Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund skal jeg velge da?


meika

Recommended Posts

Har du vurdert West Higland White Terrier ?

Jeg vet ikke om de har så mye jaktinstinkt. De er iallefall rottejegerer, de er flinke i lydighet og agility også :-)

Viss ikke kan jo du også vurdere tolleren, minste av retriever rasene, lettlært men kanskje den trenger en del mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Shetland Sheepdog jeg.. Jeg skal få meg valp til sommeren, og jeg har veldig like krav som det du har. Valget mitt har vel så å si falt på Sheltien, etter å ha lest andres erfaringen med rasen + besøk til en oppdretter. Det er sikkert noen andre som kan fortelle deg litt mer om Sheltien, for jeg vet kun det jeg har lest på nettet av andres erfaringer, og det inntrykket jeg fikk etter besøk hos oppdretter :wub:

Jeg skal lese litt mer på rasen! :lol:

Men jeg trodde de hadde et veldig høyt aktivitetsbehov?

Har du vurdert West Higland White Terrier ?

Jeg vet ikke om de har så mye jaktinstinkt. De er iallefall rottejegerer, de er flinke i lydighet og agility også :-)

Viss ikke kan jo du også vurdere tolleren, minste av retriever rasene, lettlært men kanskje den trenger en del mosjon.

Ingen terrier er igrunn aktuellt. De har somoftest endel jaktinnstinkt, itilegg syntes jeg det så ut som Westien hadde veldig korte bein kontra kropp og det er ikke noe jeg ønsker på min hund.

Tolleren er heller ikke aktuellt for de har alt for stort aktivitetsbehov og de er mye større en det jeg ønsker lin neste hund til å være og. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, var DSG. (ikke fordi jeg har det selv altså). Ang jaktinnstinkt hos rasen,så er det veldig forskjellig. Mine to har ikke jaktinnstinkt i det hele tatt, og går løs så ofte det er mulig. Har ikke opplevd eller hørt om dsg`er som har så mye jaktinnstinkt at det er plagsomt og at de stikker av heller. Så det skal ikke være noe problem ihvertfall :wub:

Edit: ellers elsker dem jo agility, veldig lettlærte og smarte. De er også kjent i hestemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, var DSG. (ikke fordi jeg har det selv altså). Ang jaktinnstinkt hos rasen,så er det veldig forskjellig. Mine to har ikke jaktinnstinkt i det hele tatt, og går løs så ofte det er mulig. Har ikke opplevd eller hørt om dsg`er som har så mye jaktinnstinkt at det er plagsomt og at de stikker av heller. Så det skal ikke være noe problem ihvertfall :wub:

Edit: ellers elsker dem jo agility, veldig lettlærte og smarte. De er også kjent i hestemiljøet.

Nå føler jeg at jeg høres sikkelig negativ ut men..

Krever ikke de endel mer mosjon en det jeg kan tilby?

Vi har jo lest litt om rasen fordi sambo hadde sååå lyst på en JRT og jeg sa at det kunne vi ikke ha men Hei, jeg vet jo om en rase som er nesten prikk lik! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg høres sikkelig negativ ut men..

Krever ikke de endel mer mosjon en det jeg kan tilby?

Vi har jo lest litt om rasen fordi sambo hadde sååå lyst på en JRT og jeg sa at det kunne vi ikke ha men Hei, jeg vet jo om en rase som er nesten prikk lik! :wub:

Hvilken rase er det da ?

Eneste jeg vet om som er prikk lik er JRT og PRT ( jeg tror de er det samme da. )

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget står nå mellom Bichon Frisè, Dvergpuddel og Papillon/phalene. De ligger veldig tett hele gjengen så dette blir ikke noe lett valg..

Jeg blir selvfølgelig enda glad for inspill om flere raser jeg kan sjekke ut!

Sammen med den gjengen der blir det vel også naturlig å ta med bichon havanais :P Mye pels, og du kan ikke klippe hvis du skal stille ut. Men hvis utstilling ikke er så viktig (eller du finner ut at pelsstell er ok), så bør du absolutt ta en titt på den. Havanaisen er jo perfekt hvis du vil ha en lettlært og treningsglad hund som ikke krever så mye - men kan mye - ellers. Jeg har rasen nettopp fordi jeg liker å drive med hundetrening (trener rallylydighet nå) og går generelt mye tur, men trenger å ta det med ro i perioder.

