Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke MH som avlsverktøy


Toya

Recommended Posts

Storpuddel har mentaltesting som anbefaling i sine avlsregler - da er det nesten pinlig å ha bruksrase og ikke ha sånt som et krav..

Har det blitt sånn? Så bra! :)

For sånn ca. 6 år siden gikk en debatt i Puddelklubben. Avlsrådet hadde fjernet kravet om ck og flere oppdrettere mente at dette var feil og at kravet for å bli godkjent i avl burde være minimum et cert "for å høyne kvaliteten, ikke senke den og øke kvantiteten," som de skrev i Puddelposten. Jeg fikk pepper da jeg foreslo at alle størrelsesvarianter av pudler måtte få godkjent funksjonsanalyse/mentaltest for å bli godkjent for avl istedenfor kun å fokusere på ck/cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Har det blitt sånn? Så bra! :)

For sånn ca. 6 år siden gikk en debatt i Puddelklubben. Avlsrådet hadde fjernet kravet om ck og flere oppdrettere mente at dette var feil og at kravet for å bli godkjent i avl burde være minimum et cert "for å høyne kvaliteten, ikke senke den og øke kvantiteten," som de skrev i Puddelposten. Jeg fikk pepper da jeg foreslo at alle størrelsesvarianter av pudler måtte få godkjent funksjonsanalyse/mentaltest for å bli godkjent for avl istedenfor kun å fokusere på ck/cert.

Jepp, ifølge denne siden (pdf-fil), så har de det:

- Karaktertest. Det anbefales at storpuddel mentalbeskrives (Mentalbeskriving Hund) eller karaktertestes, men premiering fra lydighetsklasse 2, bruksprøve eller lignende er også gode alternativer

De har forøvrig krav om ck-premiering i tillegg. :) Ang krav til bestått mentaltest/beskrivelse på alle raser, så syns jeg kanskje at det er litt for mye forlangt å kreve det så lenge tilbudet om sånt ikke er større enn det er. Men på bruksraser, så burde det vært et krav, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mentaltester ikke fordi jeg ikke skjønner vitsen med det - så enkelt som det. Jeg har lest om det og sett på sånne spindler eller hva det heter og skjønner ikke bæret av noe av det. :)

Jeg synes det er trist at en oppdretter har en slik holdning. Jeg sitter for tiden å kikker litt på en rase som har en del individer med nervøse trekk,og som valpespekulant hadde det vært veldig fint å kunne fått sett noen MH`er. De sier ikke alt såklart,men jeg kunne hvertfall fått en liten pekepinn på hvordan ståa var hos slekta. Å stole blindt på at alle oppdrettere velger ut gode avlsdyr blir som å spille lotto. Hvor mange har vel ikke fått vite om hunder som har gått i avl som man aldri i verden ville vurdert å kjøpt valp etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at en oppdretter har en slik holdning. Jeg sitter for tiden å kikker litt på en rase som har en del individer med nervøse trekk,og som valpespekulant hadde det vært veldig fint å kunne fått sett noen MH`er. De sier ikke alt såklart,men jeg kunne hvertfall fått en liten pekepinn på hvordan ståa var hos slekta. Å stole blindt på at alle oppdrettere velger ut gode avlsdyr blir som å spille lotto. Hvor mange har vel ikke fått vite om hunder som har gått i avl som man aldri i verden ville vurdert å kjøpt valp etter?

Bravo!

Er collie-eier selv og vet at jeg aldri igjen kommer til å kjøpe valp etter foreldredyr som ikke er mentalbeskrevet, hvorfor ta sjansen!

Man VET at det er utallige oppdrettere som selv mener at collien deres har en trygg og stabil mentalitet, men som samtidig glatt hadde "strøket" på en mentaltest. Derfor vil jeg ha det sort på hvit hvordan hunden reagerer på de ulike momentene, ikke kun fra oppdretters munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Grøss* Dette var ikke særlig hyggelig lesning. At folk høyt oppe i collieklubbens instanser ikke er i stand til å se POENGET med mentalbeskrivelser? DET er urovekkende det :)

Hvor står det at "folk høyt oppe i collieklubben" ikke ser poenget med MH? :)

Alt jeg har sett i denne tråden, var èn enkelt oppdretter av Collie som uttrykte det slik at hun ikke så poenget. Men den oppdretteren skrev ikke noe om at h*n hadde noe høyt verv eller lignende i collieklubben? Slik jeg forsto det, så var det dennes personlige mening, ikke collieklubbens, som ble skrevet her?

Om collieklubben ikke har MH som krav til oppdrettere eller sterk anbefaling, betyr vel ikke at klubben ikke skjønner poenget med det. Tvertimot. Jeg tror mange forstår poenget veldig godt, og nettopp derfor ikke vil, fordi de regner med å få svart på hvitt på et papir hvor dårlig det står til med collie som rase, sammenlignet med andre rasers MH.

