Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke MH som avlsverktøy


Toya

Recommended Posts

Det var faktisk ikke for og fornærme deg eller andre oppdrettere her inne å nei jeg vet ikke mye om og drive akkurat hundeoppdrett.Man sitter kanskje ikke igjen med så mye penger hvis man er seriøs,men vet at de "useriøse" eller hva jeg skal kalle de sitter igjen med mye penger..Jeg har drevet med oppdrett av ilder(da gikk man som regel i minus så det holdt og jeg vet faktisk hvordan det er og tørke bæsj å tiss hele dagen) og min eks drev katte oppdrett og satt igjen med masse penger.

Jeg kan kanskje prøve og ordlegge meg litt annerledes så prøver igjen..Synes faktisk ikke at oppdretter kan ta mere penger for et kull etter strålende utstillings resultater det sier meg ingenting om sykdom og feks mentalitet på foreldrene..Og ingen kan vel love meg som valpekjøper at akkurat min valp vil bli like god i ringen som sine foreldre?

Jeg kan fint betale mer enn 10.000 kr for en valp jeg,men må innrømme at jeg ikke bryr meg så veldig mye om utstillings resultatene til foreldre som er parret..Jeg skulle ønske at en del oppdrettere satt mer fokus på helse og mentalitet enn hva de har gjort i utstillings ringen..Dette er ikke mot dere her inne i det hele tatt og håper dere ikke føler dere truffet..

Kan feks nevne(blir sikkert skutt igjen :) ) at jeg synes det er fryktlig mye dårlig innen collie oppdrett feks..Tok dette som et eks for det er min egen rase :)

Det er vel ingen her inne som mener at prisen bør økes pga utstillingsresultater er det?

Det har i såfall ikke jeg fått med meg - Men at vi med "utstillingsbikkjer" skal kunne ta det som rasen ligger på i valpepris - det syntes jeg .

det er vel strengt talt ingen oppdrettere som kan garantere noe som helst ang det ene eller det andre - være seg mentalitet, bruksegenskaper, utstilling , you name it.

bare fordi at mor / far enten er så og så gode i bruks, har de og de testene - ikke er skuddredde etc ... trenger ikke nødvendigvis bety at avkommet vil bli sånn...

Jeg skjønner personlig ikke at enkelte henger seg så mye opp i mentaltester jeg da- Jeg håper og tror at hver enkelt oppdretter selv klarer og vurdere mentaliteten på sine dyr og utelukker nervøse og redde dyr fra avl. Da dette i allefall er en selvfølge for meg.

ang dette med mentaltester så har jeg hørt om at det er flere som begynner og trene valpen opp mot en mentaltest fra valpen er liten - og hva er pointet med en mentaltest om bikkja skal bli trent opp til å passere den? Om man skal få "orntlige" resultater bør ikke testene taes uten at bikkjene er trent opp mot en evt prøve?

Og nå som du drar inn collie - en rase jeg selv er oppdretter av - så føler jeg meg ikke direkte truffet - snarere tvert i mot - jeg vet hva jeg nedlegger i mine kull - av reising for parring - ininhenting av nytt avlsmateriale ( både på kort og langhåret variant) ( jeg har kun en norskfødt hund boende hjemme - og den er etter eget oppdrett - resten er fra utlandet). og ja jeg har utstillingsbikkjer - men de har også god mentalitet - og vi har ikke gått disse testene - men mine hunder fungerer hjemme og i de situasjonene de blir puttet i - enten det er og fly nede i lasterommet , rakketter, skudd, møte haugevis av nye mennesker. Kan dra fram ett eksempel fra i sommer da vi hadde 2 valpekull her hjemme. Valpene var 4 uker - de var 12 stk. Fikk vi besøk, noe som er veldig vanlig når man har valper. De var to vennefamiler som hadde tinget seg hver sin valp - så det var til sammen 12 mennesker som kom for å hilse på de "unge håpefulle". Og her hjemme så er hundene så trygge på seg selv og andre at her er valper og mødre " i ett og samme rom" så godt som hele tiden.

To mødre, 12 valper, 12 mennesker - en pupp her en pupp der "opplegg" valpene gikk og puppet der de følte for - mødrene la seg etter ett par minutter ned for og sove midt på stuegulvet - da de syntes det var meget deilig med 12 fremmede mennesker som kunne aktivisere sine små "terrorister" som beit puppene deres såre i noen timer ( Det skal sies at mødrene hadde fått hilset på besøket ute før vi gikk inn - og det to to sekunder før besøket var "godkjent".)

Dette her er hunder som ikke har gjennomgått noen form for mentaltest i kontrollerte former - men jeg vil så absolutt kalle dette god mentalitet . Ikke reagerer de på skudd eller raketter heller - Så hvorfor trenger man da og ta mentale tester? Når man ser at hundene fungerer så godt i hverdagen?

Og for å dra fram utstilling som du ikke helt skjønner poenget med - så er det og en test på mentaliteten på hunden - da det er x ant hunder på en og samme plass - flerfoldige mennesker - og hundene blir plassert i situasjon som kan stresse livet av enkelte individer.

Ja jeg har hatt hund som var livredd utstilling jeg - denne var heller ei god mentalt - så den blei ikke avlet på .

Og jeg som er "utstillingsmenneske" jeg skjønner ikke hva "vitsen er" med at bikkjene går kreti og pleti mentaltester da det i mine øyne er like tåpelig som en hel haug utstillingsresultater. Det er "vanlige" mennesker som "bedømmer" mentaliteten også - man går noen kurser og vips så er man utdannet mentaldommer. Utstillingsdommere må også gå på en hel haug av kurser for å bli dommere ( i allefall i de nordiske landene)

Sykdom der får du ikke vite mer enn det som er påkrevd? med mindre oppdrettern du velger har testet sine avls dyr for ditt og datt. For "vår" rase så er det kun HD og øyne som er pålagt og "teste" for. Men jeg har hørt om flere collies som sliter med eksem, dårlige mager og andre diverse ting.

Jeg kan kunn snakke for meg selv og ikke for hele collieverden. Men jeg merker at jeg er litt oppgitt jeg over at man skal teste hunder mentalt, da jeg mener at man som eier og oppdretter selv bør være den mest kritiske personen i hele verden. Og ikke være redde for å utelukke hunder fra avl.

