Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor og førerorientert hund


softis

Recommended Posts

Har tenkt på hvilken rase min neste hund skal være veldig lenge, og tenkte det kunne være fint med litt innspill. Jeg har mine favoritter, men det kan jo være flere raser jeg har oversett og som burde leses mer om.

Fra før har jeg en wheaten terrier, og har hatt golden retriever og en wheaten til før.

Det blir ikke hund med det aller første, men kommer til å skaffe meg en til så fort jeg flytter for meg selv, noe som sannsynligvis blir til sommeren.

Jeg er ganske aktiv med hund, og går min. 1 time tur hver dag pluss små lufteturer. I helger går jeg ofte lenger og/eller trener en del spor o.l. Om vinteren blir det en god del skiturer, og vil gjerne ha en hund som kan trekke litt.

Jeg har veldig lyst til å begynne å trene ipo med den nye hunden, og kommer og til å være mye mer aktiv innen spor og bruks. Jeg ønsker en førerorientert hund som trives med trening.

I tillegg vil jeg helst ha en hund som kan omgås andre hunder, og slippes løs i skog og mark når det er mulig.

Føler jeg har nok erfaring til å ha en hund med litt vokting i seg.

Pels har jeg ikke noe spesielt ønske for, er godt vant med pelsstell, men kan gjerne også ha en rase som er korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Schæfer med en gang, men mulig det ikke er ønskelig pga sykdom osv? Vet ikke hvordan de er med trekk, men de fungerer vel greit.

Eller en belger av noe slag?

Har du nå ønske om størrelse osv?

Har vært innom schæfer, og synes bruksschæferen er veldig alright. Men er fortsatt ikke helt min type hund desverre. Belger synes jeg personlig at har litt for høyt stressnivå, og er heller ikke helt min type.

Ser nå at jeg ikke skrev noe om størrelse, men vi ha en stor hund (ikke mindre enn wheaten i hvertfall), og har veldig sansen for raser som har et litt kraftig uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan veldig mye om den rasen, men det første som slo meg inn var faktisk dobermann. :hmm: Sett noe på den?

Og hva med Hovawart? Kjenner heller ikke denne rasen, men etter det jeg har lest om den høres den kanskje passende ut?

Dere som kan disse rasene - fortell, fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie? Kanskje ikke det beste til IPO, men Psykolynx her inne har jo trent litt med sin Bridie om jeg ikke blander noen nå.

Ellers tenker jeg også Shäfer eller Dobberman. Eventuelt også kanskje Kelpie, men nå vet jeg ikke hvordan de er i IPO heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler er ganske stor, gir et "kraftig inntrykk", og kan brukes til IPO og sportrening. Du må sikkert finne riktige linjer, men det må man jo uansett med alle raser. :hmm: De funker nok også til trekk på ski vil jeg tro. Rottiser er ikke de hundene som slår meg som mest stresset, og jeg synes de er milelangt fra de fleste belgere..

Eller hva med boxer? Ikke fullt så kraftig, og kanskje litt smått uvanlig å trene IPO med de, men jeg vet om de som trenes i IPO også. Så forresten en boxer på en FA en gang, og den imponerte noe voldsomt! Den var trent innen rundering (eller var det redningshundarbeid?). Hvis du vil ha en litt mer entusiastisk hund enn rottweiler, er kanskje boxer stedet å se mot, eller kanskje du synes de vil virke for "stresset" eller ha for mye "uro" i kroppen av all gleden? Ikke at jeg ser på boxere som spesielt stressa hunder, men jo mer aktive de er, jo mer "stresset" kan de jo virke. For noen (de fleste?) blir de nok hakket for voldsomme, hehe.. Har en venninne som er boxeroppdretter, som sier at boxere er for "spesielt interesserte". De har jo en helt særegen måte å være klovn på da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan veldig mye om den rasen, men det første som slo meg inn var faktisk dobermann. :D Sett noe på den?

Og hva med Hovawart? Kjenner heller ikke denne rasen, men etter det jeg har lest om den høres den kanskje passende ut?

Dere som kan disse rasene - fortell, fortell!

Dobermann har jeg sett litt på, og synes det er en veldig fin rase! Er faktisk en av de rasene jeg liker veldig godt, og prøver å få litt info om linjer og sånt fra folk som er erfarne med rasen. Samtidig er jeg litt skeptisk til rasen fordi jeg desverre ikke har møtt så alt for mange individer. Får nok ta en titt innom dobermannringen i helga og hilse på noen! :P

Hovawart så jeg faktisk på før jeg skaffet meg den første wheaten terrieren min! husker ikke helt grunnen til at jeg la den fra meg, så skal lese litt om rasen igjen.

Aussie? Kanskje ikke det beste til IPO, men Psykolynx her inne har jo trent litt med sin Bridie om jeg ikke blander noen nå.

Ellers tenker jeg også Shäfer eller Dobberman. Eventuelt også kanskje Kelpie, men nå vet jeg ikke hvordan de er i IPO heller.

