Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min brakk bakbeinet.. :(


Snickers

Recommended Posts

Hvordan skal dette gå.. :rolleyes2:

Timmi, min sheltie på 5 mnd brakk beinet i går.. Ulykken skjedde da han var og sprang løs på en eng, han hadde superduperfart og labben hektet seg fast i noe buskas som han absolutt skulle springe i gjennom. Foten ble antakeligvis vridd og KNEKK så lå han på bakken og hylte ;) Løp bort til ham og løftet ham opp, da sluttet han heldigvis med å hyle, tapre gutten. Bakbeinet er knekt i hasen, og det sto i en 90 graders vinkel.. Skikkelig ekkelt syn.

Så i all hast ringte vi opp dyrleger i nærheten (vi er på en tur ved kysten), og de sa at om det er var et komplisert brudd så måtte vi uansett til Tromsø for å operere. Vi besluttet å skjøre dit. Etter 2 timers vanskelig biltur var vi der og gutten ble dopa og røntget. Veterinæren sa at det var et kritisk brudd, akkurat i vekstlinjen i hasen, og at det da blir veldig vanskelig å operere. Så han satte beinet i riktig posisjon, avstivet det og nå skal vi vente til mandag for en sjekk.

OM (han sa det var en ganske liten sjanse, men en sjanse for det) beinet gror fint så skal vi kun gipse det og håpe på det beste. Ellers er de nødt til å operere.

Vel hjemme i hytta så jeg at beinet hadde svulmet opp, og vi måtte kontakte veterinær. Så vi kjørte til Nordtroms dyreklinikk og fikk avstivet det på nytt og tatt noen nye bilder.

Stakkars, stakkars gutten min.. :lol: og vi er ikke hjemme heller, bor i en hytte to timer fra Tromsø. Han klynket hele natten og jeg sov ikke i det hele tatt. Hvis beinet får litt press på seg eller kommer ut av stilling så skriker han. ;)

Nå skal vi bare prøve å holde ham i ro disse dagene fram til mandag. Og bare DET er vanskelig..Han skulle helst ikke ville å ligge i ro.

Trenger egentlig bare sympati..Dette er kjempe hardt for meg, han er mitt alt. Om dere har gått gjennom lignende så bare kom med erfaringer.

Håper på det beste.. Huff, det som skulle bli en kort, hyggelig sosialiseringstur ble ett h******...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

:rolleyes2:

Ellie brakk benet da hun var 4 mndr. Det var riktignok ikke noe komplisert brudd, så det blir jo litt annerledes. Men hun ble hvertfall helt fin igjen om det er noen trøst.. Nitro til Djervekvinnen her inne brakk også benet husker jeg - og han ble også helt bra igjen!

Masse god bedring, håper dere slipper å operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkar stakkar deg! Høres forferdelig ut å oppleve det der da.. ;) Stor klem til deg og Timmi :lol:

Valpebein gror jo en del raskere enn eldre hunders bein, men hvis det er et komplisert brudd så kan man jo ikke vite hvordan det ender opp. Krysser fingrene for at dere slipper operasjon! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Nitro brakk bakbeinet under kneet da han var 4 mnd. Dette var heller ikke et komplisert brudd, så det trengtes ikke noe nagler for å holde det på plass, kun gips. Dette var heller ikke i vekstsonen, så derfor gikk det helt fint. Valper healer seg selv veldig bra og raskt. Men jeg kan skjønne bekymringen siden det ble såpass komplisert brudd og i vekst sonen.. Det som kan skje er at beinet som er brukket slutter å vokse, men kanskje hunden din er såpass ferdigvokst i høyden? Hunden din er heller ikke så stor, så det kan hende det ordner seg! Nitro hadde fortsatt masse bein å vokse seg til i, så hvis det hadde med skjedd han at det var i vekstsonen, hadde det sett veldig mørkt ut, pga da ville ett bein bli mye kortere enn de andre.

Det er uansett veldig fustrerende når dette skjer! Man har en valp man skal gjøre masse med fremover, og vips så skjer dette. Mitt råd er å ta 1 dag av gangen. Ikke tenk så mye på hva som kan skje i fremtiden, men forhold deg til hva dyrlegen råder deg til. Ta dette step by step. Jeg krysser fingrene for at dette ordner seg, og at dyrlegene klarer å fikse beinet hans.

