Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Hele forsvaret går liksom opp i røyk synes jeg - HVORFOR skal man avle på hunder med åpenbare defekter (for det ER en defekt å ha krokete bein, nesten ingen nese, manglende hofteskål eller øyne som peker i hver sin retning) når man kan la være? WHY? :wub: Jeg er ganske sikker på at de ikke mister sitt sjarmerende vesen av å få en mer velproporsjonert kropp?

Fordi det finnes et marked for det. Fordi noen mener det er foredling og/eller bevaring. Fordi de som eier disse hundene og de som oppdretter de ikke ser på alt dette som defekter, og om de gjør det mener de at hundene lever fullverdige liv på tross av sine defekter. Derfor blir de avlet på.

Jeg sliter også med å se HVORFOR man vil ha slik avl. Og det er ikke noe vits i å komme med utsagn som; "Hvordan vet du at den lider, har du spurt den??". Det er bare tåpelig...

Nei, det er ikke tåpelig. For om du ser på de to bulldoggene i mitt nabolag så lever de helt gjennomsnittlige hundeliv, det ser faktisk ikke ut som de lider i det hele tatt. De har begge hudfold over nesa (og de var det utsagnet mitt var et svar på, hudfolden). Så hvordan vet du at de lider med sin hudfold der de herjer rundt på løslippsområdet sammen med naboens rottweiler? Det er ikke et retorisk spørsmål, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Du kan ikke bare si at en hund lider bare fordi du mener det ser sånn ut i ditt subjektive syn, du må ha noe litt mer konkret enn som så synes du ikke? For da kan man faktisk si at min hund lider da, hun har kort nese og er neppe noe man kan kalle funksjonelt bygget. Men det gjør hun ikke, som sagt er hun en Duracell kanin hvor jeg er grensen for hennes aktivitetsnivå. Hun er utrolig nok den friskeste av de seks hundene jeg har hatt, på tross av at hun også er den minst anatomiske korrekte (by far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

En sunn hund for MEG er en hund som fungerer normalt med sin kropp uten å ha problemer med å leke/løpe/spy and so on. Nå vet jeg ikke om en rase som er OPTIMALT avlet med tanke på kroppen. Sorry, jeg har ikke tenkt å lete etter den heller fordi det finnes forskjellige varianter av rasene. Og hvordan definerer man optimal. Der er nok mange uenige uansett så da er det ikke noe vits i å komme frem til noe. Men en hund som har lemmer som er i proporsjon til restev av kroppen ser sunnere ut enn en hund med korte, tykke ben og en feit kropp. Jeg har ikke noe imot bulldoggen altså, bortsett fra at man har avlet på den usunne kroppsfasongen.

Mari: Hvordan VET du at bulldoggene IKKE lider da? Har du foretatt en spørreundersøkelse blant de eller? Nå finnes det som sagt forskjeller på individene innen en rase. Noen er værre en andre. Fyda ser veldig frisk og slank ut i forhold til mange andre bulldogger. Og nei, det ser ikke ut som om hun lider noe særlig. Hudfoldene er vel ikke det største problemet.. Selv om de også kan skape ubehag, betennelser osv.

Man har vel fått nok bevis på at bulldoggen er en usunn rase når flertallet av disse går rundt å ikke får puste ordentlig? Nå må ikke bulldoggeiere føle at de må forsvare seg fordi om det er deres rase som blir diskutert. Man bør da tåle såpass.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Hvordan VET du at bulldoggene IKKE lider da?

Tja, hvordan VET du at hunden din ikke lider da?

Altså, om en hund lever et godt og aktivt liv uten å vise tegn til at den har smerter eller ubehag så går man jo ut ifra at hunden har det ok?

Eller skal jeg se på neselengden? Beinstammen? Hvor lange joggeturer den tåler før den kaster inn årene? Skjønner du hvor jeg vil?

Noen er værre en andre. Fyda ser veldig frisk og slank ut i forhold til mange andre bulldogger. Og nei, det ser ikke ut som om hun lider noe særlig. Hudfoldene er vel ikke det største problemet.. Selv om de også kan skape ubehag, betennelser osv.

Poenget mitt var at du kan ikke se på egenskapene til hunden om den lider eller ikke. Du må nesten se på individet selv eller? De to bulldoggene jeg kjenner best ser ikke ut til å lide i det hele tatt, så hvorfor skal jeg gå ut ifra at de gjør det? Fordi de er bygget slik at det i mine/dine/Argyros'/sett inn det som passers øyne ser sånn ut? Fyda er moderat for mange, men hun er ekstrem for meg. Igjen, slikt er subjektivt.

