Gå til innhold
Hundesonen.no

En rase for meg?


Litz

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Absolutt Whippet ;) Ja, de fleste menn syns det blir stusslig hund, men det forandrer seg når de blir kjent med en. Det rolige lynnet og fine gemyttet har sjarmert selv de som ikke liker hund i min familie. Og det å ha en hund som heller vil ligge foran peisen når været er dårlig, enn å gå ut, har vel alle hundeeiere ønsket seg til tider :lol: (også jeg, selv etter så mange år med polarhunder hehe)

At de er spinkle, er bare tull. Jo de har lite hode og tynne "legger", men de krever veldig lite løping før de får "bolemuskler". De fleste whippet utstillingsfolk trimmer ikke hundene noe særlig, slik at de går der nesten muskelløse. Ikke pent i mine øyne...

En Whippet som får løpt skikkelig løs hver dag, bygger muskler fort. Google racing hunder, så kanskje mannen din også får opp øynene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer over fra den andre tråden din jeg:

Prøv å tenk positivt, dere har gått på en smell med dette nå, men hvis dere er helt ærlige med dere selv og hverandre når det gjelder hva dere kan tilby en hund, så vil dere finne en rase som fungerer godt sammen med dere :ahappy:

Og ikke minst; sørge for å sette dere godt nok inn i rasen så dere ikke går på en smell igjen! Du må huske på at du er syk og ikke alltid klarer av en aktiv hund. Så egentlig utelukker det polarhunder, en del spisshunder, jakthunder og en del gruppe1 hunder. Og skal du ha en aktiv hund, så må du også lese litt mer om stimulering av hund, så du ikke gjøre samme feilen. Sorry, litt for ærlig der kanskje, men jeg synes egentlig du gjorde ett enormt dumt valg, til å ha jobbet på kennel og hatt mye med hunder å gjøre. Da burde du ha vist at en AH unghund er litt vel mye å håndtere om du er en kroniker (all sympati for det altså)

Over til denne tråden:

Ellers er jo boxer en trivelig sak, hvis man kan takle en hund med litt guts og energi.

Støttes ikke :lol: Boxeren er jo en hund som er en klovn av de helt store dimensjoner. Kuleste dyra, men de første årene kan bli rimelig krevende. Støtter forslaget om en mollos jeg.

Jeg vet ikke helt jeg, men hva med Riesenschnauzer?

DØH! Som linkr sier:

Mye pelsstell.

En god del vokt.

Kan være reserverte.

+ "harde" og tøffe hunder.

Nei støtter oppunder en mollos av noe slag, eller noe lite som ikke krever så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Margrete.

Ja, jeg vet at jeg gjorde ett utrolig dumt valg... og det svir nå.

Kan hverken forklare eller unnskylde valget... jeg håpet vel at det skulle gå. Og for å være ærlig så var jeg virkelig ikke klar over at AH'en trengte _så_ mye. Har hatt lite med AH å gjøre... og de jeg har møtt tidligere har vært enormt forskjellige, alt fra ADHD til sofagris, med en overvekt av en gylden middelvei... aktiv hund men ikke overdrevent. De fleste jeg har møtt har levd som vanlige familiehunder hos helt normale aktive mennesker.

Når det gjelder sykdommen jeg har så har jeg ingen plager til vanlig. Plagene kommer hvis jeg overbelaster kroppen min med f eks jogging eller sykling over lengre distanser. Det er ingen problemer for meg å være aktiv, heller det motsatte... er jeg ikke aktiv nok så forverres sykdommen og jeg blir stivere. Eneste som hjelper "mot" Bekhterevs er å trene og holde seg aktiv, derfor vil jeg også ha en hund som er aktiv, men ikke en som krever løping i timesvis.

De ukene jeg har hatt hund nå har gjort at jeg kunne trappe ned på medisineringen fordi jeg har vært såpass aktiv hver dag... men den siste uka har jeg måttet trappe opp igjen fordi jeg har jogget med bikkja for å la den få ut energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes ikke :lol: Boxeren er jo en hund som er en klovn av de helt store dimensjoner. Kuleste dyra, men de første årene kan bli rimelig krevende. Støtter forslaget om en mollos jeg.