Du har min medfølelse, absolutt, men hold ut, og tenk positivt. Hunder blir friske av beinbrudd hele tiden, og det bør din også bli :rolleyes2: klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så uheldige dere har vært :-(

Min hund fikk et brudd i en tå (bak) da han var seks måneder gammel, og det utviklet seg til å bli et aldri så lite mareritt. Til tross for at han stort sett var i valpegrind den måneden bruddet brukte på å gro, klarte han å få gnagsår under bandasjer og skinne. Gnagsårene ble infisert med resistente bakterier, så det sydet og levde under bandasjene til tross for at flere typer antibiotika ble prøvd. Infeksjonen og alt den førte med seg (hunden hadde tidvis sterkt nedsatt allmenntilstand), opplevdes som langt mer dramatisk enn selve bruddet. Etter at bandasjene ble fjernet, helet imidlertid sårene ganske raskt. Nå, ett år etter bruddet, halter han fremdeles periodevis.

Det er ikke meningen å skremme dere ved å fortelle dette. Snarere vil jeg betone nødvendigheten av å holde valpen mest mulig i ro slik at dere i størst mulig grad unngår denne type komplikasjoner. Hyppige bandasjeskift kan også bidra til å minske faren for at hunden får gnagsår. Jeg håper dere får kyndig hjelp av veterinær, slik at valpen snart er på beina og i fullt vigør igjen.

Når valpen skal holdes i ro, innebærer dessuten dette at den blir isolert fra miljøer og påvirkninger den vanligvis utsettes for. Dette er det viktig å ha i bakhodet når valpen er frisk og skal ut i verden igjen. Ta det pent og forsiktig.

Ble vel litt pessimistisk dette, men se på det som velmente råd. Som regel ordner saker og ting seg veldig bra. Lykke til i tiden framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Ellie brakk benet da hun var 4 mndr. Det var riktignok ikke noe komplisert brudd, så det blir jo litt annerledes. Men hun ble hvertfall helt fin igjen om det er noen trøst.. Nitro til Djervekvinnen her inne brakk også benet husker jeg - og han ble også helt bra igjen!

Masse god bedring, håper dere slipper å operere.

Tusen takk.;) Håper også at vi slipper å operere, det hele blir nok en smule mer komplisert da ja.

Uff stakkar stakkar deg! Høres forferdelig ut å oppleve det der da.. :lol: Stor klem til deg og Timmi :D

Valpebein gror jo en del raskere enn eldre hunders bein, men hvis det er et komplisert brudd så kan man jo ikke vite hvordan det ender opp. Krysser fingrene for at dere slipper operasjon! :rolleyes2:

Takk for medfølelsen :lol: Jo, det er forferdelig. Heldigvis er han en del kvikkere nå, har enorm apetitt og logrer til og med litt ;) Gjorde seg med smertestillende.

Ja Nitro brakk bakbeinet under kneet da han var 4 mnd. Dette var heller ikke et komplisert brudd, så det trengtes ikke noe nagler for å holde det på plass, kun gips. Dette var heller ikke i vekstsonen, så derfor gikk det helt fint. Valper healer seg selv veldig bra og raskt. Men jeg kan skjønne bekymringen siden det ble såpass komplisert brudd og i vekst sonen.. Det som kan skje er at beinet som er brukket slutter å vokse, men kanskje hunden din er såpass ferdigvokst i høyden? Hunden din er heller ikke så stor, så det kan hende det ordner seg! Nitro hadde fortsatt masse bein å vokse seg til i, så hvis det hadde med skjedd han at det var i vekstsonen, hadde det sett veldig mørkt ut, pga da ville ett bein bli mye kortere enn de andre.

Det er uansett veldig fustrerende når dette skjer! Man har en valp man skal gjøre masse med fremover, og vips så skjer dette. Mitt råd er å ta 1 dag av gangen. Ikke tenk så mye på hva som kan skje i fremtiden, men forhold deg til hva dyrlegen råder deg til. Ta dette step by step. Jeg krysser fingrene for at dette ordner seg, og at dyrlegene klarer å fikse beinet hans.

