har stort aktivitets behov og hvor mye vil det si egentlig?

og til Kajsa95

grunnen til at jeg ikke har valgt dem er fordi jeg er usikker på om jeg kan gi de rasene nokk mosjon osv så jeg tengte jeg kunne spørre her :lol:

Eurasieren er en hund jeg har likt lenge men noen steder har jeg hørt den krever en del mens andre sier den er en hund som egentlig ikke krever så mye så det er ikke så lett når man ikke vet så mye om hvor mye den krever av både mental og fysisk mosjon.

I mine øyne har labradoren helt normalt ok aktivitetsbehov. Jakt labrador linjene krever kanskje litt mer. Jeg hadde labb før og den fikk det min border/corgi får nå. Tissetur på morran, løpe løs i skog eller jorde tur etter jobb, og ellers trening ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk utseendet har noe å si, samtidig som man heller ikke skal bli så oppslukt av utseendet at du skaffer deg en hund som er strake motsetninger av det du kan tilby og det du vil bruke hunden til.

Men jeg er enig i labradoren, men det første jeg tenkte på var American Akita, faktisk. Høres ut som å være en rase for deg etter det jeg har lest om den?

Edit: Kanskje ikke så mye allround hund, jeg veit ikke :hmm:

Edit2: I tillegg har de høy "bjeffeterskel" og det er vel litt den type pels du liker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for forslag :hmm:

Skal tenke på Labrador, men er ikke helt sikker enda.

Jeg trudde american akita krevde mye jeg, men da tar jeg sikkert feil.

Islandsk fårehund blir litt liten, og etter hva jeg har lest sånn fort nå så bjeffer de en del.

Langhåret Collie blir vel alt for mye pels stell? hvor myye tid bruker man egentlig på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for forslag :lol:

Skal tenke på Labrador, men er ikke helt sikker enda.

Jeg trudde american akita krevde mye jeg, men da tar jeg sikkert feil.

Islandsk fårehund blir litt liten, og etter hva jeg har lest sånn fort nå så bjeffer de en del.

Langhåret Collie blir vel alt for mye pels stell? hvor myye tid bruker man egentlig på det?

Gå inn på canis og Norsk American Akita Klubb og les litt om dem, hvertfall jeg synes dette er en utrolig spennende rase :hmm:

Edit: Feil link, endret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på canis og Norsk American Akita Klubb og les litt om dem, hvertfall jeg synes dette er en utrolig spennende rase :hmm:

Edit: Feil link, endret nå.

gikk in der og leste nå, men det står at den er en veldig bra jakthund og jeg vil ha hunden min løs så det blir vel en dårlig kombinasjon?

RED: og leste på wikipedia at den kan bli 67 cm høy og kan veie opp mot 50kg så da blir nok den litt stor igjen.

men det er utrolig pen og interesang rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne noe fra min egen erfaring. Jeg føler at man ikke kan si nei til en hund utseendemessig før man har møtt et individ. Må si at jeg syntes korthårscollien var passe snål, og la den nok vekk i starten.

Nå sitter jeg derimot og venter på et passende kull. Og jeg hadde omtrent samme forventningene som deg til hund, men så falt jeg riktignok for den rasen også. Dessuten føler jeg at den ofte blir anbefalt, og alle kan jo ikke falle for en såpass "sjelden" rase, men jeg syntes du skal åpne deg opp for det meste, dra litt rundt på utstilling eller lignende og faktisk møte noen individer av hver aktuelle rase :hmm:

Med andre ord, jeg anbefaler ikke korthårscollie til deg på noen måte, men jeg sier at du bør ikke slå fra deg en rase (uansett hvilken) kun fordi du ikke liker utseende ved første bilde, du får bli litt vant til det og sånn først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne noe fra min egen erfaring. Jeg føler at man ikke kan si nei til en hund utseendemessig før man har møtt et individ. Må si at jeg syntes korthårscollien var passe snål, og la den nok vekk i starten.

