Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund skal jeg velge da?


meika

Recommended Posts

Siden Laika drar så skal jeg prøve å se fremmover og i fremtiden er det jo selvfølgelig en ny hund!

Men denne gangen skal det være en hund som passer meg så late meg slipper å streve så mye som det jeg gjorde for å stimulere Laika.

Derfor lager jeg nå (enda) en rasetråd!

Jeg er ikke spessielt glad i å gå lange turer men jeg syntes det er ufattelig gøy å trene hund, agility, triks, LP, ++

Jeg er et konkurransemenneske så har selvfølgelig lyst på en hund som kan yte litt i konkurranser innen agility og LP (kanskje en litt vnaskelig kombinasjon med at jeg ikke er noe spessielt glad i å gå lange turer...)

Jeg har lyst å prøve meg på utstilling en gang også.. :ahappy:

Også vil jeg helst ha en liten hund av praktiske grunner.

Jeg vil heller ikke ha en hund med mye jakt, litt jaktinnstinkt kan gå men jo mindre jo bedre! VIl ha mulighet til å ha hunden løs.

Jeg vil ikke ha en rase som er kjent for å gneldre mye da de vi leier hos har sagt, hund er greit så lange den er stille. De tolerer selvfølgelig noe lyd og skjønner at det kan komme litt lyd i startfasen.

Ikke skal hundne ha korte bein eller flatt tryne heller da jeg ikke syntes det er noe tiltrekkende overhodet.

Det var det jeg kom på av ønsker jeg har i en hund, jeg er visst kravstor men når jeg skal kjøpe meg valp nå så skal det være den PERFEKTE hund.

Også kan jeg skrive litt om hva vi mener vi kan tilby en hund når vi begge har kommet i (ny) jobb:

Morgen: ca 20 min tur

Etter jobb: Ut for å gjøre fra seg også en treningsøkt endten ute eller inne og den blir fort en time + med lek osv.

En halvtime/time etter mat (vi har til nå fôret i 6 tiden): 20 min tur

Kveldtur: varierende lengde men 10-20 min.

I noen helger og noen ettermiddager drar jeg også til stallen hvor voffs får løpe fritt og bli med på rideturer.

Agilitybanen drar jeg gjerne til en gang i uka hvis været tillater det (det ble ikke så ofte med Laika pga. alder).

Vi har også et område der vi går tur hvor hundene kan løpe løs i skogen og det tillater vi på alle turene (20 min turene er på den løypa der.)

Så som dere ser så er det ikke et kjempe aktivt hundehund (i den forstand at man løper ut på tur i skogen i flere timer) så en litt laidback hund er nødvendig.

Noen forslag til raser? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sånn kjempemye erfaring men hva med en koiker. De jeg har møtt virker som de er lettlærte, grei størrelse, og ikke trenger mengder med tur så lenge de blir stimulert litt :ahappy:

Takk for tips! Leste litt om dem nå men fikk intrykk av at de krever endel tur samt at de er avlet for jakt? Er det noen med erfaring med Kooiker som kan dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var mops, men så så jeg at du ikke ville ha en slik hund. Hvordan stiller du deg til pelsstell? Endel småraser har jo ofte pels som trenger endel "tilsyn", om man kan si det sånn. Selv innrømmer jeg at den dagen jeg bruker til pelsstell, så droppes ofte tur/trening. De får synes det er "slitsomt nok" å stå på et stellebord en halv dag! :ahappy: (Og min rase skal jo være relativt aktiv da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var mops, men så så jeg at du ikke ville ha en slik hund. Hvordan stiller du deg til pelsstell? Endel småraser har jo ofte pels som trenger endel "tilsyn", om man kan si det sånn. Selv innrømmer jeg at den dagen jeg bruker til pelsstell, så droppes ofte tur/trening. De får synes det er "slitsomt nok" å stå på et stellebord en halv dag! :lol: (Og min rase skal jo være relativt aktiv da.)

