Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner med mange spørsmål!


anette2010

Recommended Posts

Hei hei alle sammen og jeg har herved skrevet mitt første innlegg :lol: :lol:

Hmm, hvor skal jeg starte.. Jeg har fundert en god stund på at jeg kunne tenke meg en hund, men nå har jeg virkelig lyst! Er på det stadiet hvor jeg søker, leter og prøver å skjønne denne "hundeverdenen", noe som ikke bare er helt lett. Har virkelig ingen erfaring eller kunnskap om hund, så prøver nå å lære mest mulig nå før jeg bestemmer meg eventuelt for å gå for en hund.

Har alltid hatt ett godt øye til Pomeranien og til dels Chihuahua, så helt klart en liten hund jeg er på jakt etter. Noen flere raser som er av denne størrelsen? Sett flere på nett, men de har fort vært en del større.. Og! Møtte en dame på gaten som hadde verdens nydeligste Pomchi og søkt en del på nettet, men denne blandingsrasen var ikke lett å forstå så mye av. Hvordan får man eventuelt tak i slike blandingshunder? Er det kun via eiere som selger på Finn o.l.? (Lest mye om at man skal være forsiktig med dette også). :wub:

Og, leser at mange snakker om at hunden må være registrert og ha papirer.. Er det kun hvis man ønsker å konkurrere o.l.? Eller gjelder det for alle hunder?

Virker sikkert som idiotiske spørsmål for dere som har peiling på dette, men ett sted må man starte :)

Takker for alle svar!

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal se om jeg klarer å oppklare noe her.

Det er absolutt en fordel med rasehunder om du er interessert i utstilling og konkurranser, men med dagens system så kan du også registrere en blandingshund i NKK sitt NOX-register og da kan du være med på aktiviteter som

- Agility

- Lydighet

- Blodspor

- Ferskspor og dermed bli godkjent som ettersøkshund

- Freestyle

- Rallylydighet

- Brukshundprøver

- Karaktertest og funksjonsanalyse .

så med andre ord, du kan godt kjøpe en blanding om du ikke vil stille ut.

en ting jeg vil vite før jeg anbefaler noen raser: hva slags hundehold har du tenkt at du skal ha? Skal den brukes til noe eller bare være "selskap" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du planlegger raser som er veldig populære med tanke på smugling, så bør du kjøper hund av noen som registrerer de i NKK (evt annen sammarbeidende kennelklubb). Slik at du veit at hunden er lovlig i landet. Både med tanke på at du ikke bør støtte ulovligheter som smugling, at mange av disse hundene opplever mye tragisk på vei til landet (og man bør ikke søtte dyremishandling) og med tanke på sykdommer den muligens kan ha om den ikke har helsepapirer i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som skal ha sin første hund gjør det på den måten at de finner en avisannonse (var kanskje i gamledager det?) eller går på Finn.no. Vi kjøpte vår første hund på den måten, var i 1984 :wub: Skulle ha retriever, og ventet på første og beste annonse i avisa, valgte valp over telefon, "den lille mørke eller den store lyse". Det gikk greit nok, men tror det er mulig å få en bedre start som hundeeier!

Du begynner jo iallefall bra ved å tenke gjennom endel ting først. En tur på utstilling kan jo være veldig lurt, da får du sett masse raser og kan skaffe deg en oversikt over hva du liker. De fleste raseklubber har hjemmesider, der kan du skaffe deg mer informasjon om rasene du vurderer. Der finner du også oversikt over oppdrettere av rasen, og kanskje også kontaktpersoner som finnes på ulike steder i landet (om ikke rasen er for sjelden da). Prøv iallefall å komme i kontakt med personer som har rasen du er interessert i!

Og - bruk god tid :lol:

Du nevner blandingshunder av små raser. Personlig ville jeg holdt meg langt unna. Av den enkle grunn at jeg er sikker på at dette er hunder som "produseres" med et eneste formål - rask profitt for oppdretteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvor du bor i landet,men det er jo Dogs4all på Lillestrøm den 27-28 november og de har jo et eget rasetorg der de forksjellige rasene blir prensentert..De har egne stand der man kan spørre og grave om rasen :wub:

Du har jo nevnt Pomeranian og chihuahua begge de rasene skal ha stand på utstillingen itillegg til masse annet artig :lol:

Min link

Linken over er til Dogs4all :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua er en kjempemorsom rase, eneste er at man bør sette seg litt inn i rasen. (send gjerne PM for å høre litt om oppdrettere)

Og som alle raser, bør de behandles som hunder, ikke leketøy. De tåler mer enn man tror, og du får også en mye lettere hund å ha med å gjøre om du trener den slik fra dag 1 (dette gjelder alle småhunder forsåvidt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal se om jeg klarer å oppklare noe her.