Nå sitter jeg derimot og venter på et passende kull. Og jeg hadde omtrent samme forventningene som deg til hund, men så falt jeg riktignok for den rasen også. Dessuten føler jeg at den ofte blir anbefalt, og alle kan jo ikke falle for en såpass "sjelden" rase, men jeg syntes du skal åpne deg opp for det meste, dra litt rundt på utstilling eller lignende og faktisk møte noen individer av hver aktuelle rase :hmm:

Med andre ord, jeg anbefaler ikke korthårscollie til deg på noen måte, men jeg sier at du bør ikke slå fra deg en rase (uansett hvilken) kun fordi du ikke liker utseende ved første bilde, du får bli litt vant til det og sånn først.

jeg var på dogs4all på søndagen og så en del raser der men jeg klarte fortsatt ikke og bestemme meg,

Så jeg har møtt en korthårscollie.

og jeg skjønner hva du mener med å møte et individ av rasen og faktisk se hunden rett forran deg, fordi jeg fikk meg et lite sjokk over hvor liten Siberian Husky var og noen andre raser som jeg trodde var store eller omvendt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk in der og leste nå, men det står at den er en veldig bra jakthund og jeg vil ha hunden min løs så det blir vel en dårlig kombinasjon?

RED: og leste på wikipedia at den kan bli 67 cm høy og kan veie opp mot 50kg så da blir nok den litt stor igjen.

men det er utrolig pen og interesang rase.

Det er sant, de har stort jaktinnstinkt, og da blir nok innkalling enda mer viktig å lære inn, vil jeg tro. Men det er nok ikke umulig å ha en AA løs, med riktig trening.

Men nå tror jeg ikke jeg skal uttale meg for mye her :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på dogs4all på søndagen og så en del raser der men jeg klarte fortsatt ikke og bestemme meg,

Så jeg har møtt en korthårscollie.

og jeg skjønner hva du mener med å møte et individ av rasen og faktisk se hunden rett forran deg, fordi jeg fikk meg et lite sjokk over hvor liten Siberian Husky var og noen andre raser som jeg trodde var store eller omvendt :lol:

Hehe så bra, det var sikkert spennende å se masse raser da :hmm: Hva syntes du om korthårscollien?`Spørr bare av nysgjerrighet altså :) og vet du hva den het, den du møtte?

Rasevalg er ikke bare bare, jeg har brukt lang tid selv, og vinglet ekstremt mye. Men tilslutt så finner du noe du har lyst på, så du får bare ha masse lykke til :)

Kan jo slenge ut Canaanhund, men dette er en hund for litt spesielt interesserte. Ikke verdens mest lettlærte hund, selvom du fint kan trene med dem og ha ambisjoner, men sammenlignet med f.eks. BC. Men størrelsesmessig og utseendemessig vil jeg si at den kan passe, samt at den vil trives med det du har å gi den.

Grunnen til at jeg slo fra meg denne rasen, er at det er vanskelig å få tak i individer siden det er en forholdsvis sjelden rase.

Ang. langhårscollie pelsstell så er det jo bare å gre igjennom iblant og fjerne kvister og annet som fester seg inni der. Dette er jo med tanke på et normalt hundehold, for å holde hunden i utstillingsform kan det kanskje kreves mer. Men det får noen med rasen utdype mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så bra, det var sikkert spennende å se masse raser da :hmm: Hva syntes du om korthårscollien?`Spørr bare av nysgjerrighet altså :lol: og vet du hva den het, den du møtte?

Rasevalg er ikke bare bare, jeg har brukt lang tid selv, og vinglet ekstremt mye. Men tilslutt så finner du noe du har lyst på, så du får bare ha masse lykke til :)

Kan jo slenge ut Canaanhund, men dette er en hund for litt spesielt interesserte. Ikke verdens mest lettlærte hund, selvom du fint kan trene med dem og ha ambisjoner, men sammenlignet med f.eks. BC. Men størrelsesmessig og utseendemessig vil jeg si at den kan passe, samt at den vil trives med det du har å gi den.

