Gå til innhold
Hundesonen.no

valgets kvaler..


antonia

Recommended Posts

Jeg er en av de jentene som har ønsket meg hund siden jeg kunne si "vovv vovv!" og har vært bestemt på at så fort jeg fikk min egen leilighet skulle jeg kjøpe meg hund. Nå har jeg fått den leiligheten, men jeg har også fått meg samboer, noe som byr på en del utfordringer for mitt valg.

Jeg har alltid vært svak for de større, kraftige og korthårede rasene. Jeg er aktiv nok i hverdagen til å kunne slite ut en huskey, så aktivitetsnivå på hunden er hipp som happ, men den må kunne overleve latere dagen dersom jeg er syk etc. Om det blir valp eller omplasseringshund spiller heller ingen rolle. Jeg har en del raser som står på ønskelisten, som feks boerboel, dobermann, boxer, bullmastiff, rottis, diverse ulovlige raser. Ja jeg vet dette er ganske forskjellige typer hunder, men alle passer på hver sin måte supert inn i min hverdag.

Men nå har det seg slik at samboeren min(som jeg da har planer om å leve med livet ut) syns hunder er kjempe skumle! Han har lite erfaring med hunder, og kjenner kun 3 individer; en pomme som biter, bjeffer og tigger HELE TIDEN, en schæfer som ikke har fått oppdragelse at all, og en gammel schæfer som ble avlivet fordi han ble så utrolig agressiv da han mistet hørselen. Dette har ført til at min kjære har fått for seg at alle hunder er slik, og han vil derfor ha en liten rase, slik at han er sikker på at han kan kontrollere den når det klikker for den...

Er det noen her på sonen som har tips til en hund som kan funke for oss begge? Det kommer til og være min hund, og mitt ansvar. Men det hadde jo vært greit om sambo og hunden kunne være alene hjemme uten at sambo skulle vær redd...

Hva vi kan tilby og hva vi ønsker av hunden;

Hunden vil få så mye aktivitet den trenger

Den må ha kort pels (har mange grunner til dette, tro det eller ei)

Ikke en av disse minigreierne, da kjøper jeg heller en katt:p

Den må kunne bo i leilighet, altså; ikke en hund som har så mye lyd og som ikke trenger så stor plass inne

En rase som er frisk(alt er jo relativt, men.. ja..)

Staffordshire bullterrier er en av rasene vi begge tenker er aktuell dersom jeg firer litt på størrelseønsket mitt, men har noen andre forslag enn den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at det må jo finnes en annen måte dere begge kan få et hundehold som dere kan trives med? Hvis de eneste tre hundene samboeren din har kjent godt har vært aggressive hunder, forstår jeg godt at han er skeptisk til rottweiler, boerboel, bullmastiff og andre store raser som kan ha en litt "skummel" framtoning om man ikke er vant til hunder. Jeg ser også for meg at samboeren din kan få problemer med å oppføre seg naturlig og føle seg trygg rundt hunden når den kommer i hus (selv om dere skulle kjøpe en golden som elsker alle), rett og slett fordi han går og venter på "den dagen bikkja klikker".

Hva med å heller bruke litt tid på å bli kjent med hunder før dere bestemmer dere for rase? Oppsøk rasemiljø, oppdrettere og andre eiere av de rasene du liker, la samboeren din få tid til å bli kjent med hundene og la ham få oppdage at selv dalmatinere, rottweilere og bullmastiffer kan være hyggelige hunder. :blink: Tid er et viktig stikkord her - både at han må få tid sammen med hundene (så han kan se at de er velfungerende i hverdagen og ikke aggressive) og at han må få tid til å bli komfortabel rundt hunder. Kanskje kunne dere fått låne med dere en trivelig hund hjem noen få dager, og det er sikkert soniser som kan stille opp med hundene sine, også.

