Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase


laikamor

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage en tråd for å se litt hvilke hunderaser som kunne passe meg. Jeg skal ikke ha hund altså, synes bare det er litt gøy å se hva som kan passe. I tillegg kan jeg jo da også lese meg opp på forskjellige raser, til jeg en gang skal ha en hund til, selv om hva jeg kan tilby en hund nok kommer til å endre seg etter hvert.

Jeg vil helst ha en rase som er glad i andre mennesker og hunder (vet det går på trening, men ønsker ikke en ny utagerende hund).

Jeg er veldig glad i agility, og ønsker en dag å konkurrere i dette. Derfor vil jeg gjerne ha en hund som fungerer bra til agility, men det trenger ikke være på noe høyt nivå, det holder med klasse 1. Liker også å trene forskjellige triks, og litt lydighet (ikke konkurranse). Vil nok si den bør ha middels aktivitetsnivå. Jeg går tur hver dag, ca. 1-2 timer, av og til bare i bånd, av og til løs i skogen. Lenger turer i helgene. Vil ikke ha en hund med masse jakt- eller gjeterinstinkt.

Vil ikke bruke veldig mye tid på pelsstell, ikke noe napping eller klipping eller noe slik. Børsting innimellom er helt greit, men ønsker ikke en veldig langhåret rase.

Ønsker helst en stor hund, men det er ikke nødvendig, det er helst fordi jeg liker store hunder generelt. I tillegg liker jeg å ha litt drahjelp på skiturer og vanlige skogsturer, i motbakker :) Bare de ikke blir for små er det greit (ikke under knærene hvertfall).

Si fra om det er noe mer :) Så får vi se om det er noen raser som passer til meg, selv om jeg ikke har planer (eller lov til) om ny hund enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jag förstår dig, det är ju en ärlig sak det :) Ja men Pinscher är fina hundar det, som kanske kan passa dig och dina önskningar. Dem jag träffat har vart väldigt glada, folkkära, smidiga och raska. Passar både till agility och trix, älskar lek och närhet. Kan vara med på det mesta så som jag uppfattat dem :) Så är det ju en fin storlek på dem om du inte tänker på dvärgen.

Hmmm...prövar tänka på andra raser som hade kunnat passa också. Tänkte Cairnterrier först med ju längre ner på önskelistan din så tänkte jag att det inte passar med tanke på pälsställ och storlek.

Edit: D/S gårdshund hade nog passat fint också om man inte tänkte på det med storleken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest interessert i vanlig Pinscher, ja, ikke dvergpinscher :)

Synes cairn terrier er veldig sjarmerende og kule hunder, men de blir nok litt små, også er det vell endel pelsstell med tanke på napping. Hadde det kun vært opp til utseende, hadde jeg nok kunne hatt en cairn, for de er nydelige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker korthårscollien veldig godt utseendemessig. Men jeg har ingen erfaring med dem, eller jeg har såvidt hilst på en i Bergen :) Hvordan er aktivitetsnivået deres?

Schæfer er nok ikke heller helt meg, også er det vel mye sykdom på dem?

Toller er også flotte hunder. Hvordan er det å ha dem løs? Vil jo selvfølgelig trene masse innkalling, og har jo sett endel tollere løs, så vil ikke tro det er et veldig stort problem å ha dem løs?

Edit: Har også tatt rasevelgeren på canis, der ble jeg anbefalt Berner Sennen og Shiba. Hvordan tror dere disse ville passet? Har inntrykk av at Berner Sennenen er en veldig grei rase, men hvordan er aktivitetsnivået her?

Får jo nesten lyst på en til hund her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tror berneren kanskje vil passe, kan hende den sikler en del og sånn passe pelsstell. Det er iallfall en sjarmerendes hund utseendemessig syns jeg da, iallefall de jeg har sett :L

Shibaen kan også være noe for deg, kan ikke så mye om den rettere sagt, ingenting.

Men en lettlært hund er jo lagotto romagnoloen.

Krøllete hund, allergivennlig og røyter ikke. En venninde av meg har en, den kan mye forskjellige triks og er så søt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt berner i 22 år. Det er veldig fine familiehunder.

Bernere sikler IKKE sånn som feks st.bernhard hund.

Er veldig forskjell på dem mtå smidigheten og aktivitetsbehov.

Berneren er den eneste sennen hunen som tilpasser seg eierens aktivitetsnivå greit.

De kan fint gå agility, men kommer nok ikke til å vinne de høye klassene! :hmm:

Ellers er pinscheren en flott hund ja. (Har dvergpinscher selv.)

Bare vær flink med sosialiseringen og oppdragelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund tror jeg kanskje blir litt for lite i forhold til hva jeg ønsker på min neste hund.

