Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal neste hunden være?


SiriEveline

Recommended Posts

Takk takk :lol: Det er jo så mange gode råd.. selvom man ikke alltid vil høre det :ahappy: Jeg vet jo at alle som skriver her ønsker jo at jeg skal finne en hund nr 2 som jeg trives med, så alle råd tas imot med et smil ;)

Jeg utelukker egentlig ikke retrieverne.. men jeg tenker nok litt likt som deg. Jeg får vel bite i eplet og hilse på noen her og der, prate litt mer med eiere av rasen og se om jeg åpner meg mer opp for dem! Det er jo synd å la fordommer komme i veien for den perfekte rasen!

Jeg har startet å rangere både hundens egenskaper, og hvilke egenskaper jeg setter pris på, og etterhvert hvilke egenskaper er viktigst.

Hadde ikke lest det med å møte individer før nå, selvom jeg skrev det selv ovenfor.. så det er virkelig noe jeg skal gjøre! Åpne øynene litt mer for alt jeg ser! :P

Jeg tror at hvis man er skikkelig bunnløs ærlig med seg selv, så finner man den rette rasen. Det krever nok noen runder, så lykke til i prosessen! Og ja, jeg er helt enig, det er synd hvis fordommer skal komme i veien for den rette rasen. Det er jo ikke bare bare heller, for man blir jo blendet av utseende og lar seg farge av få individer man har møtt, ting man har lest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror at hvis man er skikkelig bunnløs ærlig med seg selv, så finner man den rette rasen. Det krever nok noen runder, så lykke til i prosessen! Og ja, jeg er helt enig, det er synd hvis fordommer skal komme i veien for den rette rasen. Det er jo ikke bare bare heller, for man blir jo blendet av utseende og lar seg farge av få individer man har møtt, ting man har lest osv.

Der tror jeg du tar helt rett :ahappy: Innerst inne vet jeg nok hvilken rase jeg har lyst på, og som vil passe inn hos meg :lol: Jeg må bare grave til jeg finner den.. i mellomtiden lærer man jo masse om andre raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar helt rett :ahappy: Innerst inne vet jeg nok hvilken rase jeg har lyst på, og som vil passe inn hos meg :lol: Jeg må bare grave til jeg finner den.. i mellomtiden lærer man jo masse om andre raser!

Ja, det er en veldig lærerrik prosess. Man lærer nok en hel del om seg selv også og i det å vite hva man vil ha i en hund, gjør det kanskje enklere å forsterke de rette egenskapene når hunden endelig er i hus. Man setter nok ekstra pris på de egenskapene også når man har tenkt igjennom hva man virkelig vil ha. Da tror jeg man lettere kan nyte det man har for man vet hva man har vært på utkikk etter. Det er en interessant prosess å få hodet og hjertet til å bli enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisen er ikke så aktiv nei, det kommer an på linjer, men jeg sammenligner den med vorsteh i det at den er et slags ytterpunkt, altså utpreget lydighet/agility/bruks hund mens vorsteh er utpreget jakt/trekk hund, og at jeg kanskje bør finne noe i midten.

Hva mener du med at korthåret collie er en utpreget lydighet-/agility/brukshund? Ingen av de individene jeg har møtt har hatt særlig utpregede bruksegenskaper sammenlignet med for eksempel border collie, belgere eller kelpie - de har bare ikke vært fullt så daffe som langhårscolliene, liksom. På meg virker korthårscollien som en tilpasningsdyktig hund som du kan trene en del med innenfor ulike hundesporter, men som i utgangspunktet ikke har samme potensial til å nå langt i lp, ag og bruks som en del andre gruppe 1-raser (med unntak i både collien og de andre rasene, selvfølgelig). Samtidig er de mer tilbakeholdne og reserverte, og kanskje litt mindre robuste (mentalt sett), enn de "klassiske potethundene" labrador, golden og flat.

Hvilke egenskaper vil en hund midt i mellom en vorsteh og en korthårscollie ha?

