Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal neste hunden være?


SiriEveline

Recommended Posts

Veldig få vorstehhunder er like vimsete og 'stresset' slik som mange settere etc. Vorstehhunder skal være rolige og beherskede, og det er heldigvis de aller fleste.

Det er også mitt inntrykk :ahappy:

Har hatt hyper flat og hyper vorsteh, og vedsidenav en hyper liten hund så tror jeg at jeg ville valgt hyper flat. Da vil jeg tro at du kan samkjøre mer av treningen. Og det er ikke dumt når du skal gå på skole.

Ved mat så her jeg bare holdt på sitt og bil og da har dem ikke veltet noe. Vorsteh nå den holder da tale mens jeg posjonerer ut maten.

Samkjøre treningen? Nå skjønner jeg rett og slett ikke hva du sikter ta til..

Å holde tale er da vel greit, altså kan man jo helt sikkert trene det bort. Det kan jeg gjøre med hoppingen til Tinka, men jeg orker rett og slett ikke.

Også må dere jo huske at jeg skriver nettopp denne tråden fordi jeg ønsker å forberede kjøpet mitt, og kommer til å se på foreldredyrene før jeg bestemmer noe som helst.

Her kan kanskje det jeg mener sees: (tatt fra rasestandarden til flat og vorsteh)

Flatt gemytt/adferd: Rikelig begavet med naturlige jaktegenskaper, entusiastisk logring demonstrerer optimisme og vennlighet. Tillitsfull og vennlig.

Vorsteh gemytt/adferd: Stø, avbalansert, rolig, verken sky, nervøs eller aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Her kan kanskje det jeg mener sees: (tatt fra rasestandarden til flat og vorsteh)

Flatt gemytt/adferd: Rikelig begavet med naturlige jaktegenskaper, entusiastisk logring demonstrerer optimisme og vennlighet. Tillitsfull og vennlig.

Vorsteh gemytt/adferd: Stø, avbalansert, rolig, verken sky, nervøs eller aggressiv.

Jeg tenkte faktisk en periode på vorsteh jeg også. Har bestandig drømt om en trekkmaskin, men når jeg ville trene og konkurrere i diverse andre hundesporter også og da ha mulighet for championat valgte jeg den bort. Men du har kanskje ikke championat ambisjoner i noen hundesporter, bortsett fra utstilling? Jeg kjenner ei som trener og konkurrerer med sin vorsteh i ag og lydighet og det går fint.

Det du sier om flat var det som gjorde at jeg valgte rasen bort til slutt (og ja, en mann som absolutt ikke ville ha flat) og heller så på golden og labrador. Nå så jeg på jaktutgavene pga konkurranseambisjonene, men jeg har skjønt at det er noen sportye utgaver av begge rasene også. Det jeg så på labradorene jeg møtte var at de var minst like trivelige som vorstehrene (ehh, skrives det sånn?), bare roligere :ahappy: Men nå skal det sies at jeg har møtt et heller lite utvalg av labradorer, så jeg skal ikke påstå at alle er sånn.

Har du tenkt på noen av de andre retrieverne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk en periode på vorsteh jeg også. Har bestandig drømt om en trekkmaskin, men når jeg ville trene og konkurrere i diverse andre hundesporter også og da ha mulighet for championat valgte jeg den bort. Men du har kanskje ikke championat ambisjoner i noen hundesporter, bortsett fra utstilling? Jeg kjenner ei som trener og konkurrerer med sin vorsteh i ag og lydighet og det går fint.

Det du sier om flat var det som gjorde at jeg valgte rasen bort til slutt (og ja, en mann som absolutt ikke ville ha flat) og heller så på golden og labrador. Nå så jeg på jaktutgavene pga konkurranseambisjonene, men jeg har skjønt at det er noen sportye utgaver av begge rasene også. Det jeg så på labradorene jeg møtte var at de var minst like trivelige som vorstehrene (ehh, skrives det sånn?), bare roligere ;) Men nå skal det sies at jeg har møtt et heller lite utvalg av labradorer, så jeg skal ikke påstå at alle er sånn.

Har du tenkt på noen av de andre retrieverne?

