Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Man må vel forandre på standarden hvis en skal vinne noe med en bulldog som ikke ligner særlig på en bulldog? Jeg har ikke peil på utstilling osv, men det ble litt ulogiskt for meg.. :wub:

Men tror noen her henger seg opp i at "alle" bulldoger lider. Det er ikke det man sier, tror jeg, men at flesteparten kanskje har problemer. De fleste bulldoger har vel en bulldogkropp og da også gjerne ulempene med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Oh goddammit! Dere skriver for mye, jeg får ikke fulgt opp! Babydaddy må avlastes, sorry. Jeg skal prøve å komme tilbake!

Men takk til Argyros for harde fakta. HD er vel ikke en eksteriørfeil i så henseende, men RAS er jo kjempeinteressant og ikke minst veldig relevant! Og det beviser vel også at raseentusiastene tar problemene på alvor.

Hønemor:

Men jeg har vel egentlig tolket deg dithen at du mener rådet for dyreetikk er helt på jordet. Og da er det jo egentlig liten vits i videre diskusjon.

Hjelpe meg, hvor får du det fra? Du vet at du er på et diskusjonsforum? At du står i fare for at folk er uenige med deg, og at du kommer til å måtte lese motargumenter til dine? Du trenger ikke bli furten og legge meninger i munnen på meg av den grunn vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men takk til Argyros for harde fakta. HD er vel ikke en eksteriørfeil i så henseende, men RAS er jo kjempeinteressant og ikke minst veldig relevant! Og det beviser vel også at raseentusiastene tar problemene på alvor.

Det er vel ikke helt usannsynlig at den enorme HD-forekomsten har noe med den noget spesielle bygningen å gjøre.. Og jeg vil ikke akkurat si at de tar problemene på alvor når de ikke blir det spøtt bedre ettersom årene går, og de åler seg ut av HD-programmet fordi "de lider ikke under det, de har jo 70% av vekta på frembena". :wub:

Yes, dette står å lese i RAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, mente livmors prolaps (brokken fikk hu etterpå :wub: ) Nei, det er ikke en utbredt sykdom (mest på sau og gris faktisk) Det var veterinæren min som viste meg en side hvor det stod at bulldogen (og et par andre raser) hadde størst sjangs for å få det, så veldig utbredt er det ikke da, men det forekommer "oftest" hos bulldog, Formulerte meg nok litt feil :wub:

Anngående blødninger og tykkelsen på huden har jeg ingen dokumentasjon på, tok bare det dyrlegen sa for god fisk :wub: Hu blødde ihvertfall som en gris på begge operasjonene hun hadde, den ene var på Smådyrsykehuset på gjøvik hvor Tore Berg (tror han heter Berg, ekspert på smådyr) Og dem satte inne flere folk under operasjonen for å få unna blodet, mulig hunden mine var litt spesiell, men han sa også at det var typisk bulldog å blø mye.

Det er et steg i riktig retning at standarden har blitt "forandret" men det er litt for små justeringer for at jeg skal tro ting skal bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare holde kjeft fordi jeg ikke får lov til å uttrykke meningene mine da eller?

Har jeg sagt at du ikke skal få lov til å uttrykke meningene dine?

Men altså, ett av argumentene dine er dette:

En sunn hund for MEG er en hund som fungerer normalt med sin kropp uten å ha problemer med å leke/løpe/spy and so on.

Så hvis det er der listen din ligger, så er det jo kanskje litt tynt å påstå at majoriteten av rasen ikke faller innenfor kategorien "optimal" likevel?

Fordi jeg skal overse de negative sidene ved eksteriøret til bulldoggen og henge meg på dere som tydeligvis bare ser det positive?

Unnskyld? Hvem har sagt hva om at "vi", bare ser det positive?

Jeg tror jeg har diskutert opp og ned om negative sider ved fysiske defekter både hos mopser, bulldogger og schäferhunder... Av og til må man være litt positiv til en rase hvis man ønsker å bli hørt heller enn overkjørt. Hvorfor tror du at folk er villig til å betale mangfoldige tusen for en bulldog, for eksempel? Det har vel med å gjøre at noen er veldig glad i denne rare, lille hunden, og villig til å betale for nettopp denne rasen, og ikke en annen, tror du ikke? Og disse "noen" synes sikkert det er lite morsomt å få høre om alle rasens negative sider - hele tiden - sannhet eller ikke. Det er ikke rart at folk går i forsvar når man hele tiden blir angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kortsnute hundene og de med hudfolder det automatisk vondt og fælt?! Hva med de mange forskjellige hunderasene med et tonn med pels? Har de det fælt også da pga all pelsen, alle flokene og slikt?