Har du bestemt deg for å kjøpe hund til sommeren? Har du noen tanker om hvordan hverdagen med to hunder vil bli som student i Stjørdal (som forøvrig ikke er veldig langt nord, akkurat...)? Har du undersøkt hva slags hundemiljø det kunne være aktuelt for deg å delta i der oppe? Jeg aner ingenting om hundekjøringsmiljøet i Stjørdalsområdet, men hvis det er bortimot ikke-eksisterende, lite tilgjengelig eller vanskelig å bli en del av, vil det jo for eksempel være dumt å kjøpe en vorsteh i håp om å få hjelp av hundekjørere til å få fram en god trekkhund.

Sett opp en liste med noen punkter om hva slags hverdag du tror det er realistisk at du kan tilby hunden hvis du skaffer deg hund til sommeren og har planer om å ta den med nordover til høsten. Prøv å legg alle tanker om de ulike aktuelle rasene til side, slik at listen ikke blir påvirket av at du bare vil ha den og den typen hund. Hvis du ikke klarer å komme fram til noe klart svar om hva du kan og vil tilby og hva du vil holde på med, er det kanskje fordi framtiden er såpass usikker at det egentlig ikke passer inn med enda en hund ennå? Bare en tanke. (Jeg tillater meg ikke å tenke grundig på framtidige raser enda, fordi jeg ikke vet når det vil passe å få hund, og dermed ikke vet hva jeg kan tilby hunden, heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at korthåret collie er en utpreget lydighet-/agility/brukshund? Ingen av de individene jeg har møtt har hatt særlig utpregede bruksegenskaper sammenlignet med for eksempel border collie, belgere eller kelpie - de har bare ikke vært fullt så daffe som langhårscolliene, liksom. På meg virker korthårscollien som en tilpasningsdyktig hund som du kan trene en del med innenfor ulike hundesporter, men som i utgangspunktet ikke har samme potensial til å nå langt i lp, ag og bruks som en del andre gruppe 1-raser (med unntak i både collien og de andre rasene, selvfølgelig). Samtidig er de mer tilbakeholdne og reserverte, og kanskje litt mindre robuste (mentalt sett), enn de "klassiske potethundene" labrador, golden og flat.

Hvilke egenskaper vil en hund midt i mellom en vorsteh og en korthårscollie ha?

Det var jo ment kontra en vorsteh som er jakthund. Jeg mener ikke at den er så utpreget lydighet osv. at den kan sammenlignes med raser som collie, belger og kelpie f.eks.

Har du bestemt deg for å kjøpe hund til sommeren? Har du noen tanker om hvordan hverdagen med to hunder vil bli som student i Stjørdal (som forøvrig ikke er veldig langt nord, akkurat...)? Har du undersøkt hva slags hundemiljø det kunne være aktuelt for deg å delta i der oppe? Jeg aner ingenting om hundekjøringsmiljøet i Stjørdalsområdet, men hvis det er bortimot ikke-eksisterende, lite tilgjengelig eller vanskelig å bli en del av, vil det jo for eksempel være dumt å kjøpe en vorsteh i håp om å få hjelp av hundekjørere til å få fram en god trekkhund.

Hva mener du med kommentaren din at det ikke er veldig langt nord? Har det blitt nevnt noe sted, eller? Skjønte rett og slett ikke poenget med den :ahappy:

Jeg kan ikke si at jeg har bestemt meg for å kjøpe hund til sommeren, men det er jo rett og slett fordi jeg ikke engang har funnet rase enda. Men ja, jeg har et ønske om det.

Student med hund har jeg vært før, så det tror jeg skal gå fint. Jeg vet heller ikke om hundekjøringsmiljøet der, men om man vil så finner man alltids noen å trene med osv. Det gjelder jo vanlig hundemiljø også, Tinka blir jo med uansett så om de er to utgjør jo ikke det så stor forskjell sånnsett ;)

Jeg har ikke håp om å få hjelp fra hundekjørere nødvendigvis, altså jeg kjøper jo ikke en rase for at jeg skal få hjelp. Det er jo fordi jeg selv ønsker den og har planene klare osv.

Sett opp en liste med noen punkter om hva slags hverdag du tror det er realistisk at du kan tilby hunden hvis du skaffer deg hund til sommeren og har planer om å ta den med nordover til høsten. Prøv å legg alle tanker om de ulike aktuelle rasene til side, slik at listen ikke blir påvirket av at du bare vil ha den og den typen hund.

