Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojedvalper på vei!


Angilja

Recommended Posts

Ja, i dag er det bekreftet at vi venter vårt første samojedkull. Hun er i dag ca 3 1/2 uke på vei, så da venter vi valper den første uka i desember. Det er bra det er mye å forberede, hvor hvordan skal man klare å vente så lenge..!? Jeg har tatt i mot masse lam, killinger, føll osv, og vært med på valpefødsel, men aldri på egen hund, så det skal bli spennende *skrekkblandet-fryd*

Mor, Shira er selvsagt hd/ad fri, og øyenlyst fri. Hun er en sterk og god hund i spannet vårt, og går både som leder og lenger bak, hun er en sånn hund som bare går, uansett hvor man plasserer henne. Hun er en skikkelig kosehund inne, og er generelt en ukomplisert og grei hund. 3x cert og 6x ck på utstilling. Hun er 53-54 cm høy og19 kg

shira62.jpg

100807-19.jpg

10010220.jpg

Far, Snötrollens Nimbly Serak (Frost) er en langbeint fyr med masse humor. Han har et fantastisk gemytt, og en ”cool” utstrålig og holdning. Frost gikk MH drøyt 1 år gammel, og han viste god avreagering og er ikke skuddredd. Han har gått et løp, 2x10km enspann med pulk, hvor han gjorde en flott innsats på trasig føre og kom på 3 plass, det var første gang Frost gikk med pulk og drag. Fra utstillingsringen har han 2 cert. Hos oss går han mye som lederhund, og han er en sterk og seig hund. 2x cert og 6x ck på utstilling. Han er også selvsagt hd/ad/øyenlyst fri. Han er 59 cm høy og 24-25 kg

100807-4.jpg

100807-23.jpg

10040202.jpg

Begge blir brukt til slede/vogn kjøring her hjemme, og det er i hovedsak det vi driver med og synes er moro! Siden vi jobber med grønn omsorg her hjemme på gården er hundene en viktig del av dette også, både når det kommer til å lære brukerne å håndtere hund, kos/omsorg og kjøring.

Jeg er opptatt av helse, gemytt, mentalitet, funksjon, og å bevare og utvikle samojeden som den polare sledehundrasen den er. Pels, bevegelser og kropp skal være funksjonell for det formålet rasen var ment for. Lange bein og riktig pelskvalitet og lengde, gode poter, bevegelser og god snutelengde er noe av det vi ønsker og synes er viktig. Jeg ønsker å bevare samojedens allsidighet uten å gi avkall på de egenskaper som gjør den egnet til hardt arbeidende trekkhund. Samojeden skal i mine øyne være en sunn, frisk, rasetypisk trekkhund som gladlig er med på alt familien finner på!

Vi kommer trolig til å beholde 2 valper fra dette kullet selv.

Kan ta med et bilde av Shira fra uke 3 også. Jeg klarer ikke å se noe på henne enda. (jada, hun står på bordet :getlost: )

uke3:4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 278
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Er så spent på antall og fordeling av kjønn på dette kullet, og ikke minst å få være med på sosialisering av de små hvite etterhvert :heart: Lykke til videre med drektigheten og de kommende små :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, så spennende :P Her skal jeg følge med altså :getlost:

Å så spennende :P tenk deg deee pelsdottene da... :P

Spennende! Fiine foreldrene :heart:

Takk:)

Ja kjempespennende, klarer liksom ikke å slutte å se på henne :lol:

Oj, spenende! Vi venter også kull første uka i desember :P

Så morro! Blir artig å følge de også!

Er så spent på antall og fordeling av kjønn på dette kullet, og ikke minst å få være med på sosialisering av de små hvite etterhvert :P Lykke til videre med drektigheten og de kommende små :)

Takk! Gleder meg til du kan komme å sosialisere:)

Åh, så spennede! :P Jeg kjenner at jeg gruer meg til valpene blir født... :P

Hihihihi... De biter, driter inne, terroriserer, og ja, der er farlig søte... :P

Gratulerer! Blir moro å følge med. Du har noen utrolig flotte hunder!

Takk! Selvsagt heeelt enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere! Begge to er nydelige (hjelper ikke at jeg nettopp ble stuphakkende forelsket i en nydelig liten samojedgutt i forgje uke).

Lykke til med valpene!

takk! De er skammelig lett å bli forelsket i disse små hvite valpisene også da :P

Kjempespennende! :) Kommer til å følge med jeg også!

Nydelige foreldre i forhold til rasen! :P Slik skal en samojed se ut! Ikke kort med hiiiimla mye pels og korte føtter.. :P Nå fikk jeg lyst på samojed :getlost::heart:

Takk, det varmer å høre!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse små isbjørner til jul :heart:

Fineste julegaven! Misstenker at juletreet får et kort liv i år :lol:

Spennende! Gleder meg til å følge med :getlost:

:)

Gratulerer, og lykke til!

Takk! :P

Gratulerer med kommende kull :P Kjempe spennende! Veldig flotte foreldre. Shira er virkelig nydelig :P

Takk, og ekstra-takk, helt enig, vakker frøken lille Shira-mor :P

Snøballer i vente :P Gratulerer og lykke til :P

Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åeeh! :heart: Gratulerer så masse med bekreftet drektighet!

Gleder meg til bilder av snøballene :getlost:

Takker! Blir nok masse snøballbilder tenker jeg;)

Kom på at jeg har glemt å legge ut mål!

Damen er i litt vel godt hold, synes jeg, men det får så være en stund.

Start:

Brystkasse 65 cm

Midje 52 cm

3,5 uker:

Brystkasse 67 cm

Mijde 54 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...