Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kjøpe ny mobil


Benedicte

Recommended Posts

Jeg ser etter ny mobiltelefon, og har noen krav til den:

- Touchscreen OG tastatur

- GPS

- Plass til mange sanger eller hvertfall kunne åpne spotifykontoen min

- Enkel å internettsurfe med

- Videoopptak og grei bildekvalitet

- Maks 4000,-

Ser litt på Sony Ericssons X10 mini pro: https://www.onecall.no/minesider/bestill_mobiltelefon1.php?MOBILEID=101

Hva tror dere?

Også lurer jeg litt på dette med nedbetaling. Har tidligere kun betalt engangsbeløp på mobiltelefon, men har ikke mulighet til å legge ut tusenlapper for mobiltelefon nå som jeg skal flytte. Det blir mange store engangsbeløp med nytt hjem og ny valp!

Så jeg har sett litt på nedbetaling på 12 mnd. På X10 mini pro må jeg da betale en totalpris (etter 12mnd) på 3228,- kr (hvertfall på OneCall sine sider, hvor jeg har abonnement. Fins det kanskje billigere nedbetalingsløsninger?). Kjøper jeg den med en gang kan jeg betale 2400,- på det billigste, så det er jo en liten forskjell.

Er det helt håpløst dumt å kjøpe den på nedbetaling? Skal også ha forsikring på den, så om jeg mister den vil jeg ikke være nødt til å fortsette å betale den ned :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser etter ny mobiltelefon, og har noen krav til den:

- Touchscreen OG tastatur

- GPS

- Plass til mange sanger eller hvertfall kunne åpne spotifykontoen min

- Enkel å internettsurfe med

- Videoopptak og grei bildekvalitet

- Maks 4000,-

Ser litt på Sony Ericssons X10 mini pro: https://www.onecall.no/minesider/bestill_mobiltelefon1.php?MOBILEID=101

Hva tror dere?

Også lurer jeg litt på dette med nedbetaling. Har tidligere kun betalt engangsbeløp på mobiltelefon, men har ikke mulighet til å legge ut tusenlapper for mobiltelefon nå som jeg skal flytte. Det blir mange store engangsbeløp med nytt hjem og ny valp!

Så jeg har sett litt på nedbetaling på 12 mnd. På X10 mini pro må jeg da betale en totalpris (etter 12mnd) på 3228,- kr (hvertfall på OneCall sine sider, hvor jeg har abonnement. Fins det kanskje billigere nedbetalingsløsninger?). Kjøper jeg den med en gang kan jeg betale 2400,- på det billigste, så det er jo en liten forskjell.

Er det helt håpløst dumt å kjøpe den på nedbetaling? Skal også ha forsikring på den, så om jeg mister den vil jeg ikke være nødt til å fortsette å betale den ned :blink:

Okay.

Først. NEI! Fy!

Xperiaen er masse problemer med, OS'et er ikke laget for touch telefoner og jeg har bunkevis med venner som har problemer som å ikke få lagt på, svare, sende sms etc etc etc. Xperian har veldig mange mandagstelefoner, mange fungerer helt fint. men noen har måtte bytte 3-4 ganger før de fikk en som fungerte bra.

Så da anbefaler jeg deg heller mye mer HTC wildfire, jeg så på akkurat xperiaen, men etter å ha prøvd og kjent hvor tung og klumpette den var tok jeg HTC wildfire som er billig versjonen av HTC Desire. Desiren har høyere oppløsning på skjermen, men har alt annet man trenger. + den er open source så apps koster ikke.

oi..leste nettop du trengte tastatur :)

Jeg trodde det også, men har fått dreisen på touch meldinger og liker wildfire'n :whistle:

sååå

Hva med link f.ex ?

Det er high end versjonen av HTC telefonene, har gps, er kjapp, kan kjøre spotify, kan lage maps med My tracks som jeg viste deg etc. Hadde jeg hatt råd og ville ha telefon med tastatur hadde jeg tatt den:P

Plattform: Android 2.2 med HTC Sense

CPU: Hastighet 800 MHz

Lagring på telefonminnet: 1,5 GB

Fysiske mål:(LxBxT) 119 x 60,4 x 14,16 mm

Vekt: 180 gram med batteri

3.7-tommers berøringsskjerm med 480 x 800 oppløsning.