Det kan godt hende at en staffordshire bull terrier hadde passet dere fint, men sånn umiddelbart syns jeg det høres litt urettferdig ut å kjøpe det med en gang. Urettferdig mot samboeren din, hvis hunden egentlig ikke er ønsket fra hans side (selv om du skal ha hovedansvaret for hunden, skal samboer og hund bo sammen de også). Urettferdig mot deg, som kanskje egentlig vil oppfylle hundedrømmen med en annen rase? Og urettferdig mot hunden, som kommer inn i et hjem hvor den ene eieren egentlig ikke vil ha noe særlig med hunden å gjøre (og hvor det potensielt kan bli krangling om hundens grenser når det gjelder f.eks. valpebiting, leking inne og ligging i sofaen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sambo syns staffen virker helt super, og ender det på den, er han stooor fornøyd! Jeg kommer nok til å være fornøyd jeg også, for det eneste negative jeg finner jos en staff er at den er litt liten (men str er jo ikke det viktigste når man skal velge hund, det er jo egentlig en filleting)

Om hvordan vi ønsker hunden skal oppdras, er sambo helt enig med meg, han har bare null tro på at det er mulig! Jeg har prøvd å forklare han at pommen tigger fordi han har oppnådd noe med det før, og at han sikkert ikke hadde vært like vokal og nappete dersom han hadde blitt oppdratt annerledes. Hunden skal ha egen seng, ikke sove i vår. Den får ikke tigge, ligge i sofan, hoppe for å hilse, eller nappe. Den skal trenes positivt, og ha et bur med pledd over som sin "hule" hvor den SKAL ha fred

Jeg har også introdusert sambo for de hundene jeg har jevnlig kontakt med, men problemet her er at flesteparten av de har lang pels. Sambo reagerer på dyr med lang pels (men utrolig nok ikke de med kort), så det å låne de hjem for en lenger periode går dessverre ikke: /

Dersom det er noen her som kunne tenke seg (eller vet om noen som kunne tenke seg) å låne ut hunden for en helg eller noe så si i fra! (Vi bor i Trondheim)

Jeg har foreslått at vi kan være krisehjem for omplasseringshunder, men det vil han ikke, da han er redd han skal bli for knyttet til hunden. (Han er litt sånn; " Jeg HATER fisk!" *smake på* = "jeg ELSKER fisk!")

Det aller beste hadde jo vært om jeg hadde klart å lære han at stor hund IKKE vil si større fare, ofte er det jo motsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som dere kunne trivdes med en dalmis!

Det er masse dalmiser dere kan hilse på i trondheim, og dere skulle gjerne fått lånt Jubi, men det høres ut som samboeren din trenger en hund som kanskje er litt godt oppdratt?? Der faller Jubi mellom to stoler gitt, der hun tar sats på dørstokken, flyr to meter gjennom lufta, over salongbordet og opp i sofaen. Om det sitter noen i veien bruker hun de bare som springbrett ;)

Men hun er utrolig skjønn, og glad tvers gjennom, men kanskje litt mye hund for en som er usikker/redd.

Dalmisen har jo kort pels, er middels til stor ( ca 30 kg ) og har ganske så høyt aktivitetsnivå ( i allefall de første to årene.. ). De kan nok sammenlignes med dobermann/boxer. ( noe mindre enn dobisen da ). De trenger ikke så mye plass inne, for der skal de jo være rolige uansett ( når de er oppdratt ;) ), og vil helst være med der det skjer. Mine har ikke hatt noe problem med å være alene, eller avstengt på eget rom når det er andre folk i huset ( man må skjerme barna litt når de kommer hjem til tomt hus etter skolen. Da er det liksom ikke Jubi de skal ta hensyn til, heller seg selv. ) Jeg bor tre mil nord for trondheim :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild skriver mye bra!

Men du kan jo spørre å møte folk på sonen i Trondheim. Alle har som regel koselig snille hunder i alle lengder og størrelser og hårtyper.

Og om han er allergisk så kan det hende han reagerer over tid på korthåra for det. Jeg er selv allergisk men reagerer ikke på mine hunder og mine venners, men noen veldig langhåra kan jeg reagere med en gang på. Burde kanskje teste ut litt mer? Kan låne en hund på prøve ol.

Jeg synes det blir litt urettferdig å kaste samboeren din inn i hundehold om han er skeptisk.