Og hva er egentlig en normal hund? Det er det ingen fasit på..

Det er langt større sjanse for at kortsnutede hunder får respirasjonsproblemer, men det er selvsagt ikke automatikk i det. Som sagt tidligere et sted har jeg ennå tilgode å treffe en boxer som ikke høres forkjøla ut når det styrer på (men jeg har hatt en boxer i fanget som sov stille og lydløst som et barn også...). Men selvsagt har også hunder med tonnevis av pels det vondt om de ikke blir stelt skikkelig. Floker i pels kan forårsake sår hud og er ikke noe å trakte etter. Våre langpelsede hunder er heller ikke optimale med tanke på funksjonalitet i naturen uten ettersyn av en eier, men her kan man iallefall gjøre en enkel innsats for å bedre situasjonen for hundene. En kort nese er liksom en permanent tilstand... eller en tilstand som må opereres for å bli bedre.

Så langt med mine 5 langpelsede briarder er det kun en av dem jeg har sett sliter litt med varmen om sommeren, men det er pga tykkelsen på pelsen, ikke lengden. Denne pelsen er dog perfekt på vinteren da... :wub:.

Om man skal dra det litt langt, så burde man vel se hvordan naturen har skapt hundedyrene. DET burde vel egentlig være utgangspunktet for bygningen for de fleste hunder - grunnskjelettet - for det er vel DET som er det optimale til syvende og sist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er der listen din ligger, så er det jo kanskje litt tynt å påstå at majoriteten av rasen ikke faller innenfor kategorien "optimal" likevel?

Vi trenger ikke gå ut ifra MIN oppfatning av hva som er optimalt for å se at rasen bulldog ikke fungerer optimalt.. Det er vel ikke sjokkerende vel.

Jeg tror jeg har diskutert opp og ned om negative sider ved fysiske defekter både hos mopser, bulldogger og schäferhunder... Av og til må man være litt positiv til en rase hvis man ønsker å bli hørt heller enn overkjørt. Hvorfor tror du at folk er villig til å betale mangfoldige tusen for en bulldog, for eksempel? Det har vel med å gjøre at noen er veldig glad i denne rare, lille hunden, og villig til å betale for nettopp denne rasen, og ikke en annen, tror du ikke? Og disse "noen" synes sikkert det er lite morsomt å få høre om alle rasens negative sider - hele tiden - sannhet eller ikke. Det er ikke rart at folk går i forsvar når man hele tiden blir angrepet.

Jeg aner rett og slett ikke hva det er som får folk til å betale så enormt mye for en hund av rasen bulldog, eller en hund generelt. Det er alt for mye spør du meg. Det må du nesten spørre de om. Og når man har en rase så må man da tåle å høre litt negativitet om rasen? Dette gjelder alle raser, ikke bare bulldogen. De kan godt alvære å lese det hvis det er så ille å høre på. Men vi andre må vel få lov til å diskutere hva vi vil for det?

Selvfølgelig er det herlige hunder, men det gjør ikk ehelsen dems bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på innleggene her på forumet, syntes jeg det var på tide at en som er eier av engelsk bulldog, kunne skrive litt om sine erfaringer med rasen.