Jeg er vokst opp med collie, og jeg vet hvordan det sto til med dem den gangen. Collie hadde allerede da rykte på seg og ble alltid ansett som "nervøse" som rase. Det er synd å lese at det er status quo siden 70-tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at "folk høyt oppe i collieklubben" ikke ser poenget med MH? :ahappy:

Alt jeg har sett i denne tråden, var èn enkelt oppdretter av Collie som uttrykte det slik at hun ikke så poenget. Men den oppdretteren skrev ikke noe om at h*n hadde noe høyt verv eller lignende i collieklubben? Slik jeg forsto det, så var det dennes personlige mening, ikke collieklubbens, som ble skrevet her?

Her:

Jeg har drevet med collie i 5 år - ( så er rimelig fersk) og de jeg har pratet med - selv de som sitter høyt oppe i raseklubbens styre og stell - har kommet med info om at det ikke er nødvendig og at de ikke vil sette det som noe krav - det er vel ikke så veldig rart at en "fersking" følger etter hva som er det som er vanlig for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Schnauzer Bouvier Klubb anbefaler at alle avsdyr mentaltestes, uansett rase. Det hører imidlertid med til sjeldenhetene at det gjøres, spesielt på småttisene. For å komme oss et skritt i riktig retning skal vi ha en aktivitetshelg neste år og håper å få termintestet K-test der. Nei, det er ikke akkurat en MH elelr FA, men mange synes dette er skrekkelig skummelt så bedre å starte pent og dermed få folket til å forstå litt mer.

Storpuddel har mentaltesting som anbefaling i sine avlsregler - da er det nesten pinlig å ha bruksrase og ikke ha sånt som et krav..

Så flott da håper jeg det er flere også :ahappy:

Tror det kan ha en positiv 'dominoeffekt' om flere og flere raseklubber inkluderer dette med mentalbeskrivelser/ tester i avlsarbeidet :lol:

For å si noe om de rasene jeg har hatt, så er det ikke vanlig på welsh, litt mer vanlig på beardis og det var da litt vanlig på berner før iallefall? Nå derimot har vi ikke hørt noe om det fra oppdretterne våre iallefall, (men mamma vil gå med sine.)

DSG er en annen rase jeg er litt inne i, der er det heller ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan ha en positiv 'dominoeffekt' om flere og flere raseklubber inkluderer dette med mentalbeskrivelser/ tester i avlsarbeidet :P

Det har mer for seg enn at en oppdretter "garanterer" at hundene har bra mentalitet. Man har en standard beskrivelse (MH) som i alle fall forteller hvordan hunden reagerer/avreagerer/agressjon/redsel/vedvarende interesse. Det er mer enn hva en oppdretter klarer å se i hundene sine (t.o.m. erfarne beskeivere/dommere) har problemer med å være objektiv om sin egen hund, derfor de heller ikke får delta som testleder, figurant, beskriver/dommer heller når egne hunder deltar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes puddel her. Og jeg vil bare skyte inn at det helt klart er på vei til å bli mer bevissthet rundt det mentale i tillegg til utstillingsresultater i puddelmiljøet. Mye skyldes nok at vi har fått inn ildsjeler som har stor erfaring fra bruksraser, og som dermed sprer kunnskap og engagement inn i miljøet :P Det var bl.a arrangert MH hvor det var mange pudler (store og mellom) som gikk i høst.

Og så spørsmål: Jeg har dverg, som jeg nå jobber med å få avlsgodkjent, da drømmen er et kull til våren. Avlsgodkjenningen sier to røde, øyelyst fri, patella max 1/1 og gentestet for prcd (altså ikke et ord om det mentale). Hun har hittil 1 rød (stilt en gang), patella 0/0 og skal røntges hofter og albuer i dag. Øyelysingen tenkte jeg ta på Dogs4All, om det lar seg gjøre. Jeg har 3 utstillinger til på blokka, og håper på minst en rød til på disse (hun er klippet ned, derfor jeg ikke har noen større titler som mål når det gjelder utstilling..puddel er litt kjipt sånn). Hun har selvsagt ingen andre medisinske lidelser, og har aldri hatt det heller.

Jeg er selv veldig opptatt av at hundene skal fungere godt mentalt, og setter helse og gemytt over utstillingsresultater any day. Dvergpudlene (de små variantene generelt) har en del problemer med nervøsitet og noe svakt gemytt (jeg har truffet et par angstbitere bl.a..), og jeg vil ikke bidra til mer av dette. Jeg vil heller få bedre egenskaper på de små pudlene, og øke interessen for å bruke dem til annet enn utstilling og pyntehunder. Hvilke(n ) test anser dere som kan dette som best for å få et bilde av mentaliteten til småpudler? Er en MH et godt verktøy også for slike raser?