Mer om rasen: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=92&m=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lese litt mer på rasen! :P

Men jeg trodde de hadde et veldig høyt aktivitetsbehov?

Neida, sånn generelt krever de ikke enormt med aktivitet, og møter heller ikke veggen om du er syk noen dager og ikke får gått noe særlig med turer. Samtidig kan de kan fint være med på lenger fjellturer, o.l :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det da ?

Eneste jeg vet om som er prikk lik er JRT og PRT ( jeg tror de er det samme da. )

:P

Jeg skrev ikke helt lik men NESTEN helt lik :P

Sammen med den gjengen der blir det vel også naturlig å ta med bichon havanais :P Mye pels, og du kan ikke klippe hvis du skal stille ut. Men hvis utstilling ikke er så viktig (eller du finner ut at pelsstell er ok), så bør du absolutt ta en titt på den. Havanaisen er jo perfekt hvis du vil ha en lettlært og treningsglad hund som ikke krever så mye - men kan mye - ellers. Jeg har rasen nettopp fordi jeg liker å drive med hundetrening (trener rallylydighet nå) og går generelt mye tur, men trenger å ta det med ro i perioder.

Mer om rasen: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=92&m=2

Jeg må intrømme at de ikke tiltaler meg noe særlig utseendesmessig, det blir for tykk, slett pels til alle kanter.. :P

Men jeg trodde at Havanaisen nesten var en 'frisè' med slett pels? Alstå ganske like i gemytt, aktivitetsnivå ++ selv om det er to forskjellige raser?

Neida, sånn generelt krever de ikke enormt med aktivitet, og møter heller ikke veggen om du er syk noen dager og ikke får gått noe særlig med turer. Samtidig kan de kan fint være med på lenger fjellturer, o.l :P

Da skal den få lov til å bli med på lista mi over raser jeg skal undersøke, lese mer om og møte i tiden fremmover.

Jeg har jo minst et halv år/år før en ny valp kommer i hus (tar tid å spare opp 12-15k når man har inntekt som en student gitt..) og det året skal brukes på å lese meg opp på raser, dra på utstillinger, treff, til oppdrettere og passe det jeg kommer over av hunder innen de forskjellige rasene. :P

Jeg må si jeg syntes det er veldig gøy å se lete etter min nye bestevenn! Må bare passe på at jeg ikke blir bløthjerta å tar inn flere hunder slik jeg gjorde med Laika og Fenris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må intrømme at de ikke tiltaler meg noe særlig utseendesmessig, det blir for tykk, slett pels til alle kanter.. :P

Men jeg trodde at Havanaisen nesten var en 'frisè' med slett pels? Alstå ganske like i gemytt, aktivitetsnivå ++ selv om det er to forskjellige raser?

Aktivitetsnivået er det samme på havanais og frise, men det er ikke bare pelsen som er forskjellig på rasene. Jeg opplever friseen som mer "terrieraktig" enn havanaisen. Friseene kan nok være noe mer egenrådige. Syns også at jeg har møtt litt flere "eplekjekke" frisehanner enn havanaishanner. Havanaisene kan ha visse gjetertendenser, men det har jeg ikke hørt om hos friseen (men skal ikke påstå at det ikke forekommer). Til lydighet tror jeg kanskje at havanaisen har et fortrinn, selv om friseen kanskje ikke er helt ubrukelig den heller :P Men det er jo klart at det er individuelle forskjeller og dette blir generaliseringer.

Når det gjelder pelsen, så er jeg litt enig med deg. De mest fluffy utstillingspelsene kan bli litt vel mye av det gode. Men de litt flatere, som f.eks denne, syns jeg er fin. Personlig syns jeg ikke at utstillingssveisen til friseen er noe bedre, og utseendemessig liker jeg begge rasene best i litt mer moderate og hverdagslige versjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsnivået er det samme på havanais og frise, men det er ikke bare pelsen som er forskjellig på rasene. Jeg opplever friseen som mer "terrieraktig" enn havanaisen. Friseene kan nok være noe mer egenrådige. Syns også at jeg har møtt litt flere "eplekjekke" frisehanner enn havanaishanner. Havanaisene kan ha visse gjetertendenser, men det har jeg ikke hørt om hos friseen (men skal ikke påstå at det ikke forekommer). Til lydighet tror jeg kanskje at havanaisen har et fortrinn, selv om friseen kanskje ikke er helt ubrukelig den heller :P Men det er jo klart at det er individuelle forskjeller og dette blir generaliseringer.