5.0 megapikslers fargekamera med autofokus og blitslys

720p HD videoopptak

Tastatur: QWERTY glidetastatur

Navigasjon på skjermen: Styrekule

Bluetooth® 2.1 med FTP/OPP for filoverføring.

3,5 mm stereo lydplugg

Standard micro-USB (5-pins micro-USB 2.0)

Den er dog så ny at den er akkurat kommet til de forskjellige selskapene, men du får den på avbetaling ja.

Link til Tele2 hvor alle specs etc er: link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. HTC desire Z har jeg siklet MYE på, men den er så dyr! Spesielt om den skal nedbetales...

Jeg er så redd for hvordan touchen skal funke om vinteren når jeg går rundt med hansker på :blink:

*joine siklingen*

Men du er helt imot bare touch eller? :) du kan få teste wildfiren neste helg og se om du liker det, er mye billigere og har alt det andre, men litt tregere prosessor og litt dårligere kameramuligheter.

jeg klarer forøvrig touch med vanlig hansker nå, har ikke prøvd med votter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt positive ting om Xperia, både mini, mini pro og vanlig. Kjenner flere som har de i ulike versjoner. Wildfire derimot har jeg hørt mye rart om. Jeg ville gått for X 10 mini pro, den har fått gode anmeldelser, er rimelig og jeg har som sagt bare hørt skryt av de jeg kjenner som har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt positive ting om Xperia, både mini, mini pro og vanlig. Kjenner flere som har de i ulike versjoner. Wildfire derimot har jeg hørt mye rart om. Jeg ville gått for X 10 mini pro, den har fått gode anmeldelser, er rimelig og jeg har som sagt bare hørt skryt av de jeg kjenner som har den.

Oi, jeg har bare masse venner som har byttet og byttet pga masse mandagstelefoner så jeg gikk helt bort ifra den etter så mye negativitet. Samtidig som den med tastatur veide mye :)

Jeg er imot kun touch fordi jeg aldri har hatt touchtelefon og er redd jeg ikke kommer til å passe til det :blink: Da må jeg ha et alternativ..

Sa du kunne prøve neste helg :whistle: Jeg har fått dreisen på meldinger nå, selvfølgelig går det fortere på tastatur men den forslår ord etc, du behøver ikke treffe for å skrive rett, litt morsomt :)

Anbefaler deg bare å få prøvd de du vil prøve, er ofte best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil ha mobil nå, ikke neste helg! :whistle::) Jeg er ikke kjent for å tenke godt igjennom ting.... :blink:

Kan man lage maps med My Tracks med mini pro?

Nop

Sony Ericson kjører eget os, som ikke har så mye apps etc

HTC og noen andre mobiler kjører Android som er open source platform, som har gratis apps og så mye google integrering at jeg blir helt varm inni meg :)

Sitter og googler litt for deg angående apps som kan lagre spor for deg.

edit: hah

huff, den kjører android basert, så du får sikkert lagt inn My tracks, men kan ikke love:P står bare "basert" rundtom.

Står heller ikke hvilken versjon android den kommer med.

Googlet enda litt til og det ser ut som du skal få innstallert det på xperiaen ja!

(ja jeg kjeder meg.. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant bare dette:

Operativsystemet

X10 Mini Pro kjører Android 1.6. Det er litt synd, siden de fleste Android-telefoner nå enten leveres med eller kan oppgraderes til Android 2.1. Men ikke la deg skremme av dette. X10-serien til Sony Ericsson skal få oppgradering til 2.1, og i mellomtiden fungerer Android 1.6 svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahahaha, flott test da. Har ikke hatt noen problemer med min jeg da, verken sambo eller jeg :whistle:

Hun får i hvert fall bedre telefoner med det budsjettet, f.eks. HTC Desire er et bedre alternativ. Jeg ville ikke tatt sjansen på en Wilfire, men så er jeg også utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får i hvert fall bedre telefoner med det budsjettet, f.eks. HTC Desire er et bedre alternativ. Jeg ville ikke tatt sjansen på en Wilfire, men så er jeg også utålmodig.