Og, om noen orker å bruke litt tid på dette, så hadde jeg blitt veldig glad om noen ville sagt litt om hva de ulike momentene betyr, altså hvordan bør en dvergpuddel (f.eks) gjøre det for å ha god mentalitet i forhold til rasens bruksområde? Jeg er helt grønn, og ønsker å lære! Eventuelt gi meg linker der jeg kan lese litt mer om dette?

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie:

Å, så spennende! Vet du noe om hvilke oppdrettere som har begynt å bruke dette verktøyet i arbeidet sitt? Jeg driver så smått og ser meg rundt etter oppdretter av mellompuddel for tida, og MH- testede foreldre og slektninger er noe av det jeg har lett etter.

Har ikke klart å finne noen som bruker dette på pudlene sine i Norge, men jeg har inntrykk av at de kanskje har kommet litt lengre med dette i Danmark? Den danske puddelklubben har i hvert fall egen side om MH på hjemmesiden sin, og der har de også en "ønskeprofil" for alle puddelvariantene. Jeg vet ingenting om hvordan testen er lagt opp i Danmark, men det er kanskje av interesse likevel? Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, om noen orker å bruke litt tid på dette, så hadde jeg blitt veldig glad om noen ville sagt litt om hva de ulike momentene betyr, altså hvordan bør en dvergpuddel (f.eks) gjøre det for å ha god mentalitet i forhold til rasens bruksområde? Jeg er helt grønn, og ønsker å lære! Eventuelt gi meg linker der jeg kan lese litt mer om dette?

Mvh Cecilie

Her er en begynnelse :P

Genetica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie:

Å, så spennende! Vet du noe om hvilke oppdrettere som har begynt å bruke dette verktøyet i arbeidet sitt? Jeg driver så smått og ser meg rundt etter oppdretter av mellompuddel for tida, og MH- testede foreldre og slektninger er noe av det jeg har lett etter.

Har ikke klart å finne noen som bruker dette på pudlene sine i Norge, men jeg har inntrykk av at de kanskje har kommet litt lengre med dette i Danmark? Den danske puddelklubben har i hvert fall egen side om MH på hjemmesiden sin, og der har de også en "ønskeprofil" for alle puddelvariantene. Jeg vet ingenting om hvordan testen er lagt opp i Danmark, men det er kanskje av interesse likevel? Link

Her er en begynnelse :P

Genetica

Takk, begge to! Da skal jeg se på dette mens jeg venter på telefon fra vet'n om at Stella er ferdig med røntgen og tanntrekking (knukket premolar)...litt nervøst er det jo...

Astrid, sender deg pm!

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes puddel her. Og jeg vil bare skyte inn at det helt klart er på vei til å bli mer bevissthet rundt det mentale i tillegg til utstillingsresultater i puddelmiljøet. Mye skyldes nok at vi har fått inn ildsjeler som har stor erfaring fra bruksraser, og som dermed sprer kunnskap og engagement inn i miljøet :PDet var bl.a arrangert MH hvor det var mange pudler (store og mellom) som gikk i høst.

:P

Jeg vil heller få bedre egenskaper på de små pudlene, og øke interessen for å bruke dem til annet enn utstilling og pyntehunder. Hvilke(n ) test anser dere som kan dette som best for å få et bilde av mentaliteten til småpudler? Er en MH et godt verktøy også for slike raser?

En MH vil fortelle hvordan hunden reagerer, avreagerer, om den har gjenstående redsel og om den har gjenstående interesse. I tillegg til dette er det kontakt, håndtering, samarbeide og skudd. Dette fordelt på flere momenter.

Og, om noen orker å bruke litt tid på dette, så hadde jeg blitt veldig glad om noen ville sagt litt om hva de ulike momentene betyr, altså hvordan bør en dvergpuddel (f.eks) gjøre det for å ha god mentalitet i forhold til rasens bruksområde? Jeg er helt grønn, og ønsker å lære! Eventuelt gi meg linker der jeg kan lese litt mer om dette?

Mvh Cecilie

Som Mika la ut, den linken til Genetica er bare toppers!