Det er absolutt en fordel med rasehunder om du er interessert i utstilling og konkurranser, men med dagens system så kan du også registrere en blandingshund i NKK sitt NOX-register og da kan du være med på aktiviteter som

- Agility

- Lydighet

- Blodspor

- Ferskspor og dermed bli godkjent som ettersøkshund

- Freestyle

- Rallylydighet

- Brukshundprøver

- Karaktertest og funksjonsanalyse .

så med andre ord, du kan godt kjøpe en blanding om du ikke vil stille ut.

en ting jeg vil vite før jeg anbefaler noen raser: hva slags hundehold har du tenkt at du skal ha? Skal den brukes til noe eller bare være "selskap" ?

Tusen takk for svar!

Jeg ønsker meg hund kun til kos og selskap :wub: Det er også viktig for meg, til en viss grad, at det ikke blir noen "gneldre" hund eller hva jeg skal si. Leser at det er fort at disse mindre hundene blir bjeffete. Selvfølgelig, det er hunder så noe må man jo ta, så lenge det ikke blir alt for mye :lol: Har i grunn veldig få "kriterer" annet enn at den er hengiven til eier og ikke er av stor størrelse :P

Har du noen tips?

Anette

Nå vet jeg ikke helt hvor du bor i landet,men det er jo Dogs4all på Lillestrøm den 27-28 november og de har jo et eget rasetorg der de forksjellige rasene blir prensentert..De har egne stand der man kan spørre og grave om rasen :P

Du har jo nevnt Pomeranian og chihuahua begge de rasene skal ha stand på utstillingen itillegg til masse annet artig ;)

Min link

Linken over er til Dogs4all :lol:

FANTASTISK TIPS!! Hit skal jeg absolutt gå!! :) Uten tvil.. Tusen takk!

Takk for svar fra dere alle..

Og helt enig, Siri Eveline, jeg har overhode ingen planer om å ha noen "veskehund". Jeg er ute etter størrelsen, men har absolutt ikke det synet på det :P De er vel så mye hunder som alle andre, krever like mye mosjon o.l. Og helt enig med trening. Anbefaler du kurs eller kan man lese seg til disiplin og trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra dere alle..

Og helt enig, Siri Eveline, jeg har overhode ingen planer om å ha noen "veskehund". Jeg er ute etter størrelsen, men har absolutt ikke det synet på det :wub: De er vel så mye hunder som alle andre, krever like mye mosjon o.l. Og helt enig med trening. Anbefaler du kurs eller kan man lese seg til disiplin og trening?

Jeg anbefaler alle å gå valpekurs, og angrer selv på at jeg ikke gjorde det. Heldigvis bor jeg jo i et hundemiljø, og i familien kryr det av aktive hundemennesker, så jeg gikk jo på treninger og sånn.

Men det er noe annet med et strukturert kurs med andre valper. Det er ikke bare trening man lærer seg der, men sosialisering og miljøtrening.

Altså er det noe man burde legge inn i budsjettet, og gjerne finne et sted å dra å trene en gang iblandt. Chihuahuaklubben har jo ringtreninger en gang i uken + agility i Frognerparken i Oslo, når det er bart ihvertfall, nå holdes treningene i Drammen.

Jeg så litt ovenfor at du ikke ønsker en bjeffete hund, og det unngår du mye av ved å behandle den akkurat som du tenker. De man ser som gneldrer mye, er ofte understimulerte hunder. Det betyr ikke at de ikke får nok tur nødvendigvis, men de fleste hunder trenger også mentaltrening (i form av lydighet, agility, freestyle eller bare triks).

Selv har jeg jo en liten hund, phalene (papillon med hengeører), og jeg er storfornøyd med det. Kjempepraktisk når man skal reise, og også mye lettere å ta med seg på besøk, for folk er ikke så imot en liten hund. Eneste ulempen er at de ikke kan trekke særlig på ski og sånne ting, men det er derfor min neste hund skal være stor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å gå valpekurs, og angrer selv på at jeg ikke gjorde det. Heldigvis bor jeg jo i et hundemiljø, og i familien kryr det av aktive hundemennesker, så jeg gikk jo på treninger og sånn.