Noe pelsstell går greit, jeg har vokst opp med Bichon Frisè! :lol: Men vil helst ikke ha for mye, hvis det er en rase som krever mye pelsstell må den kle å være kortklipt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bichon frisè da - kortklipt? Krever de for mye mosjon? Eller hva med DSG? JRT? Liten Podengo?

Jeg har faktisk tenkt på Bichon Frisè og nesten bestemt meg, men før det endelgie valget faller så vil jeg ha litt inspill fra andre :)

Samt at jeg er litt redd for at jeg velger det for å håpe på å få en ny SImba (som vi måtte avlive i juli etter 13 fantastiske år :ahappy: )

og kommer ti l å bli litt skuffa når den kommer i hus og ikke er barndomskameraten min... :lol:

JRT og DSG har vel endel jaktinnstinkt? Og jakt vil jeg ikke ha noe særlig av i hunden min.

Liten Podengo skal jeg lese om nuh!

Takk for tips! :)

Edit; leste om Podengoen nå, den var UFATTELIG søt, men jeg fikk fort et intrykk av at den hadde en del jakt samt at den nok krever endel fysisk aktivitet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg høres muggen ut nå, men kan du ikke gi en hund mer enn 20 min tur sammenhengende, så synes jeg kanskje du bør droppe ønsket om hund. Selv de minste hunder fortjener mer tur enn det liksom. Og skal du ha noe som helst ønske om å drive litt med agility, så bør hunden være i god fysisk form. Det blir den ikke av 20 min tur et par ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med Papillion eller Phalene?

Eg forstod det slik du hadde 20 min morgentur, ei treningsøkt på ein times tid i tillegg til leik, Så ein 20 minutters tur igjen, og ein kort kveldstur på 10-20 min?

I tillegg vert det litt meir aktivitet i helga, og ein kveld med agility?

Synes ikkje det var så alt for gale. At tidene kan strekke seg, er det jo likevel ikkje tvil om :ahappy:

Det spørs jo ofte på intensiteten av turen også, ikkje alltid kor lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg høres muggen ut nå, men kan du ikke gi en hund mer enn 20 min tur sammenhengende, så synes jeg kanskje du bør droppe ønsket om hund. Selv de minste hunder fortjener mer tur enn det liksom. Og skal du ha noe som helst ønske om å drive litt med agility, så bør hunden være i god fysisk form. Det blir den ikke av 20 min tur et par ganger om dagen.

Jeg er enig med Siri, 20 minutter er en sløv liten tur, alle hunder fortjener mer sammenhengende enn det, synes jeg, enten det er en bichon frisè eller en kooiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvor utstillingsinteressert er du? Altså, sikter du deg etter championat og store titler, eller er det litt sånn avslappet forhold til det? Hva med en "Stella"? Du har jo opplevd henne, og det er bare å oppleve henne igjen om du ønsker :ahappy: I helgen beviste vi at det går an å stille uten løvemanke, hun fikk jo en rød, og ingen negativ kritikk på manglende pels (som jeg vet har skjedd andre i T60 tidligere). Men skal man stille for de helt store titlene må man nok ha en løve på dvergene, selv om jeg vet om hunder som har blitt champion i en T60.

T60 ser slik ut:

Stella1311101.jpg

Med denne pelsen gjør jeg følgende: De dagene det er vått ute børster jeg gjennom før vi går ut om morgenen, så ikke det skal floke. Er det tørt børstes hun gjennom 2. hver-3. hver dag. Gjennombørsting tar ca 10min når hun er flokefri, og det er hun når det gjøres så ofte. Hver 10.-14. dag bades, føhnes og klippes hun. Det tar ca 1-1.5 time. Jeg vedlikeholdsklipper henne selv, man lærer raskt hovedlinjene i klippen, og klarer dette selv. Jeg bruker altså ca 1time i uka på pelsstell.