Dette var et godt tips, og det skal jeg gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kommentaren din at det ikke er veldig langt nord? Har det blitt nevnt noe sted, eller? Skjønte rett og slett ikke poenget med den :ahappy:

Fordi du skrev:

Jeg skal bli trafikklærer i Nord ja :lol:

Og hun bare kommenterte dette slik:

Har du noen tanker om hvordan hverdagen med to hunder vil bli som student i Stjørdal (som forøvrig ikke er veldig langt nord, akkurat...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du skrev:

Og hun bare kommenterte dette slik:

Klar over det altså.. men jeg skjønte bare ikke hvorfor man kommenterer det.. vet rett og slett ikke hvordan det var ment nemlig.

For jeg leste det litt "det er ikke så langt nord, bare så du vet.." er jo halvt nord-norsk og er jo full klar over hva som er nord og sør, med Nord var jo litt raskt skrevet Nord-Trøndelag, vet ikke om jeg et annet sted har skrevet Stjørdal her, men Ingvild visste jo at det var dit uansett :ahappy:

Håper jo ikke det var sånn ment som jeg leste det, derfor jeg spørr da vettu :lol: (det kan lett bli misforståelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp sjekket der og Finland også :lol:

Hvorfor syntes du det høres ut som rasen for meg? (er bare nysgjerrig på andres syn her ;) )

Ok, men om du nå faller ned på hvilke som helst rase så ville jeg har vært tålmodig å ventet til du finner et passende kull.

Selv hadde jeg kjempeflaks som kom inn på valpelisten der andre hadde stått lenge, men jeg var foberedt å å vente til 2011-2012.

Kortisen passer dine kriterier godt synes jeg, som potethund. Den har en grei str uten å være tung og kan fint være med på lange turer selv om det innebærer kløv, sykkel eller snørekjøring. Tåler rolige dager og er grei ift aktivisering, er lærevillig men klarter ikke på veggene om du ligger syk en uke :ahappy:

Det er nå ihvertfall mitt inntrykk av rasen.

Lykke til med jakten :P

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men om du nå faller ned på hvilke som helst rase så ville jeg har vært tålmodig å ventet til du finner et passende kull.

Selv hadde jeg kjempeflaks som kom inn på valpelisten der andre hadde stått lenge, men jeg var foberedt å å vente til 2011-2012.

Kortisen passer dine kriterier godt synes jeg, som potethund. Den har en grei str uten å være tung og kan fint være med på lange turer selv om det innebærer kløv, sykkel eller snørekjøring. Tåler rolige dager og er grei ift aktivisering, er lærevillig men klarter ikke på veggene om du ligger syk en uke :ahappy:

Det er nå ihvertfall mitt inntrykk av rasen.

Lykke til med jakten :lol:

Takk for svar, det var et greit argument å ha med i rasedebatten oppi hodet mitt. Jeg kommer uansett til å være tålmodig ja, å finne et passende kull, derfor jeg ser etter rase allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student med hund har jeg vært før, så det tror jeg skal gå fint. Jeg vet heller ikke om hundekjøringsmiljøet der, men om man vil så finner man alltids noen å trene med osv. Det gjelder jo vanlig hundemiljø også, Tinka blir jo med uansett så om de er to utgjør jo ikke det så stor forskjell sånnsett :lol:

Jeg har ikke håp om å få hjelp fra hundekjørere nødvendigvis, altså jeg kjøper jo ikke en rase for at jeg skal få hjelp. Det er jo fordi jeg selv ønsker den og har planene klare osv.

Dette var et godt tips, og det skal jeg gjøre :)

Min utheving...

