Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker oss en stor langhåret rase


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Yeah, nå er det da min tur til å be om deres råd om hvilken rase som kunne ha passet for meg og min samboer. Det skal sies at vi er enige på kriteriene fra før av, så vi er ganske åpne for forslag.

Håper noen kan hjelpe oss da :)

Dette er kriteriene

- Hunden må være mellomstor til stor, helst over 50 cm

- Hunden må ha lang og/eller tett, tjukk pels

- Aktivitetsnivået er ikke så viktig så lenge det ikke er en hund som trenger minst 2-3 timer med heftig aktivitet hver dag. Vil heller kunne gi den mer enn den trenger enn å ikke kunne gi den det den trenger

Dette er mer ønskelige kriterier

- Hunden kan godt være litt reservert, altså typen "trenger ikke hilse på fremmede"

- Hunden kan godt være litt selvstendig, altså typen som ikke trenger å henge på deg hele tiden

- Kanskje ingen hemmelighet at vi ønsker oss en gruppe 5 hund :D Men vi er åpne for forslag :lol:

Dette kan vi tilby en hund

- Stabil økonomi og et sikkert hjem (er studenter og vi skal flytte, så vil vente til når vi bor på et fast sted)

- 1 time aktivitet per dag + tisseturer og mentaltrening

- Mentalt stabile, konsekvente men rettferdige "foreldre" som har begge hatt hund og vært borti hund mye

- Diverse kurs og kanskje utstilling?

Rasene vi har sett på er eurasier, samojed, akita og diverse andre gruppe 5 hunder

Sååå, ja. Da er det bare å komme med forslag og fortelle meg hva dere synes, er åpen for alle forslag og tar imot tips med glede :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Aww jeg synes alle de tre er utrolig nydelige :wub: Har alltid hatt en forkjærlighet for leonbergere, men nå er det sånn at sambo er litt mer for utseendet og personligheten til spisshundene, og må innrømme at jeg er det selv. Men no offense til det som har blitt nevnt da, utrolig sjarmerende og søte hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Finsk Lapphund

Herrlig rase som ikke nødvendigvis er så veldig in your face - men den er veldig glad, veldig takknemlig rase å ha. Den må ikke ha mange timers tur hver dag men setter stor pris på det den får. Til å være spisshund er den utrolig lettlært og de liker å jobbe, de fleste motiveres svært lett med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Shiba har vi tenkt på faktisk, men vi kom fram til at den blir litt for liten. Vi ønsker begge en stor hund, rett og slett fordi vi liker store hunder :wub:

Finsk lapphund har jeg tenkt på, men må nesten tilnærme meg litt mer kunnskap om rasen, evt gå på utstillinger.

Akita inu har alltid vært en drøm helt siden jeg lærte hva en akita var :lol: men samtidig har vi blitt litt skremte av alle "skrekkhistoriene" som flyr rundt om at akitaer er aggressive primitive hunder. Vet ikke om det stemmer jeg håper hvert fall ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto på stand for shibaklubben med jentene mine i går, og vi var som vanlig rygg mot rygg med akitaklubbens stand. Sammenlignet med majoriteten av de andre standenes lyd- og aktivitetsnivå, var vi "japanerne" som en oase av ro og avslappethet. Akitaer (heter ikke inu lenger) er ærlige, tøffe og arbeidssomme bikkjer, og fantastiske familiehunder, og det sier jo litt om gemyttet. Anbefaler deg å lese rasepresentasjonen i siste nummer av Hundesport, og ikke minst ta kontakt med oppdrettere og mennesker som lever med hundene.

Og når det gjelder hunder som shiba og akita - så innhent informasjon fra Norge eller Sverige, hvor vi har et "fornuftig" hundehold (egosentrismen lenge leve!) og ikke hør på alle skrekkhistoriene fra statene eller alle de som kjenner noen som kjenner noen som har hørt om en akita som ikke bare har vært sinna på unger og andre hunder, men som også har eti opp eierne sine. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Lola Pagola: Finsk lapphund virker som en veldig søt og koselig rase (av det jeg har hørt vel og merke) og har lyst til å se nærmere på den. Den er kanskje litt liten, men det kan gå. Altså, om det er minus noen få cm, så skal ikke jeg frike ut, men vil ha en litt større hund av rent praktiske grunner (hadde en bichon frise når jeg var liten, og tråkket på han x antall ganger stakkars..)

SandyEyeCandy: Japanere har jeg også alltid opplevd som.. japanere :lol: Rolige, avslappede og litt sånn "care" kanskje? Litt som meg selv altså! Tror også de skrekkhistoriene som man hører kommer av at folk skaffer seg japanere fordi de ser ut som kosete små søte bamser, og ikke helt forstår hva de ble brukt til og hva slags mentalitet de opererer med.