Tror du må "sosialisere" han litt først ;)

Det var mine første tanker, du virker veldig klar, men er usikker på om han er.

Å ja, min nå lille hund er mer ramp og fart i en min middelse hund :blink:

Har han ikke hørt om stor og god ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samboeren din i utgangspunktet er skeptisk, så ikke velg en omplasseringshund som førstehund. De har ofte en del bagasje med seg, man vet aldri hvilken oppdragelse de har fått og hvordan de vil oppføre seg i en del situasjoner og i hverdagen. Det kan derfor føre til at din samboers "verste frykt" blir virkelighet :blink:

Velg en valp og la samboeren din være med og forme den fra den er liten - da er jeg sikker på at han vil få et helt annet syn på hund etterhvert!

PS! Jeg syns forslaget om dalmatiner var bra! ;) Ellers har jeg ikke særlig sansen for en del korthårs-raser... men jeg liker f.eks. rhodesian rigdeback- de er flotte! Store og kraftige nok for din smak, men ikke like "skremmende" av utseende som en del av de rasene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dere må gjerne møte/låne Valpis. Hun er iallefall stor nok :blink:

Hun er også veloppdragen og grei innendørs, men hun må få ligge i sofa ja, på gulvet vil hun ikke finne ro lenge av gangen iom at hun er sofavant (har egen sofa hos meg).

Det dere må tenke hardt på med staffen, iom at sambo er litt skeptisk til aggresjon osv er at de oftere er samkjønnsaggressive enn ikke. Ergo er det ikke en hund man går og "soser" med på tur, man må alltid ha øya med seg. Ikke for det, de kan tilvennes det meste og gå tur i store grupper, men man må alltid være obs. Ellers er de gjerne turboer som både hopper, biter og styrer mens de er valper/unghunder, og det kan ta tid før de blir lugne flotte hunder. Har også lagt merke til at det blir mer og mer lyd i dem, dvs frustrasjons-/"jeg kjeder meg" piping, særlig utendørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser deg, så har du lyst på en litt "skumlere" rase enn dalmis og grande (no offense), så jeg å stemmer litt for staffen eller bullterrier. Det er en stor hund i liten kropp, som har masse personlighet og er kjempesøt i tillegg + at den er ekstremt hengiven. Eller en liten boxertispe, mer som en liten klovn, men med litt lengre ben og kanskje passer deg litt bedre enn en liten vraltegris :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en liten boxertispe, mer som en liten klovn, men med litt lengre ben og kanskje passer deg litt bedre enn en liten vraltegris :blink:

Jeg syns en liten boxertispe høres helt supert ut for dere. Men her også må dere gjerne finne noen dere kan møte først, det finnes nok mange boxere i Trondheim også. ;) Det beste hadde vel kanskje vært å dra på besøk til en oppdretter som har fire-fem-seks uker gamle valper.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser deg, så har du lyst på en litt "skumlere" rase enn dalmis og grande (no offense), så jeg å stemmer litt for staffen eller bullterrier. Det er en stor hund i liten kropp, som har masse personlighet og er kjempesøt i tillegg + at den er ekstremt hengiven. Eller en liten boxertispe, mer som en liten klovn, men med litt lengre ben og kanskje passer deg litt bedre enn en liten vraltegris ;)

No offence taken, jeg tenkte sambo bare skulle venne seg til størrelsen jeg, ikke rasen per se ;) Og de er jo alle mindre enn en GD, så hvorfor ikke gi han noe monn å gå på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita og Jubi: Etter at jeg snek med meg hunden til venninna mi da vi skulle på hyttetur, så lærte han at en "stor", hoppende, hyper og lykkelig hund ikke er farlig! Han var meget skeptisk i starten, men etter et par timer med logring og pinnekasting var de blitt gode venner:) Denne hunden er på str med en dalmis, og i følge sambo er dette en STOR hund! Dalmiser ser jo ikke så farlige ut, så skal sjekke med sambo hva han tror:)

Anette og Amiga: Han har vokst opp med korthårede katter, og har ikke reagert på disse. Derimot reagerer han kraftig på mammas sibirkatt (som er allergivennlig). Han reagerer heller ikke på langhårede hunder dersom de er nyvasket, og på de korthårede hundene kan han grave ansiktet i pelsen uten engang å nyse ;) Han trenger en del sosialisering med hund (eller dyr i det heletatt), og jeg er i full gang med å prøve å lære han "hundespråk". Ser for meg at han ikke er like redd dersom han klarer å lese hundens signaler, for sånn det er nå så har han så aboslutt null(!) peiling.

