Gå til innhold
Hundesonen.no

En rase for meg?


Litz

Recommended Posts

Det spørs hvem det går utover når du må "lempe på andre krav". Som oftest går det utover hunden som ikke får det den trenger.

Jeg har akkurat kjøpt hund utelukkende pga bruksegenskaper, da jeg aldri har vært overbegeistret for utseendet til rasen. Men det er den rasen som tiltaler meg mest bruksmessig.

Det finnes utrolig mange raser jeg liker hvis jeg skal se utelukkende på utseendet, så da kan man jo se om en av de vil fungere til mitt bruk før man går for en labbis eller golden?

Men det høres ut som om dere tror jeg mener at man bare skal skaffe den rasen man liker best utseendemessig uten å tenke bruksegenskaper i det hele tatt. :ahappy:

Hadde jeg ment det så hadde jeg ikke giddi å spørre her inne etter raser som kan passe for min familie... da hadde jeg bare stukket fingern i lufta og plukket den første og beste jeg kom over i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er en valp på 6 mnd og en på snart 2 år.

Som jeg sa i forrige tråden din - omplasseringshunder trenger mer, pubertale hunder trenger mer, kombinasjonen pubertal omplasseringshund er uten tvil krevende. Men ja, en "rase" som er avlet kun for å trekke fort og gjerne langt, trenger en del fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i forrige tråden din - omplasseringshunder trenger mer, pubertale hunder trenger mer, kombinasjonen pubertal omplasseringshund er uten tvil krevende. Men ja, en "rase" som er avlet kun for å trekke fort og gjerne langt, trenger en del fysisk aktivitet.

... som ikke innebærer stress, altså ikke kaste-ball-leken som varer over lang lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mens dere har hunden, før dere får omplassert den, så bruk 1 time på morgenen. Les innlegget fra Belgerpia hvordan morgenen hennes ser ut og hvordan hun forbereder hundene til å være alene og gjør det samme. Også bruker du de timene på ettermiddagen også fornuftig - da kan du se hvordan det går og du slipper å ha dårlig samvittighet.

Jeg bruker ca 50 minutter på han hver morgen. Han får tur på 15-20 minutter og deretter godbitsøk i ca 30 minutter på plena.

Problemet mitt i forhold til hva Belgerpia gjør er at jo at jeg ikke kan slippe han... og jeg har jo fått beskjed om at å løpe etter ball i langline ikke er bra. :ahappy:

På ettermiddagen går vi i minst halvannen time, så blir det litt godbitsøk og trener litt på lydighet (innkalling i langline, bli osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror whippet (og muligens ett par av de andre myndene) passer deg perfekt!

Eneste negative du trekker fram er at mannen din ikke liker utseende.. Vel, det gjorde ikke min heller. Han syns de var direkte frastøtende inntil han ble ordentlig kjent med rasen. En whippet etter bra linjer er snill med alle mennesker, også barn, den har ikke vokt, den er aktiv som bare det om den får lov, den er utholdende - men elsker også en dag under dyna! Det er null pelsstell, den ser sunn ut (om den får nok mosjon og mat), den er funksjonell og utrolig vakker. Prøv å snu at den er tynn og skrøpelig til at den er sterk og atletisk :-D

Mine to tar gjerne en "tre-dagers" sammen med meg, de er snille med barn, og de er gjerne med på hytteturer/joggeturer/whatever. Snørekjører dem om vinteren - kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg heller nok mer og mer over på whippet.

For min del har det vært en aktuell rase hele tiden, men jeg har jo sett bort fra de fordi mannen min ikke liker utseendet deres.

Men da får jeg heller prøve å overtale han... vi har uansett ikke noen umiddelbare planer om ny hund. Jeg mener, Shadow er her fremdeles, førsteprioritet nå er å finne ett godt hjem til han som kan gi han det han fortjener... og det gjør fortsatt vondt å tenke på at det hjemmet dessverre ikke er her. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et ordtak som sier: "hver synes best om sine barn".

Jeg har møtt folk som har hunder de i utgangspunktet synes var stygge, men de valgte rasen på grunn av egenskapene. Og etterhvert som de ble glad i hundens personlighet, synes de selvfølgelig den er verdens vakreste :ahappy:

Jeg synes whippet høres ut som et godt forslag for dere - kan du ikke prøve å arrangere et møte med noen her på sonen som har det? Så får mannen din sett hvor herlige de er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du/dere funnet noen raser som kan være aktuelle? Eller er alt like usikkert fortsatt?

Tja... det meste er usikkert for tiden.

Gubben er (i følge han selv for fem minutter siden) usikker på om han noensinne vil ha hund. :ahappy:

Så nå gidder jeg rett og slett ikke tenke mer... kun prioritere å finne ett godt hjem til Shadow. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben er (i følge han selv for fem minutter siden) usikker på om han noensinne vil ha hund. :ahappy:

Så nå gidder jeg rett og slett ikke tenke mer... kun prioritere å finne ett godt hjem til Shadow. :lol:

Høres ut som en god avgjørelse. Lykke til med å finne drømmehjemmet til Shadow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare litt her jeg sitter... Det hadde ikke gått an å få noen andre til å ha med hunden din på joggetur av og til? Det er vel mange rundt forbi som leter etter en hund de kan lufte (inkludert megselv, men nå bor jeg på andre siden av landet da), og det hadde vel vært perfekt for noen aktive hundeintresserte folk uten hund.

Bare en tanke altså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg villle besøkt opdprettere av de rasene dere eventuelt kunne tenke dere jeg. mye lettere å ta en avgjørelse på om man liker en rase eller ikke, når man får møte flere irl. også er det jo også lettere å prate med erfarene folk irl for å lære om de eventuelle rasene. :ahappy:

Hvis du ikke vil ha en vokterhund så er det vel flere av molossene som faller fra pga dette.

Og hvis du vil ha en hund som det ikke er noe problem å ha løs, er myndene så veldig bra alternativ da? Ikke sikker jeg altså, bare spør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er en gruppe 1 hund som ikke er nevnt her. Hva med korthåret collie?

De er ofte noe gladere og mer robuste av gemytt enn det langhåren er. De kan være reserverte i forhold til fremmede. D.v.s. uintereserte, ikke redde eller agresive. Men de kortisene jeg har møtt er glade i både folk og dyr.

Om en sjekker MH resultatene til slekta til et kull, så finner en fort ut om flertallet i de linjene er sosiale eller ikke.

De er rolige inne, aktive ute. Har ikke så sterke instinkter at det ikke lar seg styre. Lett å ha løs, lett å trene. Passer til de fleste hundesportene.

Utseendemessig kan de kanskje passe for deg også, samtidig som at de ikke ser like spinkle ut som enkelte mynder?

Red. Min er sjelden så lykkelig som når hun står midt i en ungeflokk og klappes fra alle kanter på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...