Jeg ville bare si at det utgjør faktisk en forskjell med to. Når du får en valp skal du lære den mange ting, som den voksne hunden allerede kan. I tillegg, hvis du får en stor rase som du skal bruke til trekk vil det være ganske mye jobbing fra den er valp for å forberede den på det den skal gjøre når den blir stor. Det er ikke bare bare å ha med den voksne hunden på trening med valpen, når det er to vidt forskjellige raser. Å ta med Tinka på hundekjøretrening ser jeg ikke helt for meg vil bli optimalt for henne... Dette sier jeg av erfaring. Midas er skikkelig hormonfjott for tiden, og har funnet ut å trekke som et ***** i båndet er det kuleste! Når jeg har begge hundene alene må jeg gå et sted hvor Dina kan tusle løs, og jeg kan trene på å gå fint i bånd med Midas. Det funker dårlig å trene på å gå fint i bånd med han mens jeg har Dina i bånd samtidig. Selv om jeg ikke vil si at det er dobbelt opp med jobb med to hunder, så er det faktisk endel ekstra som må planlegges og tilrettelegges. Spesielt kanskje når man har to veldig ulike raser som blir brukt til forskjellige ting. Jeg ville nok undersøkt litt hvilke treningsmuligheter og miljøer som finner i Stjørdal, og tatt det litt med i betraktningen. Selv om du har veldig lyst på en hund til nå, så kan det være lurt å være helt sikker på at du får tid og mulighet til å gi den det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utheving...

Jeg ville bare si at det utgjør faktisk en forskjell med to. Når du får en valp skal du lære den mange ting, som den voksne hunden allerede kan. I tillegg, hvis du får en stor rase som du skal bruke til trekk vil det være ganske mye jobbing fra den er valp for å forberede den på det den skal gjøre når den blir stor. Det er ikke bare bare å ha med den voksne hunden på trening med valpen, når det er to vidt forskjellige raser. Å ta med Tinka på hundekjøretrening ser jeg ikke helt for meg vil bli optimalt for henne... Dette sier jeg av erfaring. Midas er skikkelig hormonfjott for tiden, og har funnet ut å trekke som et ***** i båndet er det kuleste! Når jeg har begge hundene alene må jeg gå et sted hvor Dina kan tusle løs, og jeg kan trene på å gå fint i bånd med Midas. Det funker dårlig å trene på å gå fint i bånd med han mens jeg har Dina i bånd samtidig. Selv om jeg ikke vil si at det er dobbelt opp med jobb med to hunder, så er det faktisk endel ekstra som må planlegges og tilrettelegges. Spesielt kanskje når man har to veldig ulike raser som blir brukt til forskjellige ting. Jeg ville nok undersøkt litt hvilke treningsmuligheter og miljøer som finner i Stjørdal, og tatt det litt med i betraktningen. Selv om du har veldig lyst på en hund til nå, så kan det være lurt å være helt sikker på at du får tid og mulighet til å gi den det den trenger.

Jeg er helt enig med deg i at det er forskjell på å ha en eller to hunder, men jeg forstår ikke hva miljøet har med det å gjøre. Jeg finner jo alltids noen å trene med å slike ting.

Det er ikke noe sånn megamiljø her i Bærum heller, og det var ikke før jeg fikk meg bil at jeg har fått vært litt mer med på treninger og sånt. Men det er jo mer sånn fellestrening da, så ikke akkurat med instruktør underviser, men andre hundefolk som hjelper hverandre.

Poenget mitt er at jeg har klart meg nå, så da regner jeg med at det ikke vil være et så stort problem. Men å ta hensyn til at det er to hunder, det skal jeg nok klare.

Eksempelet ditt med båndtrening er jo faktisk ikke relatert til hundemiljøet i det hele tatt. Og Tinka har jo vært med på hundekjøringstreninger i fjor, og det var jo ikke noe problem, jakthundtreninger har hun vært med på siden hun var valp.

Selvfølgelig vil jeg sjekke litt hundemiljø og slikt, men det finner jeg mye mer ut av når jeg kommer dit :D Og kurs kan man jo alltids gå, og Trondheim er da ikke så fryktelig langt unna.

Kan du kke bare skaffe deg en schæferhund :) god allrounder det! helt sikkert brukende til både trekk ,lydighet og agility,og utstilling..hehe..enkelt og greit,få deg en "god gammel" schæfer :lol:

Schæfere, har ikke de endel problemer med bena sin? Tenker litt på HD og sånn nå jeg.. Med god gammel tenker du kanskje på en som har litt mer "gammeldags" utseende og helse, men dette kan vel ikke stiles mot bra premier?