Boxeren er jo en moloss da :ahappy: Nei, jeg mener ikke at rasen er noen engel, men det er jo derfor jeg skriver noen ord om takling av "guts og aktivitet" også. Og selv om den er klovnete, så er den ingen AH. Men altså det er jo vide forskjeller innen boxeren også. Per i dag har vi en import i huset, etter brukslinjer. Og nei, og det er ikke noe jeg vil anbefale til noen andre enn dem som har et intenst ønske om å jobbe mye med hund og hundetrening. Likevel, i løpet av mitt liv har jeg vært borti en del boxere, og tilnærmet alle, har levd normale, rolige familieliv. Naboen vår, en litt eldre dame, har i flere år vært eier av diger og aktiv hannhund av rasen, dog er han ikke ukontrollerbar. Så, sett ut i fra at TS innehar den kapasitet og kunnskap h*n utgir seg for å inneha, så ser jeg ikke på boxeren som et dårlig alternativ.

Når det kommer til molosser, tja, så vet jeg ikke helt. Det er et veldig vidt begrep som omfatter alt fra grand danois til kaukasisk ovtcharka til dogo canario. En godmodig, setlet moloss er jo ikke å forakte, men da skal man jo også vite i hvilken hylle man skal plukke hund fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til molosser, tja, så vet jeg ikke helt. Det er et veldig vidt begrep som omfatter alt fra grand danois til kaukasisk ovtcharka til dogo canario. En godmodig, setlet moloss er jo ikke å forakte, men da skal man jo også vite i hvilken hylle man skal plukke hund fra :ahappy:

Noen KO kommer ikke i denne familien. :lol:

Nei, jeg er nok litt skeptisk til molosser... altså, det omfatter utrolig mange raser, og jeg har ikke kjennskap til så veldig mange av dem utenom hvordan de ser ut. Men, nei... jeg vet ikke. Vet alt for lite til å si ja eller nei.

Har hatt noe kontakt med GD, men kan ikke si jeg vet nok om rasen til å si at denne passer/passer ikke for meg.

Samme gjelder i grunn veldig mange raser... en ting er å møte rasen som dyrepleier eller som ansatt på kennel... sjelden man ser hvordan en rase egentlig er i løpet av 15 minutter hos veterinæren... eller i et tildels stressende og uvant miljø som i en kennel. (fikk jo best inntrykk av de hundene vi hadde boende inne hos oss, eller som var faste kunder som var med ut på tur etc)

Whippet eller Fransk bulldog. Søte snille enkle hunder som krever lite, men tåler mer enn man tror. Dessuten har de en sjarmerende personlighet.

Fransk bulldog er for min del utelukket... ser ikke akkurat for meg at det er hunden som blir med på timeslange skiturer på vinteren, eller fjellturer på sommeren. Greit nok at jeg ikke vil ha en hund som bare skal løpe, men jeg vil ikke ha det andre ytterpunktet heller... en hund som ikke "kan" løpe.

Nå er det mulig jeg er helt feilinformert, men Fransk bulldog er vel ikke rasen som er best kjent for god helse etter det jeg har fått med meg i diverse dokumentarer... og selv om jeg ikke kan jogge eller sykle over lengre distanser så er jeg ganske så aktiv, og som tidligere langrennsløper så går jeg mye, langt og tildels ganske raskt på ski... og jeg vil ha en hund som faktisk kan henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fransk bulldog er for min del utelukket... ser ikke akkurat for meg at det er hunden som blir med på timeslange skiturer på vinteren, eller fjellturer på sommeren. Greit nok at jeg ikke vil ha en hund som bare skal løpe, men jeg vil ikke ha det andre ytterpunktet heller... en hund som ikke "kan" løpe.

Nå er det mulig jeg er helt feilinformert, men Fransk bulldog er vel ikke rasen som er best kjent for god helse etter det jeg har fått med meg i diverse dokumentarer... og selv om jeg ikke kan jogge eller sykle over lengre distanser så er jeg ganske så aktiv, og som tidligere langrennsløper så går jeg mye, langt og tildels ganske raskt på ski... og jeg vil ha en hund som faktisk kan henge med.