Avl er ikke noe man tjener store summer på - man er heldig om man går i null når man er "ferdig". ( noe vi ikke er enda i allefall ).Har en del mer på hjertet men nå må jeg ut med mine "utstillingsbikkjer" hehe :P VI skal ut og gå spor i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
*klippe*

Jeg stoler dessverre ikke en meter på en eiers egen subjektive oppfatning av sin egen hund, og det er vel en grunn til at collien har fått et særdeles dårlig rykte på seg mht veik mentalitet ? Nettopp fordi eierne IKKE greier å se at hundene er sterke nok. Jeg vil forøvrig ikke lagt særlig stor vekt på at hunder takler å få besøk hjemme, i sitt eget trygge miljø. Det skulle da BARE MANGLE at de ikke gjorde det ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

bare fordi at mor / far enten er så og så gode i bruks, har de og de testene - ikke er skuddredde etc ... trenger ikke nødvendigvis bety at avkommet vil bli sånn...

Enkelte egenskaper er mer arvelig enn andre, deriblandt skuddredsel/skuddberørthet. Jeg ville ALDRI ha kjøpt en valp etter foreldre som er skuddberørte/skuddredde :)

Jeg skjønner personlig ikke at enkelte henger seg så mye opp i mentaltester jeg da- Jeg håper og tror at hver enkelt oppdretter selv klarer og vurdere mentaliteten på sine dyr og utelukker nervøse og redde dyr fra avl. Da dette i allefall er en selvfølge for meg.

Rasen jeg selv holder på med har hatt krav til mentaltester/MH siden midten av 90-tallet. Selv om vi har dette kravet, så har vi oppdrettere som sier: "men jeg vet at min hund har bra mentalitet" og så avler de utenfor klubben. Resultatet har vært urovekkende hvor flere valper i flere kull har måttet bli avlivet fordi de hadde mange mentale brister (aggresjon og for mye skarphet i kombinasjon med dårlig nervekonstitusjon og dårlig mot = Biter først og spørr etterpå).

ang dette med mentaltester så har jeg hørt om at det er flere som begynner og trene valpen opp mot en mentaltest fra valpen er liten - og hva er pointet med en mentaltest om bikkja skal bli trent opp til å passere den? Om man skal få "orntlige" resultater bør ikke testene taes uten at bikkjene er trent opp mot en evt prøve?

Som figurant og testleder så har jeg sett flere tilfeller hvor hundene er trent på momentene i MH, K-test og FA. Beskriverne/dommerne sier også "vi ser at hunden er trent på hva som skjer, men vi kan bare krysse av for hva hunden gjør".

Å trene på momentene er en forferdelig uting og da vil testen eller beskrivelsen bare fortelle hva hunden er trent på og ikke hvordan den er mentalt.

og ja jeg har utstillingsbikkjer - men de har også god mentalitet - og vi har ikke gått disse testene - men mine hunder fungerer hjemme og i de situasjonene de blir puttet i

*klippe*

Hvordan vet man at en hund har bra mentalitet om den ikke har vært gjennom en standard beskrivelse/test? :) De aller fleste hunder fungerer bra i sitt hjemmemiljø :P

Så hvorfor trenger man da og ta mentale tester? Når man ser at hundene fungerer så godt i hverdagen?

La oss snu på det og si: Hvorfor ikke la hundene gå gjennom en MH eller FA (nei, k-test er ikke noe å satse på!) og få papir på at hunden har rasetypisk mentalitet? :P

Og for å dra fram utstilling som du ikke helt skjønner poenget med - så er det og en test på mentaliteten på hunden - da det er x ant hunder på en og samme plass - flerfoldige mennesker - og hundene blir plassert i situasjon som kan stresse livet av enkelte individer.

Nei, utstilling sier fint lite om mentaliteten, sorry! Vi har selv en hund som ikke gikk gjennom K-test, brøt sin første MH og som hadde strøket på FA om den hadde vært offisiell, og hunden er champion, har tatt "mer enn nok cert og fått gode plasseringer på rasespesialer/nkk-utstillinger :P

Det er "vanlige" mennesker som "bedømmer" mentaliteten også - man går noen kurser og vips så er man utdannet mentaldommer.

Man blir ikke "vips" en MH-beskriver eller K-test/FA dommer :P For det første så må man gjennom teori og praksis for å være figurant. Så må klubben man tilhører (samt de beskriverne/dommerne man har figurert for) synes at man bør prøve seg som testleder (er også krav til antall tester/MH man må ha figurert på for i det heletatt få lov til å bli testleder). Som testleder så må man faktisk lese hundene like godt som beskriver/dommer, dette for å ikke gi mer-belastninger for hunden i momentene. Når man har vært testleder nok ganger, så om man er heldig, så ønsker klubben å anbefale vedkommede til kurs for MH-beskriver til NKK. Og om man går kurset, så er det ikke dermed sakt at man består prøvene der og blir godkjent MH-beskriver. Og man må vel pr. nå først gå ukeskurs for å bli k-test-dommer, så nytt ukeskurs for å bli MH-beskriver og så nytt ukeskurs for å bli FA-dommer. Og fra 2012 så blir det enda større endringer i utdannelsen frem til å bli MH-beskriver og MT-dommer (jepp, FA utgår og blir erstattet av identisk mentaltest som de har i Sverige).

Men det kan du faktisk lese mer om i siste HundeSport!

Jeg kan kunn snakke for meg selv og ikke for hele collieverden. Men jeg merker at jeg er litt oppgitt jeg over at man skal teste hunder mentalt, da jeg mener at man som eier og oppdretter selv bør være den mest kritiske personen i hele verden. Og ikke være redde for å utelukke hunder fra avl.

Det du skriver her ser nok ut til å være den gjengse oppfatningen hos collie-oppdretterne :P I løpet av alle de årene jeg har vært aktiv innen teste-miljøet så har ett ytterst fåtall av colliene bestått/gjennomført. Ja faktisk så tror jeg det er kun 2 stk som har bestått K-test, resten har strøket eller fått "brutt av beskriver" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler dessverre ikke en meter på en eiers egen subjektive oppfatning av sin egen hund, og det er vel en grunn til at collien har fått et særdeles dårlig rykte på seg mht veik mentalitet ? Nettopp fordi eierne IKKE greier å se at hundene er sterke nok. Jeg vil forøvrig ikke lagt særlig stor vekt på at hunder takler å få besøk hjemme, i sitt eget trygge miljø. Det skulle da BARE MANGLE at de ikke gjorde det ? :)

Jeg syntes og at det bare skulle mangle at de takler det - men du skjønte hvor jeg skulle med det , gjorde du ikke? Siden det er dratt frem over at så godt som alle collies er dårlige mentalt - så er det vel ikke noe i veien for at man drar fram de som og er "gode i hodet" mentalt? En dårlig hund mentalt ville vel strengt talt ikke taklet 12 villt fremmede mennesker sammen med valpene sine? Samme hvor "trygge" de var hjemme?

jeg har ikke drevet med rasen lenge nok til at jeg kan " redde" collien mentalt sett - men jeg håper og tror at ingen av oppdretterne av collie, velger og avle på individer som ikke holder mål. Det skulle da bare mangle?