Man har vel fått nok bevis på at bulldoggen er en usunn rase når flertallet av disse går rundt å ikke får puste ordentlig?

Ok, det kan jeg være enig i. Så hvor er ditt bevis på at flertallet av engelske bulldogger ikke får puste ordentlig?

Nå må ikke bulldoggeiere føle at de må forsvare seg fordi om det er deres rase som blir diskutert. Man bør da tåle såpass.. :wub:

Jeg har ikke engelsk bulldog jeg, og har ikke noe behov for å forsvare meg. Men jeg har en hund som er ikke akkurat er bygget med omhu for å si det sånn (salrygget, kuhaset, kortneset, tenner som er kastet inn i kjeften hennes etc etc), og hun ser ut som hun er sydd sammen med hyssing. Ergo blir hun et relevant eksempel å bruke i en diskusjon som dette. Er hun over grensen? Er hun ikke over grensen? Hvem skal bestemme hva som er for langt eller ikke? Hvor går grensen for hva som er dyreplageri og ikke? Slikt er ikke svart hvitt nemlig, man skal være forsiktig med å snakke i absolutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Welsh corgien vært lik ganske lenge, og det er ikke noe avl på å lage mer defekter. Jeg synes ikke det er en defekt at den har lang rygg og korte ben, dachs har det selv, men dachsen er offer for dårlig avl og ryggproblemer, noe corgi ikke er, enda.

Det er mulig du ikke synes det er en defekt, men den har likefullt chondrodystrof dvergvekst - som defineres som en defekt, akkurat som dachs, västgötaspets, skyterrier etc. Det ER en defekt enten du ønsker det eller ei liksom (men jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt det er plagsomt eller ikke å gå rundt med en diger kropp på korte bein.

Må hunden vise tegn til å lide for at noe kan kalles dyreplageri, eller er det nok at du synes det er stygt å se på? Hva om denne valpen er glad og fornøyd og lever livet som alle andre valper gjør, har den fortsatt alvorlige fysiske plager?

Som jeg skrev i Akkurat nå-tråden, så er det svært få hunder som viser sine lidelser. Jeg har sett superhappygolucky-hunder jeg, som har vært urlykkelige og fulle av ADHD - antakelig nettopp fordi de kompenserte for sine smerter pga HD...

Jeg lurer på hvor grensen går jeg. Som jeg skrev i akkurat nå. Hvor mange cm må en nese være for at en hund ikke lenger lider. Hvor mye ekstra hud er dyreplageri? Må man ha noen sykdomsstatistikker å vise til før man kaller en rase et genetisk vrak, eller er det nok med anekdotisk bevis? Altså, hvor går grensen?

Det holder vel å se på prisene hos forsikringsselskapene for de ulike hunderasene ? Høye priser = raser med stor sannsynlighet for å bli syke.

Her i nabolaget mitt bor det to engelske bulldogger. Den ene er sju år og elsker andre hunder, leker ved hver minste anledning. Når jeg snakket med eieren sist så fortalte eieren at om energien hennes var et problem så var det at hun hadde for mye, ikke for lite.

Den andre er yngre, rundt to år. Hun går løs 24-7 og hennes aktivisering er å leke med andre hunder. Det gjør hun hver dag. Det går ikke like fort som med Rottisen hun herjer rundt med, men det virker som et supert hundeliv i mine øyne. Ingen av de er syke engang.

Noen engelske bulldogger vralter helt glade og fornøyde uten smerter, de ligger og slapper av slik din schäfer gjør, og de har aktive liv uten å segne om av åndenød. Teller disse individene også?

Den engelske bulldogen her i nabolaget er ofte ute - jeg ser den faktisk rett som det er når jeg kjører forbi. Jeg har dog ennå tilgode å se at den GÅR - hver gang jeg ser den så STÅR den motvillig på gangvegen, aldri lengre enn 100 m fra hjemmet sitt... Jeg synes ikke han ser så fryktelig lykkelig ut egentlig...

Og jeg synes det er litt irriterende når folk mener at min hund lider kun basert på utseende. Fyda lider ikke. Tvert i mot, Fyda har det helt supert hun. Sånn ser hun ut forresten. Jeg synes hun ligner litt på en av de på første bildet jeg. Hun er en duracell kanin om hun får lov. Er det dyreplageri? Det er ikke et retorisk spørsmål. Hvor går grensen?

Men Fyda ligner da ikke på en engelsk bulldog, mops etc ? Jeg skjønner ikke helt at du går i forsvar for henne ?

Min groenendael-tispe vralter. Hun har en nesten latterlig grisepassgang. Lider hun? Eller er ikke bevegelsesmønsteret hennes "usunt" fordi hun har en normal skalle?

