Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til en allround rase av middels str


S.S.P

Recommended Posts

Hei

jeg er en jente på 16 år og jeg skal ha meg en hund men vet ikke vilken rase jeg vil ha enda.

jeg kommer til å gå kurser med hunden og har lyst til å drive med litt agility, spor og teste utstilling + diverse andre ting,

men alt dette er bare for gøy og jeg har ingen planer om å satse på noen av dem.

jeg kommer til å gå minimum 1 times tur + tisseturer ver dag pluss at det blir noen sykkelturer og skiturer.

noen krav:

Hunden bør være mellom 50-60 cm +/-

Det skal ikke være klippe eller nappe rase, heller ikke for kort pels (shiba lengde +)

Det skal ikke være mye jakt i den.

Det skal ikke være mye sykdommer hos rasen

Det skal ikke være en rase som går for å bjeffe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen andre forslag?

jeg er ikke helt fan av den korte ''strie'' pelsen, jeg er mer fan av pels som er litt lengre eller mer Shiba/akita lignende

Du listet at du ikke vil nappe eller klippe. Litt lengre pelser må som regel stelles mer med, derfor jeg tenkte på korthårs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du listet at du ikke vil nappe eller klippe. Litt lengre pelser må som regel stelles mer med, derfor jeg tenkte på korthårs :lol:

jeg tengte rett og slett ikke på og skrive det der, men kan tilføye det nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du krøller da ? Isåfall, hva med lagotto romagnolo, veldig lett lært rase, tror ikke den har så mye jakt i seg.

må ikke den klippes da?

og jeg vil ikke ha noen ''kamphunder''

sånn for å få en liten tanke om hvordan utseende jeg liker så er det hunder som Eurasier, Sheltie (litt liten), Siberian Husky, Keeshond, finsk lapphund, Schafer, Kelpie, Japansk spisshund, Toller +++

det var bare noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke den klippes da?

og jeg vil ikke ha noen ''kamphunder''

sånn for å få en liten tanke om hvordan utseende jeg liker så er det hunder som Eurasier, Sheltie (litt liten), Siberian Husky, Keeshond, finsk lapphund, Schafer, Kelpie, Japansk spisshund, Toller +++

det var bare noen.

Hva med langhårs collie de er jo større en sheltien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke den klippes da?

og jeg vil ikke ha noen ''kamphunder''

sånn for å få en liten tanke om hvordan utseende jeg liker så er det hunder som Eurasier, Sheltie (litt liten), Siberian Husky, Keeshond, finsk lapphund, Schafer, Kelpie, Japansk spisshund, Toller +++

det var bare noen.

Enten så tar du i mot forslag, eller så har du bestemt deg selv - du får bestemme deg angående dette før du åpent spør om tips på internett?

Forøvrig velger man ikke hund etter utseende, så jeg må bare beklage til deg at du ikke har fått noen av de vakreste rasene (i dine øyne) foreslått. Jeg kan love deg at utseendet har lite relevans når du skal bo i hus med noen i 10år +, det er ei bikkje med 4 bein og snute (vel, bare nesten hvis vi ser på noen av bulldog/mopse-typene :lol: ) uansett.

Så du får gå inn i deg selv og se om du klarer å vri deg ut fra dine egne begrensninger som tydelig er satt på utseende, ikke bruksområde. Hvis du ikke klarer det er raseforslag fra vår side ganske fånyttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller tenke litt på hva du VIL ha enn å fokusere så mye på hva du IKKE ønsker :lol:

Og hvor mye aktivitet du vil gi hunden, rasene har jo forskjellig behov der...

Hva med en Toller? :lol:

Australsk gjeterhund? Finsk lapphund? Eurasier? Kooiker? Lappsk vallhund? Shapendoes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unskyld for at jeg spør da.

jeg har skrevet at jeg vil gå minimum 1 times hoved tur (i skog) + tisseturer, jeg vil også bruke den til sykkelturer og noen skiturer.

jeg vil teste agility og andre hundesporter (nevnt i første inlegg) men jeg vet ikke om jeg vil holde på med alle, det kommer til å bli en ''test hund'' i hundesport siden det er min første hund. så jeg vil ha en hund som fungerer til det meste men den bør ikke være best i noen av de.