Selv gjør jeg ikke kombinasjoner jeg ikke ville hatt valp etter selv - og beholder valper fra hvert eneste kull enten hjemme eller på for/deleie. Og jeg vil ikke ha valper etter foreldre som ikke er "gode i hue".

jeg er rimelig sikker på jeg at samtlige av mine hunder ville gått en mh og bestått. Men jeg syntes ikke det er noe vits i å dra på sånne tester. Da jeg ikke helt skjønner hva som er poenget med å teste hunder en dag hvis man ikke selv er kapable til å bruke det resultatet til noe. Hvordan en hund reagerer på ting - har vel og noe og gjøre med dagsformen til hunden den ENE dagen den f eks går en MH, Korad, K test eller hva annet man kan dra med seg bikkja på for å få "papirer" på hvordan den er i hue. Er man ikke bedre tjent på å se ett helhetsbilde? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den helt store tiltroen til MH etc. Men at jeg kommer til å gå i allefall 2 det "må" jeg . Da oppdretter av korthårsfrøkene her sier at hun ønsker det. ( tror neppe jeg forandrer mening etter dette).

Hvis jeg ser antydning til at en av mine hunder ikke er trygge i de omgivelsene de blir satt i - her eller hjemme. Så går de ikke i avl. Viser de aggresive tendenser, eller er redde for andre ulike ting - nei da går de ikke i avl.

Jeg har i allefall hørt om tisper som ikke takler og dele valpene sine med andre tisper eller andre hunder ( ikke noe jeg ville hatt valp etter forøvrig) men jeg kan ikke si at jeg aldri har hørt om det. Jeg var og så på en valp en gang jeg - hvor de fjernet mor fordi at mor ikke taklet at det kom besøk til sine dyrebare valper og kunne da bli aggresiv ovenfor miljøet og evt bite de som var så uheldige og nærme seg valpene ( trenger ikke si at man ikke kjøpte valp der) Da jeg mener at ett minimum av hva en hund skal takle er å få besøk av fremmede samme hvor mye den bikkja har valper.

Jeg kan som sagt bare snakke for meg selv - ikke for alle andre collieoppdrettere

Edit : Ser det er ett langt svar som kom før mitt blei lagret

Tror vi får være enige om å være uenige - selvfølgelig vil testledere at det skal komme hunder som de kan teste - noe annet ville jo ha vært absurd... Man har vel strengt talt utdanning i norden for å bli utstillingsdommer også? Tror ikke det er det letteste og få kompett heller, sånn litt satt på spissen.

Du skriver jo at K test ikke er noe å satse på, så hvorfor dra frem at det er enkeltindivider som har strøket på det?

Vet av flere hunder av andre raser som har strøket på det også jeg , boxere og schæfere f eks.

Vet om fler som har fått kryss i ruta på skudd også jeg og dermed "ikke godkjent" eller hva man kaller mh med kryss i den ruta - kan ikke si jeg har satt meg så mye inn i det annet enn at det er mennesker som skal vurdere hunden i x antall gitte situasjoner. Lurer forørig litt på hvor mange ganger en hund kommer til å se en kjeledress flakse forran seg i hverdagen, om det er flakse den dressen gjør, så en mh eller Korad film med noe som flakset forran hunden som gikk.

Collieklubben har så vidt jeg vet, ingen krav om kjent mentalitet - status i sine avlskrav.

Er det så at alle testledere vet hva som er rasetypisk oppførsel for hver enkelt rase man har på testene?

Leser man seg opp på f eks "collie" om man ser at det er ett par collier som kommer på test? Og nei det er ikke for å virke hoverende eller noe - men jeg lurer oppriktig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig hund mentalt ville vel strengt talt ikke taklet 12 villt fremmede mennesker sammen med valpene sine? Samme hvor "trygge" de var hjemme?

Det spørs jo helt på "hvor" i hodet den ikke er god, det. En hund kan da være sosial med folk, men overhodet ikke takle andre ting den blir utsatt for ?

jeg har ikke drevet med rasen lenge nok til at jeg kan " redde" collien mentalt sett - men jeg håper og tror at ingen av oppdretterne av collie, velger og avle på individer som ikke holder mål. Det skulle da bare mangle?

Men hva vil det si å holde mål mentalt ? At hunden tør å stå rolig når en dommer kommer for å kjenne på den ? Det er vel bare å se på MH-statistikken for rasen det, så ser man jo at oppdretterne tydeligvis ikke avler på hunder som har særlig egenskaper som brukshunder slik rasen en gang var ?

Selv gjør jeg ikke kombinasjoner jeg ikke ville hatt valp etter selv - og beholder valper fra hvert eneste kull enten hjemme eller på for/deleie. Og jeg vil ikke ha valper etter foreldre som ikke er "gode i hue".

Men igjen - hva legger DU i uttrykket "gode i hue"?

jeg er rimelig sikker på jeg at samtlige av mine hunder ville gått en mh og bestått. Men jeg syntes ikke det er noe vits i å dra på sånne tester. Da jeg ikke helt skjønner hva som er poenget med å teste hunder en dag hvis man ikke selv er kapable til å bruke det resultatet til noe. Hvordan en hund reagerer på ting - har vel og noe og gjøre med dagsformen til hunden den ENE dagen den f eks går en MH, Korad, K test eller hva annet man kan dra med seg bikkja på for å få "papirer" på hvordan den er i hue. Er man ikke bedre tjent på å se ett helhetsbilde? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den helt store tiltroen til MH etc. Men at jeg kommer til å gå i allefall 2 det "må" jeg . Da oppdretter av korthårsfrøkene her sier at hun ønsker det. ( tror neppe jeg forandrer mening etter dette).