Selv er jeg en heldig eier, av en frisk og lykkelig engelsk bulldog, som er med meg i skog og mark, sommer og vinter. Hun har ingen problemer med å komme seg frem, uansett terreng. Bibbi er en aktiv bulldog, som blir spinnvill når hun ser at jeg tar frem båndet for å gå tur. Hun elsker å gå tur. Jeg tror neppe hun hadde blitt så lykkelig, hvis hun hadde hatt alle de problemene dere mener en engelsk bulldog har. Ja, det finnes tilfeller som er ekstreme. Det gjør det hos alle raser, men det er nok lettere å lage en tråd om hvor syk bulldogen er, pga sitt utseende og mye er også lite erfaring med rasen. Bibbi har aldri vært syk. Ikke har hun allergi, hudsykom eller problemer med å gå. Hun har faktisk ikke problemer med å puste heller. Det samme gjelder hennes søsken, foreldre og de aller fleste bulldoger jeg har møtt. Å jeg har sett fler en 1 bulldog :wub:

Jo, en bulldog kan parre normalt. Jo, en bulldog kan føde naturlig. Bulldogen er i dag sunnere, en hva den var for noen år tilbake. Hadde flere folk prøvd å la hunden sin føde normalt, hadde det nok vist seg at det fungerte hos de aller fleste.

Man kan jo også tenke litt på hvem som kjøper seg bulldog. Er det de mest aktive menneskene, eller er det de som ikke orker å gi hunden sin så mye mosjon??? Det er altfor mange av de som kun ønsker seg en sofa hund. Ikke rart hundene får problemer med ledd og pust, når de bare er ute i hagen å gjør fra seg.

I sommer gikk Bibbi lydighets konk, hvor hun var en av de kvikkeste hundene i ringen, selv om det var sinnsykt varmt. Hvorfor??? Jo, hunden min er med på turer, er godt trent og er i kjempe form. Eller er det en sykdom hun har, som gjorde at hun fungerte bedre en de fleste andre? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, JEG synes jeg ser nok bevis i rasen i sin helhet til å si at dette ikke er sunt. Og at rasen HADDE vært sunnere med et litt annet eksteriør. Jeg fatter ikke at andre kan si noe annet når man ser en bulldogg med kroppsrelaterte problemer/ubehag. Jeeeses... Slutt å vær så vanskelig. Den har ikke et sunt eksteriør og vil sannsynligvis ikke få et nytt eller bedre ett med tiden. Den er jo så fin fra før av :wub:

Jo, noe vil nok bli bedre med tiden. Nå er det slik at standaren er/skal forandres slik at det forbedrer bulldoggens eksteriør og dermed bli litt sunnere i alle fall. For eksempel har det blitt mye forbedring på neseborene hos engelsk bulldog, de er blitt mer åpne slik at at det skal være lettere for de å puste. Og en bulldogs munn har faktisk en standard å følge den og, den kan ikke så stort underbitt den bare kan - sånn f.eks.

En ting til, jeg skulle ønske jeg hadde rukket å HD røntga snuppa mi (Time var bestilt og NKK var betalt, men så blei hu jo avlivet) Bare for å sett, for gjenomsnittet er vel D/E av de få som har blitt røntget. Og ingen kan få meg til å tro at det ikke gjør vondt for hunden, uansett hvor mye av tyngden som ligger på forparten og hvor mye muskler dem har bak (akkurat som staff) en hund med HD E+forkalkninger har det vel vondt? Men dissa grisene tåler utrolig mye, og viser sjeldent smerte. Merka jo det på mi, det skulle myyye til før hu viste hu hadde vondt (og hun hadde det vondt på slutten)

Nå tror jeg det ble feil quote som ble med her, men shit au. Jeg har lest innlegget til Argyros, men jeg har fått fortalt i alle fall at HD-statistikken her til lands ser skikkelig dårlig ut fordi det er bulldoggene som er mistenkt å ha HD som er blitt røntget. Selv synes jeg det er vanskelig å ta det valget om jeg skal/skal ikke røntge min bulldog.

Jeg synes i hvert fall det er interessant at populariteten til engelsk bulldog ser ut til å øke i takt med all omtalen om helseproblemene til rasen.

Jeg vet ikke om populariteten har økt i takt med omtalen av helseproblemene, men populariteten har økt og det er aldri bra for en rase. Rasen har òg har vært mye plaget med smuglerhunder og dermed mye syke individer.