Beklager da har jeg fått feil inntrykk av det du skriver. Jeg forsto det slik at dere ikke var så aktive og at svigerfar luftet hunden pga manglende tid. Hvis det er slik at du går timelange turer på ski om vinteren og i fjellet om sommeren og dette er noe som skjer jevnlig, så er det vel ikke så vanskelig med rasevalg. Da er det jo ca 200 raser å velge mellom fra gruppe 2-10 med unntak av dachs, settere og mollossere.. Og kanskje det var retrievere og ikke små hunder, eller gneldre hunder, eller collier ( de er jo forøvrig i gruppe 1 som jeg har utelukket, da det visstnok er krevende hunder for førstegangseiere som ikke ønsker å trene noe særlig...) og ikke langhårede hunder eller grove hunder og ikke hunder med fysiske defekter som korte snuter, korte ben, lange rygger, pinne bein eller utstående øyne. :ahappy:

Jeg håper du ser selv at kravet ditt til hundens utseende tydeligvis er viktigere for deg enn hundens egenskaper, men det er masse fine tøyhunder på lekebutikken som ikke hverken røyter, sikler eller ødelegger ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager da har jeg fått feil inntrykk av det du skriver. Jeg forsto det slik at dere ikke var så aktive og at svigerfar luftet hunden pga manglende tid. Hvis det er slik at du går timelange turer på ski om vinteren og i fjellet om sommeren og dette er noe som skjer jevnlig, så er det vel ikke så vanskelig med rasevalg. Da er det jo ca 200 raser å velge mellom fra gruppe 2-10 med unntak av dachs, settere og mollossere.. Og kanskje det var retrievere og ikke små hunder, eller gneldre hunder, eller collier ( de er jo forøvrig i gruppe 1 som jeg har utelukket, da det visstnok er krevende hunder for førstegangseiere som ikke ønsker å trene noe særlig...) og ikke langhårede hunder eller grove hunder og ikke hunder med fysiske defekter som korte snuter, korte ben, lange rygger, pinne bein eller utstående øyne. ;)

Jeg håper du ser selv at kravet ditt til hundens utseende tydeligvis er viktigere for deg enn hundens egenskaper, men det er masse fine tøyhunder på lekebutikken som ikke hverken røyter, sikler eller ødelegger ting.

Tja, ingen grunn til å bli ufin eller hva? :ahappy:

Jeg har ikke sagt at jeg ikke ønsker å trene no særlig... men jeg har ingen planer om å satse på noe NM i noen gren. Konkurranse interesserer meg ikke, ei heller utstilling, men det betyr ikke at trening ikke interesserer meg. :P

Nei, hundens utseendet er ikke det viktigste, men det ville vært å juge å si at det ikke betyr noe.

Hundens helse betyr mer enn utseendet, dermed eksluderer jeg hunder med inntrøkt tryne, utstående øyne og unormalt korte bein. (kanskje ikke unormalt for akkurat den rasen men...)

Har absolutt ikke utelukket grove hunder, jeg har veldig sans for grove hunder, men jeg liker ikke "klumpete" hunder.

Det er forskjell på en atletisk, muskuløs hund og en som "bare er stor". Jeg liker som sagt f eks staff og rottis, og også amerikansk bulldog, presa og fler... men, jeg har lite kunnskap om denne typen hunder og har derfor ikke gjort meg opp noen mening om den eller den rasen passer for meg. Hadde jeg kun gått etter utseendet så hadde jeg bare skaffet meg en rottis, amerikansk bulldog eller no, uten å tenke på hva de krever.

Man kan sikkert lese mye i rasebeskrivelsene, men det vil aldri kunne sammenlignes med personlig erfaring fra folk som kjenner rasen godt.

Hadde jeg kun gått etter utseende så hadde jeg vel ikke giddi å spørre her inne etter raser som kan passe fpr vår familie.

Så nedlatende drittslenging kan du spare deg for. :lol:

Jeg har ikke noe i mot krevende hunder som trenger mye aktivitet. Grunnen til at AH er helt feil for oss er fordi den krever såpass mye løping hver dag, noe som er vanskelig for oss å gi den siden jeg hverken kan sykle eller jogge. Hadde jeg kunnet gi den nok aktivitet på andre måter så hadde jo problemet vært løst, men de svarene jeg har fått her inne sier at hunden må løpe... og da kommer jeg til kort.

Skjønner ikke helt hvordan du har fått det til at vi har lite tid eller ikke er interessert i å trene hunden. Eneste grunnen til at svigerfaren min har luftet Shadow er rett og slett fordi han har hjulpet oss med hjemme alene-trening for å få en så snill overgang som mulig, fra å aldri være hjemme alene til å faktisk være hjemme alene. Også ligger det litt "eldrehjelp" i det hele... han er pensjonert og går bare hjemme hele dagen. Siden han har drevet med siberians store deler av livet tenkte vi det kunne være hyggelig for han å gjøre noe litt mer meningsfylt enn å bare gå og hente posten i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest både denne og den andre tråden din og sitter igjen med en følelese av at dere er en familie som kan tilby minst like mye som de fleste familier med hund. Men med rimelig lange arbeidsdager og diverse fysiske begrensninger, er det jo slik at en del raser blir uaktuelle. Når dere i tillegg ikke vil ha valp, begrenser det seg enda mer. Det er ikke så mange velfungerende, ferdig hverdagstrente, voksne hunder som både er store, pelsløse og ikke retrivere, der ute. De aller fleste omplasseringshunder, blir jo omplassert av liknende grunner dere hadde selv. Hunden blir rett og slett for mye for folk.