Jeg vet jeg er sær altså, men ville ikke hatt en aussie selv. aner ikke hvorfor, synes det er utrolig fine hunder, men er bare ikke helt meg. Kelpie føler jeg at kanskje blir litt for mye brukshund og aktivitet for meg? Vet ikke helt, men har inntrykk av at de krever en god del. I tillegg synes jeg de er bittelitt i minste laget.

Rottweiler er ganske stor, gir et "kraftig inntrykk", og kan brukes til IPO og sportrening. Du må sikkert finne riktige linjer, men det må man jo uansett med alle raser. :P De funker nok også til trekk på ski vil jeg tro. Rottiser er ikke de hundene som slår meg som mest stresset, og jeg synes de er milelangt fra de fleste belgere..

Eller hva med boxer? Ikke fullt så kraftig, og kanskje litt smått uvanlig å trene IPO med de, men jeg vet om de som trenes i IPO også. Så forresten en boxer på en FA en gang, og den imponerte noe voldsomt! Den var trent innen rundering (eller var det redningshundarbeid?). Hvis du vil ha en litt mer entusiastisk hund enn rottweiler, er kanskje boxer stedet å se mot, eller kanskje du synes de vil virke for "stresset" eller ha for mye "uro" i kroppen av all gleden? Ikke at jeg ser på boxere som spesielt stressa hunder, men jo mer aktive de er, jo mer "stresset" kan de jo virke. For noen (de fleste?) blir de nok hakket for voldsomme, hehe.. Har en venninne som er boxeroppdretter, som sier at boxere er for "spesielt interesserte". De har jo en helt særegen måte å være klovn på da. :lol:

Rottweiler liker jeg veldig godt, og har vært innom tanken. Har kjennskap til en del rottiser, og har egentlig fått litt inntrykk av at det er en rase som har lett for å få uvaner og trekk som ikke er helt ønskelig. Igjen må jeg si at jeg vet jeg er litt sær og storkrevende.

Boxer rett og slett digger jeg! liker gleden og "uroen" dems på en måte, og en gang i løpet av tiden kunne jeg tenkt meg å ha en. Men om jeg ikke tar helt feil så er det vel en rase med en del sykdom?

Riesen? Vi er vel flere som kan svare deg litt ang denne rasen om den skulle være interessant.

Riesen bare elsker jeg! Er litt for glad i bartedyr, og liker egentlig det meste ved riesenen. Har tenkt en del på rasen, men bouvier har egentlig tatt opp oppmerksomheten min hakket mer enn riesen. Vil gjerne ha litt innspill fra noen med rasen som kan overtale meg litt igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo legge til at jeg trener i både redningshundgruppe og spor/rundering NBF gruppe hvor det er flere boxere og rotweilere med og herregud jeg vil ha en rotweiler, fytta katta for en fart og glede den hadde med å finne meg i skogen :lol: Og boxeren støvuger sporet så det er bare kjempemorsomt å se på.

Så de er høyst brukandes til bruks biten du nevnte. Og de fleste rottis og boxere jeg kjenner trekker lett folk på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om flere sine forslag her! Rottweiler og riesen spesielt.

Rottweileren er jo en herlig herlig, misforstått hund. De har jo generelt vokt i seg, men det skrev du at du var klar for. Rottweileren i vår familie vokter kun bilen og er ellers den største koseklumpen i verden. Klatrer opp på fang og tror han er en 5 kg liten sak.

Ingen problem å ha løse, men det er mange som blir skremte av rasen og har dårlig inntrykk og erfaringer og det ødelegger litt for ikke alle som vil at sin hund skal omgås med den store svarte drapsmaskinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen bare elsker jeg! Er litt for glad i bartedyr, og liker egentlig det meste ved riesenen. Har tenkt en del på rasen, men bouvier har egentlig tatt opp oppmerksomheten min hakket mer enn riesen. Vil gjerne ha litt innspill fra noen med rasen som kan overtale meg litt igjen! :lol:

NSBK skal ha stand på Lillestrøm i helga, og det er jo raseklubben for både riesen og bouvier. Ta turen innom der så får du nok snakket med folk som er borti begge rasene. Riesen er en veldig glad og lykkelig hund om den får det den trenger mentalt og fysisk, mens en bouvier er hakket roligere og "daffere". En bouvier kommer på innkallingen i sitt tempo - ikke nødvendigvis så himla raskt med andre ord. Begge rasene er treningsvillige, men du må finne rett forsterker. Pelsstell er det på begge rasene, og mer om de skal holdes i utstillingskondisjon. Men kan du ikke spørre om det er noe du lurer på? Lettere det hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du synes kelpien er for mye brukshund, men vurderer rottis, riesen dobermann osv? :lol: Hmm..

Jeg vet ikke noe særlig om kelpien, har bare fått inntrykk av at det er sånn. Jeg kunne lest mer om den, men føler ikke rasen er helt meg.. I tillegg liker jeg størrelsen og utseendet bedre på de sistnevnte rasene.