Du har min medfølelse, absolutt, men hold ut, og tenk positivt. Hunder blir friske av beinbrudd hele tiden, og det bør din også bli :lol: klem fra oss

Huff, ja, det var jo dette med vekstsonen. Det var nifst når veterinæren gravalvorlig fortale oss hvor komplisert bruddet er.. Hm, har ikke målt ham nylig, men vil tro han mangler ca 5 cm eller noe i den duren. Litt vanskelig å vite sikkert med sheltier da.

Takk. Jo, vil vil klare dette, og prøver å holde motet oppe, selv om det virker mørkt.. Får se hva dyrlegen sier på mandag. Skikkelig trist at dette skulle skje..

I mellomtiden prøver vi å slappe av på sofaen med griseøre og kong. Samt bli knallgode på "vent" - "værsågod" med godbit :D

Huff, så uheldige dere har vært :-(

Min hund fikk et brudd i en tå (bak) da han var seks måneder gammel, og det utviklet seg til å bli et aldri så lite mareritt. Til tross for at han stort sett var i valpegrind den måneden bruddet brukte på å gro, klarte han å få gnagsår under bandasjer og skinne. Gnagsårene ble infisert med resistente bakterier, så det sydet og levde under bandasjene til tross for at flere typer antibiotika ble prøvd. Infeksjonen og alt den førte med seg (hunden hadde tidvis sterkt nedsatt allmenntilstand), opplevdes som langt mer dramatisk enn selve bruddet. Etter at bandasjene ble fjernet, helet imidlertid sårene ganske raskt. Nå, ett år etter bruddet, halter han fremdeles periodevis.

Det er ikke meningen å skremme dere ved å fortelle dette. Snarere vil jeg betone nødvendigheten av å holde valpen mest mulig i ro slik at dere i størst mulig grad unngår denne type komplikasjoner. Hyppige bandasjeskift kan også bidra til å minske faren for at hunden får gnagsår. Jeg håper dere får kyndig hjelp av veterinær, slik at valpen snart er på beina og i fullt vigør igjen.

Når valpen skal holdes i ro, innebærer dessuten dette at den blir isolert fra miljøer og påvirkninger den vanligvis utsettes for. Dette er det viktig å ha i bakhodet når valpen er frisk og skal ut i verden igjen. Ta det pent og forsiktig.

Ble vel litt pessimistisk dette, men se på det som velmente råd. Som regel ordner saker og ting seg veldig bra. Lykke til i tiden framover!

Takk for rådene, er kjempebra å få høre erfaringer. Vi prøver å holde Timmi i så mye ro som mulig, noe han er veldig ufornøyd med, hehe.

Jeg får vel kjøpe valpegrind til å ha hjemme. Hjemme så går han vanligvis fritt hele tiden, tøyburet brukes kun som åpen soveplass. Så kan tenke meg at han kommer til å protestere mot å ha så begrenset med plass. Men han tilpasser seg vel etterhvert.

Huff, infeksjon hørtes ikke bra ut ;) Bandasjeskift må vel til ja. Men vi får høre hva dyrlegen sier på mandag, forhåpentligvis slipper han kniven.

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her i huset hadde vi en Border Collie som brakk to tær på bakfoten da hun var fire måneder. Hun skulle holdes i ro i flere uker. Hun skulle da helst ikke belaste beinet en gang. Så det ble desverre mye bur bruk. Men en ting som hjalp var at vi la den andre hundens godplass ved sidenav buret til BC. Også kjøpte vi inn mange magrbein og når di var tomme så kjøpte vi leverpostei og fylte dem og puttet dem i fryseren før hunden fikk dem. Bandasjen var et styr for selv med skjerm så dro hun av seg bandasjen så på oss ble det mange bandasje bytter. Vi fikk også beskjed i fra vetrinær at vi skulle skifte bandasje ofte fordi vi måtte sjekke blodomløp og om det ble for fuktig mellom tærne. Fukt var grobunn for mange bakterier. Vi var heldige oog hun begynte å belaste beinet fort men vi måtte holde igjen på turene. Når det var klart for tur så var det frost i marka og veiene hadde isvuller så det ble mye leking inne på kjøkkenet i steden. Hun er i dag to år og fire måneder og bruddet har grodd helt fint hun har heller ikke plager etter bruddene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg heldigvis *bank i bordet* ikke har opplevd dette tidligere, kan jeg ikke komme med noe erfaring. Men medfølelse skal du få masse av, Tinka hadde en situasjon da hun var 3mnd gammel med noe gærnt med bein, som førte til hyling hver gang hun flyttet på seg i flere dager (diagnosert med forstoppelse).

