Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få valpen til å sove alene?


olivia10

Recommended Posts

Jeg og min samboer har akkurat fått oss en liten valp. En åtte uker gammel blanding av dverg puddel og dvergpincher. Verdens nydeligste skapning, men det er ett problem, hvis vi putter henne i buret så hyler og skriker hun til hun får helt panikk, og hvis vi legger henne i hennes seng, så hopper hun opp i vår.

Første natten vi hadde henne sov hun i buret sitt, da ville hun omtrent ikke være noen andre steder. Vi lot selvsagt buret være åpent slik at hun kunne gå fritt ut om hun ønsket å tisse, spise osv. Hun sov i buret hele natten, men på morningen begynte hun å pipe og klore på sengen. Vi tok henne da opp i sengen og koste med henne, og hun sovnet her noen timer. Vi pleier ellers å ha henne i sofaen på dagtid og kose med henne her også. Andre natten prøvde vi å legge henne inn i buret, da gikk hun bare ut, gang på gang, vi prøvde sikkert 15-20 ganger med å sette henne inn i buret og hun gikk ut igjen. Vi prøvde da å lukke buret slik at hun ikke kunne gå noen vei. Da begynte hun å hyle og skrike. Jeg har lest på nettet at dette bare skal ignoreres og at hun til slutt vil stoppe. Så vi sovnet til slutt. Da ble hun stille, men ikke mer enn for en halvtimes tid. Da var det på`n igjen. Vi lot hun stå der og ule litt, men da det ikke ga seg tok vi henne opp i sengen. Det skjærer i hjertet og høre den lille stå å skrike, det tar jo aldri slutt?

Jeg leste så at vi kunne prøve bur trening på dagen, det er ikke slik at vi vil ha henne i bur til alle døgnets tider, vi vil bare at hun ikke skal være redd for det, slik at vi kan frakte henne i buret når vi skal bort, eller at hun sover i det om natten, åpent eller igjen. Jeg satte derfor buret opp i sofaen og satt ed siden av henne hele tiden, da ulte hun ikke så lenge, til slutt sovnet hun og sov en stund. Vi prøvde derfor i natt igjen å sette henne i buret, da fikk hun helt panikk og vi måtte bare sleppe henne ut. Prøvde å legge henne i hundesengen ved siden av vår seng, men hun hoppet bare opp i vår. Vi tok hun ned, la hun i sin, hun hoppet opp, og slik holdt vi på en time, til slutt var vi så trøtte at vi bare lot henne være i sengen.

Er det noen gode råd for slutte å skjemme bort valpen og få henne til å sove for seg selv når hun nekter? Hun vil bare sove i sengen tett inntil og oppå armen til en av oss. Det er så klart kjempe koselig nå når hun er bitteliten, men etterhvert som hun blir større vil det bli vanskeligere å få henne til å sove alene? selvom det virker håpløst allerede nå. Tror hun har skjønt at om hun bare gråter litt så får hun alltid viljen sin, fordi vi klarer virkelig ikke å motså henne. Og det er jo veldig dumt å ha en grinete valp allerede, vi har kunn hatt henne i seks dager.

Noen råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger praktisk talt ikke å la hun sove i bur om natten. Jeg har aldri gjort det, og gjør heller en mer effort i å lære de å sove alene. De flytter på seg en god del på natten når de er unge. Min har heldigvis begynt å roe seg, og sover som oftest på det samme stedet.

Første nettene lå man på sofaen for å venne hunden til å ligge på stua, etterhvert forflyttet man seg til soverommet med døra på gløtt. Det hender han hopper i senga av og til, men det gjør meg faktisk ingenting. Han klarer nemlig å være på soverommet og stua (lukket dør) uansett. Ta det med babyskritt, selvfølgelig er det dritskummelt å være helt alene når hun har forlatt det tryggeste hun vet om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke støtter unødvendig burbruk, kommer mine råd til å gå utifra det :P

For det første, om dere ikke vil ha henne i senga når dere sover, må dere ikke ta henne opp der, det kan dere heller gjøre for kosens skyld senere.

Om hun hopper rett opp i sengen ville jeg vurdert f.eks. kompostgrinder rundt den, evt. stengt av et område av soverommet, men gjerne sånn at dere kan stikke en hånd ned til henne. Etterhvert vil hun nok roe seg, bare ikke fall for gråtingen og dull med henne.

PS: For at en hund skal være trygg i bur, så holder det at det står åpent et sted og hun har mulighet til å gå inn og ut (man trenger ikke lukke det for å trene på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille valpen er jo ikke vant til å sove alene, den har ligget inntil mor og søsken i åtte uker, og så skal den sove alene helt sånn plutselig??! Såklart skriker den etter selskap, det er jo det den er vant til.. Om dere ikke ønsker å ha den i senga, så sov sammen med den på gulvet en stund, så den skjønner at det er der den skal sove. Når den har blitt tryggere på dere og det nye hjemmet sitt, kan dere flytte dere opp i senga, men vær klar over at den kan våkne ofte og mase om bekreftelse på at dere er der, da skal det være nok å slippe hånda ned og stryke litt. Ta den ut om den vil tisse, men ikke lag noen stor ståhei, natta er sovetid. Noen valper bruker veldig lang tid på å sove atten igjennom, så nattevåk må dere nesten regne med :P En menneskebaby sover også sjeldent natta igjennom når den er 8 uker gammel :P

Mange velger å ha valpen i senga de første ukene/månedene, og det går stort sett helt greitt å lære den å sove en annen plass når den bare er trygg nok. Jeg valgte å sove på gulvet i stua, så på sofa, deretter på kontoret (naborommet) og etter en mnd på mitt eget rom i kjelleren, stua er da oppe. Nå derimot sover hun innimellom i min seng, men kun når jeg ber henne sove med meg. Om jeg ikke sier noe om kvelden, så legger hun seg i sin egen sofa, glad og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår Border(7 år siden) sov jeg på gulvet ved siden av buret og senga (buret åpent selvfølgelig), og da var det trygt og bra og hun sov der. Etter ikke mange dagene sov hun alene uten et knyst (med åpen dør)

Amiga derimot laget vi en grind av kompostgjerder, hadde buret åpent og ting der. Hun trengte tydeligvis ikke oss og eneste hun gjorde var å hyle og skrike for å vekke oss fordi det var supeduperkjempegøy! Lille miss full av **** :P Etter en uke søvnløs så sa oppdretteren at vi skulle putte henne i et bur, et sted vi ikke hørte henne og rett og slett gå å sove. 2 dager trengte vi å gjøre dette. Etter dette sov hun alene i første etasje i kompostgrinda med buret, da kunne hun sove slik hun ville. Vi prøvde alt det "normale" men hun var egentlig bare full av **** og vekte oss bare fordi det var så gøy at vi var våkne med henne :P Men hadde vi stengt borderen vekk tror jeg hun hadde reagert veldig annerledes, Amiga var og er veldig sterk i psyken og er veldig selvstendig og klarte seg fint uten oss, jeg ville sett ann valpen før jeg stengte den vekk som vi gjorde.

Nå sover begge hundene i sine egne senger men de flytter mye rundt på seg, noe som er normalt. Jeg vil ikke at hundene mine skal sove i bur om nettene, men på Amiga var jeg nødt til å være hard et par dager s å hun forstod konseptet sove om natta. Etter det sov hun i senga si inni kompostgjerdebingen.

Mange veier til rom, men å ha hunden sovende alltid i bur er noe jeg ikke er fan av, jeg brukte bare buret som et verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...