Om hunden ikke skal stilles ut kan den klippes ned, og da tar ikke pelsstellet noe tid annet enn å klippe ned med maskin 2. hver mnd el.l. Altså som en hvilken som helst annen røytefri hund uten utstillingspels.

Bruksområdene du beskriver passer fint for en dverg/mellom, og de kan fint klare seg med små turer, så lenge de blir aktivisert utenom turene. Det er langt fra hver dag Stella får mer enn 20-30min tur, og det bryr hun seg ikke stort om.

Små pudler er veldig hyggelige og lettholdte hunder. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men generelt er de greie. Noen har en del jakt, mens andre, som Stella, har veldig lite jakt og kan gå løse hele tiden (med trening selvsagt).

Stella er en mellomstor dverg, og veier 4.5kg. En mellomtispe veier 6-8kg. Små og hendige, men likevel brukenes til det aller meste.

Om du vil se videoer av mellompudler som brukes ligger det en del videosnutter i bloggen på kennel Engines hjemmeside, www.kennelengine.se.

Du kan jo ta kontakt om du ble nysgjerrig nå :lol:

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg høres muggen ut nå, men kan du ikke gi en hund mer enn 20 min tur sammenhengende, så synes jeg kanskje du bør droppe ønsket om hund. Selv de minste hunder fortjener mer tur enn det liksom. Og skal du ha noe som helst ønske om å drive litt med agility, så bør hunden være i god fysisk form. Det blir den ikke av 20 min tur et par ganger om dagen.

Det er bare å si sin mening :lol:

Men disse 20 min turene er turer hvor hunden går løs (fordi vi har et skogsområde rett uttafor døra hvor det er lov å slippe hund) og det kan fort bli over 20 min MEN, jeg kan ikke garrantere at det blir over 20 min hver dag. Den vil også få en lang treningsøkt etter jobb.

Jeg har heller ikke nevnt de gangene jeg kan finne på å gå ut på spontantur og være ute noen timer, eller når jeg er leimeg og tar med meg hunden ut på tur for å lufte tankene ect. fordi dette ikke er noe jeg gjør hver dag. Det jeg har skrevet opp er minimums aktivisering hver dag. :lol:

Jeg glemte kanskje også å skrive på at jeg trener mye inne, triks osv. trener jeg somregel flere økter hver dag med Laika.

Kva med Papillion eller Phalene?

Eg forstod det slik du hadde 20 min morgentur, ei treningsøkt på ein times tid i tillegg til leik, Så ein 20 minutters tur igjen, og ein kort kveldstur på 10-20 min?

I tillegg vert det litt meir aktivitet i helga, og ein kveld med agility?

Synes ikkje det var så alt for gale. At tidene kan strekke seg, er det jo likevel ikkje tvil om :)

Det spørs jo ofte på intensiteten av turen også, ikkje alltid kor lenge..

Du skjønte det riktig :)

Jeg har vurdert papillon ja, men følger at disse kanskje blir litt for "pinglete" til å kunne være med i stallen og ridetur osv.?

Men jeg har jo bare møtt en papillon i mitt liv og den får jo nesten ikke lov til å gå trapper selv fordi eierne er så overbeskyttene så jeg vet ikke hvordan en "normalt aktiv" papillon er. Men det er en av de 3 rasene jeg har vurdert opp, ned og i mente uten at jeg klarte å bestemme meg før jeg lagde denne tråden :)

En JRT vil kreve en del mer enn 20 min tur i løpet av en dag, så du bør nok se bort i fra den.

Edit: Ja, det er en del jakt i JRT. Det avhenger av linjene, men litt jakt er det i de fleste linjer.

Ja, jeg har ikke engang vurdert JRT fordi den ikke passer for meg. Det samme med DSG.

*klipp*

Jeg er ikke så veldig utstillingsintressert, men det hadde vært gøy å prøve når jeg endelig får meg en renrasa hund! Konkurransemenneske som jeg er kan det godt hende jeg blir "bitt av basillen".