Har du noen gang gått en MH? Aner du egentlig hva det går ut på? DU har tydeligvis ikke forstått bakgrunnen for hvorfor man har MH-tester... Selvsagt skal man ikke bare se på MH-resultatet - du ser vel heller ikke bare på utstillingsresultatene på hundene når du velger avlshunder, eller ? Man MH'en er en DEL av det hele som ligger til grunn for å vurdere hvordan hunden kan være (dvs MH-resultatene sier mer om foreldregenerasjonen og bør brukes på hele kull, ikke enkeltindivider). Hvorfor vil oppdretteren din av kortisen at du går MH da ?

Jeg har i allefall hørt om tisper som ikke takler og dele valpene sine med andre tisper eller andre hunder ( ikke noe jeg ville hatt valp etter forøvrig) men jeg kan ikke si at jeg aldri har hørt om det. Jeg var og så på en valp en gang jeg - hvor de fjernet mor fordi at mor ikke taklet at det kom besøk til sine dyrebare valper og kunne da bli aggresiv ovenfor miljøet og evt bite de som var så uheldige og nærme seg valpene ( trenger ikke si at man ikke kjøpte valp der) Da jeg mener at ett minimum av hva en hund skal takle er å få besøk av fremmede samme hvor mye den bikkja har valper.

Vet du ? Akkurat DET er kanskje det jeg ville lagt minst vekt på ved ei avlstispe. Jeg ville mye heller truffet tispa før hun hadde valper i ulike miljøer, jeg, og sett hvordan hun var der, og ikke lagt så mye vekt på hennes oppførsel når hun har valper å ta ansvar for. Jeg synes tisper skal få lov til å vokte sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

men jeg håper og tror at ingen av oppdretterne av collie, velger og avle på individer som ikke holder mål. Det skulle da bare mangle?

Vel, det har vært mange slike kull oppgjennom årene :)

Hva med disse eksemplene:

Kull 1: 1 av 5 avkom HD-røntget, ingen øyelyst

Kull 2: 9 valper, 1 døde pga underutviklet manglet bl.a. anus. 4/8 med anmerkning på øynene, av de 4 som var friske på øynene hadde en så alvorlig hjertefeil at vet'n ville avlive der og da (men neida, valpen ble solgt den :) ). 3 HD-røntget.

Kull 3: 6 valper 1 HD-røntget. 4/6 med anmerkning på øynene.

Kull 4: Alle valpene dør under fødsel sånnær som 1 som dør etter 3 døgn.

Tispa selv var ikke avlsgodkjent ifølge raseklubbens regler og heller ikke bestått K-test da hun var ekstremt skuddredd, noe som de fleste avkommene også er. I tillegg så har kull 2+3 samme pappa, mens kull 4 var kullbroren til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det har vært mange slike kull oppgjennom årene :)

Hva med disse eksemplene:

Kull 1: 1 av 5 avkom HD-røntget, ingen øyelyst

Kull 2: 9 valper, 1 døde pga underutviklet manglet bl.a. anus. 4/8 med anmerkning på øynene, av de 4 som var friske på øynene hadde en så alvorlig hjertefeil at vet'n ville avlive der og da (men neida, valpen ble solgt den :) ). 3 HD-røntget.

Kull 3: 6 valper 1 HD-røntget. 4/6 med anmerkning på øynene.

Kull 4: Alle valpene dør under fødsel sånnær som 1 som dør etter 3 døgn.

Tispa selv var ikke avlsgodkjent ifølge raseklubbens regler og heller ikke bestått K-test da hun var ekstremt skuddredd, noe som de fleste avkommene også er. I tillegg så har kull 2+3 samme pappa, mens kull 4 var kullbroren til denne.

bare sånn først med annmerkning på øynene så mener du alt annet enn fritt?

For det er i allefall ett fåtall av colliene som er totalt fri på øynene - der har rasen ett stort problem.

Sist jeg sjekket så var 70 eller 80% av rasen affisert med CRD på øynene - derav har raseklubben godkjent avl med CRD ( før var det mild Crd) nå er det CRD eller ikke som øyelyserne sjekekr for . Av den enkle grunn at om man utelukket hundene med CRD - så hadde man tatt vekk så mye av de avlbare hundene at det ikke var forsvarlig - mener jeg det sto i oppsummeringen.

For øvrig er det ett krav fra collieklubbens side at alle valper øyespeilses før levering .- om alle gjør det , er en annen sak.

jeg gjør det i allefall :)

Hd er ett krav om at det røntges på ja - Jeg kan ikke snakke for annet enn emg selv jeg - jeg øyeltyser og sjekker mine avlsdyr - og jeg krever at valpekjøpere gjør det samme. Betaler tilbake penger ved offisielle resultater - prøver og gjøre det atteraktivt og sjekke bikkja for HD og AD og øyne som voksne - jeg vet ikke om flere collieoppdrettere som gjør det samme - fikk i allefall mange rare blikk når jeg fortalte om at jeg gjorde det av helsemessige årsaker sist jeg nevnte det.

men ja at det er mye rart ute og går innen for avl generelt - på alle raser det kan vi ikke skyve under en stol

Blir lei meg av å lese om oppdrettere som gir fullstendig F i alt av rettningslinjer som raseklubben setter jeg -

Samtlige av mine hunder er avlsgodkjent - ( om man ser vekk i fra maskotten hjemme :P med hd C på ene siden) Utenom den C hoften er han for øvrig avlsgodkjent med øyne og utstillingsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på "hvor" i hodet den ikke er god, det. En hund kan da være sosial med folk, men overhodet ikke takle andre ting den blir utsatt for ?

Men hva vil det si å holde mål mentalt ? At hunden tør å stå rolig når en dommer kommer for å kjenne på den ? Det er vel bare å se på MH-statistikken for rasen det, så ser man jo at oppdretterne tydeligvis ikke avler på hunder som har særlig egenskaper som brukshunder slik rasen en gang var ?

Men igjen - hva legger DU i uttrykket "gode i hue"?

Har du noen gang gått en MH? Aner du egentlig hva det går ut på? DU har tydeligvis ikke forstått bakgrunnen for hvorfor man har MH-tester... Selvsagt skal man ikke bare se på MH-resultatet - du ser vel heller ikke bare på utstillingsresultatene på hundene når du velger avlshunder, eller ? Man MH'en er en DEL av det hele som ligger til grunn for å vurdere hvordan hunden kan være (dvs MH-resultatene sier mer om foreldregenerasjonen og bør brukes på hele kull, ikke enkeltindivider). Hvorfor vil oppdretteren din av kortisen at du går MH da ?

