Gå til innhold
Hundesonen.no

Bull Terrier

Recommended Posts

Dette er ikke min, men typen min sin lille frekkas :D

Navnet er Turbobull Olecranon, men Felix til daglig.

Er en overivrig oppmerksomhetsyk liten tass som ødlegger alt som er i nærheten! Kjempehærlig :P

DSC_0197.jpg

DSC_0119.jpg

DSC_0176.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Maritus

Jeg vil gjerne vite mer, da jeg er blitt bedtatt av denne rasen :) Alt fra personlige erfaringer, til sykdommer og rasestandard mottas med takk og bilder da selvfølgelig :) Har vært endel og kikket rundt på forskjellige nettsider, og blir ikke lei av å lese om dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke min, men typen min sin lille frekkas :aww:

Navnet er Turbobull Olecranon, men Felix til daglig.

Er en overivrig oppmerksomhetsyk liten tass som ødlegger alt som er i nærheten! Kjempehærlig :aww:

DSC_0197.jpg

DSC_0119.jpg

DSC_0176.jpg

Så han var fra Turbobull men har dere fått han fra Shaka savoy? Mona Lura?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Issie <3

Turbobull Crista Iliaca

Kullsøster til Felix over her faktisk.

Ei fantastisk hærlig jente som begynner å bli voksen. :)

Bilde#1 Iført en vakker hjemmeomsydd genser.

Bilde#2 Litt våt etter mye tumling i snøen i skogen.

Bilde#3 Issie var så pågående for oppmerksomhet på min trøtte bror som var innom, at han mente skjerfet var en passende julegave.

post-7756-0-20901900-1298317538_thumb.jp

post-7756-0-42115500-1298317546_thumb.jp

post-7756-0-02341200-1298317552_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har ikke hatt så veldig mye med rasen å gjøre,men har ei jeg jobbet med som driver oppdrett,og de jeg har truffet der har bare vært helt nydelige og gode! :wub:

Min samboer synes de er så stygge,så jeg kan bare glemme å få en... :icon_cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spm. Hva er ca vanlig størrelse på en bullterrier(vekt)? Hvordan er de på og ha løse, jaktinnstinkter osv? På hjemmesiden til terrier klubben står det noe sånnt som at man kan aldri ha to bullterriere av samme kjønn, vertfall ikke hanner. Er det så ekstremt med sammkjønnsagresjon på rasen? Helse på rasen? Og er det noen allrighte oppdrettere her i norge? :)

Håper noen kan svare :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spm. Hva er ca vanlig størrelse på en bullterrier(vekt)? Hvordan er de på og ha løse, jaktinnstinkter osv? På hjemmesiden til terrier klubben står det noe sånnt som at man kan aldri ha to bullterriere av samme kjønn, vertfall ikke hanner. Er det så ekstremt med sammkjønnsagresjon på rasen? Helse på rasen? Og er det noen allrighte oppdrettere her i norge? :)

Håper noen kan svare :)

Jeg kan ikke noe spes om rasen,men hu jeg kjenner,har to hanner og to tisper sammen,å det er ingen problem ihvertfall :) Nå er de hannene kullbrødre da,vet ikke om det har noe å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bullterriere pleier å gå bra sammen med hunder av samme kjønn hvis de er oppvokst sammen eller er mye sammen ellers. Fremmede hunder pleier ikke å bli like godt mottatt :D 3 gode stikkord er sosialisering, sosialisering og sosialisering!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra, var egentlig det jeg så for meg :) Hvordan er helsa på de da? Hva må man være ops på?

De jeg kjenner har ikke hatt NOEN helseproblemer, men har hørt at det er noe HD og noe allergi...mer enn det vet jeg ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært borti hudproblemer, OCD, nesten avrevne korsbånd, bilyd på hjertet og døvhet.

Så man bør være obs på helsen hvis man vurderer rasen.