Anbefaler dere å melde dere inn i raseklubben til den rasen dere kan tenke dere. Slik kan dere til enhver tid følge med og innhente kunnskap. Dessuten er det alltid lurt å lese på Finn. Kanskje det er en flott hund der ute som trenger akkurat dere. Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hundens utseendet er ikke det viktigste, men det ville vært å juge å si at det ikke betyr noe.

Hundens helse betyr mer enn utseendet, dermed eksluderer jeg hunder med inntrøkt tryne, utstående øyne og unormalt korte bein. (kanskje ikke unormalt for akkurat den rasen men...)

Vel, ut i fra det jeg har oppfattet av det du skriver, så er rasens utseende viktigere enn egenskapene. Godt mulig du ikke mener det sånn, men det er jo nå flere av oss som har oppfattet det slik.

Det man må fokusere på er hva hunden vil få til daglig - ikke om den vil henge med på den odde skituren på 4 timer. Henger den ikke med på det, neivel, så får den være hjemme da. Men de aller fleste hunder i normalt god form vil jo klare det - bør klare det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Lizt: Hvis du syns jeg er nedlatende, ufin og bedriver drittslenging, så anbefaler jeg deg å trykke på "rapport" knappen. Jeg står fortsatt for det jeg har sagt, så det er jo faktisk en mulighet for at det har noe med hvordan du selv uttrykker deg hva folk oppfatter, bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at du går timelange turer på ski om vinteren og i fjellet om sommeren og dette er noe som skjer jevnlig, så er det vel ikke så vanskelig med rasevalg. Da er det jo ca 200 raser å velge mellom fra gruppe 2-10 med unntak av dachs, settere og mollossere..

Dette var jo akkurat det molossere var avlet for, "hardt" arbeid over lengre tid, iallefall tilbake i tiden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da får jeg presisere nok en gang at utseendet ikke er det viktigste.

Men raser med ekstreme trekk den ene eller andre veien vil nok ikke være aktuelt. Men dette har ikke noe med hvordan de ser ut sånn direkte, det har mer med at jeg ikke liker retningen avlen har tatt mtp helse. (tenker da på raser med utstående øyne, inntrøkt tryne, dårlige vinkler osv) Min personlige mening er at hunder som f eks ikke klarer å vaske seg selv bak strengt tatt aldri burde avles på... men det er en annen diskusjon.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg syns både boston terrier og fransk bulldog er kule hunder... ja, også utseendemessig. Men det å synes noe er kult betyr ikke nødvendigvis at man syns det er bra.

Og for å være ærlig... hvem ser utelukkende på egenskaper når de leter etter hund? De aller fleste ser vel på helheten. Og er det en hund man absolutt ikke liker utseendemessig, men som hadde passet perfekt bruksmessig (som familiehund) så vil jeg faktisk tro at de fleste går for en hund de liker bedre utseendemessig og heller lemper litt på andre krav.

Hva hunden vil få i hverdagen?

Ja, siden jeg er oppe halv 6 hver morgen og ikke drar på jobb før 7 så har jeg god tid til en times aktivitet før jobb.

Jeg er hjemme igjen mellom halv fem og fem på ettermiddagen og da tenker jeg 1-3 timer tur/aktivitet. Og i det legger jeg skogturer, spor, agility, lydighet eller en blanding av 2 eller flere ting.

Jeg kommer til å gå kurs uansett hvilken hund vi til slutt ender med... men jeg vil ikke binde meg opp mot en gren.

Datteren vår skal også inkluderes i hundeholdet, så at det er en hund hun kan takle er veldig viktig for oss. Hun vil være alene med hunden mellom 07.00 og 08.30 og fra 13.30 til 16.30. (og hunden vil da bare være alene mellom 08.30 og 13.30.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette var jo akkurat det molossere var avlet for, "hardt" arbeid over lengre tid, iallefall tilbake i tiden :ahappy:

Noen KO kommer ikke i denne familien. :lol:

Nei, jeg er nok litt skeptisk til molosser... altså, det omfatter utrolig mange raser, og jeg har ikke kjennskap til så veldig mange av dem utenom hvordan de ser ut. Men, nei... jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: hvis du skal quote meg på det jeg sier ang molosser så bør du få med deg alt...

som sagt, jeg vet alt for lite til å si ja eller nei... og det er godt mulig det finnes molossere som hadde passet utmerket, men jeg har ikke kjennskap til så veldig mange av dem utover hvordan de ser ut.