Jeg har faktisk ikke tenkt på puddel engang :ahappy: men jeg har jo møtt Stella og hun er jo så fantastisk!

Jeg skal sette meg ned å lese litt mer om dem nå! Skal også ta å snakke med tanten min som driver oppdrett av konge pudler, jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på dem og de mindre men hun vet nok mer en meg! Stella vil jeg også gjerne oppleve mer av, jeg blir like facinert av henne hver gang jeg møter henne :)

Det var et godt forslag jeg ikke hadde tenkt over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig utstillingsintressert, men det hadde vært gøy å prøve når jeg endelig får meg en renrasa hund! Konkurransemenneske som jeg er kan det godt hende jeg blir "bitt av basillen".

Jeg har faktisk ikke tenkt på puddel engang men jeg har jo møtt Stella og hun er jo så fantastisk!

Jeg skal sette meg ned å lese litt mer om dem nå! Skal også ta å snakke med tanten min som driver oppdrett av konge pudler, jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på dem og de mindre men hun vet nok mer en meg! Stella vil jeg også gjerne oppleve mer av, jeg blir like facinert av henne hver gang jeg møter henne

Storpuddelen er nok en god del mer krevende enn en liten (alle de 3 små rasene går under "småpudler"-betegnelsen, de avles også på hverandre), og har et litt annet energinivå og en mye mer krevende unghundperiode, etter hva jeg har oppfattet hvertfall. De er liksom litt "mer".

Om du skal ha med hunden på rideturer ville jeg gå for en mellom, rett og slett fordi jeg aldri ville risikert å ha med Stella blandt hestebeina, bare tanken gjør litt vondt. Jeg hadde med storpuddelen min på alle rideturer, uten problem. Men han var jo svær (67cm). Jeg tror jeg ville vurdert å la hunden være igjen i stallen jeg, hvertfall innen jeg hadde fått god kontroll på hunden, så den gikk på plass og bak ved kommando, en svinsete hund på 35cm blir fort i veien for hestebeina...

På den andre siden kan en dverg lett tas med i sekken :lol:

Bare å komme på besøk, vi kan jo gå en tur så du får sett hvordan hun "fungerer" :ahappy:

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg høres muggen ut nå, men kan du ikke gi en hund mer enn 20 min tur sammenhengende, så synes jeg kanskje du bør droppe ønsket om hund. Selv de minste hunder fortjener mer tur enn det liksom. Og skal du ha noe som helst ønske om å drive litt med agility, så bør hunden være i god fysisk form. Det blir den ikke av 20 min tur et par ganger om dagen.

Jeg syntes det er supert at noen er 100% ærlige, og skriver minimumsaktivitet slik at man kan tipse om raser som tåler slikt. Og jeg kan si at med hånden på hjertet at hunden min hadde fint klart et sånnt liv, og vært i topp form. Rett og slett fordi hun løper og løper, så 20min kan jo sammenlignes med ihvertfall 1time i bånd.

Det er vel ikke alle som får til 20min morgen, 8t på jobb, 1-2timers tur, 1time trening og 20min kveldstur, hver eneste dag! Selv har jeg 1-2timer med aktivisering, alt fra tur, til agility, til freestyle til lydighet osv., i tillegg til morgentur, og må innrømme at kveldsturen kan bortfall om aktiviseringen skjer på kvelden.

Du skjønte det riktig :ahappy:

Jeg har vurdert papillon ja, men følger at disse kanskje blir litt for "pinglete" til å kunne være med i stallen og ridetur osv.?