Chivaz Regal: Dersom det blir en omplasseringshund, så blir det en fra en omplasseringssentral, da de som oftest lar deg hilse på hunden flere ganger før man bestemmer seg, og når du har tatt den med hjem så har man 1mnd prøvetid. Hadde vi vært krisehjem så kunne vi prøvd litt forskjellige hunder(noe jeg mener han trenger), og hadde vi møtt det rette individet, hadde vi hatt førsterett til å overta hunden. Men ja, det er i utgangspunktet valp vi tenker på, men det hadde vært flott om han kunne møtt litt voksne individer først, så han ikke lærer valpen at andre hunder er farlige. Vi møtte forresten to RR når vi var på fjelltur for en stund tilbake, begge var løs, og sambo så ut som han hadde møtt en bjørn! :blink:

Tulip: Å låne en GD måtte jo vært midt i blinken! Større hund må man lete lenge etter, og kan han forstå at en så stor hund er snill, så kanskje han hadde skjønt poenget mitt med at store hunder som oftest er roligere, tar mindre plass inne enn en liten hund og at de ofte har et mer stabilt temperament! Ikke umulig jeg følger deg opp på et GD lån;)

Margrete og SoppenCamilla: Hadde vi endt med boxer hadde i allefall jeg vært knallfornøyd;) Valper er han ikke redd for, han elsker alle. Problemet er at de ikke er valp for alltid, og at en boxer blir SVÆR i hans øyner. Men dette er en rase jeg tror han kan like om han bare får møtt noen voksne individer først. Men om en oppdretter har valper, så har de jo voksne individer i tillegg, så et oppdretterbesøk må vi prøve å få til! det var ingen dum ide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Å låne en GD måtte jo vært midt i blinken! Større hund må man lete lenge etter, og kan han forstå at en så stor hund er snill, så kanskje han hadde skjønt poenget mitt med at store hunder som oftest er roligere, tar mindre plass inne enn en liten hund og at de ofte har et mer stabilt temperament! Ikke umulig jeg følger deg opp på et GD lån;)

Bare ta kontakt om det blir aktuelt ;)

Det er flere soniser som har møtt henne/gått tur med oss som kan bevitne at hun er en rolig og behagelig hund å ha med å gjøre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offence taken!

(neida, skjønner hva du mener *ler*)

Dalmatiner er en fantastisk rase, og kanskje samboeren din hadde satt pris på humøret til en dalmatiner, skikkelig humoristisk rase :blink:

Jeg synes forresten godt muskulerte hanner ser ganske så tøffe ut jeg da. ;) Men søte på samme tid, perfekt blanding spør du meg (som er rasefrelst). Aktiv, kosete, glad, morsom rase. Og veldig korthåret. Kan jeg spørre hva grunnene til at du vil ha korthåret er? Tenker bare på at om det er fordi du kanskje tror de røyter mindre, så er ikke det tilfellet altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta kontakt om det blir aktuelt ;)

Det er flere soniser som har møtt henne/gått tur med oss som kan bevitne at hun er en rolig og behagelig hund å ha med å gjøre :blink:

Signerer den, Valpis er kjempesnill og gjorde min valp trygg på store hunder igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Er virkelig klar over at korthårede hunder ikke røyter mindre;) ønsker en korthåret pga at de samler mindre støv i pelsen(jeg har litt støvallergi), de er lettere å rengjør, det blir mindre børsting, samboern reagerer på langhårede dyr, de er finere med kort pels og jeg syns de er bedre å klappe på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en amerikansk bulldog? de er større enn staff men mindre enn boerboel og rottweiler osv. De varierer jo veldig i størrelsen, men det går jo ann å lete etter en kombinasjon som gir små valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annet med en hund som han har kjent og bodd med fra den var valp. Den hunden blir aldri like stor og skummel som andre hunder. ;)

Jeg tror neppe du synes så veldig om type utseende på min rase. Men en kortis kan brukes til det du vil, er førerorientert og lett å ha løs, ser snill og lite skremmende ut (flere hunderedde mennesker som har funnet ut at min ikke kan være farlig :drool: ).