Jada, med det budsjettet, men da må hun ta desire Z pga hun vil ha tastatur :whistle:

Xperia kan være et godt alternativ men jeg anbefaler deg benedicte å kjenne på den først:P stikk i en butikk og kjenn på den så du ikke kjøper noe som du ikke liker :blink:

HTC Desire Z eller Xperia har alle funksjonene du vil ha, og kan tracke gps, og kjøre spotify. Desire'n er nok hakket bedre, kan ta 720p film etcetc men er litt dyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har X10 mini pro.

Og er litt delt i min oppfatning av telefonen.

Det jeg liker godt er størrelsen, jeg synes den er liten nok, og lett nok. Jeg synes den uten tastatur nesten blir for liten og til meg er det nesten så pro kommer bort. Lyden er bra, overraskende bra om man ønsker og høre på noen sanger uten headsett også!

Man kan laste ned masse greier, men siden jeg ikke er noen racer på dette har det kun blitt med få tilfeller.

Har testet gps'en, og ble faktisk imponert :blink:

Det som er negativt er at man ikke får lagret bilder fått på mms i telefonen. Noen sier at man kan laste ned en greie, men jeg fant fortsatt ikke ut hvordan jeg skulle klare det.. Man kan ikke zoome med kameraet, sikkert ikke det viktigste i livet, men jepp, jeg savner det. Det blir heller dårlige bilder tatt inne i dårlig lys, da bør motivet sitte stille! De bildene som er tatt ute er veldig bra!

Jeg synes også at batteriet lever et litt kort liv, mulig jeg er bortskjemt, men jeg synes tre dager er for lite. Jeg pusler ikke sååå mye på telefonen altså!

Det er også lett at telefonen lever litt sitt eget liv når man snakker i den, for jeg legger ofte telefonen på skulderen og gjør annet samtidig, og da reagerer touch-skjermen gitt..

Tastaturet er kjempelett og taste på, men jeg klarer ikke taste mens jeg kjører bil :) kanskje like bra?!? Jeg synes telefonen er kompakt, høytalerene er god, og ingen klager på at de ikke hører meg.

Så det er noen smårusk som gjør at jeg ikke er 100% overbevist om at jeg har kjøpt den riktige telefonen. Men jeg blir mer og mer komfortabel med den for hver dag, og gleder meg over små positive oppdagelser titt og ofte. Min datter på seks år fikk hello kitty puslespill på den en dag hun kjedet seg når vi satt i et møte, og heretter er telefonen hellig i hennes øyne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna i huset kjøpte seg akkurat x10 mini pro, største dritten jeg har vært borti NOENGANG! Jada, den ser fancy ut, den er fancy, men innholdet - blæh! Så hoper den seg opp, låser seg i tastene, blir treig, av og til blir ikke samtalene lagt på selv om du har trykket for å gjøre det osv. Usj, neeever. Jeg sverger til htc, skulle iphonen dø, ville jeg nok gått for en htc fremfor en x10 mini pro..

I tillegg opplever vi at batteriet er dårlig, jeg har som sagt iphone, å putler MYE med den, samt hører endel musikk mens jeg vasker osv, å min iphone må lades sjeldnere en frøknas telefon hvertfall. Iphone er kjent for å ha dårlig batteri, men x10 mini pro slo apple der ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av htc wildire og x10 mini pro hadde jeg valgt mini pro. Mini pro kommer med android 1.6, men den kan oppdateres til 2.1. Jeg er litt usikker på om oppdateringen er ute enda, men den kommer i så fall i løpet av okt/nov.

Hvis du vil ha både touch og tastatur så er det ikke så mye å velge i mellom til rundt den prisen. Du har htc desire Z som andre har nevnt. Jeg regner med det vil komme noen tilbud på den etterhvert, men det er veldig få som har fått den på lager enda hvis du skal ha mobil nå. Den er beregnet inn i slutten av okt. begynnelsen av nov.