Men jeg har jo bare møtt en papillon i mitt liv og den får jo nesten ikke lov til å gå trapper selv fordi eierne er så overbeskyttene så jeg vet ikke hvordan en "normalt aktiv" papillon er. Men det er en av de 3 rasene jeg har vurdert opp, ned og i mente uten at jeg klarte å bestemme meg før jeg lagde denne tråden :lol:

Du har jo møtt Tinka da :) (phalene) og hun har hatt en aktiv liv i stallen, blitt med på ridetur osv. Faktisk tatt en rask galopp på tur, og hun holdt ganske tett følge altså :) Aldri vært noe problem :lol: Hun lærte også raskt at man skulle passe seg for hestebein, og lekte tilogmed litt med føllet til en venninne.

Besseggen er også gått over av henne. Hun er rett og slett en kjempetøffing, og det inntrykket har jeg også av flere andre individer jeg har møtt.

Du er også hjertelig velkommen til å ha henne f.eks. en ukes tid, for å prøve å se om det er noe du kunne tenkt deg :)

Også når det kommer til gneldring på denne rasen, er detsom regel bare et tegn på understimulerte hunder. En annen fordel er vel at dette er en rase som krever mer mentalt om du skjønner.

Hun kan f.eks. gå flere timer i skogen, komme hjem og være like propell. Men igår etter å ha vært på Kongsbergutstillingen, var hun helt utslitt. Altså vil det jo passe deg ypperlig, om du foretrekker å trene en økt, enn å gå en runde rundt kvartalet. De er også ekstremt lettlærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddelen er nok en god del mer krevende enn en liten (alle de 3 små rasene går under "småpudler"-betegnelsen, de avles også på hverandre), og har et litt annet energinivå og en mye mer krevende unghundperiode, etter hva jeg har oppfattet hvertfall. De er liksom litt "mer".

Om du skal ha med hunden på rideturer ville jeg gå for en mellom, rett og slett fordi jeg aldri ville risikert å ha med Stella blandt hestebeina, bare tanken gjør litt vondt. Jeg hadde med storpuddelen min på alle rideturer, uten problem. Men han var jo svær (67cm). Jeg tror jeg ville vurdert å la hunden være igjen i stallen jeg, hvertfall innen jeg hadde fått god kontroll på hunden, så den gikk på plass og bak ved kommando, en svinsete hund på 35cm blir fort i veien for hestebeina...

På den andre siden kan en dverg lett tas med i sekken :)

Bare å komme på besøk, vi kan jo gå en tur så du får sett hvordan hun "fungerer" :lol:

Mvh Cecilie

Har ikke tenkt meg storpuddel nei, men tenkte tante kanskje har litt erfaring med de som er mindre også :)

Rideturer er ikke akutellt før hverdagslydigheten sitter uansett! Valpen må nok belage seg på å vente et par år før den får bli med på ridetur uansett :) Men stallhund, det skal den bli! Jeg er jo så heldig at jeg holder på på en gård som har mange stabile og gode lekekamerater for en liten valp og oversiktlige områder man kan sippe for lek :lol:

Jeg kommer gjerne en tur på besøk! Det er jo nesten julaften for meg å dra til deg å kose på kaniner og se på Stella! :) Jeg sender deg en PM og hører når det passer jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er supert at noen er 100% ærlige, og skriver minimumsaktivitet slik at man kan tipse om raser som tåler slikt. Og jeg kan si at med hånden på hjertet at hunden min hadde fint klart et sånnt liv, og vært i topp form. Rett og slett fordi hun løper og løper, så 20min kan jo sammenlignes med ihvertfall 1time i bånd.

Det er vel ikke alle som får til 20min morgen, 8t på jobb, 1-2timers tur, 1time trening og 20min kveldstur, hver eneste dag! Selv har jeg 1-2timer med aktivisering, alt fra tur, til agility, til freestyle til lydighet osv., i tillegg til morgentur, og må innrømme at kveldsturen kan bortfall om aktiviseringen skjer på kvelden.

Du har jo møtt Tinka da :) (phalene) og hun har hatt en aktiv liv i stallen, blitt med på ridetur osv. Faktisk tatt en rask galopp på tur, og hun holdt ganske tett følge altså :) Aldri vært noe problem :lol: Hun lærte også raskt at man skulle passe seg for hestebein, og lekte tilogmed litt med føllet til en venninne.

