Gå til innhold
Hundesonen.no

Øremidd?


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg er overbevist om at hundene mine har øremidd. At de er blitt smittet av noen. De har nermest kaffegrut i øret alle sammen og alle klør. var hos dyrlegen som mente at dette kun var en liten infeksjon hos to av de (den tiden som klødde verst) Fikk medisiner og det hjalp ingenting nå klør alle sammen og øret lukter rart men ikke slik vanlig infeksjonslukt. Siden jeg har hatt øremidd før på hundene vet jeg hvordan symptomene var og jeg er overbevist om at det er det denne gangen også. Jeg husker jeg fikk dråper men huser ikke navnet på de. Så hva brukes mot øremidd?? kanskje jeg kan få kjøpt det i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst skrevet det tidligere, da får man bare ha meg unnskyldt. :)

Når det gjelder "øreguffe" i sin helhet - dra til veterinær i alle tilfelle uansett om du tror det er "det eller det." Og selv om veterinæren tror at det er "det eller det" så vær så snill å få h*n til å ta en prøve av "øreguffa" og send dette inn for dyrking så h*n virkelig vet hva slags guffe som er der før det gis middel til behandling.

Jeg har opplevd pseudomonas i ørene til tre av mine hunder (det er ikke det minste festlig å oppleve kan jeg fortelle) og jeg har fått veldig respekt for "øreguffe" ettersom årene går. Og kaffegrut er veldig veldig god beskrivelse av det som var i ørene til mine hunder som hadde pseudomonas. Dessverre.

Har ingen respekt for veterinærer som kjekt og greit sier "bare bruk Fucidin så går dette bra" og ikke sender inn noe til dyrking. Disse veterinærene eksisterer dessverre fremdeles - har opplevd flere av arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ilder brukes ihertfall stronghold for og bli kvitt udyra regner det samme gjelder for hund finnes også noe som heter advocate...Hvis det er øremidd så vil vetrinæren kunne se dette ved og ta litt ørevoks,legge det på en glass plate på mikroskopet..Da vil det kravle godt hvis det er øremidd det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så kan det være ennå verre en øremidd? Jeg tenkte siden det har spredd seg at det er midd og ikke noe annet. Fucidin virker ikke så det er ikke betennelse. Men jeg har liksom brukt 1500 kroner på dette alerede og det blir jo bare værre. kanskje jeg skulle gå til en annen veterinær. Jeg mener rense øret kan jeg også hjemme uten å måtte betale over tusen lappen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke avskrive betennelse bare fordi Fucidin ikke funker.

Fucidin er ikke et mirakelmiddel som tar alle mulige slags bakterielle betennelser. (dessuten, hadde det bare vært øremidd så ville Fucidin hjulpet mot det, siden Fucidinen vasker vekk midden og pleier bitt/sår som følge av midd og gjør det "umulig" for midd å overleve i øret)

Dra til veterinæren og be dem ta en utvidet prøve fra ørene. Forlang at denne sendes til dyrking så dere finner ut hva slags betennelse det er snakk om slik at dere får riktig medisin.

Å medisinere med diverse antibiotika uten at man er sikker på at det er riktig antibiotika i forhold til hva slags infeksjon/betennelse/bakterier det er, er å gamble med helsa til hunden. Sier ikke at det er direkte farlig, men det er svært uheldig da man kan oppleve at bakterier blir resistente mot antibiotika og man derfor får større problemer med å behandle ting senere.

Dessverre er det flere av de veterinærene som bare skriver ut Fucidin i hytt og pine uten å sjekke ting nærmere enn de som oppriktig er interessert i å finne ut hva som virkelig er galt og sjekker litt nøyere før de starter en behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke antibiotika for å bli kvitt øremidd.

I grunnen så trenger man ikke Stronghold/Advocate heller.

Er man nøye så blir man kvitt øremidd ved å rense ørene ofte i en ukes tid og vaske alt av tepper ol som hunden ligger på.

Og til dette trenger man streng tatt ikke annet enn ørerens. Otoclean funker fint.

Men da bør man være sikker på at det faktisk ER øremidd, noe jeg ikke tror det er i dette tilfellet siden det ikke ble bra med Fucidin.

Jeg har ikke personlig erfaring med øremidd på hund, men svært god erfaring med øremidd på både katt og ilder, og det går strengt tatt for det samme siden midden er den samme, og forsvinner på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...