Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg


Malarius

Recommended Posts

Hei alle hundeeiere :)

Sammen med min samboer vil vi nå ha hund. Det er så vanvittig mye å velge mellom, og derfor hadde det vært supert med litt hjelp.

Vi har allerede kanin som må være med i familien, ellers er vi aktive og ønsker å være det med hunden, vi bor i borettslag så den må kunne integreres der (bjeffing osv).

Hvis dere vet om noen hunder som kan passe i kriteriene under så setter vi ENORMT stor pris på hjelp :D

- Størrelse Mellomstor

- Bjeffer lite

- Lite jaktinnstinkt (må kunne fungere med andre dyr)

- Den kan være både kort og langhåret

Setter pris på hjelpen

Vi har vurdert

Staffordshire bull terrier (min samboer har ikke så lyst på den)

Eurasier (blir for stor)

Boxer ( min favoritt, men blir nok for stor)

Pinscher (min samboer mener den ser skummel ut ;)

Dvergpinscher (er for liten)

Eventuelt så frister det med border collie eller dansk svensk gårdshund.

Men vi trenger litt hjelp fra dere der ute :lol:

Med vennlig hilsen

-Marius-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere f.ex lyst til å gjøre med hunden? Har dere lyst til å trene triks, bare familiebamse, trene agility, lydighet, spor etc. (mener ikke konkuransenivå her)

Hva kan dere tilby hunden?

- Sykling?

- Fjelltur?

- Turer i skog?

etc. Alle raser har jo sitt behov etc. Er litt lettere om dere sier litt mer hva dere vil gjøre sammen/med hunden deres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert :lol:

Vi har flott turområde nærmt, skog / mark / terreng.

Litt fjelltur vil være aktuelt, sykling lite derimot.

Litt triks, vi tar hunden på lydighetskurs osv, vi har ikke tenkt på agility, men en lydig familiehund er helt klart det vi har lyst på.

Den må kunne løpe fritt der det er lov, og komme tilbake når vi ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen kan i noen tilfeller løpe løs..

Jeg har selv en som fint kan det, men jeg må være VELDIG på vakt i forhold til katter osv.

Jeg må også passe VELDIG på i forhold til hannhunder, det er nemlig ikke alltid like kult at han forsøker å forklare enhver hannhund at den ikke har livets rett..

Staffen kan ha et tildels sterkt jaktinstinkt, men dette varierer veldig innen rasen.

Staffen er også en rase som ofte krever en god del, altså ikke er fornøyd med å være en ren kosehund.

Et eksempel er igjen min egen hund.. Han blir destruktiv om han ikke får nok aktivisering..

Nok aktivisering vil si gjennomsnittlig minst 2 timer om dagen med fysisk aktivitet, og minst 30 minutter med mental stimuli i tillegg..

Det er på ingen måte noen selvfølge at en staff kan løpe løs, dette mye grunnet både jaktinstinkt (det er jo en terrier) og samkjønnsaggressivitet (dette er ganske så vanlig, særlig for hannene..)

Egenskapene dere ber om i en hund krever nok mer enn et lydighetskurs nå og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett på Whippet? Supre førstegangshunder som det sjelden er mye bry med, selvom de har litt jaktinnstinkt.

Event. en Shetland Sheepdog? De kan ha tendeser til å bjeffe litt, men det kommer an på individet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer Yodel her. Det høres ut som dere ønsker dere en helt vanlig og hyggelig familiehund. Og bare fordi det finnes mange av dem, betyr det ikke at feks border collie eller schæfer nødvendigvis passer så bra som bare kosehund. :)

Shetland Sheepdog fra rette oppdretter er utrolig kosete, hyggelige og fine hunder, og det kjekke med dem er at dersom dere blir bitt av basillen idet dere får knerten i hus, så kan dere bruke disse hundene til "alt" av lydighet, agility og utstilling. Men de passer kjempefint "bare" som kjæledyr også.

Et hett tips er å ta kontakt med ulike raseklubber og snakke med valpeformidlerne der. Vi har også en eminent sheltioppdretter her på sonen i Caroline også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på finsk laphund? De passer inn med kriteriene. De bjeffer lite, de boffer litt, noe jeg ikke ser på som et problem.

- Størrelse Mellomstor - jepp

- Bjeffer lite - De bjeffer lite, min bjeffer ikke inne. Men de boffer, noe jeg ikke har noe problemer med, er mer søtt.

- Lite jaktinnstinkt (må kunne fungere med andre dyr) - Fungerer med andre dyr. Du må bare venne dem til dem og lære fra den er valp hva som er lov å ikke.

- Den kan være både kort og langhåret - langhåret, må børstes noen ganger i månden.

Min kan jeg ha fritt, og kommer som regel når jeg roper henne inn. Har henne alltid løst i hagen, å er jeg i nærheten så går hun ingen veg selv om hun har god tilgang på å ta seg en tur.

Anbefale virkelig denne rasen :) Er en allsidig hund for en allsidig familie, hun er virkelig den erfekte familiehund i mine øyne!

Har link til hjemmesiden min viss du vil lese mer om rasen. Har også skrevet en side om hvordan det er å bu med finsk lapphund, fra mine egne erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er nydelige, og drømmehunder i mine øyne :ahappy:

Hm Stavanger området..Vet det er en i Kopervik viss det er nerme nok: www.lappehiet.net.

Denne var nærmt Bergen: http://www.osoerenkennel.net/20969614 da jeg så litt etter.

Er linker på www.norsklapphundklubb.no, og der står også eventuelle kull som kommer eller er.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...