Jeg har også hørt at flere bulldogoppdrettere ønsker å innføre helsetester for bulldog ifm avl, men at det blir for mye arbeid å innføre ifølge NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, Lola Pagola:

Har paa en maate ikke tenkt saa mye over hva det er som gjoer at noen hunderaser ser saa spesielle ut, eller hvilke foelger det faar for individene. Men naar det gjelder dachsen f.eks., saa har de jo "short, deformed bones as a result of hereditary achondroplasia, a congenital disturbance in growth and maturation of epiphyseal cartilage, causing inadequate endochondral formation of bone. Lack of sufficient limb support for the long, heavy trunk of this breed an degenerative processes in the centers of intervertebral discs lead to protrusion of the intervertebral discs("slipped discs"). Slipped discs place pressure upon spinal nerve roots." (Laant fra Dog Anatomy Atlas, Kainer & McCracken). De er rett og slett deformerte, men man kaller det jo saa fint "rasetypiske trekk, eller saerpreg".

Det samme gjelder jo f.eks. flattrynehunder. Vi hadde f.eks. en forelesning om respirasjonssystemet. Vi ble spurt om aa nevne et vanlig eksempel paa "upper respiratory disease", og folk kom med forslag som kennelhoste osv, men nei, det var rett og slett hunder som mops, boxer og fransk bulldog det. De gaar rundt med konstant upper respiratory disease de, for dee faar ikke puste skikkelig. De har saa mye hud/soft tissue i forhold til lengde paa nese osv, at luften har ikke plass nok til aa passere naturlig. Derfor har slike hunder veldig langt innpust(de bruker mye tid paa aa faa inn nok luft gjennom et for lite hull) i forhold til utpust. Tenk aa konstant gaa rundt og ikke faa puste naturlig. :wub:

Og disse hundene avler vi paa, og kaller det saerpreg, rasetypisk, morsomt, soett osv. :aww:

Jeg har i hvert fall personlig ikke tenkt saa mye paa hva som skaper disse ekstreme rasetrekkene, eller saa mye paa hvordan hundenes skjelett blir seende ut. Jeg synes i hvert fall at det er interessant aa hoere det omtalt som sykdom og deformert, ikke "sjarmerende" og "rasepreg".

For aa ta utgangspunkt i en normalt bygget hund.

canine-skeleton.jpeg

(Laant fra http://hippie.nu/~unicorn/tut/xhtml-chunked/ch03.html)

Og saa til en rase jeg oppriktig synes er helt skremmende etter aa ha blitt bedre kjent med den: basset hounden.

Basset_Hound_600.jpg

(Laant fra http://en.wikivisual.com/index.php/Hound)

Basset-Hound.jpg

(Laant fra http://www.22dog.com/breeds/Basset-Hound.html)

Den har en saa stor og tung kropp, og korte korte ben som skal stoette opp denne kroppen. Samtidig er oerene ekstremt lange store og tunge, og hunden har hud nok til en hund til. Penis henger nesten ned i bakken paa hannhunder.

Sammenligning engelsk bulldog og basset hound:

Stockard%20skeletons.JPG

(Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html )

Bilde av forbenet til diverse raser:

movem1.jpg

Fra venstre: saluki, schaferhund, engelsk bulldog og basset hound. (Laant fra http://www.el-minjas.com/Movements.htm)

Hvis ser paa f.eks. schaferens forben(det er vel ikke den delen av schaferen som er hyppigst diskutert, saa jeg regner med at det er greit aa sammenligne med), eller forbenet paa hundeskjelettet lenger oppe, saa er de ulike delene av forbenet relativt lange, men ser man paa basset houndens forben saa er de veldig forkortet og boeyd. Baade scapula og humerus er forkortet kraftig, men isaer radius og ulna har det gaatt hardt utover. De er deformerte, forkortet og boeyd. Ikke akkurat et sunt utgangspunkt for en rase, og langt unna hundens opphav, ulven.

dachshund-back-3.jpg

Skjelett hos dachs. Korte korte deformerte ben, relativt stor og lang kropp ellers. (Laant fra http://www.everything-about-dachshunds.com/dachshund-back.html)

Sliter med ryggproblemer, saakalt "slipped discs", nevnt i innlegget jeg har quotet:

FIGURE%201%20IVDD.jpg

(laant fra http://www.acvs.org/AnimalOwners/HealthConditions/SmallAnimalTopics/IntervertebralDiscDisease/)

Siden corgi ble nevnt, saa tenkte jeg aa slenge inn et bilde av welsh corgi cardigan til sammenligning:

Skeletoncorgi.jpg

(laant fra http://www.cwcorgi.com/Aragorn/Judging.htm)

Noe som er interessant i flatetrynehundedebatten er formen paa craniet.

greenland_lat.jpg

Groenlandshund. (Laant fra http://www.skullsite.co.uk/Greenland/greenland.htm)

pug-skull-md.jpg

Mops (Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html)

bulldog-skull-lg.jpg

Engelsk bulldog (Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html)

skull-small.png

Engelsk bulldog 1890, og 1935. (Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html)

Bulldog%20Skull%20compared%20with%20German%20Shepard%20Dog.JPG

Sammenligning av engelsk bulldog- og schafercranium. (Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html)

Ch.guido1889.jpg

Engelsk bulldog, 1889. (Laant fra http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html )

engelsk_bulldog.jpg

Engelsk bulldog, naa. (Laant fra http://www.dch-arden.dk/images/engelsk_bulldog.jpg)

Ja, de fleste raser har et eller annet problem, og det er ikke noedvendigvis helt ok, men er det virkelig en god unnskyldning for aa fortsette aa avle forkroeplede hunder? En bulldog jeg kjenner maa gaa med potesokker hele tiden for aa ikke kloe seg til blods pga. allergi og gaar i den forbindelse ogsaa paa spesialfor, kaster opp mange ganger om dagen pga misdannelse paa spiseroeret, har oeyeproblemer og har vaert operert for bloet gane grunnet pustevansker. Eieren vil ikke avlive hunden, for "den er jo saa blid og glad". Er det likevel helt ok aa ha slike hunder?

Naar hundene mine leker med noen mops og franske bulldoger jeg kjenner, saa ligger de smaa strak ut og peser for harde livet etter kort stund, og de snoefter og grynter konstant ellers. Hundene er ikke overvektige, og er ikke av dem som aldri faar tur, men de klarer rett og slett ikke aa henge med saerlig lenge foer pusteproblemene blir for store. De har problemer med aa gaa tur om sommeren pga varmen, og om vinteren pga kulden. Hundene har problemer med avkjoelig(=pesing) om sommeren, og med kald luft(=kort snute=kort vei for luften aa varmes opp foer den skal ned i lungene) om vinteren. Som nevnt lenger oppe: de har saa mye bloett vev i nese/gane i forhold til den korte snuten, at de konstant gaar rundt med upper respiratory disease ettersom luften ikke passerer saa fritt som den burde.

At det meldes om velfungerende individer her inne er bare bra, men kom ikke her og fortell meg at rasene ikke har problemer. Vet f.eks. om en oppdretter av fransk bulldog som har sluttet aa avle pga. saa utrolig mye sykdom paa rasen. Og paa dyreklinikken jeg har jobbet paa er det ganske saa mange bloet gane- og oeyeoperasjoner paa slike hunder hvert aar.

Ellers, den amerikanske bulldogen som blir nevnt tidligere i traaden her kan jo ikke sammenlignes med f.eks. mops naar det gjelder flatt ansikt. Den kan vi jo faktisk tydelig se snuten paa i profil!

Haaper at det som nevnes her om at det foregaar en positiv utvikling paa flere raser, faktisk stemmer. :wub:

Ble mest et bildeinnlegg her,men pytt pytt. Har om the musculoskeletal system om dagen, saa blir jo litt inspirert. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det ble feil quote som ble med her, men shit au. Jeg har lest innlegget til Argyros, men jeg har fått fortalt i alle fall at HD-statistikken her til lands ser skikkelig dårlig ut fordi det er bulldoggene som er mistenkt å ha HD som er blitt røntget. Selv synes jeg det er vanskelig å ta det valget om jeg skal/skal ikke røntge min bulldog.

Nå viste vel også Argyros til Hd-statistikk fra Sverige der de hadde røngtet alle bulldoggene - uansett plager eller ei... Statistikken viste også der unaturlig stor overvekt av hunder med sterk HD.

Jeg har også hørt at flere bulldogoppdrettere ønsker å innføre helsetester for bulldog ifm avl, men at det blir for mye arbeid å innføre ifølge NKK.