Men det er noe annet med et strukturert kurs med andre valper. Det er ikke bare trening man lærer seg der, men sosialisering og miljøtrening.

Altså er det noe man burde legge inn i budsjettet, og gjerne finne et sted å dra å trene en gang iblandt. Chihuahuaklubben har jo ringtreninger en gang i uken + agility i Frognerparken i Oslo, når det er bart ihvertfall, nå holdes treningene i Drammen.

Jeg så litt ovenfor at du ikke ønsker en bjeffete hund, og det unngår du mye av ved å behandle den akkurat som du tenker. De man ser som gneldrer mye, er ofte understimulerte hunder. Det betyr ikke at de ikke får nok tur nødvendigvis, men de fleste hunder trenger også mentaltrening (i form av lydighet, agility, freestyle eller bare triks).

Selv har jeg jo en liten hund, phalene (papillon med hengeører), og jeg er storfornøyd med det. Kjempepraktisk når man skal reise, og også mye lettere å ta med seg på besøk, for folk er ikke så imot en liten hund. Eneste ulempen er at de ikke kan trekke særlig på ski og sånne ting, men det er derfor min neste hund skal være stor :lol:

Ok, er det sånn det funker :wub: Høres absolutt ut som dette er noe man burde gjøre! Helt enig i at det må legges inn i budsjettet. Syns alle hunder fortjener det beste, og hvis man først skal anskaffe seg en hund (eller hvilket som helst dyr), så skal man ha energi, tid og økonomi til å gi dem det de trenger. Så tusen takk for tips, helt enig!

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig du har lyst på hund, og vurderer Chihuahua som rase :P Du har jo allerede fått masse gode tips her ;) Så sier det jeg synes er viktig.

Møt mange hunder av den rasen du vurderer, snakk med oppdrettere og prøv å få et bilde av hvordan rasen virkelig er :P Å ha øynene oppe, mye dårlig avl ute å går, å vil du vite mer om Chihuahua kan du jo gå inn på Chihuahuaklubbens hjemmeside; http://www.chihuahua-ringen.com/ :wub: Har selv en liten Chihuahua gutt på snart 1år, masse av liv hele tiden, rett og slett en stor personlighet i en liten kropp :lol: Tror kanskje min neste hund blir en annen rase, men det er kun for eldste tispa begynner å bli grå, å jeg vil gjerne trene bruks.

Men som sagt, ikke slå deg fast på kun en eller to raser nå ibegynnelsen, halve gleden er å finne "din" rase, snakke med oppdrettere osv, jeg gikk i 5år før jeg fant drømmevalpen :) Men det var absolutt verdt det :lol: Masse lykke til :P Gjerne send pm om du har noen spørsmåpl generelt om rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sa, du bør helst ikke ha en blandinshund. Viss du vil ha en pomchi, bør du ikke det, du bør heller ta en pomeranian eller chihuahua. Jeg vet ikke dette men jeg tror chihuahuaen er litt gneldrete, det er en stor hund i lite format (?) Chihuahua er en vakthund på en måte, jeg syns pomeranian er noe for deg.

Jeg kan ikke mye om dette jeg, men jeg mener og tror at chihuahuaen er gneldrete :hmm:

Lykke til med å finne den rette hunderasen ! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering og miljøtrening har helt sikkert en del å si, og enehunder er som regel tystere enn flokkhunder. Likevel er en hel del medfødt, og blant chihuahuas og pomeranians er det en hel del taleføre individer, det er ikke til å stikke under en stol. Dersom lavt støynivå er veldig viktig for deg, villle jeg kanskje sett på andre raser. Italienske mynder er kanskje litt større enn rasene du har sett for deg, men er definitivt en av de aller stilleste småhundrasene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sa, du bør helst ikke ha en blandinshund. Viss du vil ha en pomchi, bør du ikke det, du bør heller ta en pomeranian eller chihuahua. Jeg vet ikke dette men jeg tror chihuahuaen er litt gneldrete, det er en stor hund i lite format (?) Chihuahua er en vakthund på en måte, jeg syns pomeranian er noe for deg.

Jeg kan ikke mye om dette jeg, men jeg mener og tror at chihuahuaen er gneldrete :)

Lykke til med å finne den rette hunderasen ! :ahappy:

Slike innlegg og utsagn er vel med på å gi verden et inntrykk av chihuahuaer som gneldrete. Beklager, men om du ikke kan mye om rasen, bør du kanskje ikke uttale deg om den.