Jeg har vel ikke ambisjoner om championat nei, kanskje NM i Freestyle.. men der føler jeg at det å bruke utypisk rase, bare er kult og man kan kommme dit man vil for det. Programmet tilpasses jo etter hunden :P

Agility osv. blir jo bare som en aktivitet :P

Jeg har tenkt på toller, lurer bare på om den blir litt liten i forhold til hva jeg ønsker, både med tanke på trekking og eget ønske. Og skal titte mer på de andre "vanlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på toller, lurer bare på om den blir litt liten i forhold til hva jeg ønsker, både med tanke på trekking og eget ønske. Og skal titte mer på de andre "vanlige".

Vil tro at en toller kan trekke bra jeg.

Nå vet jeg ikke hvikle forventniger og mål du har ift trekk, men altså Birk (43 cm og 12 kg) trakk det han var god for når vi snørekjørte :P

Er kortisen ute av bildet?

(nei jeg har ikke lest alle sidene :( )

Edit: har du sett på hvit gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ikke spør meg om alt dill og dall på Schæfer,jeg har ikke peiling,men jeg tror en god Schæfer ville passet deg bra med din Olebrumm holdning til alt :P hehehe,ja utstilling er jo ikke helt tingen om du skal ha en som er annerledes i ryggen,men du kan jo være kjerringa mot strømmen i ringen :(

DET er jeg veldig enig i. For rett dommer kan en såkalt stygg hund, også gjøre det bra i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje også tolleren kan være noe for deg hvis du vil gjøre alt liksom. Altså, hvis du ikke vil være veldig aktiv innen hundekjøring da. Jeg tviler ikke på at Midas kommer til og duge greit til snørekjøring når han blir voksen. De er jo ganske robuste disse tollerne, selv om de ikke er så høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsing og slik er jo helt greit. Men sånn hyperaktivitet up in your face er det jeg tenker på... tydeligvis umulig å forklare over nettet. Men de som har hilst på Tinka skjønner hva jeg mener.

Hun har dog en utrolig av-knapp inne, som jeg har lært inn :hmm:

Jepp, skjønner hva du mener :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Beklager at jeg svarer sent. Skal prøve å gjøre det klarere hvorfor jeg ville valgt flat og ikke vorsteh vedsidenav en liten hund. Jeg har selv hatt to hypre flat og en hyper strihåret vorsteh og har nå en rolig strihåret vorsteh og i tilleg til det så har jeg sett på liten hund selv men avventer det.

Flat

Dette er en rase jeg fortsatt er glad i. Minuset er at den er veldig glad og hopper opp i ansiktet til folk. Det er ikke alle individ som vil trekke.

Den er altid glad. Det er ikke vanskelig å lære den at inne er det rolig ute er det aktivitet. Mine to hypre har avpasset tempoet så de andre hundene har holdt følge når de har vært på tur løse med små eller store hunder. Den vil som oftes ikke trekke så fort som en vorsteh, altså Thinka kan løpe endel løs vedsidenav. Kjedelig å måtte la en hund være hjemme og en bli med på tur( i hvertfall syntes jeg det) (eller så må Thinka ha egen plass i sekken din og det blir ekstra tyngde). Har spørt andre som har en liten aktiv og en stor aktiv og der de så den lille kom mest til kort var ved skigåing og snø på vinteren. Flaten kan brukes til mangt. Men skulle jeg valgt flat i hvertfall før så hadde jeg valgt arbeisdslinjer fra england eller sverige.

Vorsteh

De har noe som enkelt kan kalles løpe kikk, i hvertfall dem jeg har hatt i huset og fått komentarer fra andre om det kunne stemme med de vorsteh dem har sett.. ALtså hunden må bare ut og løpe. Da har du en hund her og en hund der. (Det ble i hvertfall min erfaring da jeg passet en godt trent hund på ti kilo. Den klarte ikke å holde følge med vorsteh selv om den virkelig prøvde iherdig. Dette var på barmark på ei eng. San jeg ser det med en vorsteh og en liten hund ala godt trent så blir veldig mange turer og treninger først med den ene også med den andre også skal du ha skole i tilegg døgnet har desverre bare 24 timer. Skal du trene trekk med vorsteh så ender du som oftest med å måtte la Thinka ligge hjemme. Jeg vet at jeg får dårlig samvittighet for hunden som ligger hjemme. Det er endel individer som er pipete/masete. Det jeg ser ehr er at Thinka vil bli for treg i forhold til å holde tempoet oppe på de fleste fysiske aktiviteter.