Og det er en grusom følelse å se hunden sin sånn :lol: Men du får bare dulle med ham, og krysse fingrene (noe jeg også gjør!) og håpe på det aller beste :rolleyes2:

God bedring til lille voffsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset hadde vi en Border Collie som brakk to tær på bakfoten da hun var fire måneder. Hun skulle holdes i ro i flere uker. Hun skulle da helst ikke belaste beinet en gang. Så det ble desverre mye bur bruk. Men en ting som hjalp var at vi la den andre hundens godplass ved sidenav buret til BC. Også kjøpte vi inn mange magrbein og når di var tomme så kjøpte vi leverpostei og fylte dem og puttet dem i fryseren før hunden fikk dem. Bandasjen var et styr for selv med skjerm så dro hun av seg bandasjen så på oss ble det mange bandasje bytter. Vi fikk også beskjed i fra vetrinær at vi skulle skifte bandasje ofte fordi vi måtte sjekke blodomløp og om det ble for fuktig mellom tærne. Fukt var grobunn for mange bakterier. Vi var heldige oog hun begynte å belaste beinet fort men vi måtte holde igjen på turene. Når det var klart for tur så var det frost i marka og veiene hadde isvuller så det ble mye leking inne på kjøkkenet i steden. Hun er i dag to år og fire måneder og bruddet har grodd helt fint hun har heller ikke plager etter bruddene

Fint å høre at det gikk bra for dere! ;) håper det går lignende for oss, vi holder motet oppe.

Siden jeg heldigvis *bank i bordet* ikke har opplevd dette tidligere, kan jeg ikke komme med noe erfaring. Men medfølelse skal du få masse av, Tinka hadde en situasjon da hun var 3mnd gammel med noe gærnt med bein, som førte til hyling hver gang hun flyttet på seg i flere dager (diagnosert med forstoppelse).

Og det er en grusom følelse å se hunden sin sånn ;) Men du får bare dulle med ham, og krysse fingrene (noe jeg også gjør!) og håpe på det aller beste :)

God bedring til lille voffsen!

Tusen, tusen takk ;) Det er grusomt ja.. Håper virkelig jeg aldri trenger å oppleve noe sånt igjen.

Han dulles med som aldri før han ;)

Nå skal vi bare prøve å få oss litt søvn, og så bærer det til dyrlegen i morgen tidlig. Ønsk oss lykke til og ingen operasjon!

Er kjempe nervøs..Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Marie.

Joda, det gikk kjempefint! Han trengte ikke operasjon! :P Dyrlegen måtte innkalle alle de andre kollegene sine for å diskutere saken (grøss..), men de ble enige til slutt da :D Bruddet ser ut til å gro fint sa han. Men nå skal Timmi være i ro så mye som mulig. Og han kunne selvfølgelig ikke garantere null halting i fremtiden.

Så nå er vi vel hjemme igjen, etter 10 timer i bilen i dag. Strevsom tur.

Har kjøpt 2 stk kompostbinger fra biltema, en til å ha i soverommet og en til kjøkkenet. Så får jeg flytte på ham når jeg flytter på meg . Bedre enn at han går løs i huset tror jeg. Han tråkker ned på foten når han går, har ikke vett til å hinke.

Og så har vi utstyrt oss med diverse tyggebein og margbein, pluss 2 nye leker. Vi har tenkt å forsette med klikketrening, øvelser som sitt, ligg, bli (vel litt vel lett nå da..), target på finger og på post-it, lære å si ja og nei (nikke), og gi labb som jo er litt vel enkelt. Skal også gi han kong og toalettruller å bryne seg på.