Det er ikke noe problem å ha en chihuahua i f.eks. en leilighet, det er ikke den type bjeffing du får fra dem. Eneste gangene hundene til venninnen min kan lage lyd, er i møte med fremmede store hunder på tur, og det gir seg med en gang de får hilse eller har gått forbi. Dessuten er det egentlig bare den ene som gjør det, men den nye valpen har jo tatt etter sin "storesøster".

Om man bestemt legger en demper for bjeffing fra starten av, slik jeg gjorde på min valp (av gneldrerase), så vil det ha mye å si. Og sannsynlighet for å få et individ med lavt lydnivå er mye høyere.

Poenget mitt er at det ikke burde være gneldring som burde stoppe deg i skaffe denne rasen. Det er virkelig mye hund i liten kropp, og en herlig personlighet, generelt! :)

Pomeranian er en rase jeg kjenner lite til, men det jeg har sett, hørt er at de er litt som en chihuahua med masse pels. Denne pelsen krever dog endel stell for å se pen ut og holde seg flokefri. Ellers har alle individer jeg har møtt vært glade og morsomme hunder som er full av liv :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De individene av chi jeg har møtt på har jeg ikke opplevd som gneldrete. Jeg vet ikke om det er ett rykte de har fått på seg, eller om det var slik Kajsa hadde opplevd dem.

En i familien til stefaren min har en chi, hannhund. Og han er rolig som dagen, og i utgangspunktet veldig grei med folk og barn (utgangspunkt er jo rett og slett hvordan han blir behandlet, og fordi ikke alle barn er like rolige) :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvom jeg syns de er gneldrete betyr ikke at de ikke er søte små og nydelige hunder. Kjenner jo en til chihuahua som ikke er gneldrete, den er fortsatt valp da. Princess Bella heter den :-)

Men det at de er gneldrete er min mening, viss dere har en anna mening om de, så greit, jeg skal ikke krangle meg til fordi jeg syns de er gneldrete, jeg har bare møtt 3-4 stykk og de var nokså gneldrete men det er da forskjell fra hund til hund da :innocent:

Kan hende dere har møtt rolige chi som ikke er gneldrete .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nei jeg kan ikke mye om chihuahuahen, jeg har møtt på noen og de var stort sett gneldrete men jeg tror ikke det gjelder alle da :lol:

Og så går det vel an og trene det vekk :-)

Ja, eller bare la være å tillate gneldring :innocent:

Men selvom jeg syns de er gneldrete betyr ikke at de ikke er søte små og nydelige hunder. Kjenner jo en til chihuahua som ikke er gneldrete, den er fortsatt valp da. Princess Bella heter den :-)

Men det at de er gneldrete er min mening, viss dere har en anna mening om de, så greit, jeg skal ikke krangle meg til fordi jeg syns de er gneldrete, jeg har bare møtt 3-4 stykk og de var nokså gneldrete men det er da forskjell fra hund til hund da :lol:

Kan hende dere har møtt rolige chi som ikke er gneldrete .

Selvom jeg ikke har chi selv, vil jeg kalle meg aktiv i miljøet da jeg trener med gjengen en gang i uken og ellers omgås endel med dem på utstilling (ihvertfall en gang i måneden). I tillegg har jeg vært hos en oppdretter flere ganger, og min venninne er oppdretter selv.

Hun har for tiden 3 hunder boende hos seg, og disse omgåes jeg mye med.

Derfor føler jeg at mitt inntrykk kanskje er litt mer generelt enn ditt, da jeg sikkert har møtt borti 30-40 forskjellige individer gjennom tiden. Og jeg mener da at de generelt ikke er gneldrete, selvfølgelig finnes det individer, men man bør jo uansett se på moren og faren før man kjøper valp fra en oppdretter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering og miljøtrening har helt sikkert en del å si, og enehunder er som regel tystere enn flokkhunder. Likevel er en hel del medfødt, og blant chihuahuas og pomeranians er det en hel del taleføre individer, det er ikke til å stikke under en stol. Dersom lavt støynivå er veldig viktig for deg, villle jeg kanskje sett på andre raser. Italienske mynder er kanskje litt større enn rasene du har sett for deg, men er definitivt en av de aller stilleste småhundrasene).

Enig!