Besseggen er også gått over av henne. Hun er rett og slett en kjempetøffing, og det inntrykket har jeg også av flere andre individer jeg har møtt.

Du er også hjertelig velkommen til å ha henne f.eks. en ukes tid, for å prøve å se om det er noe du kunne tenkt deg :)

Også når det kommer til gneldring på denne rasen, er detsom regel bare et tegn på understimulerte hunder. En annen fordel er vel at dette er en rase som krever mer mentalt om du skjønner.

Hun kan f.eks. gå flere timer i skogen, komme hjem og være like propell. Men igår etter å ha vært på Kongsbergutstillingen, var hun helt utslitt. Altså vil det jo passe deg ypperlig, om du foretrekker å trene en økt, enn å gå en runde rundt kvartalet. De er også ekstremt lettlærte.

Jeg må si meg veldig enig i dette innlegget. Både dette med aktivitetsbehov/aktivitetstilbud, samt at småhunder er tøffere enn man tror, og de blir litt hva man gjør det til. Jeg kan tenke meg at en papillon/phalene er ca samme størrelse og type som en dvergpuddel, og dvergpuddelen har virkelig ingen fysiske begrensninger på turer osv, så lenge vi går. Stella er mye med på fjellet, og hun har til dags dato ikke sakket etter eller vist tegn til å bli sliten av turene, og vi går ganske lange turer i mye ulendt terreng. Det en så liten hund har problemer med er høy fart over lenger periode, som ved sykkeltur og eventuelt ridetur. Sykkeltur har jeg løst lett ved å lage en sykkelkurv til Stella, som sitter foran på styret. Der troner hun, med blafrende ører og et stort smil :ahappy: I vinter skal vi prøve oss på skiturer for første gang, og jeg antar det går helt fint. I de lengste bakkene tar jeg henne bare under armen.

Nå har jeg hatt både stor hund og liten hund, og til mitt bruk har liten hund fler fordeler enn stor. Flere fordeler enn jeg forutså før jeg fikk Stella.

Men alle slike ting må jo tas med i beregningen når man leter ny rase :lol: Hadde jeg bodd på gård, hatt stor plass, ikke vært avhengig av at familie/venner skulle passe hunden så mye, ikke trengt å ta kollektivt ofte og hatt stor bil hadde nok en større hund passet meg bedre. Men ikke snakk om at jeg orker en storpuddel i utstillingspels! DET er pels det :) Så skal det være puddel blir det en liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Leste litt om dem nå men fikk intrykk av at de krever endel tur samt at de er avlet for jakt? Er det noen med erfaring med Kooiker som kan dele noen erfaringer?

Kooiker er ikke avlet for jakt som for eksempel drever eller elghund, men er en apporterende hund som retrieverne, dog med bittelitt mer jakt i seg da de også er avlet for å holde andedammene rene for rotter... Jeg syns kanskje 20 min. sammenhengende turer som utgangspunkt er litt dårlig for en kooiker. Selv om den ikke er så voldsomt krevende fysisk, og selv om min egen (og andre jeg kjenner) godt kan tåle dager med bare 20 minutters luftingser, så er nok ikke det bra nok i det lange løp. Fordi jeg vet at man ofte ender opp med å bruke mindre tid enn man ser for seg i utgangpunktet (eller kanskje du er en av de som er veldig realistiske;). Da skal du ha veldig mye hjernetrim for å veie opp for lite fysisk;) (det siste der var ironi, en kooiker trenger, som alle andre raser en sunn balanse mellom fysisk og mental trening...)

En annen ting med kooikeren er at det som regel ikke er en hund du bare "har", ting går ikke av seg selv med kooikeren, den trenger en dedikert eier, og da kan man nok ikke regne med bare litt tid her og der, særlig ikke de første fire årene.

