Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kanskje skaffe meg hund.


Bildefreak

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en fjorten år gammel jente, som lenge har ønsket meg hund. Mammaen min har alltid vært litt imot det, men nå i det siste har hun begynt å mykne. Det er kanskje snakk om at jeg skal få lov til å kjøpe en hund etter konfirmasjonen min, for konfirmasjonspengene mine.

Jeg må bare begynne med å si at jeg er helt seriøs i dette, og virkelig klar for det. Men spørsmålet mitt lyder som følgende: Hvordan hund burdte jeg velge?

Jeg vet det er mye å velge mellom, og at man burdte velge en som passer deg. Jeg vet at jeg vil ha en liten, ikke gneldrete rase, ettersom jeg vil være i stand til å ta den med meg rundt omkring.

Så, etter all informasjon.. Har dere noen tips? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du finne ut om det er lurt å kjøpe hund nå. Det er en veldig fin tid å ha hund i tenårene, men hunden lever jo mye lengre enn det.

Hvor skal du gå på videregående? Må du bo på hybel? Kan du ta med deg hunden? Må du pendle, så det blir lange dager alene for hunden hjemme?

Det samme etter vgs, så skal du kanskje studere? Hvis du leser litt her og på Canis.no så vil du se at mange sliter veldig med å finne sted å bo med hund.

For å finne riktig rase må du tenke på

hva du vil bruke den til (kos, tur, lydighet, agility, spor...?)

hvor mye tid du vil bruke på pelsstell?

hva slags type hund ønsker du (jakt, gjeter, selskapshund, vakthund osv.)

Rasevelgeren på canis.no kan gi et lite hint om raser som kan passe deg.

Siden du er så ung, har du faktisk heller ikke lov til å kjøpe hund selv, det blir da din mor som har ansvar for hunden, selv om du (forhåpentligvis?) får arbeidet med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over alt dette. Hadde nok ikke en gang postet noe her uten å tenke over slikt.

Dessuten, moren min er såpass oppegående at hun selv ikke ville sagt ja til noe sånt uten å vite slikt. På toppen av alt så er mye av min fremtidige planer lagt, så det er ingen sak i dette.

Jeg spurte ikke om hovedsaklig råd om dette, og jeg er klar over at hunder bruker bjeffing til å kommunisere.

Jeg spurte om hvilken rase som ville passet, OM jeg i det hele tatt ender opp med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket aktivitetsnivå ser du for deg å holde?

Hvor mye tid vil du bruke på tur om dagen?

Hvor mye tid på trening i form av mental stimuli?

Er moren din klar over at dersom du får hund nå er det hun som er ansvarlig for den?

Barn under 16 år kan ikke etter norsk lov ha ansvaret for et dyr alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er fullt klar over dette, men selv om det på papiret vil stå at det er henne som har ansvaret, så vil ta meg av ting som å sørge for at den får mosjon, mat, vann, mental stimuli osv.

Er selv en aktiv person og elsker å være ute, så det å ta med den på tur vil ikke være et problem - uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så ung, har du faktisk heller ikke lov til å kjøpe hund selv, det blir da din mor som har ansvar for hunden, selv om du (forhåpentligvis?) får arbeidet med den.

Mulig jeg er teit, men hvor har det lovhjemmel?

Kjøpte hund for mine "konfepenger" da jeg var 16, og det var aldri noen tvil om hvem som skulle stå registrert som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig jeg er teit, men hvor har det lovhjemmel?

Kjøpte hund for mine "konfepenger" da jeg var 16, og det var aldri noen tvil om hvem som skulle stå registrert som eier.

Nye dyrevernsloven som kom i fjor, hadde ett punkt med dette på høringsutkastet ihvertfall. At umyndige personer ikke kunne ha eieransvaret for dyr. Har ikke lest sluttproduktet nøye nok til å bekrefte at dette har blitt lovfestet, men det har kanskje andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dyrevernsloven som kom i fjor, hadde ett punkt med dette på høringsutkastet ihvertfall. At umyndige personer ikke kunne ha eieransvaret for dyr. Har ikke lest sluttproduktet nøye nok til å bekrefte at dette har blitt lovfestet, men det har kanskje andre?

Ok, det forklarer jo saken, begynner å bli noen år siden jeg handlet hund som tenåring :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dyrevernsloven som kom i fjor, hadde ett punkt med dette på høringsutkastet ihvertfall. At umyndige personer ikke kunne ha eieransvaret for dyr. Har ikke lest sluttproduktet nøye nok til å bekrefte at dette har blitt lovfestet, men det har kanskje andre?

Men det var vel tidligere en lov om dette når man registrerte hunder hos NKK også? At umyndige personer ikke kunne stå registrert som eier alene. Men det var ingen som sjekket det når jeg kjøpte hund som 16-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...