Det er enkelt å være eplekjekk og si at det er "bare å la være å tillate gneldring", helt til man får et individ det ikke fungerer på:innocent:

Og om man da bor slik til at det plager naboer el.lignende så sitter man virkelig fint i det. Personlig ville jeg nok heller valgt en rase som ikke er kjent for å være gneldrete om dette var viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvom jeg syns de er gneldrete betyr ikke at de ikke er søte små og nydelige hunder. Kjenner jo en til chihuahua som ikke er gneldrete, den er fortsatt valp da. Princess Bella heter den :-)

Men det at de er gneldrete er min mening, viss dere har en anna mening om de, så greit, jeg skal ikke krangle meg til fordi jeg syns de er gneldrete, jeg har bare møtt 3-4 stykk og de var nokså gneldrete men det er da forskjell fra hund til hund da :innocent:

Kan hende dere har møtt rolige chi som ikke er gneldrete .

OT: I en rasetråd som denne synes jeg det rett og slett er personlige meninger og erfaringer som burde telle, så det er ingen som krangler seg til at din oppfatning er feil, din oppfatning er din oppfatning og jeg tror heller ikke at Siri Eveline mente at din oppfatning var feil for det er jo slik du har opplevd den rasen. Men på et forum som dette med så mange sterke meninger er det viktig å ordlegge seg riktig, for ikke å bli halshugget (altså ikke ta dette bokstavlig). Men det jeg mener at det er viktig å skrive at det er din oppfatning og ikke at chi'en er gneldrete. Om du skjønner, jeg er utrolig dårlig til å forklare :lol:

Edit: Okey, mulig at en oppfatning er feil, men selvom man bare har møtt noen eksemplarer av rasen så burde det være nok til å kunne si at det er dems oppfatning. Det finnes jo nok av dem som bare uttaler seg etter å ha lest rasestandarder og slikt uten og egentlig ha møtt noen eksemplarer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv chihuahua og har drevet med rasen i noen år nå, er også for tiden kennelhjelp hos en stor chihuahua kennel i Italia, så kan jo si noe om mine erfaringer med rasen når det kommer til gneldring. At rasen har lett for å blir en gneldrehund er absolutt ikke noe å stikke under en stol, for det har den, akkurat som de fleste miniatyrhunder. MEN det kan både forebygges og trenes bort om "skaden" allerede har skjedd. Jeg har selv hatt nulltoleranse for bjeffing på min hund og han har vært så og si bjeffefri HELT til han kom i puberteten, da satt kjeften løst for å si det slik, og å "ta han" hjalp til en viss grad, men det beste er absolutt å avlede, lær hunden at det er morsommere å rette oppmerksomheten mot deg enn hva enn det er h*n skulle finne på å bjeffe på. Nå trenger Bajaz bare ett lite napp i båndet om han starter og han slutter øyeblikkelig. Ser det her også, når x-antall hunder setter i gang er det lite vits i å begynne å kjefte, da er det avledning i form av å kalle til seg verstingene og event. fjerne de for en liten stund som hjelper. Det har ført til stoor forbedring her. Jeg har også hatt x-antall chihuahuaer hjemme på trening, og en good del av de har vært gneldrete, 99 % av grunnen har vært usikkerhet. Men med avledning og gradvis oppbygging av selvtillit har det alltid blitt mye bedre.

Bare si ifra om det er noe mer du lurer på rundt rasen, og om du bestemmer deg for rasen kan du gjerne sende en PM så kan jeg fortelle litt om de forskjellige kennelene i Norden/Europa :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: I en rasetråd som denne synes jeg det rett og slett er personlige meninger og erfaringer som burde telle, så det er ingen som krangler seg til at din oppfatning er feil, din oppfatning er din oppfatning og jeg tror heller ikke at Siri Eveline mente at din oppfatning var feil for det er jo slik du har opplevd den rasen. Men på et forum som dette med så mange sterke meninger er det viktig å ordlegge seg riktig, for ikke å bli halshugget (altså ikke ta dette bokstavlig). Men det jeg mener at det er viktig å skrive at det er din oppfatning og ikke at chi'en er gneldrete. Om du skjønner, jeg er utrolig dårlig til å forklare :innocent:

Edit: Okey, mulig at en oppfatning er feil, men selvom man bare har møtt noen eksemplarer av rasen så burde det være nok til å kunne si at det er dems oppfatning. Det finnes jo nok av dem som bare uttaler seg etter å ha lest rasestandarder og slikt uten og egentlig ha møtt noen eksemplarer i det hele tatt.

Jeg er ikke god til å forklare selv, men jeg forstod hva du mente, jeg syns ikke at alle chi er gneldrete, bare de jeg har møtt hittil. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...