Ehhhhhh... og du ser ikke en anelse forskjell på henne og en bulldogs bevegelsesmønster ? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvordan VET du at hunden din ikke lider da?

Altså, om en hund lever et godt og aktivt liv uten å vise tegn til at den har smerter eller ubehag så går man jo ut ifra at hunden har det ok?

Eller skal jeg se på neselengden? Beinstammen? Hvor lange joggeturer den tåler før den kaster inn årene? Skjønner du hvor jeg vil?

Har ikke hund for øyeblikket jeg :wub: Men mange hunder viser ikke nødvendigvis om de har smerter eller ikke. De ser som regel happy ut uansett med mindre de har alvorlige skader. Men måten bulldoggen er bygget på gjør jo at man kan se at det ikke er til det beste for hunden/rasen. Den HADDE vært sunnere med litt lengre snute/lengre ben osv. Se bare på pedigreefilmen, der ser man jo STORE forskjeller på skallen fra før og frem til nå. Og det synes jeg er galt å avle på. Og som sagt, noen bulldogger ser friskere ut enn andre. Er du uenig i at bulldoggene kanskje hadde hatt det bedre hvis de ikke var så kompakte/feite og hadde litt lengre snute?

Poenget mitt var at du kan ikke se på egenskapene til hunden om den lider eller ikke. Du må nesten se på individet selv eller?

Ja man kan se an individet, men det er en grunn til at bulldoggene ofte har de samme plagene. Og man kan ikke ignorere det faktum at en bulldoggs kroppsfasong er mer upraktisk enn praktisk. At den ser mye usunnere ut enn en golden/flat/whippet osv.

Ok, det kan jeg være enig i. Så hvor er ditt bevis på at flertallet av engelske bulldogger ikke får puste ordentlig?

Jeg har desverre ingen konkrete bevis, men jeg synes at rasen generelt gjenspeiler hvordan det ligger an hos den. Og at den er på feilkjør.. Man ser vel at den ikke er av det sunneste slaget? Eller synes du den ser bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette blir OT, men jeg ser et par problematiserte det etiske ved å avle på hunder/raser som ikke føder selv.

På NKKs Oppdretterskole var dette et bitema, blant mange andre interessante diskusjoner. Foredragsholder hadde truffet flere engelske bulldogger i sin praksis som hadde født selv. Hun hadde også truffet flere oppdrettere med bulldog som var overbevist om at deres hund ikke var i stand til å føde, men som rutinemessig forhåndsbestilte keisersnitt. Foredragsholder ønsket ikke å foreta keisersnitt uten grunn, da det har stor påvirkning og øker belastningen både for mor, valper og oppdretter. Så hun anbefalte alltid å gi tispene en sjanse til å føde selv, og flere oppdrettere ble positivt overrasket over at det gikk. Foredragsholder mente også at altfor mange veterinærer tror på og følger forestillingen om at engelsk bulldog ikke kan føde, og derfor godtar å booke keisersnitt når parring er foretatt - framfor å oppføre seg som de ville gjort med en labrador eller elghund: Avvente til tispen gir de nødvendige tegnene for at fødsel ikke kommer i gang/ kan fortsette.

Nei, jeg forsøker ikke å si at det er usant at engelske bulldogger kan ha fødselsproblemer, men jeg synes det er interessant at keisersnittpraksisen opprettholdes av både oppdrettere og veterinærer uten tilsynelatende noen form for kritisk sans. Og slik videreføres og eskalerer forestillinger. Det kunne vært interessant å se en statistikk på føde vs keisersnitt, i en situasjon hvor veterinær nektet å ta keisersnitt før det faktisk var behov for det. Men det er utopisk.

For nå finnes det mange veterinærer som omtrent snitter tispa før vannet i det hele tatt har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn hund for MEG er en hund som fungerer normalt med sin kropp uten å ha problemer med å leke/løpe/spy and so on.

Men det er det jo beviselig mange bulldogger som faktisk gjør. Så hvis det er her du legger listen DIN for "optimal", så har du ikke så fryktelig mye du skulle whinet for?

Hudfoldene er vel ikke det største problemet.. Selv om de også kan skape ubehag, betennelser osv.

Ja, hudfolder er ikke så festlig for noen raser vil jeg tro, men hvorfor kun ta for seg én hund som har dette problemet innad i rasen?

Man har vel fått nok bevis på at bulldoggen er en usunn rase når flertallet av disse går rundt å ikke får puste ordentlig?