Grunnen til at jeg slo fra meg denne rasen, er at det er vanskelig å få tak i individer siden det er en forholdsvis sjelden rase.

Ang. langhårscollie pelsstell så er det jo bare å gre igjennom iblant og fjerne kvister og annet som fester seg inni der. Dette er jo med tanke på et normalt hundehold, for å holde hunden i utstillingsform kan det kanskje kreves mer. Men det får noen med rasen utdype mer om.

nei jeg husker ikke hva hunden het, jeg hadde litt dårlig tid for jeg skulle se på tjeneste hund showet. men utifra den lille tiden jeg fikk synes jeg rasen virket veldig fin, akkurat den jeg møtte var ikke den som var mest overlykkelig for å møte meg og mora og søstra mi, men den virket ganske rolig og fin sånn ellers.

Canaanhund var veldig vakker men jeg vet ikke helt om jeg vil ha en slik en, også blir det sikkert vanskelig og finne oppdretter også.

men jeg har lest om Eurasier på Eurasierklubbens hjemmeside og jeg må inrømme at jeg har falt litt for den, men er det noen som kan si noe om de synes den kunne passet bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier bør da kunne passe. Du liker utseendet, og den har lite både vakt og jakt.

Jeg kjenner en oppdretter av rasen, og derfor mange valpekjøpere.

De fleste har dem som rolige familiehunder, og trener litt lydighet/agility for gøy. Noen syns de er en håndfull i puberteten, men det spørs jo hva man sammenligner de med. Samme med aktivitetsnivå.

Jeg ser på rasen som en ganske rolig hund. :ahappy:

Er alltid noen med Eurasier som sier de er aktive osv, men som sagt, til hund å være vil jeg si det er en ukomplisert rase.

Og en av få spisshundtyper som ikke er gneldrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier bør da kunne passe. Du liker utseendet, og den har lite både vakt og jakt.

Jeg kjenner en oppdretter av rasen, og derfor mange valpekjøpere.

De fleste har dem som rolige familiehunder, og trener litt lydighet/agility for gøy. Noen syns de er en håndfull i puberteten, men det spørs jo hva man sammenligner de med. Samme med aktivitetsnivå.

Jeg ser på rasen som en ganske rolig hund. :wub:

Er alltid noen med Eurasier som sier de er aktive osv, men som sagt, til hund å være vil jeg si det er en ukomplisert rase.

Og en av få spisshundtyper som ikke er gneldrete.

Takk for svar :ahappy:

har veldig lyst på Eurasier nå men er ikke helt sikker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen andre forslag?

jeg er ikke helt fan av den korte ''strie'' pelsen, jeg er mer fan av pels som er litt lengre eller mer Shiba/akita lignende

Korthåret collie kan ha forskjellig pelskvalitet.

Dekkhårene på min er to-tre cm lange, og hun har rikeslig med underull. Moren hennes har vesentlig kortere pels og mangler nesten underull. Men pelsen er ganske stri uansett.

Jeg vet at dette er en av tingene jeg kommer til å ta med i vurderingen når jeg skal ha min neste kortis. Jeg vil helst ha en til med ca samme pelskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg husker ikke hva hunden het, jeg hadde litt dårlig tid for jeg skulle se på tjeneste hund showet. men utifra den lille tiden jeg fikk synes jeg rasen virket veldig fin, akkurat den jeg møtte var ikke den som var mest overlykkelig for å møte meg og mora og søstra mi, men den virket ganske rolig og fin sånn ellers.

Du sa jo at du ønsket deg en hund som ikke var alt for sosial heller.

Ellers tror jeg Eurasier kan passe deg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En collie kan være reservert, en annen kan være veldig sosial. Det kan se ut som at de mentale egenskapen til en viss grad kan arves. Min er veldig sosial, det er søskenene hennes også.

Så samme hvilken rase en velger, så kan egenskapene variere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...