Så du har:

Hudproblemer

Hjertet

Nyrer

Patella L

OCD

Døvhet

Her står det litt om helsen til rasen:

http://www.svbtk.com..._sjukdomar.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Spørsmål angående mini bull terrier, er dette en egen rase? Møtte på en eier som var litt fornærmet over at jeg ikke skjønte at hans 5 måneder gamle valp var mini bull, og ikke bull terrier. Helt ærlig hadde jeg aldri hørt om mini-varianten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste som skiller de to er størrelsen, ellers er de svært homogene. Det er det jeg har lært ihvertfall :)

Kaja - de kan vel også sammenliknes med katter :) De vil når de vil, og når de ikke vil så er det bare å gi opp :P Når det er sagt - når de vil kan de være skikkelig flinke! Så en som gikk agility en gang, dritflink! Og plutselig tok han med seg den ene hopp-pinnen og stakk :P hehe. Arnt (?) har jo en, som han går litt spor med å sånn. Men var pga jeg-kan-når-jeg-vil at han kjøpte seg den retrieveren.

Ja, en gang skal jeg ha en bulle - *elsk* :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg kjenner har ikke hatt NOEN helseproblemer, men har hørt at det er noe HD og noe allergi...mer enn det vet jeg ikke...

Wow, da er de heldige! Tror ikke jeg har møtt en eneste uten minst en av de helseproblemene i større eller mindre grad, jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møter av og til en Bulle på tur :) Han er i hvert fall veldig omgjengelig og leker fint med min hund :) Virker som han har en herlig personlighet også... :D

Synes ikke de var spesielt pene før jeg heller, men nå får jeg bare mer og mer sansen for Bull terrier :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål angående mini bull terrier, er dette en egen rase? Møtte på en eier som var litt fornærmet over at jeg ikke skjønte at hans 5 måneder gamle valp var mini bull, og ikke bull terrier. Helt ærlig hadde jeg aldri hørt om mini-varianten.

Viss jeg ikke har misforstått så er det en egen rase ja, men den har samme standard som vanlig bullterrier, med unntak av øvrig vektgrense på 15kg(tror jeg), mens den vanlige ligger på 20-35 iflg internett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Viss jeg ikke har misforstått så er det en egen rase ja, men den har samme standard som vanlig bullterrier, med unntak av øvrig vektgrense på 15kg(tror jeg), mens den vanlige ligger på 20-35 iflg internett :)

Takk for svar! Da var det kanskje ikke så kjemperart at jeg ikke så forskjell på valpen da!

EDIT: Herlige hunder altså!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rasestandarden til FCI er ikke enig med deg.

Den sier at eneste forskjell på Bull Terrier og Miniatyren faktisk er høyden.

Miniatyr skal ikke ha en skulderhøyde høyere enn 35,5cm.

Det står også bemerket at det ikke er noen vektbegrensning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, leste på terrierklubben sine sider jeg. antar at høyden blir litt begrenset av vekten også ;)