Vet du ? Akkurat DET er kanskje det jeg ville lagt minst vekt på ved ei avlstispe. Jeg ville mye heller truffet tispa før hun hadde valper i ulike miljøer, jeg, og sett hvordan hun var der, og ikke lagt så mye vekt på hennes oppførsel når hun har valper å ta ansvar for. Jeg synes tisper skal få lov til å vokte sine valper.

HVa jeg legger i "god i hue" er at hunden fungerer i det daglige, og i alle situasjoner den blir satt i. Ikke er aggresiv, ikke er redd, ikke reagerer på skudd/rakketter. At den er en god familiehund som er glad og fornøyd. At man tollererer det som ett hvert individ bør tollerere, enten det er og kjøre buss, bli håndtert av barn, takler andre dyr på en god måte.

Nei jeg har ikke gått noen mh, ( tror neppe jeg bør gå en mh heller - jeg er alltid så nervøs - det smitter over på hunden i de fleste tilfeller ) Der har du for øvrig også grunenn til at jeg sluttet og stille ut - sender heller en som ikke er totalt nervevrak inn i ringen :)

hvorfor oppdretter ønsker det - er fordi resten av kullet skal og hun ville gjerne ha noe å sammenlikne med. Kull statestikk eller hva hun kalte det. De tar alle testene i Finland de resterende hundene - så dere som kan det her hvordan er de finske testene kontra de norske og svenske? får man ett tilfredsstillende likt resultat? jeg har hørt at de finske testene i enkelte tilfeller er litt ekstreme? Eller stemmer ikke dette?

nei når jeg velger meg ut kombinasjoner så ser jeg på helheten - på hele "sulamitten" Søsken, andre avkom, bestforeldre you name it, sjekker hd statestikk, øyestatestikk, resultater på utstilling, evt andre resultater og selvfølgelig de anatomiske matchene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den helt store tiltroen til MH etc. Men at jeg kommer til å gå i allefall 2 det "må" jeg . Da oppdretter av korthårsfrøkene her sier at hun ønsker det. ( tror neppe jeg forandrer mening etter dette).

Hvorfor skal du delta på MH da om du er så negativ til mentalbeskrivelser og tester?

Har det falt deg inn hvorfor oppdretteren på de to hundene ønsker at du skal delta ved MH med hundene?

Edit : Ser det er ett langt svar som kom før mitt blei lagret

Tror vi får være enige om å være uenige - selvfølgelig vil testledere at det skal komme hunder som de kan teste - noe annet ville jo ha vært absurd... Man har vel strengt talt utdanning i norden for å bli utstillingsdommer også? Tror ikke det er det letteste og få kompett heller, sånn litt satt på spissen.

Har ikke nektet at det er lang utdannelse for å bli allrounddommer godkjent for ALLE raser? :P

Jeg bare poengterer at man ikke VIPS blir dommer/beskriver :)

Du skriver jo at K test ikke er noe å satse på, så hvorfor dra frem at det er enkeltindivider som har strøket på det?

Vet av flere hunder av andre raser som har strøket på det også jeg , boxere og schæfere f eks.

Jeg drar frem K-test fordi den testen er så simpel at alle hunder burde kunne bestå den :P

Lurer forørig litt på hvor mange ganger en hund kommer til å se en kjeledress flakse forran seg i hverdagen, om det er flakse den dressen gjør, så en mh eller Korad film med noe som flakset forran hunden som gikk.

Kjeledressen skal ikke flakse, hverken på MH eller FA. Om jeg skal prøve å sammeligne det med noe som kan skje i hverdagen, så se for deg dette:

Du er på tur med hunden, aner fred og ingen fare. Plutselig så hopper en unge frem fra en hekk, rett foran hunden din. Hvordan ville da hunden ha reagert? Ville den ha blitt "pisse" redd og stukket av, eller tatt sats og angrepet ungen?

Collieklubben har så vidt jeg vet, ingen krav om kjent mentalitet - status i sine avlskrav.

Hadde det vært opp til meg, så skulle NKK ha innført samme registreringsregler som SKK har for sine bruksraser, ikke kjent mentalstatus på foreldre så får man ikke registrert avkom.

Er det så at alle testledere vet hva som er rasetypisk oppførsel for hver enkelt rase man har på testene?

Leser man seg opp på f eks "collie" om man ser at det er ett par collier som kommer på test? Og nei det er ikke for å virke hoverende eller noe - men jeg lurer oppriktig på det.

Nei, en dommer skal bedømme en hund og ikke en rase! Det spiller ingen rolle om det er en LH collie, en Tervueren, en Schäfer eller en Silky Terrier som skal testes. Som en i Fagkomitèen hos NKK så fint sa: "Det som testes er en hund med 4 bein og en snute. Vi skal bedømme det vi ser som hunden gjør og ikke om det er den eller den rasen. Det er opp til raseklubbene å sette opp en ønskeprofil for sin rase".

bare sånn først med annmerkning på øynene så mener du alt annet enn fritt?

Vet at CEA/CRD er "vanlig på rasen", i oversikten over avkommene så er dette notert:

PPM, CEA, CRD, CEA-kompl, CEA-CRD merket med "annet" (noen med gamle-metoden noen med den nye)

For øvrig er det ett krav fra collieklubbens side at alle valper øyespeilses før levering .- om alle gjør det , er en annen sak.

Nei, ikke alle gjør det...

Hd er ett krav om at det røntges på ja - Jeg kan ikke snakke for annet enn emg selv jeg - jeg øyeltyser og sjekker mine avlsdyr - og jeg krever at valpekjøpere gjør det samme. Betaler tilbake penger ved offisielle resultater - prøver og gjøre det atteraktivt og sjekke bikkja for HD og AD og øyne som voksne - jeg vet ikke om flere collieoppdrettere som gjør det samme - fikk i allefall mange rare blikk når jeg fortalte om at jeg gjorde det av helsemessige årsaker sist jeg nevnte det.

Kanskje ikke så rart når kun 35,9% blir HD-røntget i rasen :)

EDIT:

hvorfor oppdretter ønsker det - er fordi resten av kullet skal og hun ville gjerne ha noe å sammenlikne med. Kull statestikk eller hva hun kalte det. De tar alle testene i Finland de resterende hundene - så dere som kan det her hvordan er de finske testene kontra de norske og svenske? får man ett tilfredsstillende likt resultat? jeg har hørt at de finske testene i enkelte tilfeller er litt ekstreme? Eller stemmer ikke dette?