En kortis er rolig inne og aktiv ute, er ikke noen bjeffehund. Katten min tar nesten mer plass enn hunden inne...

Kan være verdt å se nærmere på rasen. Skulle jeg valgt etter utseende, da hadde det nok blitt en noe kraftigere rase... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Er virkelig klar over at korthårede hunder ikke røyter mindre;) ønsker en korthåret pga at de samler mindre støv i pelsen(jeg har litt støvallergi), de er lettere å rengjør, det blir mindre børsting, samboern reagerer på langhårede dyr, de er finere med kort pels og jeg syns de er bedre å klappe på ;)

Regnet med det, måtte bare høre :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg synes det er koselig å lese rasetråder hvor trådstarter er såpass reflektert, tydelig og klar over hva som ønskes og hva som ikke er ønskelig, og som ønsker en hund til et aktivt hundeliv! Håper du blir på sonen også etter dere har fått dere en hund- her kan du lære masse, le masse og gremmes over masse :drool:

Forøvrig synes jeg at en liten boxertispe måtte være passende for dere, det er jo bare vanvittig herlige hunder! Men det er nok farget av at jeg har elsket rasen i alle år - fine hundene ;) Det er nok på ingen måte den eneste rasen som passer for dere. Har du sjekket ut Rhodesian Ridgeback forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jma: Amerikansk bulldog er også en rase jeg har foreslått, men han syns den er like skummel som alle de andre jeg vil ha! De er visstnok fryyyktelig store og har svær munn:p

KortisLuna: Kortisen har nok litt for lang pels, selv om den er korthåret;) De ser flotte ut, og har et herlig gemytt(i allefall de jeg har møtt), men er ikke helt den typen hund jeg ønsker meg. Litt for slank kropp, og alt for langt snuteparti ;)

Aya: Takk takk:) *smigret*. Vi har faktisk diskutert litt frem og tilbake om boxer, og han har fått servert boxerfakta på post-it-lapper på kjøleskapet i over en uke nå;) Viste han også noen videoer fra youtube, av veloppdratte og morsomme boxere som gjorde forskjellige triks o.l. DA ble han overrakset da! Han måtte til og med innrømme at det virket som ganske kule hunder :drool: RR blir det nok ikke med det første, ettersom han har hatt en "skrekk"opplevelse med akkurat denne rasen.. Men boxer (har ikke nevnt at det er mulig å få tak i ei lita tispe engang) er han faktisk på gli til å godta! ;) Men det blir nok ikke tatt en avgjørelse før han har fått møtt noen individer, for jeg skal ikke ha noe av at jeg anskaffer meg en hund og at sambo kommer etter ett år og sier han ikke liker hunden slik den er som "voksen".

Takk for gode tips allesammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere soniser som har møtt henne/gått tur med oss som kan bevitne at hun er en rolig og behagelig hund å ha med å gjøre ;)

Nå har jeg hatt Valpis (med eier) i hus i tre dager, og fytti grisen for en ufattelig behagelig hund å ha i hus. Hun er god, søt, snill, litt forsiktig og veeeeeeeeeeeeeeeeldig fornuftig herlig dame. Hun tar litt plass, men det vet hun selv, så hun er utrolig forsiktig i bevegelsene, spesielt rundt smågutta mine. :drool: Men jeg og Valpis underholdt halve Rena i dag da, med hopp og sprett og tjo og hei *fnis* Så hun lar seg gire opp, man må bare bli kjent med henne skikkelig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

for jeg skal ikke ha noe av at jeg anskaffer meg en hund og at sambo kommer etter ett år og sier han ikke liker hunden slik den er som "voksen".

I verste fall kan du jo bare omplassere da..

Samboeren altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...