Men forresten kan du ikke sette opp en liste over ting du skal drive med med begge hundene og spørre noen med Flat eller Vorsteh om du kan ta med hunden på de tingene så du får testet ut. Jeg ahr tenkt på noe av det samme når jeg kommer til at ejg vil satse på en liten i tilleg til vorsteh. Altså for meg som jakter gå en tur på fjellet der det er kjærr og se om den lille klarer å følge med, følger ejg med den lille når jeg også skal følge med den store. HVordan blir det når jeg må ut på sykkelen med vorsteh og la den lille være igjen hjemme?

Det jeg mente med at hun holdt tale før maten er at det kommer mange lyder fra hunden mens hun sitter stille og venter på VogH maten sin.

Jeg er selv veldig glad i begge rasene både flaten og vorsteh og ser etter en liten hund men har funnet ut at det blir alt for mye dårlig samvittighet og vil gjerne at begge skal kunne være med meg altid. FOr det blir litt for ofte etter min smak å la den ene være igjen hjemme og ta med seg den andre selv om jeg går hjemme og har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at en toller kan trekke bra jeg.

Nå vet jeg ikke hvikle forventniger og mål du har ift trekk, men altså Birk (43 cm og 12 kg) trakk det han var god for når vi snørekjørte :hmm:

Er kortisen ute av bildet?

(nei jeg har ikke lest alle sidene :aww: )

Edit: har du sett på hvit gjeterhund?

Det tror jeg også, det handler jo også om å legge opp til at trekking er "lov" fra starten.

Kortisen er absolutt ikke ute av bildet, poenget her er vel heller å se om det er andre raser som egner seg bedre.

Hvit gjeterhund har jeg sett på, men ser et mønster i at jeg låser meg på hunder som kun finnes i en farge. Derfor fortsetter jeg å titte på denne, da manglende fargevariasjon IKKE burde være noe kriterie. Så ja, den er muligens aktuell også :lol:

Jepp, skjønner hva du mener :lol:

:lol:

Beklager at jeg svarer sent. Skal prøve å gjøre det klarere hvorfor jeg ville valgt flat og ikke vorsteh vedsidenav en liten hund. Jeg har selv hatt to hypre flat og en hyper strihåret vorsteh og har nå en rolig strihåret vorsteh og i tilleg til det så har jeg sett på liten hund selv men avventer det.

Flat

Dette er en rase jeg fortsatt er glad i. Minuset er at den er veldig glad og hopper opp i ansiktet til folk. Det er ikke alle individ som vil trekke.

Den er altid glad. Det er ikke vanskelig å lære den at inne er det rolig ute er det aktivitet. Mine to hypre har avpasset tempoet så de andre hundene har holdt følge når de har vært på tur løse med små eller store hunder. Den vil som oftes ikke trekke så fort som en vorsteh, altså Thinka kan løpe endel løs vedsidenav. Kjedelig å måtte la en hund være hjemme og en bli med på tur( i hvertfall syntes jeg det) (eller så må Thinka ha egen plass i sekken din og det blir ekstra tyngde). Har spørt andre som har en liten aktiv og en stor aktiv og der de så den lille kom mest til kort var ved skigåing og snø på vinteren. Flaten kan brukes til mangt. Men skulle jeg valgt flat i hvertfall før så hadde jeg valgt arbeisdslinjer fra england eller sverige.

Vorsteh

De har noe som enkelt kan kalles løpe kikk, i hvertfall dem jeg har hatt i huset og fått komentarer fra andre om det kunne stemme med de vorsteh dem har sett.. ALtså hunden må bare ut og løpe. Da har du en hund her og en hund der. (Det ble i hvertfall min erfaring da jeg passet en godt trent hund på ti kilo. Den klarte ikke å holde følge med vorsteh selv om den virkelig prøvde iherdig. Dette var på barmark på ei eng. San jeg ser det med en vorsteh og en liten hund ala godt trent så blir veldig mange turer og treninger først med den ene også med den andre også skal du ha skole i tilegg døgnet har desverre bare 24 timer. Skal du trene trekk med vorsteh så ender du som oftest med å måtte la Thinka ligge hjemme. Jeg vet at jeg får dårlig samvittighet for hunden som ligger hjemme. Det er endel individer som er pipete/masete. Det jeg ser ehr er at Thinka vil bli for treg i forhold til å holde tempoet oppe på de fleste fysiske aktiviteter.

