Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye vom skal jeg gi?


Theri

Recommended Posts

Idag var staffe-valpen vår og fikk 12 ukers vaksinen sin, og mens jeg var hos dyrlegen så kjøpte jeg med to 0,5 kg med vom til valper. Jeg tenker å gi litt vom innimellom, men hovedsaklig tørfor. Kanskje ett av tre måltider om dagen med vom. Men hvor mye vom skal jeg gi dette ene måltidet? 1/3 av pakken? Eller halve? Og har dere noen formening om hvilket av måltidene som bør erstattes med vom? Er det bedre for valpen å starte eller avslutte dagen med vom feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si! :(

Du har jo et ca mål på både forsekk og ang v&h skal det gies ca 2 % av valpens kroppsvekt. Men så er det jo endel individuelle hensyn å ta ift vekst, forbrenning og aktivitetsnivå.

Jeg øker litt og litt i fòrmengde etterhversom valpen vokser, og passer på at den hverken er for tykk eller tynn. Ikke noe mer hokus pokus enn det :P

Jeg har valp nå på snart 3 mnd, ca 8 kg. Her fores det sånn nå:

Frokost 2,5 dl tørrfòr

Lunsj 2 dl tørrfòr

Kvelds ca 140 gr V&H + 1/2 dl tørrfòr

I tilleg får han endel forskjellig å tygge på hver dag, noe rått og noe tørket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på vom sine nettsider, og der står det 2 % av kroppsvekten ja, men det stod også at valper trenger betydelig mer. Om jeg skulle gitt 2 % av kroppsvekten, så blir det ca 110 gram vom. Deler jeg en halvkg pakke på tre måltider så blir det 166 gram per måltid. Det må da vel være greit. :( Jeg får prøve med det å se om han spiser opp en 160 grams porsjon. Han vokser jo så fort at han sikkert trenger det. :P

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på vom sine nettsider, og der står det 2 % av kroppsvekten ja, men det stod også at valper trenger betydelig mer. Om jeg skulle gitt 2 % av kroppsvekten, så blir det ca 110 gram vom. Deler jeg en halvkg pakke på tre måltider så blir det 166 gram per måltid. Det må da vel være greit. :( Jeg får prøve med det å se om han spiser opp en 160 grams porsjon. Han vokser jo så fort at han sikkert trenger det. :P

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Jeg har de halvkilos pakkene i sånn royal isboks, den har perfekt lengde og form til halvkilo pølsene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Tar sjansen på at du mener en pølse med vom og hundemat, jeg. Jeg tar opp pølsa fra frysern og legger den i en ny gjennomsiktig plastpose (brødpose) og legger den i en lav boks uten lokk i kjøleskapet. Første dagen gir jeg dyret enten frossent eller halvfrossent og da skjærer jeg av en del og legger resten i brødposen. De neste dagene er pølsa så myk at jeg bare klemmer utenpå posen så det "tyter ut" mat på skåla. Pølsa blir i plastposen helt til posen blir tom og går i søpla. Den "gugga" er greit å ha i en plaspose og oppi en boks i kjøleskapet, synes jeg. :(

(Jeg har en liten tass så den 1/2 kg pølsa varer i 3-4 dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid vom til kvelds, en vane jeg startet med fordi valpen slet med urinveisinfeksjon i en lang periode - og da foretrakk jeg å gi et måltid uten vann sist. Tørrfôr serveres her i vann, altså får hunden i seg veldig mye væske som må ut på natta, og når stakkaren i tillegg hadde UVI og større problem med å holde seg, syntes jeg det var lettere for henne å holde seg gjennom natta med vom som siste måltid. Hun hadde selvfølgelig tilgang til vann, men hun blir ikke særlig tørst av vom, og drikker derfor ikke så mye på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut tørrforet helt over en periode på noen dager.

Så ville jeg gitt kun V&H.

Mengden tilpasses den aktuelle valpen.. Det er fullstendig umulig for oss andre å si hva den bør ha.