Selv med dette blir han nok vanskelig å aktivisere nok til at han ligger i ro når han skal.. Er det mulig å bære han med ut for å se på biler etc? Sånn at han blir litt sliten i hodet.

Han får selolje i maten, har hørt at det er lurt når hunden har benbrudd(?). Noe annet?

Hvis noen har tips, kom med dem! :P Føler at dette kan blir vanskelig...

Forresten, sonen er knall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at bildene ser bra ut!

Håper det gror bra.

Du kan godt bære han ut og la han se på 'livet'. Det er jo synd det går mot kaldere tider nå, på sommeren er det jo fint og sette seg ned et sted og bare se på folk og dyr som passerer forbi. Din valp er jo ikke så tung, kanskje du kan ha han i en bag og ta han med deg i områder med litt mer folk?

Man kan jo også være med på hundetreff, men bare sitte i utkanten og se på de andre uten og hilse på?

Ellers har vi ganske gode erfaringer med og bandasjere opp foten som ikke skal brukes slik at valpen blir nødt til å gå på tre bein. Bakbeina kan bandasjeres 'framover' slik at den ikke når ned i bakken, men jeg husker ikke om din valp skal gå med bandasje i det hele tatt?

Om man får ordnet seg slik at foten blir 'ubrukelig' kan man jo la valpen røre litt på seg og da blir det litt enklere mtp mentaltreningen også. Det er jo enklere og trene godbitsøk på stuegolvet enn i en liten kompostbinge med begrenset areal :D

Det finnes mange fine mental-leker, jeg liker mange av Nina Ottoson sine leker. Her sitter man på hver side av leken og har kvalitetstid sammen, siden dette er leker man må være sammen om.

Hva med og trene på 'lukt plattform'? Det arrangeres flere modulkurs rundt om hvor modul 1 stort sett består av å ha hunden på en plattform med bokser med lukt i. Hunden skal markere på en spesiell lukt ( te er ofte startlukten ). Man flytter så lukt-boksene og hunden skal kun markere på boksen med lukt. Jeg tenker sånn at man kan lage seg sin egen provisoriske plattform. Sett fram f.eks to bokser i starten, og så utvid til mange bokser etter hvert som hunden blir flink. Her kan man jo snike inn trening lengre fram i tid, ved f.eks å bruke lukten av blod om man trene hunden sin på blodspor etter hvert..

Det er nok mye og prøve seg på, det meste krever nok litt hodebry for eier også :P Men da får man litt mental stimuli selv også :P

Lykke til, og så synes jeg du skal oppdatere tråden din med hva som funker og ikke funker for dere, sånn at andre kan dra nytte av dine tips om de skulle havne i samme situasjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg fikk skikkelig flashback av denne tråden! Silmaen min brakk bakbeinet da hun var 3 mnd. gammel under en skikkelig raptus i hagen da hun glemte seg og seilte utfor en kant og over en meter ned. Hun var litt heldigere og bruddet satt midt mellom kne og hase, men begge bena var brukket og kom ut av huden, så det så ganske utrivelig ut. Det var liten diskusjon om behandling, det ble operasjon førstkommende mandag (skjedde selvfølgelig på en lørdag). Bruddet grodde på null komma niks, og jeg holdt henne også i kompostgrinder slik du gjør, dog satt jeg dem under et bord ettersom hun er litt spretten av seg og gjerne ville over disse grindene. Har kjennskap til andre med lignende brudd, der det ser ut til å gro lettere på bakbein enn på frambein. De to frambeinsbruddene jeg kjenner til gikk ikke særlig bra, men disse ble ikke operert med en gang heller. Forstår at operasjon er mye vanskeligere i et ledd da, så de gjør garantert sitt beste! Håper det gror som det skal slik at han snart har fire friske bein igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad, har tenkt litt på dere.. og krysset fingre for at dere slapp operasjon :D

Men nå gjenstår fremdeles en stor jobb, og nemlig la dette gro.. men det klarer dere nok fint. Klikkeren er en fin sak, og det ser jo ut som om du har planene klare :P

Et lite tips til triks, er jo å balansere godbit på snuten :P

Så får vi jo selvfølgelig håpe at han blir 100%, og slipper halting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at bildene ser bra ut!