Når det gjelder pelsen, så er jeg litt enig med deg. De mest fluffy utstillingspelsene kan bli litt vel mye av det gode. Men de litt flatere, som f.eks denne, syns jeg er fin. Personlig syns jeg ikke at utstillingssveisen til friseen er noe bedre, og utseendemessig liker jeg begge rasene best i litt mer moderate og hverdagslige versjoner :P

At frisèene er egenrådige og eplekjekke kan jeg si meg enig i! Min forrige frisè hann, Simba, viste gjeter tendenser en gang som jeg kan huske men han viste aldri noe jakt ol. heller.

Den likte jeg mye bedre! Jeg skal ta å sette meg litt mer inn i den rasen også jeg! :P

(og jeg er enig i at Friseer med utstillingsklipp ser helt ****** ut.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg høres sikkelig negativ ut men..

Krever ikke de endel mer mosjon en det jeg kan tilby?

Vi har jo lest litt om rasen fordi sambo hadde sååå lyst på en JRT og jeg sa at det kunne vi ikke ha men Hei, jeg vet jo om en rase som er nesten prikk lik! :)

DSG krever ikke like mye som det en JRT gjør, og de har heller ikke samme temperament ettersom de ikke er en terrier slik som JRT`en er. Ang aktivitetsbehovet er det veldig individuelt. De krever middels aktivitetsbehov, men noen mindre og noen mer.

Vi går ikke særlig mye tur langs veien med med våre, det er mest ut i skogen eller på jordet hvor de får løpt løst. Her er vi i 30-45 min og dette er nok for våre individer ihvertfall, de gjør jo ikke noe annet enn å løpe :ahappy: Vi har også tilrettelagt turgåingen fra de var små nettopp med tanke på at de ikke skulle kreve så enormt mye når de ble voksne. Ellers trener vi jo agility og vanlig lydighet ved siden av, for de trenger hjernetrim i tillegg til fysisk aktivitet. De er rolig inne, men mye fart ute. :hmm:

(Edit: vi går jo småturer i tillegg da slik at de får gått på do)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG krever ikke like mye som det en JRT gjør, og de har heller ikke samme temperament ettersom de ikke er en terrier slik som JRT`en er. Ang aktivitetsbehovet er det veldig individuelt. De krever middels aktivitetsbehov, men noen mindre og noen mer.

Vi går ikke særlig mye tur langs veien med med våre, det er mest ut i skogen eller på jordet hvor de får løpt løst. Her er vi i 30-45 min og dette er nok for våre individer ihvertfall, de gjør jo ikke noe annet enn å løpe :ahappy: Vi har også tilrettelagt turgåingen fra de var små nettopp med tanke på at de ikke skulle kreve så enormt mye når de ble voksne. Ellers trener vi jo agility og vanlig lydighet ved siden av, for de trenger hjernetrim i tillegg til fysisk aktivitet. De er rolig inne, men mye fart ute. :hmm:

(Edit: vi går jo småturer i tillegg da slik at de får gått på do)

Det høres ut som dere mosjonerer så mye som vi har tenkt til ca. Vi har jo tenkt 2-3 turer på 20 min hvor hunden får løpe løs i skogen.

Hjernetrim blir det nok plenty av for jeg syntes det er utrolig kult å trene på alle mulige ting :)

Men da blir dnene også føyet til listen over raser som skal sjekkes ut næremere. Det begynner å bli en del der nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere mosjonerer så mye som vi har tenkt til ca. Vi har jo tenkt 2-3 turer på 20 min hvor hunden får løpe løs i skogen.

Hjernetrim blir det nok plenty av for jeg syntes det er utrolig kult å trene på alle mulige ting :hmm:

Men da blir dnene også føyet til listen over raser som skal sjekkes ut næremere. Det begynner å bli en del der nå! :ahappy:

Hehe, det er ikke lett å velge hunderase altså!

Hvis du vil vite mer så gå inn på www.rdsg.no eller http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...