Men regn vesentlig mer enn 2% av vekta..

Heller 2% av voksenvekt tenker jeg pr. dag.

En hannstaff har gjerne forventet voksenvekt på rundt 17kg.

Jeg får en staff til om et par lange uker selv, hun kommer til å gå over på V&H i løpet av et par uker fra jeg henter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den holder seg mer enn akkurat fire dager om den er tint.

Mine spiser den bare frossen. Jeg skjærer den i tynne strimler. Med en gang den er tint presser jeg den flat i en pose og legger den tilbake i fryseren. Da jeg var ny hundeeier lot jeg hunden få vom som hadde ligget i kjøleskapet 4-5 dager, da fikk hunden dårlig mage. Dette foret blir lett dårlig.

Nå kjøper jeg ikke pølsene bare blokker, det er mye billigere.

Mine får til frokost en god porsjon for dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 4 dager er vel greit i kjøleskap ja, ikke så mye lenger..

Men jeg har med hell brukt V&H på 5-6 dager lange turer, og da hatt de liggende i en kjølebag av den myke typen bare.. De smelter ganske greit etter ca 2 dager.

Pan er vant til å få V&H som har ligget en stund opptint.. Og han har vel vært dårligi magen 2-3 ganger på 3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk Bolt vom, og han elsket det! Slikket rein hele skåla, og da gav jeg han faktisk halve pølsa, altså 250 gram! Hehe... Men han trenger det vel tenker jeg. :aww: Tenker at han skal få en porsjon til med vom idag siden han likte det så godt, å så skal han få enten middag eller kvelds med vom fra nå av, så lenge på vi husker å kjøpe inn. Var på dyreklinikken idag å kjøpte 6 halvkilos pølser til med vom. Jeg betaler 16 kr for en 0,5 kg pølse. Er det den prisen det pleier å ligge på rundtom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk Bolt vom, og han elsket det! Slikket rein hele skåla, og da gav jeg han faktisk halve pølsa, altså 250 gram! Hehe... Men han trenger det vel tenker jeg. :aww: Tenker at han skal få en porsjon til med vom idag siden han likte det så godt, å så skal han få enten middag eller kvelds med vom fra nå av, så lenge på vi husker å kjøpe inn. Var på dyreklinikken idag å kjøpte 6 halvkilos pølser til med vom. Jeg betaler 16 kr for en 0,5 kg pølse. Er det den prisen det pleier å ligge på rundtom?

Jeg betaler 23 kr pr kilo for nr 25/33 :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det storfevom du gir ham, eller nummer 25/33 eller valpefôr?

Valpeforet. Har blitt anbefalt nr 33 når han blir større, men nå er han jo så liten at han må ha vom beregnet for valp.

Når kan de forresten gå over på vanlig vom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 23 kr pr kilo for nr 25/33 :aww:

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale nr 33.

Nr 25 funker mye bedre på min staff..

Jeg bruker valp, nr 25 og Sprint om hverandre for min hund.. Han er 3 år, og prisen jeg betaler er den samme for alle.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :hmm:

Vomen blir ikke dårlig av å ligge 4 dager i kjøleskapet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :lol:

Deler den i 2 jeg, sånn just in case :aww:

Edit: Jeg gir nr 25 til valpen, hele kullet og moren fikk diarè av valpeforet til v&h så da står vi over det. Får mest RC valpefòr, litt V&H :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforet. Har blitt anbefalt nr 33 når han blir større, men nå er han jo så liten at han må ha vom beregnet for valp.

Når kan de forresten gå over på vanlig vom?

Ok. Ble bare forvirret og trodde du kun ga ham storfevom (hence "vom"). :hmm: Storfevom har'ke så mye fosfor og kalsium i seg, så det bør egentlig ikke brukes over lengre perioder. Langt i fra på valp, i hvert fall. :aww:

Vanlig vom, da mener du nummer 25/33, sant? Litt over året, tenker jeg kan være greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...