Ja, hvis du kan bevise at det gjelder flertallet, SÅ kan man si at man har nok bevis. Men kanskje ikke før? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i Akkurat nå-tråden, så er det svært få hunder som viser sine lidelser. Jeg har sett superhappygolucky-hunder jeg, som har vært urlykkelige og fulle av ADHD - antakelig nettopp fordi de kompenserte for sine smerter pga HD...

Ja, det er klart. Men når man ser hunder som lever gjennomsnittlig aktive liv og virker glade og fornøyde så går man faktisk ut ifra at hundene har det ok. Man går ikke ut ifra at disse hundene har smerter og kompenserer for disse, det ville vært en rar konklusjon å komme fram til. En hund som viser alle tegn til å være glad og fornøyd, er etter all sannsynlighet glad og fornøyd. Det er min default iallfall, og jeg tviler på at du automatisk ser på disse hundene og tenker lidelse og kompensering.

Og som jeg nevnte i akkurat nå, Fyda var i veldig god form igjen kort tid etter to store operasjoner og et betydelig blodtap. Var det at hun skjulte smertene som gjorde at hun fikk raptuser og var like überhappytusseteglad som hun alltid er, eller var det det at hun ikke har samme oppfattelse av smerter som en annen hund? Jeg kan ikke påberope meg å vite.

Det holder vel å se på prisene hos forsikringsselskapene for de ulike hunderasene ? Høye priser = raser med stor sannsynlighet for å bli syke.

Nei, forsikringspremie kan ikke brukes som bevis på om en rases eksistens er dyreplageri eller ikke. Høy premie betyr ikke nødvendigvis at hundene lider, ei heller trenger det være et bevis på at en rase er et genetisk vrak. Det beviser kun mange utbetalinger fra forsikingsselskapet, men for å dra slutninger må vi ha mye mer informasjon. La oss ta Agria Breed Profiles f.eks, hadde vært kjempenyttig for å se indikasjoner (om de bare hadde offentliggjort den...), men en slik statistikk er dessverre heller ikke feilfri. Man kan se noe, men ikke alt.

Den engelske bulldogen her i nabolaget er ofte ute - jeg ser den faktisk rett som det er når jeg kjører forbi. Jeg har dog ennå tilgode å se at den GÅR - hver gang jeg ser den så STÅR den motvillig på gangvegen, aldri lengre enn 100 m fra hjemmet sitt... Jeg synes ikke han ser så fryktelig lykkelig ut egentlig...

Ja, dette høres ut som en stusselig hund med et stusselig liv og som muligens lider, hva vet jeg. Men han teller jo hverken mer eller mindre enn de to lykkelige tispene i gata mi? Alle de tre representerer rasens helse og funksjonalitet, det er det ikke bare den stusselige som gjør.

Men Fyda ligner da ikke på en engelsk bulldog, mops etc ? Jeg skjønner ikke helt at du går i forsvar for henne ?

Jeg føler ikke at jeg går i forsvar. Poenget mitt er at man snakker om veldig subjektive oppfattelser her. For meg er Fyda faktisk veldig ekstrem, det er også mye av grunnen til at jeg synes hun er stygg (sagt med kjærlighet!). Jeg er ikke vant med slike hunder, jeg skulle aldri ha en bully bulldog, jeg tenkte også at sånt kan da umulig være sunt. For andre er hun moderat. Så hvem har rett? Hva er dyreplageri å avle fram? Hvor setter man grensen? Man ser jo ikke livskvalitet på neselengden?

Jeg er ikke den engelske bulldoggens forsvarer på noe slags vis. Jeg forsøker å sette lys på at konklusjonene man hopper til ikke nødvendigvis er riktige, og at man skal være forsiktig med å snakke i absolutter. For i tillegg til nabobulldoggen din finnes også nabobulldoggene mine, og da er det faktisk ikke så svart hvitt at man uten videre kan proklamere dyreplageri og lidelse.

Jeg har ikke nok informasjon til å kunne si at engelsk bulldog som rase er et vrak og dens eksistens er dyreplageri, men det jeg har sett er bevis som utfordrer påstanden.

edit:

Man ser vel at den ikke er av det sunneste slaget? Eller synes du den ser bra ut?

Du får ikke med deg det jeg forsøker å si. Poenget mitt er nettopp at man ikke kan påberope dyreplageri og lidelse utifra et subjektivt øyekast. Hva jeg tror eller synes er faktisk ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhh... og du ser ikke en anelse forskjell på henne og en bulldogs bevegelsesmønster ? :wub:

Ehhhhh... Poenget var vralting, var det ikke? De kan umulig være sunt bygget fordi de vralter? Det har fint lite med hodet å gjøre, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke med deg det jeg forsøker å si. Poenget mitt er nettopp at man ikke kan påberope dyreplageri og lidelse utifra et subjektivt øyekast. Hva jeg tror eller synes er faktisk ikke relevant.