Jeg skal ikke slå fra meg schæfer sånn med et vift, jeg spørr rett og slett fordi jeg er nysgjerrig på om den faktisk kunne passet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for pelssvar :lol:

Og det er vel nettopp HVA jeg vil som er problemet. Problemet er vel at den rasen ikke finnes, den jeg kan bruke som trekkhund (og kanskje litt jakt) men også utstilling og freestyle. Uten at jeg skal måtte stole på at jeg får jaktpremiert hunden, en ting er at det går dårlig på utstilling, en annen ting er å sitte på en skjønnhet men som ikke duger til jakt og som ødelegger for utstillingsinteressen.

Jeg har jo flere ganger sagt at jeg alltid kommer til å få meg en vorsteh.. jeg vet bare ikke når..

Jeg har kun lest første side, så tar høyde for at det har kommet frem noe som gjør svaret mitt irrelevant. Men jeg synes fremdeles kortisen svarer til dine ønsker jeg, med unntak av jaktbiten. Nei, en veldig heftig trekkhund er det ikke, men de er supre å ha foran sykkel eller på rulleskøyter/rulleski/ski - det går fort nok! De er flotte turhunder, kløvhunder, kosehunder, hobbyhunder i de fleste grener ... En fin potet. Er det virkelig så vanskelig å finne et godt kull? Da min mor kjøpte sine to ventet hun ikke lenger enn ved vanlige større raser (litt tid på å finne oppdretter, kontakte, og så hadde de kull som passet i løpet av noen mnd)- men det var i sverige. Uansett ville jeg nok kikket til sverige hvis jeg skulle hatt kortis, Törnskogens eller Gemdales for eksempel.

Jeg er ikke det minste enig i at det er en utpreget lp/ag/brukshund, i mine øyne heller de ofte mer mot aktive turhunder som også kan brukes i flere grener fra hobbynivå til relativt høyt nivå, alt etter individet. De må jo selvsagt få en god fysisk opptrening, men det er spreke, sterke hunder som fungerer flott til det aller meste.

EDIT: Forresten: det er jo en ting om du egentlig har funnet ut at ikke kortis er rasen for deg, det er en ærlig sak og flott at du har kommet frem til det! Men jeg tror ikke det skal være SÅ umulig å finne et kull som virker sunt både fysisk og mentalt, og som kommer fra gode, rasetypiske foreldre. Vil du ikke ha de rasetypiske egenskapene, og derfor har problemer med å finne rase, bør du nok kanskje se etter en annen rase? Enig med labbis jeg - kjøp en flat du! Det må jo være en ypperlig rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ikke spør meg om alt dill og dall på Schæfer,jeg har ikke peiling,men jeg tror en god Schæfer ville passet deg bra med din Olebrumm holdning til alt :) hehehe,ja utstilling er jo ikke helt tingen om du skal ha en som er annerledes i ryggen,men du kan jo være kjerringa mot strømmen i ringen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har man jo Hvit gjeterhund :lol: Skulle gjerne hatt en sånn selv, hadde det ikke vært for pelsen.

Det er faktisk en hund jeg har sett på :)

Etter å ha analysert litt hunderaser som passer til meg, men som jeg legger litt ifra meg, så har jeg sett en fellesbenevner, det er raser som kun har en godkjen/vanlig farge, hvit gjeterhund, flat coat og det var noen flere.

Men dette er virkelig noe som ikke burde ha noe å si for rasevalget, dessuten glemte jeg jo helt at flat coaten finnes i brun variant også.. som jeg tror er en av fargene jeg liker best på hund. Selvfølgelig, faller valget på flat coat, så kommer det ikke til å stå på fargen, men vært et pluss.