Noen KO kommer ikke i denne familien. :ahappy:

Nei, jeg er nok litt skeptisk til molosser... altså, det omfatter utrolig mange raser, og jeg har ikke kjennskap til så veldig mange av dem utenom hvordan de ser ut. Men, nei... jeg vet ikke. Vet alt for lite til å si ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass: hvis du skal quote meg på det jeg sier ang molosser så bør du få med deg alt...

som sagt, jeg vet alt for lite til å si ja eller nei... og det er godt mulig det finnes molossere som hadde passet utmerket, men jeg har ikke kjennskap til så veldig mange av dem utover hvordan de ser ut.

Hvis den setningen jeg utelukket var vesentlig for diskusjonen, så beklager jeg det, det føltes ikke som om det var særdeles relevant nemlig.

Forøvrig for å svare på spørsmålet i ditt forrige innlegg *rekke opp hånda* : Jeg velger hunder utifra egenskaper og absolutt ikke utseende. Nettopp derfor jeg har de to rasene som man ikke stiller ut i Norge.. Fordi jeg skal leve med hundene i mange år.

Jeg syns forøvrig du har et urealistisk syn på hvor mye tid du vil bruke på hunden. Hvis du hadde brukt 4 timer om dagen på den hunden du faktisk har, så tror jeg ikke den hadde trengt å omplasseres pga for lite aktivitet i hvertfall.

Mulig du syns jeg er slem og ufin, det kan så være, men jeg tror ærlighet er viktig jeg. Det å være ærlig mot seg selv, hunden og ikke hva man har intensjoner om å gjøre, men hva man faktisk gjennomfører. Det er nok hundeeiere som gjør bommerter i anskaffelsen av hund, de fleste fordi de kjøper en hund de syns er pen uavhengig av egenskapene. Andre fordi de ikke setter seg nok inn i rasens behov. Men de aller fleste tror jeg omplasserer hunden fordi den blir for mye, det er bare i enkelte tilfeller at familiehunder blir omplassert fordi de krever for lite.

Jeg syns du virker lite smidig i dine krav til hunden du ønsker deg. Det er masse raser som passer for en aktiv familie, dere må sette dere ned og skrive en prioriteringsliste over hva som er viktig for dere i deres hverdag og hva som er realistisk å tilby. Da kan man begynne å snakke om grupper og raser, deretter velge blandt noen aktuelle utifra ens preferanser, OM dette er et ufravikelig krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å være ærlig... hvem ser utelukkende på egenskaper når de leter etter hund? De aller fleste ser vel på helheten. Og er det en hund man absolutt ikke liker utseendemessig, men som hadde passet perfekt bruksmessig (som familiehund) så vil jeg faktisk tro at de fleste går for en hund de liker bedre utseendemessig og heller lemper litt på andre krav.

Det spørs hvem det går utover når du må "lempe på andre krav". Som oftest går det utover hunden som ikke får det den trenger.

Jeg har akkurat kjøpt hund utelukkende pga bruksegenskaper, da jeg aldri har vært overbegeistret for utseendet til rasen. Men det er den rasen som tiltaler meg mest bruksmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den setningen jeg utelukket var vesentlig for diskusjonen, så beklager jeg det, det føltes ikke som om det var særdeles relevant nemlig.

Forøvrig for å svare på spørsmålet i ditt forrige innlegg *rekke opp hånda* : Jeg velger hunder utifra egenskaper og absolutt ikke utseende. Nettopp derfor jeg har de to rasene som man ikke stiller ut i Norge.. Fordi jeg skal leve med hundene i mange år.

Jeg syns forøvrig du har et urealistisk syn på hvor mye tid du vil bruke på hunden. Hvis du hadde brukt 4 timer om dagen på den hunden du faktisk har, så tror jeg ikke den hadde trengt å omplasseres pga for lite aktivitet i hvertfall.