Du har evt Nokia C6. Det skal også være en grei mobil, men jeg personlig liger ikke symbian 60 på touch telefoner. Skjermen er også resistiv i stedet for kapasitiv (trykk og berøring)

Du har også Samsung Galaxy 551. Den kjører android 2.2. Denne er også på vei inn i butikkene nå. Fordelen med samsung er at det er lite feil på de i forhold til andre mobil merker.

Jeg ville ha valgt en med tastatur i tillegg til touch. Jeg har hatt htc desire en stund nå, og jeg klarer fortsatt ikke å skrive meldinger like fort som jeg gjør på en mobil med tastatur. Så neste mobil for meg blir også en med tastatur.

Også vil jeg bare si at det er en del mer enn oppløsningen som skiller htc wildfire og htc desire. Desire har en mye større prosessor, noe som fører til at den blir mye raskere. Noe wildfire har fått en del minus for i ulike tester.

Edit: Når det gjelder mer feil på mini pro i forhold til wildfire, så må man nesten se på antall mobiler solgt av de ulike modellene. Det har nok blitt solgt ganske mange flere mini pro enn wildfire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kjører Wildfire og alle nyerere android telefoner fra HTC 2.0 og oppover. Mens SE leverer med 1.6. Så om man kjøper en telefon med 1.6 burde man passe på å få oppdatert til 2.0 for mye tull og ball blir fikset da.

HTC wildfire har halvparten av prossessorkraften normale Desire har, og lavere oppløsning, det er de to hovedforskjellene. Og for 2 tusen mer så klarer jeg meg fint med halv prosessorkraft (det er fortsatt mer enn min forrige SE photo telefon). Telefonen blir litt treg når spotify kjører fordi spotify krever så himla mye, men utover det er det lite tull med den, som jeg har opplevd.

Sånn helt OT .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kjører Wildfire og alle nyerere android telefoner fra HTC 2.0 og oppover. Mens SE leverer med 1.6. Så om man kjøper en telefon med 1.6 burde man passe på å få oppdatert til 2.0 for mye tull og ball blir fikset da.

HTC wildfire har halvparten av prossessorkraften normale Desire har, og lavere oppløsning, det er de to hovedforskjellene. Og for 2 tusen mer så klarer jeg meg fint med halv prosessorkraft (det er fortsatt mer enn min forrige SE photo telefon). Telefonen blir litt treg når spotify kjører fordi spotify krever så himla mye, men utover det er det lite tull med den, som jeg har opplevd.

Sånn helt OT .

Jeg vet de kjører android 1.6. Hvorfor de har valgt å gjøre dette kan man jo lure på, men så lenge oppdatering til 2.1 er tilgjengelig ser jeg ikke noe problem med det.

Så i forhold til at de ligger til omtrent samme pris hadde jeg valgt mini pro. Den har fått ganske mye bedre på de fleste tester som er tatt av de to, og det er et pluss med tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de kjører android 1.6. Hvorfor de har valgt å gjøre dette kan man jo lure på, men så lenge oppdatering til 2.1 er tilgjengelig ser jeg ikke noe problem med det.

Så i forhold til at de ligger til omtrent samme pris hadde jeg valgt mini pro. Den har fått ganske mye bedre på de fleste tester som er tatt av de to, og det er et pluss med tastatur.