Jeg vil ha: en rase som er grei å trene hværdagslydighet med, den må ikke bjeffe for mye, en hund med litt energi men ikke en typisk stresset rase, den må være flink med andre dyr (har tre katter), den skal ikke være for reservert men den bør ikke være overlykkelig for alt og alle. høyde: 50 - 60cm, pelsstell: det går bra med 20 min i uka med børsting osv (ikke nappe, klippe,). Ikke jakt.

det er det jeg vil ha i en hund.

jeg velger IKKE hund bare etter utseende da ville jeg kjøpt en Siberian Husky med en gang, men den rasen vet jeg at jeg ikke klarer å gi nok mosjon så derfor dropper jeg det.

men utseende er selvfølgelig litt viktig for meg, jeg skal jo ha den en stund og sånt, jeg vedder på at det er mange som kanskje har 3 raser det står mellom og så velger de den ene fordi utseende på den er finere i demmes øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unskyld for at jeg spør da.

jeg har skrevet at jeg vil gå minimum 1 times hoved tur (i skog) + tisseturer, jeg vil også bruke den til sykkelturer og noen skiturer.

jeg vil teste agility og andre hundesporter (nevnt i første inlegg) men jeg vet ikke om jeg vil holde på med alle, det kommer til å bli en ''test hund'' i hundesport siden det er min første hund. så jeg vil ha en hund som fungerer til det meste men den bør ikke være best i noen av de.

Jeg vil ha: en rase som er grei å trene hværdagslydighet med, den må ikke bjeffe for mye, en hund med litt energi men ikke en typisk stresset rase, den må være flink med andre dyr (har tre katter), den skal ikke være for reservert men den bør ikke være overlykkelig for alt og alle. høyde: 50 - 60cm, pelsstell: det går bra med 20 min i uka med børsting osv (ikke nappe, klippe,). Ikke jakt.

det er det jeg vil ha i en hund.

jeg velger IKKE hund bare etter utseende da ville jeg kjøpt en Siberian Husky med en gang, men den rasen vet jeg at jeg ikke klarer å gi nok mosjon så derfor dropper jeg det.

men utseende er selvfølgelig litt viktig for meg, jeg skal jo ha den en stund og sånt, jeg vedder på at det er mange som kanskje har 3 raser det står mellom og så velger de den ene fordi utseende på den er finere i demmes øyne.

Det tror jeg ikke. Du vil jo forelske deg i hunden uansett utseende. Du vil forelske deg i gemyttet og så en hund du har selv synest jo du er den peneste. UANSETT !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke. Du vil jo forelske deg i hunden uansett utseende. Du vil forelske deg i gemyttet og så en hund du har selv synest jo du er den peneste. UANSETT !

jaja men hvis rasene passer deg akkurat like bra så velger mange den som de synes er penest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unskyld for at jeg spør da.

jeg har skrevet at jeg vil gå minimum 1 times hoved tur (i skog) + tisseturer, jeg vil også bruke den til sykkelturer og noen skiturer.

jeg vil teste agility og andre hundesporter (nevnt i første inlegg) men jeg vet ikke om jeg vil holde på med alle, det kommer til å bli en ''test hund'' i hundesport siden det er min første hund. så jeg vil ha en hund som fungerer til det meste men den bør ikke være best i noen av de.

Jeg vil ha: en rase som er grei å trene hværdagslydighet med, den må ikke bjeffe for mye, en hund med litt energi men ikke en typisk stresset rase, den må være flink med andre dyr (har tre katter), den skal ikke være for reservert men den bør ikke være overlykkelig for alt og alle. høyde: 50 - 60cm, pelsstell: det går bra med 20 min i uka med børsting osv (ikke nappe, klippe,). Ikke jakt.

det er det jeg vil ha i en hund.

jeg velger IKKE hund bare etter utseende da ville jeg kjøpt en Siberian Husky med en gang, men den rasen vet jeg at jeg ikke klarer å gi nok mosjon så derfor dropper jeg det.

men utseende er selvfølgelig litt viktig for meg, jeg skal jo ha den en stund og sånt, jeg vedder på at det er mange som kanskje har 3 raser det står mellom og så velger de den ene fordi utseende på den er finere i demmes øyne.