Og her står det litt om hvordan en MH foregår :P

Har ikke klart å finne noen som bruker dette på pudlene sine i Norge, men jeg har inntrykk av at de kanskje har kommet litt lengre med dette i Danmark? Den danske puddelklubben har i hvert fall egen side om MH på hjemmesiden sin, og der har de også en "ønskeprofil" for alle puddelvariantene. Jeg vet ingenting om hvordan testen er lagt opp i Danmark, men det er kanskje av interesse likevel? Link

I Danmark så har de ikke "avstandslek" og ikke "lek 2" som det er ved MH i Norge, Sverige og Finland. Avstandslek kommer etter "aktivitet" og Lek 2 kommer før skudd. Det er altså 8 momenter i Danmark, mens de andre landene jeg nevnte har 10 momenter. samt at Danmark ikke har egen rute for gjenstående interesse, kontakt (spøkelsene), var disse jeg la mest merke til da jeg tittet på den linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet i timesvis og lest på genetica sin side, og du for en interessant side! Utrolig lærerikt å se på de ulike grafiske fremstillingene av de ulike rasene! F.eks malle og gordon setter! Og stakars lille CC som bare er redd...

Tusen takk for linken! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravo!

Er collie-eier selv og vet at jeg aldri igjen kommer til å kjøpe valp etter foreldredyr som ikke er mentalbeskrevet, hvorfor ta sjansen!

Man VET at det er utallige oppdrettere som selv mener at collien deres har en trygg og stabil mentalitet, men som samtidig glatt hadde "strøket" på en mentaltest. Derfor vil jeg ha det sort på hvit hvordan hunden reagerer på de ulike momentene, ikke kun fra oppdretters munn.

Jeg har min første collie nå. Jeg kjente ingen oppdrettere, og kjente heller ikke noen som hadde collie. Jeg sjekket alt som kunne sjekkes, deriblandt MH-resultatene for hele slekta til det aktuelle valpekullet. Hadde jeg ikke visst at de hadde jevnt gode og veldig gode resultater hadde jeg aldri våget å kjøpe en valp jeg aldri hadde møtt. Hun jeg har, hun har absolutt levd opp til forventningene. :D

Hvor står det at "folk høyt oppe i collieklubben" ikke ser poenget med MH? :)

Alt jeg har sett i denne tråden, var èn enkelt oppdretter av Collie som uttrykte det slik at hun ikke så poenget. Men den oppdretteren skrev ikke noe om at h*n hadde noe høyt verv eller lignende i collieklubben? Slik jeg forsto det, så var det dennes personlige mening, ikke collieklubbens, som ble skrevet her?

Om collieklubben ikke har MH som krav til oppdrettere eller sterk anbefaling, betyr vel ikke at klubben ikke skjønner poenget med det. Tvertimot. Jeg tror mange forstår poenget veldig godt, og nettopp derfor ikke vil, fordi de regner med å få svart på hvitt på et papir hvor dårlig det står til med collie som rase, sammenlignet med andre rasers MH.

Jeg er vokst opp med collie, og jeg vet hvordan det sto til med dem den gangen. Collie hadde allerede da rykte på seg og ble alltid ansett som "nervøse" som rase. Det er synd å lese at det er status quo siden 70-tallet ;)

Det er en oppdretter som har skrevet her, og det står ikke noe om noen verv i klubben. Men det spiller ingen rolle. Til og med jeg som bare har hatt collie i et år vet at mange av de gamle traverene innen collie rynker litt på nesa av MH.

Men jeg vet ikke hvor nøye de har tenkt på dette. Jeg forstår at de kanskje ikke ser det store behovet når de nesten kjenner hver eneste collie i landet, og også foreldre, besteforeldre og oldeforeldre til disse personlig. De har jo selv avlet frem disse.

Da er det noe annet for de som er nye i rasen, mener jeg. De har ikke den samme erfaringene og kunskapen om de ulike linjene.

Så er det også et spørsmål om de egentlig har forstått hva som kommer frem på MH, og hvordan bruke dette. Det kan ikke jeg svare på.

Jeg har tre favoritter når det gjelder oppdrettere av korthår, til jeg skal ha hund nr. 2. To av de er norske. De to norske er hyggelige, intereserte og hjelpsomme, og de ønsker det beste for rasen. Begge er aktuelle for meg, siden jeg ser hvor viktig det er med en oppdretter en faktisk kan få hjelp av. Jeg vet hvordan det er med en oppdretter en kanskje eller kanskje ikke får hjelp av. :hmm:

Disse to oppdretterne har ulikt syn på MH. Den ene bruker det aktivt, den andre ikke. Men så lenge avlsdyrene har gått MH og jeg kan få se spindelen til begge foreldredyrene og resten av slekta, så får jeg gjøre min egen vurdering.

Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang vil anbefale noen å kjøpe collie uten å sjekke MH, øyne, hofter, premieringer (utstilling, lydighet, alt etter hva en selv legger vekt på). Alle disse tingene vet vi kan være svakheter med collie. Når alt dette er i orden, da finnes det vel knapt en mer fantastisk rase! Og her er jeg selvsagt heeelt objektiv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...