Si meg da hvorfor jeg har X antall venninner som har måtte returnere telefonen pga masse surrefeil, og hvorfor flere på sonen synes ikke telefonen er så tipp top som testene vil. Tenkt over at de kan være feil? Når du sammenligner wildfire og en telefon til 2k mer selvfølgelig vil som regel den dyre gå ut best, er jo ingen diskusjon på det. Men SE har masse mandagsfeil, den legger på når du har den på skulderen, mange telefoner låser seg så du hverken får svart eller lagt på uten å reboote den, tastaturet slingrer, glir ut etc, telefonen får døde hjørner hvor du ikke kan bruke den. Og dette var etter 2 uker, så byttet hun den og fikk ca en helt lik tilbake, masse feil på igjen. Jeg driter egentlig litt i tester, fordi de er testet der og da. Jeg kan si at laptopen på pulten min fungerer fint fordi jeg har ikke fremprovosert noen feiler, samme med mobiltester. Wildfire innrømmet mange at de hadde høye forhåpninger til, men ergo ble skuffet, hadde de vært nøytrale og ikke hadde hatt forhåpningene hadde den kanskje ikke blitt hetsjet så mye på. Så når jeg sammenligner 4 av mine venninner som har Xperiaen og synes den er drit og de kastet bort penger vs min wildfire som faktisk ikke har laget krøll enda så driter jeg litt i testene :whistle:

Hadde nå enda SE klart å konsist levere telefoner som fungerte så hadde jeg vært glad, alltid hatt HTC eller SE, men etter fiaskoen med massevis av Xperiaer fant jeg meg HTC igjen. Og hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt Desire, men som student droppet jeg som sagt å betale 2k mer for bedre oppløsning og bedre prosessor når Wildfiren fungerer helt fint :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg da hvorfor jeg har X antall venninner som har måtte returnere telefonen pga masse surrefeil, og hvorfor flere på sonen synes ikke telefonen er så tipp top som testene vil. Tenkt over at de kan være feil? Når du sammenligner wildfire og en telefon til 2k mer selvfølgelig vil som regel den dyre gå ut best, er jo ingen diskusjon på det. Men SE har masse mandagsfeil, den legger på når du har den på skulderen, mange telefoner låser seg så du hverken får svart eller lagt på uten å reboote den, tastaturet slingrer, glir ut etc, telefonen får døde hjørner hvor du ikke kan bruke den. Og dette var etter 2 uker, så byttet hun den og fikk ca en helt lik tilbake, masse feil på igjen. Jeg driter egentlig litt i tester, fordi de er testet der og da. Jeg kan si at laptopen på pulten min fungerer fint fordi jeg har ikke fremprovosert noen feiler, samme med mobiltester. Wildfire innrømmet mange at de hadde høye forhåpninger til, men ergo ble skuffet, hadde de vært nøytrale og ikke hadde hatt forhåpningene hadde den kanskje ikke blitt hetsjet så mye på. Så når jeg sammenligner 4 av mine venninner som har Xperiaen og synes den er drit og de kastet bort penger vs min wildfire som faktisk ikke har laget krøll enda så driter jeg litt i testene :whistle:

Hadde nå enda SE klart å konsist levere telefoner som fungerte så hadde jeg vært glad, alltid hatt HTC eller SE, men etter fiaskoen med massevis av Xperiaer fant jeg meg HTC igjen. Og hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt Desire, men som student droppet jeg som sagt å betale 2k mer for bedre oppløsning og bedre prosessor når Wildfiren fungerer helt fint :blink:

Jeg kan ikke svare på hvorfor venninene dine har fått feil på mobilene sine. Det kan ha vært et parti med feil på eller lignende. Det finnes mange som er fornøyd med mobilen og ikke har noe feil på den. Har de fortsatt feil så be de oppdatere programvaren og laste ned android 2.1. Mulig det hjelper på mye av det du kaller surrefeil og mandagsfeil.

Når det gjelder at mobilen legger på når man legger den på skulderen, så er det fordi det er en touch telefon og man kommer nær den røde telefon knappen. Det er ikke bare SE dette skjer på. Lås skjermen når du snakker i mobilen så er det problemet løst.

Det var ikke jeg som sammenlignet de. Du gjorde det. Jeg skrev bare at det var mer enn oppløsningen som skilte wildfire og desire.

Jeg skjønner ikke hva du hisser deg sånn opp for. Jeg sier bare at jeg personlig hadde valgt mini pro skulle jeg ha valgt en av de to. At du har valgt wildfire og er fornøyd med den er kjempe fint, men jeg må kunne få si at jeg ikke hadde valgt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...