Gå til innhold
Hundesonen.no

"Mellomting" mellom KO og schäfer?


Argyr

Recommended Posts

Med de kritteriene du setter så ville jeg nok ikke forkastet Beauceron med det første.

Jeg tittet selv på rasen men for meg var det ikke nok brukshund når jeg sammenlignet med de mer tradisonelle. Jeg var i kontakt med flere oppdrettere. Vel å merke så er det nå 7-8år siden.

Du kan evt ta kontakt med denne kennelen og forhøre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

spør du meg så er det skummet vel så ekkelt som "vanlig" sikkel.

Edit: jeg ser liksom ikke at det skal være det er noen forskjell på sikling når det kommer til GD og SB. Jeg tror jo begge er greie alternativer, men hvis man skal utelukke den ene rasen på grunn sikkel, så kan man like så gjerne utelukke den andre i samme slengen.

Enig, skum er ikke noe lekkert det heller. Men en GD skummer ikke konstant, men den KAN sikle konstant. Stor forskjell der. Ellers har jeg hørt at korthårs SB omtrent ikke sikler, det er mer vanlig på langhårs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet rett og slett ikke hvilken rase jeg skulle ha "anbefalt", Pyreneer blir for lik KO, Hoffene kan vokte veldig om de får lov til det (vet om en som har fått lov til det siden h*n var valp, og hunden takler ikke fremmede mennesker i det heletatt. Kommer det besøk så må hunden inn på eget rom, den kan ikke være ute engang for da stopper h*n alle som nærner seg gjerdet). Men de fleste hoffene jeg har møtt oppgjennom årene har vært veldi ggreie mtp vokting. De takler fint å ha dager uten trening, og man får enda mer gira hund om man har flere fridager (gira på at "YESSS! NÅ skal vi JOBBE!"). (Er Py og hoffe jeg har mest kjennskap til utenom grønnlandshunder da :ahappy: ).

Blir som å si at nei, hunden min har ikke en ørebetennelse, den har en soppinfeksjon i øret. Same shit.

For å ta enda mer OT: tror nok ikke at Fannhvit er enig i den konklusjonen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, skum er ikke noe lekkert det heller. Men en GD skummer ikke konstant, men den KAN sikle konstant. Stor forskjell der. Ellers har jeg hørt at korthårs SB omtrent ikke sikler, det er mer vanlig på langhårs?

Det tør jeg ikke uttale meg om :ahappy: Men det er vel enda mer ulekkert på en langhårs, fordi det setter seg i pelsen, hvis den først sikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta enda mer OT: tror nok ikke at Fannhvit er enig i den konklusjonen :lol:

For å svare på OT; tror nok huldra mener at sopp og infeksjon gir samme symptomer akkurat som sikkel og skum gir samme symptomer. Selv om inf./sopp er ulike ting så er resultatet det samme (lukt, vonde ører) akkurat som resultatet av skum/sikkel er det samme (det er klissete og renner..) . Og DET er jeg enig i :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på OT; tror nok huldra mener at sopp og infeksjon gir samme symptomer akkurat som sikkel og skum gir samme symptomer. Selv om inf./sopp er ulike ting så er resultatet det samme (lukt, vonde ører) akkurat som resultatet av skum/sikkel er det samme (det er klissete og renner..) . Og DET er jeg enig i :ahappy:

Om det er det Huldra mente, så tolket jeg det hun skrev feil :lol:

Uansett så er skum/sikkel ekkelt :D Er glad for at de hundene som vi har hatt opp gjennom årene så og si aldri har siklet (kun Amy når hun var drektig og tagg appelsin fra Junior).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på OT; tror nok huldra mener at sopp og infeksjon gir samme symptomer akkurat som sikkel og skum gir samme symptomer. Selv om inf./sopp er ulike ting så er resultatet det samme (lukt, vonde ører) akkurat som resultatet av skum/sikkel er det samme (det er klissete og renner..) . Og DET er jeg enig i :aww:

Hehe, du kjenner meg godt ser jeg - det var akkurat det jeg mente! :aww: Og for oss som ikke er vant til sånt, vil sikkel og skum være det samme; nemlig klissete og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ???

Når ble litt sjarmerende sikkel ekkelt a??? :aww:

:aww:

Når det ikke tilhører ens egen hund, og det generelt er uvant. :D Nå sikler ikke mine hunder så fryktelig mye at det gjør noe, men Tulla kan slippe et par dråper hvis hun blir sittende lenge og se og vente på at maten skal bli klar. Ellers har hun skummet litt når vi har syklet, men sånn bortsett fra det - nada. Og da er det merkelig når man plutselig får sikkelstriper opp etter buksebeina og på magen når man møter en stor, siklende hund. Og det er i grunnen ekkelt ja.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger :P Har ikke du tenkt på den før?

Ser Ricco her har beskrevet gutten sin og det er vel slik de i hovedsak skal være.

De sikler som regel ikke heller :lol:

Nei dei gjer ikkje det, var en av tingene eg sjekka før vi tok bestemmelsen om Leonberger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er "KO light".

JO men de er mere lærevillige og litt mer føreorineterte. Samt mindre men like robust pels. De har faktisk blitt trent som politi hunder. Og de er en ekstrem sunn rase med veldig veldig lite sykdommer. En fantastisk hunderase rett og slett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...