Men forresten kan du ikke sette opp en liste over ting du skal drive med med begge hundene og spørre noen med Flat eller Vorsteh om du kan ta med hunden på de tingene så du får testet ut. Jeg ahr tenkt på noe av det samme når jeg kommer til at ejg vil satse på en liten i tilleg til vorsteh. Altså for meg som jakter gå en tur på fjellet der det er kjærr og se om den lille klarer å følge med, følger ejg med den lille når jeg også skal følge med den store. HVordan blir det når jeg må ut på sykkelen med vorsteh og la den lille være igjen hjemme?

Det jeg mente med at hun holdt tale før maten er at det kommer mange lyder fra hunden mens hun sitter stille og venter på VogH maten sin.

Jeg er selv veldig glad i begge rasene både flaten og vorsteh og ser etter en liten hund men har funnet ut at det blir alt for mye dårlig samvittighet og vil gjerne at begge skal kunne være med meg altid. FOr det blir litt for ofte etter min smak å la den ene være igjen hjemme og ta med seg den andre selv om jeg går hjemme og har god tid.

Nå har jeg heldigvis omgått en del med både flat og vorsteh. Da flere i naboområde har vorsteh, og jeg har vært endel inne i trekkmiljøet.

Hvis du hadde møtt Tinka, og sett henne sammen raske hunder. Så hadde du sett at hun er den som holder tempoet til vorsteh, settern osv oppe. Hun er rask!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke Tinka kan være med løs på sykkelturen selv det er med vorsteh. Dessuten er jo joggeturer også flott mulighet.

Skiturer er også noe Tinka er godt vant med, og jeg har da ofte blitt trukket av munsterlanderen, mens hun løper løs ved siden av.

Nå skal det sies at jeg har en ekstremt godt trent phalene, som har vært med på mye. Og som var den minst slitne hunden etter å ha gått Besseggen :lol: Kontra en munsterlander og en setter.

Det samme gjelder på fjellet i påsken. Det kan jo sies at hun virrer rundt oss, mens disse jakthundene er ute rundt omkring. Men det er jo nettopp det som er så deilig, da får begge hundene trent seg på sin måte.

MEN jeg ser poenget ditt, og for mange små hunder stemmer det helt sikkert :D

PS. Tinka er vokst opp i et miljø hvor kravene har vært ganske like de fuglehunder har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når jeg sammenligner så har jeg bare en papillon /phalene å sammenligne med og den var også blandt de godt trente av rasen. Da jeg så på vorsteh og en godt trent lundehund så holdt han ikke farten til vorsteh på kort stykke. Dem jeg spurte hadde husky og shiperke, huskyen har lavere fart en vorsteh og holder lengere. JA jeg vet også at det er mange små som er utrolig utholdene blandt annet så vet ejg om en shiperke som jakter Hjort på vestlandet. Alikevell så ser jeg at det kan bli de problemene. Papillon/pahlene eller andre små raser hadde i hvertfall den forige vorsteh min løpt fra selv om din er godt trent, denne jeg ahr nå som er under gjenomsnittet på farta der er jeg mer i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sammenligner så har jeg bare en papillon /phalene å sammenligne med og den var også blandt de godt trente av rasen. Da jeg så på vorsteh og en godt trent lundehund så holdt han ikke farten til vorsteh på kort stykke. Dem jeg spurte hadde husky og shiperke, huskyen har lavere fart en vorsteh og holder lengere. JA jeg vet også at det er mange små som er utrolig utholdene blandt annet så vet ejg om en shiperke som jakter Hjort på vestlandet. Alikevell så ser jeg at det kan bli de problemene. Papillon/pahlene eller andre små raser hadde i hvertfall den forige vorsteh min løpt fra selv om din er godt trent, denne jeg ahr nå som er under gjenomsnittet på farta der er jeg mer i tvil.

Men ærlig talt, er det ikke farten på eieren som teller da?

Vorsteh kan jo løpe 10km mens jeg går 1km, da trenger jo ikke phalenen løpe den mila, den trenger heller ikke traske 1km.. den kan løpe så mye den selv ønsker.

Og på ski går det heller ikke så himla fort, og løs har Tinka klart å holde følge uten problem :aww:

Du skjønner, jeg lever allerede tett innpå et slikt "fuglehund" hundehold, da både tante og onkel, samt mamma og pappa driver med dette og har fuglehunder.

Tinka er med dem på fjellet osv. og da har hun ikke muligheten til å være igjen på hytta f.eks. Men det har ikke vært et eneste problem til nå :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...