Nå er det vel ikke akkurat bare subjektive oppfatninger som danner grunnlaget for en påstand om at "ekstremrasene" er særlig utsatt for plager. De som også fulgte denne diskusjonen mens den noe uheldig også gikk under "akkurat nå" fikk vel med seg sitatet fra uttalelsen til rådet for dyreetikk. Det siteres;

Noen eksempler på sjukdomsdisponerende eksteriøre trekk

* En rekke miniatyrraser samt noen større raser skal ha kort snute. Den korte snuten gir ofte defekte nesebein og en lang bløt gane som gjør at hunden “snorker”. Slike hunder kan ha problemer med lufttilførselen. På den korte snuten blir det hudfolder, og hår på folden kan komme inn på øynene og irritere disse. Tårekanalene er ofte trange, med kronisk rennende øyne som resultat. Tilsvarende forhold gjelder for kortsnutede katter, f.eks. perser. Oftest har de kortsnutede rasene utstående øyne som i seg selv gjør øynene mer utsatt for støv, trekk og direkte skade på hornhinnen. I ekstreme tilfeller kan en risikere at øynene faller ut av øyehulene!

* Raser med kort snute har også kort kjeve, hvor det ofte ikke er nok plass til tennene. Disse blir stående på tvers. Underbitt er vanlig, da underkjeven gjerne er lengre enn overkjeven.

* Noen raser (f.eks. Blodhund) har rikelig med hudfolder i hodet. Det løse, tunge skinnet trekker i nedre øyelokk, og hunden får et rødøyd, “sorry” uttrykk. Støv og rusk samler seg lett i nedre øyelokk og forårsaker kronisk øyekatarr. Mellom hudfoldene blir det fuktig og tett, noe som disponerer for hudinfeksjoner. Rasen Shar pei, som nylig er introdusert til landet, har ekstreme hudfolder over hele kroppen. Valpene kan ha problemer med å åpne øynene.

* Bulldog har en meget bred skalle. Stort hode hos valpene kombinert med et trangt bekken hos tispa, resulterer i fødselsvansker. Det er vanlig at valpene tas med keisersnitt.

* En rekke raser har skjelettproblemer av ulik art. Problemene kan være knyttet til rask vekst, som hos gigantrasene. Hos Chow-chow skal beina være rette (lite vinklet i leddene). Dette gir rasen en karakteristisk stolpet gange, men resulterer i dårligere fjæring og dermed større slitasje i leddene. Hos noen individer er hasene så ekstremt rette at haseleddet vipper framover. Tilsvarende problemer kan ses hos bl.a. Grå elghund og Buhund. Flere kortbeinte raser har skjeve frambein som gir feilbelastning i leddene. Dachsens lange rygg gjør den særlig utsatt for skiveprolaps. Noen raser har unormale ryggvirvler (hemivertebra) som kan gi trykk på ryggmargen.

Når det gjelder subjektive oppfatninger viser vel tråden her at det er enkelte eiere av "ekstremrasene" som ikke kan eller vil innse at avl på et ekstremt utseende på generelt grunnlag ikke er heldig for hundene i denne rasen. Selv om "akkurat min hund ikke lider noe den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det jo beviselig mange bulldogger som faktisk gjør. Så hvis det er her du legger listen DIN for "optimal", så har du ikke så fryktelig mye du skulle whinet for?

Jeg whiner ikke. Jeg uttaler meg om hva JEG synes om rasen. Skal jeg bare holde kjeft fordi jeg ikke får lov til å uttrykke meningene mine da eller? Fordi jeg skal overse de negative sidene ved eksteriøret til bulldoggen og henge meg på dere som tydeligvis bare ser det positive? Alle her skjønner hva jeg mener når jeg snakker om en sunn rase. Det er det generelle begrepet sunn jeg sikter til. Og bulldoggen er IKKE en av dem.. Det er jo beviselig mange som plages med kroppen sin også.. Og sånn kan vi fortsette i evigheter.. :lol:

Ja, hudfolder er ikke så festlig for noen raser vil jeg tro, men hvorfor kun ta for seg én hund som har dette problemet innad i rasen?

EN hund som har problemet? Rasen er jo kjent for blant annet foldene i ansiktet så jeg antar at mer enn EN hund har det problemet.. :wub: Er da ikke bare bulldoggen som sliter med dette?