Hvilken test de finske hundene får spørs hvilken hun krever at de skal gå det :P De har MH i Finland også, og andre som er tester og ikke beskrivelse som en MH tross alt er.

MH i Finland, Sverige og Norge er 100% likt.

Hadde det kanskje vært oppdretters ønske å se at mentaliteten på de avkommene hun/han har fått frem er bra mentalt? Og om ikke de er det, så kanskje de avlyser videre planer med avl på den tispa, eller i motsatt retning: avkommene har gjort det så bra at de ønsker å ha flere kull på henne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen slår denne foreløbig... :) En nabo i gata her betalte hele 30.000,- (!) for en pomeranian hannvalp (sommeren -09, altså i fjor)! Hun så faktisk litt flau ut da hun fortalte prisen, for hun visste at det var helt vilt å gi så mye, men hun mumlet noe om at denne oppdretteren visste" hva valpene hans var verdt" eller noe slikt.

Det er lite som tilsier at en hund på størrelse med en appelsin og med pels som gjør at den ser ut som en vrengt brun polvott skal koste 30 tusenlapper!?

Jeg har sett mange av samme rase til salgs på Finn, men ingen så skyhøyt. Hva er så fisefint med de valpene han får til, som tilsier at han skal ha dobbel pris??

Helt sinnsykt! Men... det går, så lenge det finnes folk som er villige til å betale det, så finnes det selgere som tar det.

:P

Jeg stoler dessverre ikke en meter på en eiers egen subjektive oppfatning av sin egen hund, og det er vel en grunn til at collien har fått et særdeles dårlig rykte på seg mht veik mentalitet ? Nettopp fordi eierne IKKE greier å se at hundene er sterke nok. Jeg vil forøvrig ikke lagt særlig stor vekt på at hunder takler å få besøk hjemme, i sitt eget trygge miljø. Det skulle da BARE MANGLE at de ikke gjorde det ? :)

Enig!

Det finnes ikke unnskyldninger for å ikke ta mentaltesting på alvor når man driver oppdrett. Jeg har selv hatt en collie som var et nervevrak, og som ble veldig agressiv når han ble redd. I kullet hans var det to hanner med samme problematikk. Det virker ikke som det blir tatt på alvor, og det er skremmende! Det er oppdretternes ansvar å sette seg inn i hundens mentalitet før man engang vurderer å bruke de i avl. Å håpe og tro at alle (collie)oppdrettere tar det på alvor er i beste fall naivt.

Fox terrier: 12 000,- Valpepris. Vi betalte 10 000,- for Dina, fordi hun var 5mnd da vi kjøpte henne.

Toller: 12 000,- Har også sett noen som ligger på 12 500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke unnskyldninger for å ikke ta mentaltesting på alvor når man driver oppdrett.

Enig.

Det er et avlsverktøy som så mye annet. Jeg tror alle oppdrettere vil si at de kun avler på hunder som er "gode i huet" og som de selv går god for. Allikevel fins det så mange nervevrak der ute, ikke minst blant collie.

Det er mye mentale egenskaper/mangel på egenskaper som kan skjule seg i linjer hos en rase, og som kommer frem i noen individer. Du ser det kanskje ikke i hverdagen, men det kan allikevel hende at du avler videre på hunder som har altfor mye skarphet i forhold til mot - f.eks. Selv om det ikke slår ut på dine hunder, så kan det slår ut hos en uheldig valpekjøper sin hund.

Dessuten - at du, Toya, kun avler på hunder som er fine i huet er greit nok. Men du vil vite veldig lite om de mentale egenskapene til avkommene du har solgt, som kanskje bor 50 mil unna deg. Hvordan vet du om kullene dine viser svake flukttendenser i hverdagen, har for lite selvstendighet eller evne til å løse ting på egenhånd, har nok lek (som en gjeterhund burde ha), har nok jakt, og er skuddsikker på en 9mm - dersom de ikke mentaltestes? Ser du ikke fordelene ved mentaltester? Du kan få en oversikt over mentaliteten til kullene dine som du ikke ellers vil få. Uansett hvor trygg og god avlstispen din er, så kan avkommene hennes vise uønsket atferd ved situasjoner de føler seg utrygg i. Hele gjengen kan være jevnt over skarpe f.eks. Og du vil fortsette å avle videre på hunden din fordi hun er så god, uten å vite hva du egentlig avler videre på. For uansett hvor åpent og godt forhold du har til dine valpekjøpere, så vil ikke alle valpekjøpere greier å se de mentale bristene og fordelene som du vil få frem på en mentaltest.

Det er også et fåtall oppdrettere jeg hadde turt å kjøpe valp fra - uten av foreldrene var mentaltestet. Det er en garanti for valpekjøper at hundene ikke er spinn gærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Skjønner godt at man ikke vil teste/beskrive collien sin jeg. Det er mye enklere å hevde at de er bra mentalt enn å faktisk sjekke det..

Ja, ikke sant.... Det man ikke vet, har man ikke vondt av liksom.. :)

Det provoserer meg at dette blir bagatelisert av enkelte oppdrettere. Jeg vet hvor j**** det er å stå med ansvaret for en diger hund som kan angripe et lite barn når som helst. Den fortvilelsen, tristheten og frustrasjonen er ikke noe jeg unner noen. Det er stort sett uerfarne valpekjøpere som kjøper valper av sånne oppdrettere, og de er ikke noe bedre rustet til å håndtere slike hunder enn andre.. Been there done that... Og jeg lærte MYE på den bommerten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rope så høyt når det kommer til avl da det er veldig mange her inne som har mye bedre kunnskap enn meg :)

Men som sikkert alle har fått med seg har jeg overtatt ei collie tispe og hennes mor har gjort det bra på Mh i følge ei som kan dette. Far var nok litt mer bob bob. Faren har 93 avkommer. Av de er kun 11 MH testet, av disse ble 2 brutt av testleder og 1 av eier. Om resten av avkommene er som disse er aknsje statestikken så veldig god,mend et vet jeg jo ikke siden de andre ikke er testet.

Jeg har ingen krav fra oppdretter at hun skal sjekkes for hd igjen(noe jeg skal for min egen del) for det blei gjort når hun var 8 uker...