Berner er jeg veldig interessert i, synes de er nydelige hunder, også virker de som noen trivelige og omgjengelige hunder.Har ikke mye erfaringer med dem, men det jeg har virker positivt.

Korthårs collie er jeg også veldig interessert i, men har ingen erfaringer med dem.

Lagottoen vet jeg ikke noe særlig om. Må ikke de klippes? Hvordan er aktivitetsnivået her, og hvordan er de med tanke på andre folk og hunder?

Pinscher har jeg heller ikke møtt (kun noen hissige dverpinschere), noen som kan skrive litt mer om den, og gjerne resten av de over her også? :)

*Gleder meg til jeg skal lete etter min neste hund :hmm: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårs collie er jeg også veldig interessert i, men har ingen erfaringer med dem.

Det er absolutt en rase du burde ta en nærmere titt på, men også være litt obs på nervøse tendenser. Men utifra de individene jeg har møtt til nå, så virker det ikke som mentalitet har vært noen svakhet.

Etter min mening virker det dog som om det ikke er så lett å få takk i gode hunder, ihvertfall ikke i Norge. Jeg har fremdeles ikke funnet et kull som oppfyller mine krav, selv ikke blant de planlagte kullene (har dog ikke kikket i det siste). Altså har jeg innsett at jeg må nok belage meg på å bruke en god stund på akkurat det, men det regner jeg med at kommer til å være verdt det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lagotto romagnolo ( dette er om den individen av den jeg har møtt) : De har ikke særlig stort jaktinstinkt, men pelsstell er kanskje en del men de røyter ikke og er allergivennlig. De er lett å lære, kan fort lære seg mange forskjellige triks. Er middels store, kan ha sånn ca. middels mosjon ( kan trene den så mye du vil, men det er ikke nødvendig og ha det daglig, helt opp til deg). Finst i hvit, brun og svart, kan være brun og hvite og sånt også men gidder ikke å ramse opp det :-)

Den er opprinnelig fra Italia, har veldig god luktesans men er ikke så særlig jaktinstinkt.

Mer kan ikke jeg si. Du kan sikkert få høre mer av noen her på sonen som har en lagotto viss du er interessert.

Og en ting til, de er rolige familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hatt berner i 22 år. Det er veldig fine familiehunder.

Bernere sikler IKKE sånn som feks st.bernhard hund.

Er veldig forskjell på dem mtå smidigheten og aktivitetsbehov.

Berneren er den eneste sennen hunen som tilpasser seg eierens aktivitetsnivå greit.

De kan fint gå agility, men kommer nok ikke til å vinne de høye klassene! :)

Ellers er pinscheren en flott hund ja. (Har dvergpinscher selv.)

Bare vær flink med sosialiseringen og oppdragelsen!

Det var st.bernhard jeg tenkte på, jeg glømmer hele tiden forskjellen på bernhard og på berner :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min kortis i Sverige. I Norge kommer det mer fremover nå, tror jeg. :drool:

Alle collier kan være noe reserverte i forhold til fremmede. Men de kortisene jeg har møtt er det ikke. Min elsker alt og alle, både dyr og mennesker. ;)

En kortis har ofte litt mer motor enn langhår. Men husk at det er en myk hund, de høye brølene trengs ikke. De er rolige inne, aktive ute. De har et middels aktivitetsbehov, men de har kapasitet til mye. Så det kommer rett og slett an på hva de vennes til. En ordentlig potet, kan brukes til det meste. :P

Min vet godt hvordan hun skal samle og flytte en saueflokk. Likevel kan hun gå løs i hagen, mens sauene går på den andre siden av gjerdet. Hun kan lett hoppe over om hun vil, men det er ikke lov. Og da gjør hun det ikke. ;)

Når en leter etter kortisvalp synes jeg det er viktig å sjekke MH resultatene til foreldre, besteforeldre og deres søsken. MH sier bl.a. noe om hvor sosiale de er, om de er redde, o.s.v. Det kan ta litt tid å sette seg inn i dette, men sammenlignet med hvor lenge du forhåpentlig skal ha hunden er det verdt det.

På bakgrunn av testresultater (MH, øyelysninger og røntging) og resultater fra utstilling og lydighetskonkuranser dro jeg fra sunnmøre til Sverige og kjøpte en valp jeg aldri hadde møtt. Jeg har fått drømmehunden min. ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror sheltien ville ha våre en fin hund til deg, men det er masse pelsstell.

Men hva med en finsk lapphund ? :ahappy:

Elsker denne rasen, er helt herlig. Vurderer selv og få meg en igjen.

Masse pelsstell på en sheltie? Vennina mi børster gjennom sin hver 14dag hun :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...