Pussig nok viser Terrierklubben sine sider til den samme rasestandarden som NKK sine sider.. Der det ikke står noe som helst om vekt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Feilfritt og innenfor 15 % av antall startende (men minimum pallen). Det har blitt hakket færre napp i klasse 1, men vesentlig flere i klasse 2. Så teknisk sett er det ganske greit å komme seg til klasse 3 med "treig" hund, gitt at man holder seg unna tidsfeil selvfølgelig.  Men - agility handler jo om fart, så hvis det er en sport som man ønsker å drive litt med, er det jo en fordel å velge en rase som har et godt utgangspunkt for å hevde seg fartsmessig også. Kjedelig å gå et godt feilfritt løp og havne 9 sekunder bak pallen...
    • Ah, jeg har ikke noe slik oppdeling men alt går under samme pot. Kanskje vurdere annen forsikring? 
    • TS her.  Er også nysgjerrig på å vite om Brit Premium er bra merke/fôr?  https://www.zoopermarked.no/hundefr/brit-premium-puppies-hundefr https://www.zoopermarked.no/brit-premium-junior-medium-hundefoder   Også intr i å vite om noen har foret med Eukanuba Working fôret? Så det også passet til drektige og diende tisper. 
    • Sansa har en del merkelig fakter og vaner som av og til får hjertet til å smelte, av og til får meg til å le så jeg nesten pisser på meg og av og til får meg til å undre på hva det egentlig dreier seg om. Eller en god blanding av disse. Tenkte det kunne være morsomt og kanskje lærerikt å høre om andres opplevelser med sin(e) hund(er). Kanskje man får avkreftet at hunden er så sær som man tror? Eller bekreftet at joda, klumpen er akkurat så spesiell som man trodde! Og om noen har mer eller mindre kvalifiserte innspill på hva adferden betyr eller skyldes, så kan man kanskje lære noe også? Uansett, her er min litt tilfeldige topp tre (de første jeg kom på): 1. Brumming Sansa «snakker» i form av en slag nesebrumming. Hun høres ut som en gammel dieselmotor! Og urkomisk å høre på. Jeg har tolket det utelukkende som en positiv lyd, litt som glad-logring, men jeg kan ta feil! Sikkert som banken kommer hun rett etter at hun har spist kveldsmat (ikke på morgenen!). Setter seg rett foran meg, og brummer i vei mens hun presser seg inntil bena mine med brystet. Hun er veldig klar for kos og presser hode mot håmda mi, evt strekker halsen slik at hun kan kløs der. Det kan sikker vare rundt et minutt, helt til jeg overser henne eller hun får komme opp i fanget mitt. 2. Markies er dritgodt! ... om kvelden. Og kun om kvelden. Helt siden hun var valp har vi hatt en rutine på at når hun har lagt seg der hun skal sove, og jeg er på tur å legge meg på soverommet, så får hun en Markies. Det startet nok grunnet at jeg hadde dårlig samvittighet for å la henne ligge alene (det er nok bare 3 meter mellom oss, men jeg lukker døren). Om hun skjønner det er Markies på vei (jeg henter den i skapet, lukt), så begynner hun å sikle om den ikke kommer relativt raskt. Når hun får den, så knaskes den ned med stor innlevelse. Det ser virkelig ut som hun nyter den! Forsøk å gi en Markies på dagtid? Nei, takk ... sånt liker jeg ikke. Hun bare lukter på den. Kan ta den i munnen, men den spyttes ut. Veldig rare greier!! 3. Stein i skogen. Hvis jeg setter meg ned i skogen, finner hun ofte en halvstor stein og kommer til meg med den (hun er veldig forsiktig når hun løfter den i munnen). Hun stiller seg tett, tett inntil bena mine, men med siden mot meg. Forsøker jeg å ta hånden mot munnen hennes - så vris hodet vekk fra meg. Tar jeg hånden tilbake ser hun rett fram igjen. Om jeg stryker/klør henne på hals/bak øre/skulder/hode så ser det ut som hun nyter det noe helt enormt og presser tilbake. Hele tiden forsøker hun å komme enda nærmere meg - ikke bare ved å presse, men ved å bruke bena til å forflytte seg enda nærmere. Selv om det jo ikke går! Hun kan stå slik veldig lenge, mange minutter og jeg skjønner ikke hva det hele dreier seg om! Noen andre med historier eller forklaringer?
    • Takk for svar Selv er jeg ganske fan av puddelen. Tenker i såfall en mellompuddel. Jeg har sett noen da, som har en del stress i seg, men hvor mange dette gjelder vet jeg ikke. Pelsstellet i seg selv ser jeg ikke på som så voldsomt avskrekkende. Hos oss hadde den blitt skrella så ofte som nødvendig for å holde en enkel pels  Jeg er litt usikker på hva sambo synes om rasen, men skal lufte tanken. Vi har snakket om at om vi skal ha en maskot-selskapshund av noe slag, så  har vi lyst på en dvergpuddel  
  • Nylig opprettede emner