Nå registrer ikke NKK annet enn AD/HD og øyensykdommer, så jeg tviler på sannhetsgehalten i at det er NKK som er begrensende her. Det er full frihet for raseklubbene til å innføre krav om helseundersøkelser for å videreformidle valpekull gjennom klubben. Det de derimot ikke får gjort, er å innføre restriksjoner ifm registrering av valper hos NKK dersom foreldredyrene ikke er helseundersøkt. Det er nok vanskelig og komplisert siden det er bare et begrenset antall sykdommer som registreres i NKK enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig interessant lesning MrsPowers! =) Spennende og fælt å se utviklinga altså. Lurer på hva det er som har fått folk til å avle videre på det der.. :wub: Kraniene er nesten skremmende!

Det samme som får folk til å avle på hengeører, stumphaler, lange pelser, krøllete pelser, eksteme størrelser (enten det er lite eller stort) osv - vi mennesker liker det som er "orginalt", ikke som alt det andre, det spesielle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som får folk til å avle på hengeører, stumphaler, lange pelser, krøllete pelser, eksteme størrelser (enten det er lite eller stort) osv - vi mennesker liker det som er "orginalt", ikke som alt det andre, det spesielle..

og det usunne, koste hva det koste vil, så lenge hunden ikke ser ut som en hund :wub: Ja det er mye rart vi vil ha i hundene våre.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt, da jeg er for sunnest mulig anatomi og syntes bildene fra Mrs Powers er skremmende.

Samtidig kjenner jeg både griffon og boxere som ikke har problemer overhodet. Bulldogen til ViviN har jeg også sett gå fantastisk LP i en varme Welshen min hadde problemer med... Får ikke teori og praksis til å stemme overens rett og slett...

Uansett en veldig nyttig og nødvendig diskusjon, selv om sterke følelser kan bli involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det usunne, koste hva det koste vil, så lenge hunden ikke ser ut som en hund :wub: Ja det er mye rart vi vil ha i hundene våre.. :banana:

Du må gjerne gå ut fra det, om det passer din moralske oppfatning av verden. Skal man ta utgangspunkt i at hund er en tam ulv (så vidt jeg husker så deler hunder 99 % av genene sine med ulven, mens ulv og prærieulv deler omtrent 96 % - dvs at en engelsk bulldog har mer til felles med ulv enn prærieulven har - artig, sant?), så er det skrekkelig mange raser som avviker fra "normalen" - samme hvordan du vrir og vender på det. Spanielene f.eks, med sine tunge ører, er et resultat av ekstremavl. Det er heller ikke ukjent at spaniel-rasene har lett for å få ørebetennelser - ikke spesielt sunt det heller. Dalmisen, siden Lola Pagola har svart her, er et stykke unna ulven utseendemessig den også - med sin korte, flekkete pels og hengeører. Du har hatt alaska husky selv? De ser rett nok mer ut som ulver enn de fleste andre raser, men de er avla så kørka at de kan finne på å løpe til de stuper - og hvor sunt er det?

Det er lett å gå på engelsk bulldog og corgien, fordi det er så åpenlyst at de er resultat av ekstremavl, men det er omtrent ingen raser lenger som ser ut som sine stamfedre, er det vel? Og hvorfor er det sånn tror du? Det er fordi at folk liker ekstremiteter - og det er ikke engang en "ny oppfinnelse", det hadde ikke vært 400 forskjellige raser om ikke folk ville ha noe spesielt, eget, ekstremt, sært, kall det hva du vil.

Det er flere raser jeg ikke ville hatt fordi de er usunne, og de er usunne selv om man ikke ser det på dem. Det er ikke bedre med spondylose, HD/AA, epilepsi, allergier eller hudproblemer - det er bare ikke like synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste vel også Argyros til Hd-statistikk fra Sverige der de hadde røngtet alle bulldoggene - uansett plager eller ei... Statistikken viste også der unaturlig stor overvekt av hunder med sterk HD.

Jeg leste det, bare skrev hva jeg har blitt fortalt angående den biten. Har på ingen måte forsvart den HD-statistikken jeg. Det er derfor jeg synes det er vanskelig å ta det valget om jeg skal eller ikke skal HD-røntge min bulldog.