Ja, hvis du kan bevise at det gjelder flertallet, SÅ kan man si at man har nok bevis. Men kanskje ikke før? :wub:

Igjen, JEG synes jeg ser nok bevis i rasen i sin helhet til å si at dette ikke er sunt. Og at rasen HADDE vært sunnere med et litt annet eksteriør. Jeg fatter ikke at andre kan si noe annet når man ser en bulldogg med kroppsrelaterte problemer/ubehag. Jeeeses... Slutt å vær så vanskelig. Den har ikke et sunt eksteriør og vil sannsynligvis ikke få et nytt eller bedre ett med tiden. Den er jo så fin fra før av :aww:

Hønemor: Bra sagt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke akkurat bare subjektive oppfatninger som danner grunnlaget for en påstand om at "ekstremrasene" er særlig utsatt for plager. De som også fulgte denne diskusjonen mens den noe uheldig også gikk under "akkurat nå" fikk vel med seg sitatet fra uttalelsen til

.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt sånn, småmatt?! Vet ikke helt hva jeg skal si?

Hvorfor kortsnute hundene og de med hudfolder det automatisk vondt og fælt?!

Hva med de mange forskjellige hunderasene med et tonn med pels? Har de det fælt også da pga all pelsen, alle flokene og slikt?

Og hva er egentlig en normal hund? Det er det ingen fasit på..

Greit mange av rasene etterhvert er blitt avlet "feil" med årene og har forandret seg stort.. Men om hunden hadde hatt det virkelig fælt og slik så hadde man merket det ganske fort vil jeg tro.. (Ikke minst hos undersøkelse hos vet)

Og tror ikke heller da at feks. mops, bull, mastiff osv hadde løpt seg gal rundt med andre hunder eller bare med seg selv hvis alt hadde vært vondt og dumt for de?!

Alle hunder, mennesker, katter og andre dyr blir syk og har arvelige sykdommer.. Men har man det noe mer vondt fordi faren for å få noe er der? Det tror ikke jeg nemlig..

Jeg syns jeg syns eng. bulldog er minst lite søt og herlig som en saluki, eller hvilke som helst annen...

Burde man ikke heller tenke litt mer på de som "gjør" hundene syk ved å overfore ol..

Og konsentrere seg om å holde hunden(e) sin og seg selv frisk og fin selvom man vet det ligger fare for at de KAN få div sykdommer, slitasjer og slikt?

Nei jeg vet ikke helt hva jeg skal si.. Jeg tenker på MASSE, men får ikke det ut i skrivende form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder, mennesker, katter og andre dyr blir syk og har arvelige sykdommer.. Men har man det noe mer vondt fordi faren for å få noe er der? Det tror ikke jeg nemlig..

Jeg syns jeg syns eng. bulldog er minst lite søt og herlig som en saluki, eller hvilke som helst annen...

Burde man ikke heller tenke litt mer på de som "gjør" hundene syk ved å overfore ol..

Og konsentrere seg om å holde hunden(e) sin og seg selv frisk og fin selvom man vet det ligger fare for at de KAN få div sykdommer, slitasjer og slikt?

Nei jeg vet ikke helt hva jeg skal si.. Jeg tenker på MASSE, men får ikke det ut i skrivende form

Men man kan vel ikke nekte for at enkelte raser er mye mer utsatt for sykdom og skade enn andre? Hadde det bare vært så enkelt som å holde hunden sin frisk og fin så..Det er jo liksom litt opp til avlen det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en eier av en bulldog, teller min mening da?

Jeg har også diskutert endel med andre eiere/oppdrettere anngående rasestandarden, dem sier de vil ha en friskere rase (for de veit faktisk at den ikke er optimal) men dem vil ikke endre standarden! Den skal jo tross alt se ut som en bulldog... Det sier vel egentlig litt.

Den kan fortsatt se ut som en Bulldog, men ha et litt bedre eksteriør, eksteriøret har jo bare blitt mer og mer ekstremt med årene. Nå har jo standarden gått fra så stort som mulig, til bare stort.

Min bulldog hadde et ******* på sommeren, da var det kun aktivitet tidlig på morran eller på kvelden, hu spøy når u blei for sliten/oppkava og da svimte hu av, datt bare over på siden og fikk ikke puste (da måtte vi ile til for å reise hu opp) det er ikke noe jeg unner min værste fiende engang. Dette skjedde tilogmed på vinteren på gåturer. Og min var ikke i dårlig form, hu gjorde det faktisk dårlig på utstillinger fordi hu var så fit i kroppen (dommerene da ville ha store hunder)

Også kommer det til operasjoner, de har så tykk hud så dem blør myyye under operasjoner, ene dyrlegen trodde hun var bløder siden hu aldri slutta å blø. Også var det livmorsbrokk, det er "vanlig" på bulldog (ihvertfall en av rasene som oftest får det) Dette er arvelig.