Ble litt mye jatt :lol: Men ja, noen som har erfaring med finsk lapphund her inne til daglig og akita (ikke amerikansk akita)? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forelsket i Akitaen! (Den er bare litt stor for meg, og jeg har dessuten funnet rasen i mitt hjerte for lengst) Opplever dem som ærverdige, trofaste dyr. Bryr seg ikke så mye om fremmede, men hengiven som bare det mot sin eier :lol:

De fleste jeg har truffet er hyggelige og greie. Har møtt ett individ (import) som var altfor nervøs, men den var ikke aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akitaen er en rase jeg er litt avstandforelska i :lol: Ligner jo på Shibaen, men større, tenker på det du skrev her:

Shiba har vi tenkt på faktisk, men vi kom fram til at den blir litt for liten.

edit: evt. AM. Akita:)

edit 2: wuuups, littegranne trett idag :lol: Svare 2ganger på samme tråd ja, heelt normalt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Yodel: Er det som tiltrekker meg ved akitaen :lol: Ærligheten og trofastheten ovenfor eieren, og en mer "lol hvem er du?" mot fremmede.

Noen som vet om akitaer er noe tess med lydighet a la triks og generell god oppførsel (a la gå pent osv)? Skjønner jo at dette er en japaner, og at forventningene for å konkurrere ikke er så høye, men synes det er ufattelig gøy å lære triks og kanskje trene litt agility da.

Only Blondie: Kanskje litte granne liten.. Dessuten er sambo ikke særlig for jakthund som buhund, elghund osv. Men nå kjenner jeg ikke til disse rasene da, bortsett fra at tremenning har elghund/husky blanding som er.. spesiell :lol: Ikke min type hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel: Er det som tiltrekker meg ved akitaen :lol: Ærligheten og trofastheten ovenfor eieren, og en mer "lol hvem er du?" mot fremmede.

Noen som vet om akitaer er noe tess med lydighet a la triks og generell god oppførsel (a la gå pent osv)? Skjønner jo at dette er en japaner, og at forventningene for å konkurrere ikke er så høye, men synes det er ufattelig gøy å lære triks og kanskje trene litt agility da.

Only Blondie: Kanskje litte granne liten.. Dessuten er sambo ikke særlig for jakthund som buhund, elghund osv. Men nå kjenner jeg ikke til disse rasene da, bortsett fra at tremenning har elghund/husky blanding som er.. spesiell :lol: Ikke min type hund :lol:

Ang. lydighet og slikt, er den vel litt sta, men har sett akitaer som har trent og komkurert i lp :lol: Men krever nok litt mer talmodighet enn med andre, mer "lettlærte" raser. Men ingen problemer med å få en lydig Akita så lenge du legger litt tid og krefter i det, som med alle raser :lol:

De Akitaene jeg har møtt har vært lydige (sånn hallveis hvertfall :D ) og avbalangserte hunder. Det sier seg selv at om du har mål om å konkurrere på høyeste nivå i lp bør du skaffe deg en annen rase.

Men til dine kriterier tror jeg den passer kjempe fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Wigdis: Akitaer er jo kjente for å være stae, men jeg har ikke noe imot å bruke tid på å lære den rett fra galt og litt annet osv. Det er jo bare moro :lol:

Vi innså vel egentlig for lenge siden at det kommer nok til å bli en akita, men pga skrekkhistorier fra USA om folk som ikke innser at dette ikke er en teddybjørn man skal hoppe på, så har vi vært skeptiske. Men har vel egentlig alltid visst at det kommer av uerfarne mennesker som ikke forstår rasen.

Vi tenkte nå å gå på den utstillingen som er 30. desember i Letohallen (?) siden vi ikke fikk dratt til Lillestrøm i helga ( :lol: ) så da blir det masse prat med akitaoppdrettere og hilsing på individer. Vi gleder oss hvert fall, så kanskje om noen få år så blir det en liten rød eller tora-ge akita på oss :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ikke mer enn 1, maks 2, akitaoppdrettere til Leto, men de som kommer er veldig hyggelige. :lol:

Jeg synes du skal gå inn på siden til Norsk Akita Klubb, der ser du både bruksområder og kan ta kontakt med folk som lever med hunden, både oppdrettere og vanlige dødelige. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Så lenge det i det hele tatt kom noen oppdrettere til Letohallen med akita så er jeg fornøyd :hmm:

Men ja, når tiden nærmer seg for at vi skaffer oss valp, så blir det til at vi kommer til å kontakte folk som lever med akitaer, kjenner også en som har en ung akita så da blir det heftig research. Har også PM'd en del med Inustaff som fortalte meg veldig utdypende og godt hvordan en akita fungerer og hvordan det er å leve med en, som jeg er sykt takknemlig for :lol:

Blir hvert fall å gå innom shiba, akita, samojed, eurasier, basenji og tyske spitz standene og ta masse bilder :) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom og hils på mine røde farer også da, og så kan jeg introdusere deg til den ene akitaoppdretteren jeg med sikkerhet veit kommer. Har full forståelse for at shibaer blir for små for dere, men dere blir nok sjarmert likevel. :wub: Jeg er hun høye med rødt hår, og passende nok med genser med Team EyeCandy foran, og trollbollene bak. :lol:

Hvis du vil snakke med flere med akita, så kan du også ta kontakt med Inu her på sonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Vi kommer nok innom standen deres for å hilse på noen reveboller :lol: Om de i det hele tatt vil hilse. Sambo snakka med en med en black and tan shiba, men den, som en typisk japaner, bare så på han, og gadd ikke bry seg videre, hehe :lol: Men det er bare søtt da :)

Da kommer vi bort og hilser på både rever og bjørner! Blir moro, gleder oss skikkelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...