Nå registrer ikke NKK annet enn AD/HD og øyensykdommer, så jeg tviler på sannhetsgehalten i at det er NKK som er begrensende her. Det er full frihet for raseklubbene til å innføre krav om helseundersøkelser for å videreformidle valpekull gjennom klubben. Det de derimot ikke får gjort, er å innføre restriksjoner ifm registrering av valper hos NKK dersom foreldredyrene ikke er helseundersøkt. Det er nok vanskelig og komplisert siden det er bare et begrenset antall sykdommer som registreres i NKK enn så lenge.

Nettopp. Det er derfor det blir for mye arbeid å innføre enkelte helsetester fordi det da må lages et nytt system og det bulldoggen sliter mest med er ikke de sykdommene som blir registrert i NKK pr dags dato. Og javisst kan raseklubben innføre krav om helseundersøkelser, men det er forsatt ikke noe register eller system for de sykdommene som bulldoggen sliter mest med. Hvem er f.eks skikket til å gradere pusteproblemet til en bulldog bortsett fra hver enkelt oppdretter? En kan jo røntge en bulldog for å se hvor mye bløtt vev den har i nese/gane, men igjen hvem skal fortelle om det er godkjent eller ikke godkjent til å gå i avl?

Dette står i NBK etiske retningslinjer:

Det skal kun avles på bulldoger som er fysisk og mentalt skikket til dette. Enhver oppdretter bør drive sitt oppdrett med nødvendige kunnskaper mht. raselinjer og rasebeskrivelse. Det bør ikke avles tettere enn det som tilsvarer parring mellom fetter og kusine.

Og fysisk skikket kan jo tolkes der man vil av hver enkelt, noen trenger noe helt konkret å forholde seg til for å ikke kunne tolke alt i den retningen som passene en best. Alle har dessverre ikke sunn fornuft og jeg tror nok ikke rasestandaren blir så forandret at en engelsk bulldog får lang snute og dermed slipper for mye bløt vev i gane og pusteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne gå ut fra det, om det passer din moralske oppfatning av verden. Skal man ta utgangspunkt i at hund er en tam ulv (så vidt jeg husker så deler hunder 99 % av genene sine med ulven, mens ulv og prærieulv deler omtrent 96 % - dvs at en engelsk bulldog har mer til felles med ulv enn prærieulven har - artig, sant?), så er det skrekkelig mange raser som avviker fra "normalen" - samme hvordan du vrir og vender på det. Spanielene f.eks, med sine tunge ører, er et resultat av ekstremavl. Det er heller ikke ukjent at spaniel-rasene har lett for å få ørebetennelser - ikke spesielt sunt det heller. Dalmisen, siden Lola Pagola har svart her, er et stykke unna ulven utseendemessig den også - med sin korte, flekkete pels og hengeører. Du har hatt alaska husky selv? De ser rett nok mer ut som ulver enn de fleste andre raser, men de er avla så kørka at de kan finne på å løpe til de stuper - og hvor sunt er det?

Det er lett å gå på engelsk bulldog og corgien, fordi det er så åpenlyst at de er resultat av ekstremavl, men det er omtrent ingen raser lenger som ser ut som sine stamfedre, er det vel? Og hvorfor er det sånn tror du? Det er fordi at folk liker ekstremiteter - og det er ikke engang en "ny oppfinnelse", det hadde ikke vært 400 forskjellige raser om ikke folk ville ha noe spesielt, eget, ekstremt, sært, kall det hva du vil.

Det er flere raser jeg ikke ville hatt fordi de er usunne, og de er usunne selv om man ikke ser det på dem. Det er ikke bedre med spondylose, HD/AA, epilepsi, allergier eller hudproblemer - det er bare ikke like synlig.

Ja jeg synes faktisk det er litt egoistisk og avle på "ekstreme" raser bare fordi vi vil ha ditten og datten jeg. Ingen av de andre ekstremavla rasene er noe bedre enn bulldogen, men det var bulldogen som ble diskutert her. Og det at den er så anatomisk usunn i forhold til f.eks sine stamfedre. Jeg sier ikke at alle hunder burde likne en ulv, men en terv eller en kelpie er sunnere anatomisk sett enn en bulldog.

