Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevelger


edlitam

Recommended Posts

Nå er det jo ikke alt for lenge til jeg tenker å begynne å studere, og hva vil vel en tilværelse uten hund være. Av praktiske grunner burde det være en litt mindre hunderase, men det må være en skikkelig hund ( håper jeg ikke tråkker på noens tær nå). Jeg er villig til å bruke en del tid på pelsstell, men ikke snakk om å børste og gre tre timer daglig. Men som student er det ikke alle dager hvor en har like mye tid til overs, så hunden må kunne klare seg med mindre turer noen dager, men må kunne bli med på ett par timer i skogen i helger osv. Jeg vil også drive med klikkertrening og lett lydighetstrening men det blir nok ikke noe elitenivå. Jeg vil ha en hund som er åpen mot andre (jeg har en labrador som elsker alt og alle nå), og heller ikke for mye jaktinstiknt.

Jeg tror jeg har saumfart alle hundebøker men har enda ikke funnet the match, er det noen som har noen gode ideer =) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jeg også, hvor liten og hva legger du i skikkelig hund? Jeg mener du kan forme de fleste raser slik du ønsker, jeg har jo chihuahua og boxer/rottis. Chihuahuaen er like mye hund som den store, er med iallefall ett par timer i skogen hver dag og er med når jeg er ute og løper. Trenger også lydighet og agility med han. Han pleier å leke med to staff/rottweiler blandinger i tillegg til min egen blanding og løper rundt som en gærning og koser seg : ) Men det kan kanskje bli for lite? hehe

28331_430727785394_731860394_6092041_8087138_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på raser som boston terrier, fransk bulldog, dvergpuddel, shit shu. Jeg tenker skikkelig hund som i form av at jeg ikke må være redd for å tråkke på den, eller skade den hvis det blir litt røff leking. Turbogutten du viser jo egentlig at alle hunder er sikkkelige hunder :frantics: men hvordan er chi i forhold til åpenhet mot fremmede osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på raser som boston terrier, fransk bulldog, dvergpuddel, shit shu. Jeg tenker skikkelig hund som i form av at jeg ikke må være redd for å tråkke på den, eller skade den hvis det blir litt røff leking. Turbogutten du viser jo egentlig at alle hunder er sikkkelige hunder :whistle: men hvordan er chi i forhold til åpenhet mot fremmede osv?

Jeg mener de blir akkurat slik du ønsker det selv, såfremt du passer på at de ikke får dårlige opplevelser, samme som med valper av andre raser ; ) Min elsker alt og alle, utenlandske barn er han skeptisk til men holder seg da bare unna, dette er fordi han har blitt tråkket på og mistet av noen nabounger som liten, men blir han kjent med ungene er det null problem ; ) og igjen, hadde jeg ikke sett bort de to sekundene så de fikk løftet han opp hadde han nok ikke hatt noe problem med det. På tur går han alltid løs og holder seg da ved beina mine om jeg ikke gir beskjed om noe annet, og venter på beskjed før han får lov til å løpe bort og hilse på mennesker/hunder. Det jeg mener er det viktigste når det kommer til chihuahuaen som jeg personlig mener utrolig mange gjør feil er at de tror det er en porselensdukke bare fordi de er knøtt som valper, jeg har aldri løftet opp Bajaz sålenge det ikke har vært en farlig situasjon (agressiv hund eller lignende). Han har blitt rullet over/løpt ned av Turbo utallige ganger, jeg har tråkket på han sikkert hundre ganger, andre hunder har slått han med labber under lek, og jada han har vel gitt fra seg ett pip i ny og ned, men hva har han lært? Jo å flytte seg! Nå er han helt fantastisk på å løpe unna/under ting om han havner i ubehagelige situasjoner, og vet at fløtter han seg ikke når jeg ber han om det, ja da ender han opp med å bli tråkka på :frantics: så for meg er det en fantastisk rase bare man har i hodet at det er en rottweiler og ikke en rotte ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dvergschnauzer? Kunne det vært interessant så bare spør om det du lurer på.

Jeg har jo veldig sansen for bartehunder men er litt redd for at det blir litt mye hund. Hvor mye aktivitet trenger de hver dag, og ellers av stimuli? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de blir akkurat slik du ønsker det selv, såfremt du passer på at de ikke får dårlige opplevelser, samme som med valper av andre raser ; ) Min elsker alt og alle, utenlandske barn er han skeptisk til men holder seg da bare unna, dette er fordi han har blitt tråkket på og mistet av noen nabounger som liten, men blir han kjent med ungene er det null problem ; ) og igjen, hadde jeg ikke sett bort de to sekundene så de fikk løftet han opp hadde han nok ikke hatt noe problem med det. På tur går han alltid løs og holder seg da ved beina mine om jeg ikke gir beskjed om noe annet, og venter på beskjed før han får lov til å løpe bort og hilse på mennesker/hunder. Det jeg mener er det viktigste når det kommer til chihuahuaen som jeg personlig mener utrolig mange gjør feil er at de tror det er en porselensdukke bare fordi de er knøtt som valper, jeg har aldri løftet opp Bajaz sålenge det ikke har vært en farlig situasjon (agressiv hund eller lignende). Han har blitt rullet over/løpt ned av Turbo utallige ganger, jeg har tråkket på han sikkert hundre ganger, andre hunder har slått han med labber under lek, og jada han har vel gitt fra seg ett pip i ny og ned, men hva har han lært? Jo å flytte seg! Nå er han helt fantastisk på å løpe unna/under ting om han havner i ubehagelige situasjoner, og vet at fløtter han seg ikke når jeg ber han om det, ja da ender han opp med å bli tråkka på :frantics: så for meg er det en fantastisk rase bare man har i hodet at det er en rottweiler og ikke en rotte ;D

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo veldig sansen for bartehunder men er litt redd for at det blir litt mye hund. Hvor mye aktivitet trenger de hver dag, og ellers av stimuli? :frantics:

Min erfaring: så mye du gir dem. Dvs de tåler helt fint mindre i perioder. Mine får morgen og kveldslufting, og fra 1/2 time til 2-3 timer som hovedtur. Har jo trent lydighet og hobbyspor med gamledamen her, noe hun elsker. Men man må bruke den tiden det tar å finne rett forsterker, for mat er ikke den beste belønningen her i alle fall. Hun går imidlertid i døden for en pipeleke.

Du finenr endel info på hjemmesiden min, men spør gjerne om andre ting du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for ett bra og utfyllende svar =) Hvordan er den i forhold til lydighet og slikt? er de sta?

Legg ett godt grunnlag vil jeg si er det viktigste, de er veldig lærevillige men jeg vil si klikker er den beste måten, da du da får en oppfinnsom hund istedenfor en hund du må lokke, noe jeg synes er slitsomt når de blir så små i størrelse. Også lær den å leke (f.eks med biteskinn) ved å gjøre dette fra valpestadiet da det er "naturlig" for de å leke :whistle:

Med Bajaz har alt egentlig gått veldig naturlig, vil ikke kalle han sta, noen ting må han "presses" over. f.eks enkelte av hinderene på ag- banen. Men når han først skjønner at over skal han, og videre da med klikker har det gått kjempefint :frantics: Med lydigheten har jeg tatt det forholdsvis sakte, latt han tilby alt selv og trent MYE på at jeg skal kunne gå heeelt inntil han uten at han flytter seg, ofte, som f.eks Bajaz har jo lært å ha respekt for bein dermed måtte han lære at jeg hadde kontroll og at det var lov til å gå helt inntil :)

Men ingenting er umulig og jeg håper selv jeg kan starte i lydighet med Bajaz en dag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...