Også er det jo den deformerte kjeften, tennene er jo bare kastet inn, så det hender noen får problemer med å spise.

Men når alt dette er sagt så er det flere folk som annså min bulldog som frisk, for hu kunne leke uhemmet med staffen min, og var en ordentlig gledespreder, aldri i dårlig humør. Selv de siste dagene før hun blei avlivet så var hu i storform.den formen var av og på, noen dager hadde hun ordentlig drittdager, men det kunne jo bare vi se, så for andre så var hu en livat livsglad hund.

Dette blei mye og surrete, men det her er noe som jeg fortsatt føler ganske sterkt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Og som jeg skrev i akkurat nå, alle raser har sitt å jobbe med. I utdraget ditt er mange raser nevnt, bulldog er en av de, jeg vet ikke om du leste det Emma skrev om akkurat den problemstillingen? Ting er gjerne sammensatt, et reelt behov er ikke nødvendigvis eneste årsak til høy framkomst av keisersnitt i en rase.

Det at (alle!) raser sliter med svakheter, sykdommer og defekter er ikke noe nytt, det er heller ingen som mener at det ikke er rom for forbedringer. Men det betyr ikke automatisk at deres eksistens er stikk i strid med dyrevelferd.

Hvorfor i alle dager skal vi forkaste eiernes erfaringer med de utsatte rasene? Makan til arroganse. Er det noen som har inngående kjennskap til helsestatus, funksjonalitet, livskvalitet og i tillegg har et autentisk ønske om at hundene skal ha det bra, så må det da virkelig være eierne av disse hundene? Det er da de første vi burde spørre synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan vel ikke nekte for at enkelte raser er mye mer utsatt for sykdom og skade enn andre? Hadde det bare vært så enkelt som å holde hunden sin frisk og fin så..Det er jo liksom litt opp til avlen det da...

Nei nei såklart ikke=) Jeg mente å skrive det men jeg glemte det vist litt oppi alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, jeg skulle ønske jeg hadde rukket å HD røntga snuppa mi (Time var bestilt og NKK var betalt, men så blei hu jo avlivet) Bare for å sett, for gjenomsnittet er vel D/E av de få som har blitt røntget. Og ingen kan få meg til å tro at det ikke gjør vondt for hunden, uansett hvor mye av tyngden som ligger på forparten og hvor mye muskler dem har bak (akkurat som staff) en hund med HD E+forkalkninger har det vel vondt? Men dissa grisene tåler utrolig mye, og viser sjeldent smerte. Merka jo det på mi, det skulle myyye til før hu viste hu hadde vondt (og hun hadde det vondt på slutten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, la oss nå ta en kikk på den engelske bulldogens helse da. Kilder er dogweb, avelsdata, RAS og SKEBs helseundersøkelse.

Mellom 1991 og 2009 er 17 hunder HD-røntget i Norge.

A: 0

B: 1

C: 1

D: 2

E: 13

Mellom 1994 og 2008 er 151 hunder HD-røntget (avlest med nytt system) i Sverige.

A: 1

B: 1

C: 5

D: 44

E: 100

Selv om antallet er forholdsvis lite i Norge og man alltid må regne med at raser som vanligvis ikke røntges har større andel hunder som røntges fordi de viser symptomer, så kan vi vl trygt konkludere med at EB er svært utsatt for HD. I Sverige inngikk EBen i HD-programmet en stund, så de resultatene er det ingenting i veien med å stole på.

Vi kan jo for ordens skyld sammenlikne med den franske bulldogen, hunder HD-røntget i Norge 1997-2010, 22 hunder:

A: 4

B: 4

C: 4

D: 6

E: 4

Sverige (nytt avlesningssytem), 2003-2008, 18 hunder:

A: 4

B: 4

C: 2

D: 5

E: 3

To raser det ikke er vanlig å røntge, det begrensede materialet viser at 45% av røntgede FB har HD D eller E, mens det hos EB er 94.6%. Vi kan jo lure på hvorfor det ikke er vanlig å HD-røntge dem. :wub:

Så til RAS.

"Under tiden från -95 och framåt syns en tydlig ökning på livskadediagnoser som har cirkulationssvikt och svåra

andningsproblem som orsak, samt fl era som inlämnats döda eller dött av oförklarlig anledning. Men det fi nns

inte korrelerande diagnoser i veterinärvårdsstatistikerna. Kan dessa hundar plötsligt ha kollapsat, utan tidigare

sjukdomstecken? Kanske...under -01, -02 och -03 är dödssiffrorna med dessa diagnoser 3 av 7, 5 av 11

resp 6 av 9. Om man sätter det i samband med att somrarna -02 och -03 var mycket varma, kan värmen varit

bidragande till att dessa hundar inte klarat sin cirkulation och andning.

