Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Martine

Recommended Posts

Kjæresten min har hatt lyst på hund siden han var 6 eller 7 år gammel (er nå 22), og nå ser det ut til at det passer fint å få en hund sammen.

Han har tidligere hatt lyst på border collie og golden retriever, men nå har han aller mest lyst på en rottweiler. Vi har ikke noe erfaring med rottweiler, bortsett fra at vi kjenner to stk som har det.

Hvordan er egentlig rottweileren? Har lest litt, men jeg vil gjerne høre litt fra andre som har rottweiler, eller har erfaring (både gode og dårlige erfaringer mottas gjerne!) med denne rasen.

Vi tar også i mot tips om andre raser. Kravene vi har da er:

- Middels/stor hund

- Hunden må kunne være løs, dvs at den ikke må ha et sterkt jaktinnstinkt

- Ikke mye bjeffing (noen raser er mer "utsatt" for bjeffing enn andre, men det bør kunne gå an å trene det bort når den er liten. Litt bjeffing går greit, men ikke hele tiden)

- Den må kunne gå sammen med andre dyr

Dette kan vi gi hunden:

- Flere turer om dagen, hvor en av de vil være på minst en time

- Mentalt arbeid, varierende lengde

- Være med i stallen ca. 4 dager i uken

Si i fra hvis det er noe mer dere trenger å vite, har helt sikkert glemt noe!

Kanskje greit å skrive hva vi ønsker å bruke hunden til? Det er i hvert fall spor og lydighet som står på den listen nå, men det blir nok mye annet fysisk mosjon i tillegg. Pluss innlæring av triks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forum med mange dedikerte og engasjerte rottweilereigere.

Selv har jeg en fin liten rottistispe.

Hun får turer,og litt lp trening og sportrening, foreløpig konkurrerer vi ikke i noe men satser på å starte i lp på nyåret.

Jeg mener ikke at hundene MÅ konkurrere men at de burde trenes i en eller annen form utenom fysisk.

Når det er snakk om så stor hund, og med det ryktet den har er det spesielt viktig å fokusere på mentaliteten på foreldredyr og slekt, foreldrene bør og være HD, og AA røngtet.

Typen din bør lese seg opp på rasen, og snakke med folk som har erfaring med rasen, og evnt få anbefalt kenneler som avler på bra foreldre, for det er veldig mye rar avl på rottweilere, det er bare å ta en kikk på finn.no for å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...