Eneste negativet jeg kan komme på med flatcoat, er at de kanskje er litt for energiske. I Tinka er det greit, men noe større hadde kanskje blitt slitsomt, men igjen jeg skal møte flere individer for å gjøre meg opp en ordentlig mening om "gemyttet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste negativet jeg kan komme på med flatcoat, er at de kanskje er litt for energiske. I Tinka er det greit, men noe større hadde kanskje blitt slitsomt, men igjen jeg skal møte flere individer for å gjøre meg opp en ordentlig mening om "gemyttet"

Kan jo være verdt å sjekke ut sportye goldner og labradorer. Evt. curly, men de har jo en del vokt i seg. Kennel Doubleuse har jaktgoldner som ser bra ut også, men om de gjør det bra i utstilling vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste negativet jeg kan komme på med flatcoat, er at de kanskje er litt for energiske. I Tinka er det greit, men noe større hadde kanskje blitt slitsomt, men igjen jeg skal møte flere individer for å gjøre meg opp en ordentlig mening om "gemyttet"

Og det er ikke en fuglehund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke en fuglehund? :)

Nei, de har et mye roligere vesen. Selvfølgelig er det full fart utendørs og sånn, men det er på en helt annen måte. Tenker på flatcoat som en mer happy-go luck adhd hund, men som sagt er det kun utifra det inntrykket jeg har av rasen til nå, føler at jeg må møte en god del individer til (på forskjellige steder og i forskjellige situasjoner) før jeg kan gjøre meg opp en bestemt mening.

Fuglehunder er jeg vokst opp med, og møter en hel del på regelmessig basis, så der vet jeg litt mer hva det er snakk om.

Den største forskjellen på to slike raser (i mine øyne) er jo at flatten krever mer mentalt enn fuglehunden, mens fuglehunden da til gjengjeld krever mer fysisk trening.

Ang. det med størrelse, jeg ønsker en stor hund nå. Men ikke av samme hyperaktiviteten til Tinka. En bikkje som snurrer rundt og hopper og spretter når den får mat er ikke like kult når den veier 30kg og har en hale som velver ned alt!

Nå må dere ikke oppfatte meg som en person som mener at bare fordi hunden er liten, så er det greit at den gjør som du vil. Sånn er jeg absolutt ikke.. det er bare denne utrolige ivrigheten som jeg syntes passer dårlig for meg i en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med energiske flat'er v.s energiske fuglehunder tror jeg er veldig rase/individbasert ... Jeg tror det er endel fugliser av ulike raser der ute som gir eieren grå hår altså, fordi de vimser, vaser, fyker rundt og er generelt noe aktive - også inne;) Hvis du ikke vil ha en hund som du må jobbe med å dempe inne (for det er jo det det går i da, det er jo snakk om trening liksom), så ville jeg nok ikke kjøpt hverken vhorstehund (hvordan skrives nå det igjen?) eller pointer, selv om sistnevnte nok kanskje er roligere. Endel av setterne har nok også behov for å lære seg at inne er vi rolige. Tror ikke nødvendigvis de skiller seg så mye fra flat'en, diverse gjeterhunder og så videre på det feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med energiske flat'er v.s energiske fuglehunder tror jeg er veldig rase/individbasert ... Jeg tror det er endel fugliser av ulike raser der ute som gir eieren grå hår altså, fordi de vimser, vaser, fyker rundt og er generelt noe aktive - også inne;) Hvis du ikke vil ha en hund som du må jobbe med å dempe inne (for det er jo det det går i da, det er jo snakk om trening liksom), så ville jeg nok ikke kjøpt hverken vhorstehund (hvordan skrives nå det igjen?) eller pointer, selv om sistnevnte nok kanskje er roligere. Endel av setterne har nok også behov for å lære seg at inne er vi rolige. Tror ikke nødvendigvis de skiller seg så mye fra flat'en, diverse gjeterhunder og så videre på det feltet!

Vimsing og slik er jo helt greit. Men sånn hyperaktivitet up in your face er det jeg tenker på... tydeligvis umulig å forklare over nettet. Men de som har hilst på Tinka skjønner hva jeg mener.

Hun har dog en utrolig av-knapp inne, som jeg har lært inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt hyper flat og hyper vorsteh, og vedsidenav en hyper liten hund så tror jeg at jeg ville valgt hyper flat. Da vil jeg tro at du kan samkjøre mer av treningen. Og det er ikke dumt når du skal gå på skole.

Ved mat så her jeg bare holdt på sitt og bil og da har dem ikke veltet noe. Vorsteh nå den holder da tale mens jeg posjonerer ut maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...