Denne tispen kan jeg sette valper på da hun ikke har noe avls sperrre hvis jeg vil,men hvorfor skal jeg gjøre det når jeg vet at hun hadde støket på Mh med glans..

Dette vet jeg jo ikke,men hu er ei usikker tispe på alt som er nytt,skeptisk til store hunder og hann hunder osv jeg kunne sikkert fortalt en hel del,men det er ikke dette det handler om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rope så høyt når det kommer til avl da det er veldig mange her inne som har mye bedre kunnskap enn meg :)

Men som sikkert alle har fått med seg har jeg overtatt ei collie tispe og hennes mor har gjort det bra på Mh i følge ei som kan dette. Far var nok litt mer bob bob. Faren har 93 avkommer. Av de er kun 11 MH testet, av disse ble 2 brutt av testleder og 1 av eier. Om resten av avkommene er som disse er aknsje statestikken så veldig god,mend et vet jeg jo ikke siden de andre ikke er testet.

Jeg har ingen krav fra oppdretter at hun skal sjekkes for hd igjen(noe jeg skal for min egen del) for det blei gjort når hun var 8 uker...

Denne tispen kan jeg sette valper på da hun ikke har noe avls sperrre hvis jeg vil,men hvorfor skal jeg gjøre det når jeg vet at hun hadde støket på Mh med glans..

Dette vet jeg jo ikke,men hu er ei usikker tispe på alt som er nytt,skeptisk til store hunder og hann hunder osv jeg kunne sikkert fortalt en hel del,men det er ikke dette det handler om..

Sjekke igjen for HD? Man sjekker vel ikke åtte uker gamle valper for HD?

Jeg krever testing jeg - og tilbakebetaler penger av kjøpesum når det er gjort som en gulrot - man kan ikke vente at noen faktisk gjør det som står i kontrakta - det pressisertes også på oppdretterkursene via NKK. De er så lite verdt at man kan bruke det som dopapir visstnok.

Derfor så lover jeg gulrot til "mine" kjøpere som tester innen hunden er fyllt 2 år. For å prøve å få flest mulig til å sjekke rasen - syntes det er en god ting jeg.

Edit : ser det er masse andre innlegg her - orker ikke skrive mer svar til dere som sverger til MH verktøyet jeg - da jeg ikke skjønner hva det skal være så himmla "bra" for. Jeg er personlig trygg på mine egne hunder i hverdagens utfordringer uavhengig av situasjonene de kommer opp i - og da skjønner jeg ikke at jeg skal trenge papir med spindler og tall for å "vite" hva som er i hue på de. Det klarer jeg og se selv i det daglige.

Den dagen en av mine hunder biter ett menneske uavhengig av størrelse så har ikke det dyret livets rett - så enkelt er det bare.

Men generelt er det vel mye dårlig mentalitet på flere raser enn collien ? :)

Kjenner at jeg er litt små "lei" av å høre på alt her - vi får heller være enige om å være uenige :P

Dina og Midas : Vi er fler som vet hvordan det er og stå med hund som biter - jeg har vært eier av bitthund jeg - hun lever dog ikke mer - da hun vandret til de evige jaktmarker pga det - Det var en svær Schæferhund. Oppdretteren der var ikke noe bedre H*n når jeg ringte og fortalte at den håpefulle hadde bitt ett barn til blods uprovosert og at hun var tatt. Så jo jeg vet hvordan det føles.

Men det betyr ikke at jeg sverger til MH testing av dyrene mine av den grunn.

De fleste av hundene jeg har er vel allerede for gamle for at testene skal kunne gjennomføres også , mener jeg har lest en plass at det idielle er 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sjekke igjen for HD? Man sjekker vel ikke åtte uker gamle valper for HD?

Jeg krever testing jeg - og tilbakebetaler penger av kjøpesum når det er gjort som en gulrot - man kan ikke vente at noen faktisk gjør det som står i kontrakta - det pressisertes også på oppdretterkursene via NKK. De er så lite verdt at man kan bruke det som dopapir visstnok.

Derfor så lover jeg gulrot til "mine" kjøpere som tester innen hunden er fyllt 2 år. For å prøve å få flest mulig til å sjekke rasen - syntes det er en god ting jeg.

JA det syns jeg også, men du tester jo ikke, du ønsker røntgen og øyelysning. Gjerne en utstilling, men du mentaltester jo ikke, for det er jo ikke å sjekke rasen tydeligvis.

En kontrakt er forøvrig av helt gyldig karakter så lenge man ikke gir dårligere vilkår enn i kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det syns jeg også, men du tester jo ikke, du ønsker røntgen og øyelysning. Gjerne en utstilling, men du mentaltester jo ikke, for det er jo ikke å sjekke rasen tydeligvis.

En kontrakt er forøvrig av helt gyldig karakter så lenge man ikke gir dårligere vilkår enn i kjøpsloven.

nei jeg mentaltester ikke fordi jeg ikke skjønner vitsen med det - så enkelt som det. Jeg har lest om det og sett på sånne spindler eller hva det heter og skjønner ikke bæret av noe av det. :)

Jeg har drevet med collie i 5 år - ( så er rimelig fersk) og de jeg har pratet med - selv de som sitter høyt oppe i raseklubbens styre og stell - har kommet med info om at det ikke er nødvendig og at de ikke vil sette det som noe krav - det er vel ikke så veldig rart at en "fersking" følger etter hva som er det som er vanlig for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er hverken bruks- utstillings- eller avlshund, hun er likevel k-testet og hat gått MH, og skal gå Fa til våren. (takk til Dratini for at hun har prøvd å tilrettelegge for at hun skulle få gå i høst, noen som dessverre ikke ble mulig)

Hvorfor? Jo, fordi jeg vil lære mer om mentalitet, lære mer om min egen hund, og om hva jeg ønsker mer/mindre av i neste hund av samme rase. Nå har den danske raseklubben kommet med ønskeprofil som jeg er meget enig i, - et punkt. Da vet jeg hva jeg kan strebe mot. (Det er få GD testet i Norden, flest i Sverige) Men det var helt tydelig at de beskrev min hund etter testen, både hennes sterke og svake sider og hvordan hun sannsynligvis fungerte i hverdagen. Jeg ble veldig positivt overrasket på et punkt, de på et.Jeg ble positivt overrasket over reaksjon på trussel, for Valpis er pysete og "feig" men under press står hun i mot trusselen og beskytter meg, slik rasen tross alt skal gjøre. Det hadde jeg ærlig talt ikke trodd, men så hadde hun ikke blitt presset på det før testen heller. Dommerne ble overrasket over hvor mye lek hun hadde sammen med meg, hun hoppet og spratt etter gresstrået en IPO hund verdig. Hun har null lek/interesse av lek med fremmede. Ellers bekreftet MH det jeg selv allerede visste, men nå har jeg bevis for at det jeg sier er sant. Og jeg kommer til å gå MH med fremtidige hunder, og kommer til å anbefale det til alle som har/ønsker GD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg merker at jeg er litt oppgitt jeg over at man skal teste hunder mentalt, da jeg mener at man som eier og oppdretter selv bør være den mest kritiske personen i hele verden. Og ikke være redde for å utelukke hunder fra avl.