Og ja SÅKLART er det like ille med ubehag som ikke vises som arvelige sykdommer også videre, men igjen, her diskuterer vi eksteriør og det vi ser på hunden. Sykdommer kan man ta i en egen tråd for dette hvis man vil diskutere det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes faktisk det er litt egoistisk og avle på "ekstreme" raser bare fordi vi vil ha ditten og datten jeg. Ingen av de andre ekstremavla rasene er noe bedre enn bulldogen, men det var bulldogen som ble diskutert her. Og det at den er så anatomisk usunn i forhold til f.eks sine stamfedre. Jeg sier ikke at alle hunder burde likne en ulv, men en terv eller en kelpie er sunnere anatomisk sett enn en bulldog.

Og ja SÅKLART er det like ille med ubehag som ikke vises som arvelige sykdommer også videre, men igjen, her diskuterer vi eksteriør og det vi ser på hunden. Sykdommer kan man ta i en egen tråd for dette hvis man vil diskutere det også.

Javel, la oss diskutere eksteriøre ekstremiteter. Bakparten på schäferen f.eks, har vært diskutert så innmari mange ganger så det gidder vi ikke en gang til, så hva med terven, som du nevner? Google på belgisk fårehund, tervueren, kikk på bildene og fortell meg om du syns det ser ut som om de har kropper som gir et sånt bevegelsesmønster:

Livlige, frie i alle gangarter. God galloppør, men vanligste gangarter er skritt og trav. Bena beveges parallelt med kroppens midtlinje, ved høyere hastighet nærmer de seg hverandre. Middels jordvinnende trav, jevnt og lett med god aksjon bak. Overlinjen forblir rett uten at forbena løftes for høyt. Ustanselig i bevegelse og synes utrettelig. Livlige, raske og smidige bevegelser, i stand til plutselige vendinger i stor fart. På grunn av sitt overstrømmende temperament, har hunden en markert tendens til å bevege seg i sirkler fremfor i en rett linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, la oss diskutere eksteriøre ekstremiteter. Bakparten på schäferen f.eks, har vært diskutert så innmari mange ganger så det gidder vi ikke en gang til, så hva med terven, som du nevner? Google på belgisk fårehund, tervueren, kikk på bildene og fortell meg om du syns det ser ut som om de har kropper som gir et sånt bevegelsesmønster:

Livlige, frie i alle gangarter. God galloppør, men vanligste gangarter er skritt og trav. Bena beveges parallelt med kroppens midtlinje, ved høyere hastighet nærmer de seg hverandre. Middels jordvinnende trav, jevnt og lett med god aksjon bak. Overlinjen forblir rett uten at forbena løftes for høyt. Ustanselig i bevegelse og synes utrettelig. Livlige, raske og smidige bevegelser, i stand til plutselige vendinger i stor fart. På grunn av sitt overstrømmende temperament, har hunden en markert tendens til å bevege seg i sirkler fremfor i en rett linje.

Kjenner flere belgere og har sett de trave og for meg, som har et utrent øye og som ikke har sett en belger som passer den beskrivelsen, så er det vansklelig å uttale meg om det egentlig. De jeg har sett har hatt lett trav, og jeg syntes ikke det så for ille ut. Men hva vet vel jeg, jeg har ikke så mye peil på kroppsfunksjonen hos en belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere belgere og har sett de trave og for meg, som har et utrent øye og som ikke har sett en belger som passer den beskrivelsen, så er det vansklelig å uttale meg om det egentlig. De jeg har sett har hatt lett trav, og jeg syntes ikke det så for ille ut. Men hva vet vel jeg, jeg har ikke så mye peil på kroppsfunksjonen hos en belger.

Burde ikke du, som hevder du er i mot usunn konstruksjon, kjenne igjen usunne konstruksjoner når du ser de? Da burde du jo se hva jeg hinter til? Steile fronter f.eks, er en stadig økende trend på terven - da får de ikke middels jordvinnende trav uten forbein som løftes for høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene tispen vår, som er av rasen mops.

Vasker seg bak med den største selvfølge, føder normalt, skal MYE til før hun peser, har aldri vært syk en dag i sitt liv...

Er hun fortsatt da så usunn som dere skal ha til at "alle" mops er?

Det er VELDIG tendenser her til å dra alle over en og samme haug her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...