NSBK skal ha stand på Lillestrøm i helga, og det er jo raseklubben for både riesen og bouvier. Ta turen innom der så får du nok snakket med folk som er borti begge rasene. Riesen er en veldig glad og lykkelig hund om den får det den trenger mentalt og fysisk, mens en bouvier er hakket roligere og "daffere". En bouvier kommer på innkallingen i sitt tempo - ikke nødvendigvis så himla raskt med andre ord. Begge rasene er treningsvillige, men du må finne rett forsterker. Pelsstell er det på begge rasene, og mer om de skal holdes i utstillingskondisjon. Men kan du ikke spørre om det er noe du lurer på? Lettere det hehe.

Da tar jeg meg nok en tur innom der! :D tusen takk for tips, skal spørre om det er noe jeg lurer på etter helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisefølget mitt til Lillestrøm driver med riesen og bruks, du kan jo kanskje få snakket litt med de? ;) Veldig hyggelige og flinke folk og såklart veldig fine og trivelige hunder!

www.dancimeras.com

Vidar er jo veldig på bruksen så han kan i alle fall si mye om hvordan trene riesen i den retningen. Han driver vel med IPO også om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok riesen er mer hund enn en kelpie :lol:

Gode bruksegenskaper er heller ikke sammenhengende med hva som er krevende, syns jeg.

Når jeg skulle ha ny hund ville jeg også "trene litt IPO", men måtte ta et valg. Veldig mange raser faller bort om du vil drive aktivt med IPO, og ikke kjøpe deg et handicap. Du må også tenke på om du virkelig er villig til å legge ned så mye tid og energi som det du trenger ved IPO-trening. Husk at figuranten gjør 95% av arbeidet med hunden, og de gidder ikke å bruke sin tid på noen som bare skal "trene litt".

Derfor ville jeg ha satt meg ned og tenkt hva du virkelig vil ha hunden til. For min del falt IPO'en bort, og da stod jeg plutselig med mange andre raser å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen bare elsker jeg! Er litt for glad i bartedyr, og liker egentlig det meste ved riesenen. Har tenkt en del på rasen, men bouvier har egentlig tatt opp oppmerksomheten min hakket mer enn riesen. Vil gjerne ha litt innspill fra noen med rasen som kan overtale meg litt igjen! :lol:

Nå pleier jeg ikke å foreslå min egen rase, men om du liker både riesen og bouvier - så har du jo også briarden som kanskje blir en liten mellomtring ? Litt mer langhåra, men trenger ikke klipp og napping - kun børsting :lol:. De er førerorienterte og rimelig all-roundhunder. Jeg driver jo med bruks med mine, og snørekjører mye. Willy er jo en utmerket trekkhund - sterk og utholdende, og kjapp nok for meg iallefall. Han er god arbeidsvilje og -kapasitet til mitt bruk.

Nedover i Europa driver de jo ikke slike bruks vi holder på med, der er det bare IPO og RING-sport som gjelder og det er mange hunder der nede som konkurrerer i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare tipper jeg men etter de individene jeg har sett så kan kanskje tolleren passe ? :lol:

Du er jo vant med retriever da. Den er jo herlig og har et kjempe flott utseende :-)

Litt for liten for min smak, og har heller ikke lyst på retriever igjen.

Jeg tror nok riesen er mer hund enn en kelpie :lol:

Gode bruksegenskaper er heller ikke sammenhengende med hva som er krevende, syns jeg.

Når jeg skulle ha ny hund ville jeg også "trene litt IPO", men måtte ta et valg. Veldig mange raser faller bort om du vil drive aktivt med IPO, og ikke kjøpe deg et handicap. Du må også tenke på om du virkelig er villig til å legge ned så mye tid og energi som det du trenger ved IPO-trening. Husk at figuranten gjør 95% av arbeidet med hunden, og de gidder ikke å bruke sin tid på noen som bare skal "trene litt".

Derfor ville jeg ha satt meg ned og tenkt hva du virkelig vil ha hunden til. For min del falt IPO'en bort, og da stod jeg plutselig med mange andre raser å velge mellom.

Har møtt en kelpievalp i helgen, og må inrømme at jeg ble litt forelska :D Men desverre er den fortsatt litt for liten, og jeg synes bare ikke at den passer meg.

Takk for en liten tankevekker! Skal tenke litt nærmere på det, men jeg tenker litt sånn at jeg vil ha en rase som har litt det gemyttet som mange hunder som trenes i IPO har, og da kan jeg jo bare se hvordan det går :lol:

Nå pleier jeg ikke å foreslå min egen rase, men om du liker både riesen og bouvier - så har du jo også briarden som kanskje blir en liten mellomtring ? Litt mer langhåra, men trenger ikke klipp og napping - kun børsting :lol:. De er førerorienterte og rimelig all-roundhunder. Jeg driver jo med bruks med mine, og snørekjører mye. Willy er jo en utmerket trekkhund - sterk og utholdende, og kjapp nok for meg iallefall. Han er god arbeidsvilje og -kapasitet til mitt bruk.

Nedover i Europa driver de jo ikke slike bruks vi holder på med, der er det bare IPO og RING-sport som gjelder og det er mange hunder der nede som konkurrerer i det.

Liker briarden veldig godt, men kunne ikke tenkt meg en selv. Blir litt for mye pels også, og ser ikke helt for meg en kortklippet briard :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...