Det tror jeg også. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker polarhundtypen så kan kanskje lapsk vallhund være noe, men de er kanskje litt mindre enn det du tenkte på,

har ingen erfaring med rasen men etter hva jeg har lest tidligere så blir den lett stresset og krever veldig mye mentalt, er det slik eller er det folk som overdriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor velger du ikke eurasier og disse du nevnte viss du likte de ?

Viss jeg kan komme med flere forslag, kanskje Finsk lapphund eller tror den har lang pels, men norsk buhund da ?

Buhunden er svært energisk av natur og trenger mye mosjon og aktivisering. Den er en robust og frisk hunderase. Den kraftige pelsen er til beskyttelse mot kulde. Den er lettstelt, men under røytetiden kan man med fordel børste hunden med jevne mellomrom, da vil en oppnå større trivsel både for hund og eier (mindre kløe når døde løshår fjernes og mindre løshår å irritere seg over for eier). Dessuten kan man med godt stell forkorte varigheten på røyteperioden og hunden vil se mer velstelt ut.

Tatt fra Canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du får gå inn i deg selv og se om du klarer å vri deg ut fra dine egne begrensninger som tydelig er satt på utseende, ikke bruksområde. Hvis du ikke klarer det er raseforslag fra vår side ganske fånyttes...

Jeg er faktisk så shallow at jeg går etter utseende til hunden jeg skal ha, jeg. Jeg skal faktisk tilbringe 10-12 år av mitt liv sammen med hunden, og da synes jeg det er ganske avgjørende at jeg også synes hunden er tiltalende utseendemessig. Jeg er så himla lei av at man skal være så ***** politisk korrekt og BARE gå etter "bruksegenskaper" - herremin - et er bare en hund!! Tenk hvor mange som kjøper seg hunder i løpet av et år - som ikke aner hva som bor i hundene, men synes rasen er pen. Og under over alle under: de FLESTE går det også bra med. Tenk det...

Det tror jeg ikke. Du vil jo forelske deg i hunden uansett utseende. Du vil forelske deg i gemyttet og så en hund du har selv synest jo du er den peneste. UANSETT !

Nei? Jeg tror jeg hadde hatt store problemer med å forelske meg i en hund av en rase jeg finner lite tiltalende... sårry liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun HAR jo tenkt på hva hun ønsker å bruke hunden sin til og ser etter en hund med egenskaper og et utseende som passer henne. Jeez, det gjør vi vel alle? Ikke fortell meg at noen absolutt ikke tenker på utseende når de velger hund.

Når det er sagt tror jeg mange av rasene TS har nevnt selv kunne passe på ulike måter. Men hva med en labrador? De kan etter det jeg ser passe til kritteriene i startinnlegget hvertfall, de er litt som en potet og kan brukes til det meste. Hvis du er litt obs og velger en valp etter friske linjer burde det jo ikke være store problemer med tanke på helsa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unskyld for at jeg spør da.

jeg har skrevet at jeg vil gå minimum 1 times hoved tur (i skog) + tisseturer, jeg vil også bruke den til sykkelturer og noen skiturer.

jeg vil teste agility og andre hundesporter (nevnt i første inlegg) men jeg vet ikke om jeg vil holde på med alle, det kommer til å bli en ''test hund'' i hundesport siden det er min første hund. så jeg vil ha en hund som fungerer til det meste men den bør ikke være best i noen av de.

Jeg vil ha: en rase som er grei å trene hværdagslydighet med, den må ikke bjeffe for mye, en hund med litt energi men ikke en typisk stresset rase, den må være flink med andre dyr (har tre katter), den skal ikke være for reservert men den bør ikke være overlykkelig for alt og alle. høyde: 50 - 60cm, pelsstell: det går bra med 20 min i uka med børsting osv (ikke nappe, klippe,). Ikke jakt.

det er det jeg vil ha i en hund.

Nå vet jeg ikke hva "bjeffe for mye" er for deg. Men lapphund rasene og buhund er hunder som er veldig "taleføre". Lapphunden bruker bjeffingen når de gjeter og lydnivået er der etter.

Sånn forutenom det med bjeffingen så passer både lapphundene og buhunden inn i dine kritterier syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...