Gå til innhold
Hundesonen.no

Destruktiv hund


Litz

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, har ingen i tråden stusset over at konklusjonene i en tre dagers gammel forumtråd er tilstrekkelige til å bytte ut en fantastisk hund med litt peace of mind. Jeg kjente meg sykt ofte igjen i trådstarters ord i begynnelsen, så gikk det over til "du prøver å rettferdiggjøre en unnskyldning" til "du burde gitt det mer tid".

Jeg har masse sympati, samtidig har jeg ingen sympati.

Jeg henger ikke med i hva du mener? :)

Da jeg startet tråden var jeg fortvilet... jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg aner fremdeles ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei meg for at vi ikke finner noen annen løsning enn omplassering, jeg er lei meg fordi det viser seg at vi ikke har mulighet til å gi hunden det den fortjener.

Skulle gjerne beholdt han, men jeg syns det vil være feil når jeg vet at jeg aldri kan gi han mulighet til å løpe i 1-2 timer hver dag. Jeg kan ikke sykle over lengre distanser, og jogging er utelukket. Datteren min er skeptisk til hunden siden han er såpass voldsom under lek.

Jeg er ikke ute etter sympati, jeg er ute etter at hunden skal få det best mulig.

Det har tatt mange dager før jeg har villet innrømme overfor meg selv at dette ikke er riktig hund for min familie.

Så jeg er usikker på hva du vil fram til. :)

Hvis det var ett stikk og ett hint om at jeg burde tenkt på dette før, så er jeg fullstendig klar over det.

Jeg trenger ingen andre til å gi meg dårlig samvittighet for akkurat det...det klarer jeg fint på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok over gjennomsnittet treg, men jeg skjønner ikke hva du mener. :) Kan du omformulere?

Samtidig så stusser jeg veldig over hvaslags hund trådstarter skal finne som ikke er retriver, ikke er langhåret, ikke bjeffer, ikke har vakt i seg, ikke er reservert og ikke er for krevende fysisk og samtidig stor. Støtter å ta det rolig med jakten på neste hund, og hvertfall vente til gubben er 100% med på det og innser at destruksjon kan være en del av det å ha valp/unghund.

Valp er utelukket uansett. Jeg vil ikke ha valp, aldri villet ha det, kommer aldri til å ville ha det.

Tja, neste rase... den perfekte hunden finnes ikke tror jeg. Men det betyr ikke at man ikke kan finne en hund som passer.

AH er utelukket pga det ekstremt store aktivitetsnivået de har. Jeg fikk fortalt at det ikke var noe problem så lenge han fikk ett par gode og lange turer hver dag... det har han fått hele tiden mens han har vært her. Men det har jeg jo fått erfare at ikke er nok.

Men når jeg har kriterier til raser så er dette ett ønske og ikke noe som er bombastisk. (med unntak av at jeg ikke vil ha liten hund, og ikke langhåret) Så alle raser over en viss størrelse og som er korthåret er i grunnen aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du tenkt at dette skulle løses da?..

At forrige eier jobbet med dette :lol:

Ehm, ja - men for å jobbe med slikt bør man ha dem fra de er valp...

Og joda, jeg har også en riesen som ikke er særlig til vakthund, en basenji som elsker mennesker og en saluki som ikke spiser høns og ikke finnes reservert ovenfor mennesker, men jeg hadde ikke turt å skaffe meg en halvvoksen/voksen av noen av dem og satset på at det skulle gå bra om det var kravene mine.

Som skrevet over, du overtar jo ikke da en bjeffete hund. Faktisk er det mye lettere å sikre seg en hund man vet hva slags egenskaper og kvaliteter innehar.

Nå mener ikke jeg at man bør skaffe seg en typisk vakthund, eksempelet med GD var fordi jeg aldri har møtt en bjeffete sådan, ei en med lang pels, som krever ekstremt mye trim, reservert for fremmede.. og liten :ahappy: Meeeen nå anbefaler ikke jeg rasen på noen måte det var bare for å vise at det går an å finne en rase som passer for seg og sine, men av og til må man nok velge bort noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leking med ball til bikkja ikke orker å løpe etter ballen mer, det høres for meg ut som bikkja har blitt veldig stressa... Å løpe etter ball og ball og ball og løpe mer etter ball, for så å komme hjem og ikke ha noe stimuli... Stresset sitter i allikevel, det er jo ikke noe man kan "skru av". Tenk for en husky å ha så mye jakt, å ruse seg så høyt opp i stress, og så pang, uten noe "nedjogg" eller "nedstress" så er det hjem og ikke gjøre noe. Da vil hunden leke - den er overstadig, den mister hemninger og blir voldsom.

For meg virker det som den mest logiske forklaringen på den atferden - bare for å ha den forklart fra mitt synspunkt. Kan hende det finnes andre meninger, hadde vært interessant å høre andres atferdsanalyse.

Jeg reagerte også på dette. Ved å kaste ball så trigger du hundens jakt - drepe innstinkt. De får bare den mest stressende delen av jakten, og kan gire opp en hund voldsomt om man holder lenge på med det. Jeg tror at det nok har stresset han veldig, og det kan være årsaken til at han hadde det utfallet mot datteren din.

Jeg må bare si at jeg vil støtte deg på den avgjørelsen dere har tatt om å omplassere han. Det er ikke et nederlag, det er å ta ansvar for at hunden skal få et hjem som kan gi han mer enn dere kan. Det betyr ikke at dere ikke kan ha hund, dere kan bare ikke ha en såpass krevende hund som en husky faktisk er. Det er mye bedre å omplassere han enn å klamre seg til stoltheten, og beholde han, når han tydelig viser at han ikke har det optimalt. Det er altfor mange som absolutt skal klare det selv, og tilslutt så ender det tragisk med at hunden gjør noe dumt pga understimulering eller stress. Prøv å tenk positivt, dere har gått på en smell med dette nå, men hvis dere er helt ærlige med dere selv og hverandre når det gjelder hva dere kan tilby en hund, så vil dere finne en rase som fungerer godt sammen med dere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det jeg prøver å tenke... men det svir i stoltheten uansett.

Jeg vet at det ikke er ett nederlag å ta avgjørelsen, men like fullt føles det som ett nederlag å ikke kunne gi hunden det den fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere litt med hva som skjer.

Har vært i kontakt med flere hundekjørere og fikk tips om et par som var på utkikk etter en husky til. Skal prate med dem i kveld.

Flere hundekjørere som sprer ordet videre til sine bekjente og fora... annonse ligger ute på blandt annet hundekjørerpostlista på Yahoo (som har over 1000 brukere) og ordet er spredd til medlemmer av Oslomarka Trekkhundklubb.

Fikk også tips av ei i familien som er aktiv i Norske Redningshunder... hun visste om ett par hundekjørere som kunne være interessert.

Så da er det bare å krysse fingrene for at han kommer til noen som vil bruke han til det han er avlet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo supert ;)

I mellomtiden kan du jo f eks prøve å trene mer hodetrim, og se om det gjør hunden roligere?

Det kan jo hende du blir boende med bikkja en stund til. :P En hund har begrenset hjernekapasitet, så må de bruke den, konker de fortere ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Shadow fått et nytt hjem i Numedalen.

www.sledehunder.no

Blandede følelser her nå. Jeg er veldig lei meg fordi det ikke funket her hos oss... samtidig er jeg både glad og lettet over at han nå får komme til noen som kan bruke han og gi han det livet han fortjener. :heart::lol::getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...