Les forøverig gjerne på min hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no/mariannesimenoglinux eller norsk kooikerklubb sin hjemmeside http://kooikerklubben.com/ (der ligger det også linker til mange andre hjemmesider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klipp*

*klippetiklipp*

Takk for hyggelige innlegg! :lol:

Ja jeg vil gjerne passe Tinka litt ja, leste enda litt mer om papillon/phalene på raseklubben nå.

At de tåler mer en de ser ut som burde jeg jo egentlig vite :ahappy: jeg er jo vokst opp med verdens tøffeste bichon frise som når han var i sin beste alder og var i toppform var med på 12t. ridetur i marka..

Kooiker slo jeg også fra meg etter at jeg leste litt mer om den.

Valget står nå mellom Bichon Frisè, Dvergpuddel og Papillon/phalene. De ligger veldig tett hele gjengen så dette blir ikke noe lett valg..

Jeg blir selvfølgelig enda glad for inspill om flere raser jeg kan sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står du i forhold til hunder med gjeting i seg?

Gjeting har jeg kommet frem til at jeg overlever, jeg har trent "bort" så å si all gjeting på Laika. Gjeterhunder er vel. gen. mer førerorienterte også?

Det eneste er jo at jeg er redd for å ikke kunne gi hunden nok, gjeterhunder er jo ganske krevende hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte det riktig :lol:

Jeg har vurdert papillon ja, men følger at disse kanskje blir litt for "pinglete" til å kunne være med i stallen og ridetur osv.?

Men jeg har jo bare møtt en papillon i mitt liv og den får jo nesten ikke lov til å gå trapper selv fordi eierne er så overbeskyttene så jeg vet ikke hvordan en "normalt aktiv" papillon er. Men det er en av de 3 rasene jeg har vurdert opp, ned og i mente uten at jeg klarte å bestemme meg før jeg lagde denne tråden :lol:

Eg trur på ingen måte dei er for pinglete. Siri Eveline skriv eit flott innlegg om dette, og viser at små hunder også kan vere tøffinger. Trur phalene/papillion kunne vore supert eg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Shetland Sheepdog jeg.. Jeg skal få meg valp til sommeren, og jeg har veldig like krav som det du har. Valget mitt har vel så å si falt på Sheltien, etter å ha lest andres erfaringen med rasen + besøk til en oppdretter. Det er sikkert noen andre som kan fortelle deg litt mer om Sheltien, for jeg vet kun det jeg har lest på nettet av andres erfaringer, og det inntrykket jeg fikk etter besøk hos oppdretter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn et ord for papillon. På stallen der jeg red i sin tid løp en lite papillon rundt hele dagen. Den var de som eide stallen sin. Den lille knerten av en hund løp etter hestene på tur og stod i. Lekte med border colliene som var der og løp etter hestene på jordet. Bare løp rundt ute og koste seg. Skikkelig med energi og kapasitet i den lille kroppen der.

Papillon opplever jeg som relativt tilpasningsdyktige hunder. Vet om flere hunder av den rasen som bor hos eldre damer og lever livet som selvskapshunder i tillegg til denne stallhunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn et ord for papillon. På stallen der jeg red i sin tid løp en lite papillon rundt hele dagen. Den var de som eide stallen sin. Den lille knerten av en hund løp etter hestene på tur og stod i. Lekte med border colliene som var der og løp etter hestene på jordet. Bare løp rundt ute og koste seg. Skikkelig med energi og kapasitet i den lille kroppen der.

Papillon opplever jeg som relativt tilpasningsdyktige hunder. Vet om flere hunder av den rasen som bor hos eldre damer og lever livet som selvskapshunder i tillegg til denne stallhunden.

Det ordet er jeg helt enig i :ahappy:

Jeg er også sikker på at Tinka kunne tatt den forandringen i en alder av 2 år jeg, selvom hun har vært vant til andre ting frem til nå. Hun tar sykedager kjempefint, selvom det er over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...