Synes du det er unødvendig å teste hunder mentalt? Alle eiere/oppdrettere i "den virkelige verden" er dessverre ikke slik du beskriver.

Litt oppgitt, håper jeg misforsto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mentaltester ikke fordi jeg ikke skjønner vitsen med det - så enkelt som det. Jeg har lest om det og sett på sånne spindler eller hva det heter og skjønner ikke bæret av noe av det. :)

At du ikke skjønner bæret av det betyr vel ikke at det ikke er noen vits i mentaltester? Da kan jeg si at det ikke er noen vits i at veterinærstudenter pugger navnet på ulike enzymer og nervetyper, for jeg skjønner ikke bæret av det uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mentaltester ikke fordi jeg ikke skjønner vitsen med det - så enkelt som det. Jeg har lest om det og sett på sånne spindler eller hva det heter og skjønner ikke bæret av noe av det. :)

Men fordi DU ikke skjønner bæra av hva en mentaltest innebærer, så vil det vel ikke si at det ikke er noen vits i det ? :)

Jeg har drevet med collie i 5 år - ( så er rimelig fersk) og de jeg har pratet med - selv de som sitter høyt oppe i raseklubbens styre og stell - har kommet med info om at det ikke er nødvendig og at de ikke vil sette det som noe krav - det er vel ikke så veldig rart at en "fersking" følger etter hva som er det som er vanlig for rasen?

Og du har ikke tenkt på HVORFOR de synes det er ikke er nødvendig ? De er selvsagt livredd for at deres veltilpassede familiehunder ikke skal greie å gjennomføre... Er det rart rasen har blitt som den har blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er like naturlig å teste avlsdyr og avkom for mentalitet som det er for å teste helse eller eksteriør. Som en annen her skrev: En god oppdretter kan kanskje vurdere om ens egen tispe eller hannhund har et trygt, stabilt og rasetypisk gemytt (HVIS man klarer å være helt objektiv), men hva med alt avkom man selger videre til mer eller mindre kyndige valpekjøpere; hvordan kan man vite hvordan de utvikler seg mentalt? Her er MH-beskrivelse en god hjelp til å få et inntrykk av hva foreldredyra gir videre. MH-beskrivelser for enkeltdyr kan selvfølgelig til en viss grad inneholde feil, men beskriver man hele kull + foreldrene vil man oftest se en rød tråd, og kan planlegge videre avl ut i fra det.

Og som mange andre skriver her; MH skal være ett av flere verktøy i avlen og ikke det eneste. Jeg vet ikke hvorfor vi collie-folk er så allergiske mot MH, men en ikke ubetydelig uvilje er det å spore både her og der :-). Hvorfor vet jeg ikke, kanskje en kombinasjon av at man ikke har satt seg inn i hva det egentlig handler om, og en lang oppdretter-tradisjon importert fra moderlandet England hvor mentalitet ikke har vært på dagsorden i samme grad som "typeriktig eksteriør"?

Hilsen soon-to-be collieoppdretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med collie i 5 år - ( så er rimelig fersk) og de jeg har pratet med - selv de som sitter høyt oppe i raseklubbens styre og stell - har kommet med info om at det ikke er nødvendig og at de ikke vil sette det som noe krav - det er vel ikke så veldig rart at en "fersking" følger etter hva som er det som er vanlig for rasen?

Har man drevet på med collie i 5 år burde man klare å gjøre opp sine egne meninger, syns jeg. HVORFOR mener de at det ikke er nødvendig å teste collier, når så veldig mange andre raseklubber anbefaler det? Hva skiller collien fra disse? Har colliene såpass dårlig mentalitet at oppdretterne har noe å skjule?

Du skriver at hundene dine fint hadde kommet gjennom en slik test, men hvordan vet du det når du selv sier at du ikke har peiling?

Det blir for dumt å forkaste noe man ikke har peiling på, nekte for at det har noe nytteverdi osv.

Hadde rasen din slitt med HD, men raseklubben sa det ikke var nødvendig å røntge, hadde du gjort som de sa da? For collien er ikke akkurat kjent for å ha god mentalitet, så jeg skjønner ikke hvorfor oppdrettere ikke prøver å gjøre noe med det. Det er jo tydelig at vurderingene "deres" ikke holder.

Og jeg spør igjen: hvordan kan DU vite at hundene i dine linjer er gode mentalt, når du ikke bor med de? Stoler du på fremmede mennesker som eier hunder i dine linjer, og som sier at hundene er "gode i huet"? Hvem får svi om det ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mentaltester ikke fordi jeg ikke skjønner vitsen med det - så enkelt som det. Jeg har lest om det og sett på sånne spindler eller hva det heter og skjønner ikke bæret av noe av det. :)

Jeg har drevet med collie i 5 år - ( så er rimelig fersk) og de jeg har pratet med - selv de som sitter høyt oppe i raseklubbens styre og stell - har kommet med info om at det ikke er nødvendig og at de ikke vil sette det som noe krav - det er vel ikke så veldig rart at en "fersking" følger etter hva som er det som er vanlig for rasen?

Da er det kanskje påtide å begynne oppsøke litt mentaltester enten det nå er FA/MH og lære litt.

En MH er ett avlsverktøy om flere individer er testet i samme kull. Da kan man se helheten og kanskje sile ut den hunden som hadde "en dårlig dag". Om ett individ av 4 skiller seg dårlig ut så er det muligens noe man ikke vektlegger, er det omvendt... ja da sier det jo sitt..

Det er kanskje vanlig at en "fersking" følger det som er vanlig for rasen, men det er ofte bassert på lite kunnskap eller at man ikke har pondus til å ha egene meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...