Sammanfattningsvis kan man ur försäkringsstatisken utläsa att de två stora områden, att vara uppmärksam

på är:

Hud : hudbesvär av olika slag, som när man ser på helheten, kan bli ett livslångt och besvärligt

problem och lidande

Andning/Cirkulation: som dessvärre ger en för tidig och ofta dramatisk död. Eventuellt kan andning-och

cirkulationsproblem även vara en orsak till värksvaghet vid förlossning, enligt populationsstudien 2002."

Populasjonsstudie fra 2002:

*71% (44stk) av kullene i en populasjonsstudie fra 2002 ble forløst med keisersnitt.

"Orsaker till kejsarsnitten ansågs till största delen bero på värksvaghet. Felläge, döda valpar, missfärgade

flytningar och mycket stora kullar angavs också som orsak."

Kun 3 av snittene var planlagt på forhånd.

*Kullgjennomsnitt 5,86 valper. 89% levende født (11% dødfødt), av de levende valpene ble 7,7% avlivet og 7,3% døde, kullgjennomsnitt synker til 4,2.

*37 % hadde pusteproblemer.

*59 % hadde hudsykdom.

49% hadde øyesykdom.

Helseundersøkelse 2005/2006:

99 hunder over 2 år, yngre hunder ble ekskludert fra materialet. En del hunder forekommer flere ganger i materialet fordi de har mer enn ett problem.

*56% hadde hudsykdom

26% våteksem

22% furunkulose

16% kløe eller irritert hud uten kjent årsak

13% allergi

6% demodex

10% andre hudproblem

*41% hadde øyesykdom

21% cherry eye

18% rennende øyne

7% entropion

1% ektropion

10% annet

*38% hadde pusteproblemer

36% hyperventilering (ved varme, fysisk anstrengelse og stress)

8% trange nesebor

5% trangt luftrør

*35% hadde infeksjoner

13% lunger

12% urinveier

11% annet

32% hadde problemer med skjelett og ledd

22% knær/korsbånd

11% forben

7% bakben

3% rygg

32% hadde problemer med ører

24% ørebetennelse

6% trange øreganger

20% hadde øvrige helseproblemer ikke spesifikt etterspurt.

7% krampeanfall

7% dårlig immunforsvar

22% livmorbetennelse

"Andning

Andningsproblemen ser idag nästan identiskt lika ut som för fem år sedan. Frekvensen ligger

fortfarande mycket högt. Trettioåtta procent av hundarna kan inte andas normalt. Färre hundar

uppges ha trång luftstrupe idag än för fem år sedan (14 % år 2000, 8 % år idag), men

fortfarande hyperventilerar mer än var tredje bulldogg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en eier av en bulldog, teller min mening da?

Absolutt!

Jeg har også diskutert endel med andre eiere/oppdrettere anngående rasestandarden, dem sier de vil ha en friskere rase (for de veit faktisk at den ikke er optimal) men dem vil ikke endre standarden! Den skal jo tross alt se ut som en bulldog... Det sier vel egentlig litt.

Det er ikke sikkert det er nødvendig å endre standarden for å få endring i eksteriøret.

Nå har jo standarden gått fra så stort som mulig, til bare stort.

Det må da være et steg i riktig retning?

Også var det livmorsbrokk, det er "vanlig" på bulldog (ihvertfall en av rasene som oftest får det) Dette er arvelig.

Det er utbredt? Jeg finner ikke noe informasjon om dette når jeg googlet det, hverken på livmorsbrokk eller livmorbrokk. Det var nesten ikke treff i det hele tatt faktisk, så innmari utbredt kan det neppe være? Kan du fortelle litt mer om det, eller vise til en lenke?

Og den tykke huden til en bulldog består vel for det meste av underhud (bindevev og fett), jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle føre til større blødning? Hvor er vet-studentene? :wub:

Trist å lese om hunden din, det høres helt forferdelig ut. Men jeg har litt problemer med å tro at det er det typiske livet en engelsk bulldog lever. Da hadde de neppe tålt en drektighet engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På raser man ikke røntger til vanlig, kan man vel anta at de hundene som har blitt sjekket har det pga. misstanke om HD? Da vil statistikken automatisk bli veldig negativ.

Kanskje du skulle lese innlegget ordentlig før du svarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...