Mulig du syns jeg er slem og ufin, det kan så være, men jeg tror ærlighet er viktig jeg. Det å være ærlig mot seg selv, hunden og ikke hva man har intensjoner om å gjøre, men hva man faktisk gjennomfører. Det er nok hundeeiere som gjør bommerter i anskaffelsen av hund, de fleste fordi de kjøper en hund de syns er pen uavhengig av egenskapene. Andre fordi de ikke setter seg nok inn i rasens behov. Men de aller fleste tror jeg omplasserer hunden fordi den blir for mye, det er bare i enkelte tilfeller at familiehunder blir omplassert fordi de krever for lite.

Jeg syns du virker lite smidig i dine krav til hunden du ønsker deg. Det er masse raser som passer for en aktiv familie, dere må sette dere ned og skrive en prioriteringsliste over hva som er viktig for dere i deres hverdag og hva som er realistisk å tilby. Da kan man begynne å snakke om grupper og raser, deretter velge blandt noen aktuelle utifra ens preferanser, OM dette er et ufravikelig krav.

Setningen var vel relevant siden jeg tolket det du quotet som at du mente jeg sa at molossere var uaktuelt.

Det jeg mente var at jeg vet for lite om molossere til å gjøre meg opp en mening, og derfor er skeptisk til om de faktisk passer. Jeg har hele tiden sett for meg at dette er krevende brukshunder, men det er godt mulig jeg tar feil.

Jeg kan ikke legge skjul på at vi må omplassere Shadow fordi han ble for mye. Er ikke noe å bortforklare, det er bare å innse at vi ikke undersøkte godt nok på forhånd. Jeg sjekket med venner av meg som har AH som familiehund, og det uten problemer... de får omtrent samme aktivitet som det vår AH gjør. Deres AH'er er fornøyd med det, Shadow er frustrert fordi han trenger mer. Det hadde sikkert vært nok om vi hadde hatt mulighet til å la han løpe en time-halvannen av den tiden jeg bruker på han hver dag, men det er akkurat der problemet ligger... jeg har ikke mulighet til det.

Javel, da får du synes at jeg har et urealistisk syn på hvor mye tid jeg kommer til å bruke på hund. Men du må lese hva jeg skriver en gang til... 1-3 timer på ettermiddagen, (utenom tisseturer) Du har tydeligvis lest at jeg kommer til å bruke 1 time på morgenen og 3 timer på ettermiddagen. Da kan jeg si med en gang at jeg har ikke planlagt noe som helst, jeg har bare sagt at jeg kan bruke opptil en time på morgenen og kommer til å bruke en TIL tre timer på ettermiddagen. Tiden vil naturligvis variere fra dag til dag, har aldri påstått at jeg kommer til å trene 3 timer hver ettermiddag.

Men det er mulig du kjenner meg bedre enn meg selv?

Du syns jeg er lite smidig? :ahappy:

Jeg vet at det finnes mange raser som passer for oss, jeg har til og med sagt at jeg ikke utelukker retrivere fullstendig siden jeg faktisk vil holde muligheten oppe og ikke la fordommene ødelegge. Jeg holder det meste åpent faktisk. Men ja, jeg utelukker hunder jeg ser på som dårlige helsemessig.

Men jeg må jo kunne være såpass ærlig og si at jeg selvfølgelig ser på andre raser først. Hvis det finnes andre raser som også kan passe så vil jo det være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg si med en gang at jeg har ikke planlagt noe som helst, jeg har bare sagt at jeg kan bruke opptil en time på morgenen og kommer til å bruke en TIL tre timer på ettermiddagen.

Nå mens dere har hunden, før dere får omplassert den, så bruk 1 time på morgenen. Les innlegget fra Belgerpia hvordan morgenen hennes ser ut og hvordan hun forbereder hundene til å være alene og gjør det samme. Også bruker du de timene på ettermiddagen også fornuftig - da kan du se hvordan det går og du slipper å ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke legge skjul på at vi må omplassere Shadow fordi han ble for mye. Er ikke noe å bortforklare, det er bare å innse at vi ikke undersøkte godt nok på forhånd. Jeg sjekket med venner av meg som har AH som familiehund, og det uten problemer... de får omtrent samme aktivitet som det vår AH gjør. Deres AH'er er fornøyd med det, Shadow er frustrert fordi han trenger mer. Det hadde sikkert vært nok om vi hadde hatt mulighet til å la han løpe en time-halvannen av den tiden jeg bruker på han hver dag, men det er akkurat der problemet ligger... jeg har ikke mulighet til det.

Er dine venners AH en pubertal omplasseringshund også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...