Håper det gror bra.

Du kan godt bære han ut og la han se på 'livet'. Det er jo synd det går mot kaldere tider nå, på sommeren er det jo fint og sette seg ned et sted og bare se på folk og dyr som passerer forbi. Din valp er jo ikke så tung, kanskje du kan ha han i en bag og ta han med deg i områder med litt mer folk?

Man kan jo også være med på hundetreff, men bare sitte i utkanten og se på de andre uten og hilse på?

Ellers har vi ganske gode erfaringer med og bandasjere opp foten som ikke skal brukes slik at valpen blir nødt til å gå på tre bein. Bakbeina kan bandasjeres 'framover' slik at den ikke når ned i bakken, men jeg husker ikke om din valp skal gå med bandasje i det hele tatt?

Om man får ordnet seg slik at foten blir 'ubrukelig' kan man jo la valpen røre litt på seg og da blir det litt enklere mtp mentaltreningen også. Det er jo enklere og trene godbitsøk på stuegolvet enn i en liten kompostbinge med begrenset areal :whistle:

Det finnes mange fine mental-leker, jeg liker mange av Nina Ottoson sine leker. Her sitter man på hver side av leken og har kvalitetstid sammen, siden dette er leker man må være sammen om.

Hva med og trene på 'lukt plattform'? Det arrangeres flere modulkurs rundt om hvor modul 1 stort sett består av å ha hunden på en plattform med bokser med lukt i. Hunden skal markere på en spesiell lukt ( te er ofte startlukten ). Man flytter så lukt-boksene og hunden skal kun markere på boksen med lukt. Jeg tenker sånn at man kan lage seg sin egen provisoriske plattform. Sett fram f.eks to bokser i starten, og så utvid til mange bokser etter hvert som hunden blir flink. Her kan man jo snike inn trening lengre fram i tid, ved f.eks å bruke lukten av blod om man trene hunden sin på blodspor etter hvert..

Det er nok mye og prøve seg på, det meste krever nok litt hodebry for eier også ;) Men da får man litt mental stimuli selv også ;)

Lykke til, og så synes jeg du skal oppdatere tråden din med hva som funker og ikke funker for dere, sånn at andre kan dra nytte av dine tips om de skulle havne i samme situasjon ;)

Tusen takk Anita :)

Masse bra tips du kom med! Lukte på plattform skal prøves ut! Tror han vil elske det. Det blir nok mye mentaltrening på ham framover. Han er skikkelig vanskelig å holde i ro. Han sover veldig mye, men når han er våken, så er han VÅKEN, og skulle så gjerne ville springe litt.. Når vi er ute og tisser, er han i sele og bånd, er redd for at han skal springe bort til andre hunder om disse dukker opp. Når han løper, løfter han benet og hinker, men når han går/går på do så belaster han det. Inne så står han mye. Men på fredag slutter vi med smertestillende, og jeg har et håp om at han da kommer til å hinke mer?

Hvordan tenkte du da, at man bandasjerer foten opp ved å sette et bånd over ryggen? Blir ikke det veldig ubehagelig når han skal ligge mon tro? :frantics:

Om det går bra for ham, så ja, jeg tror det en fin ide å bære ham litt rundt, så han ser litt annet enn kun huset. Skal prøve å gjøre det jeg.

Takk igjen, og jo, jeg vil oppdatere jevnlig. Vet jo selv at det er fint å følge med hvordan det går, og spesielt hvordan det endte til slutt. ;)

Åh, jeg fikk skikkelig flashback av denne tråden! Silmaen min brakk bakbeinet da hun var 3 mnd. gammel under en skikkelig raptus i hagen da hun glemte seg og seilte utfor en kant og over en meter ned. Hun var litt heldigere og bruddet satt midt mellom kne og hase, men begge bena var brukket og kom ut av huden, så det så ganske utrivelig ut. Det var liten diskusjon om behandling, det ble operasjon førstkommende mandag (skjedde selvfølgelig på en lørdag). Bruddet grodde på null komma niks, og jeg holdt henne også i kompostgrinder slik du gjør, dog satt jeg dem under et bord ettersom hun er litt spretten av seg og gjerne ville over disse grindene. Har kjennskap til andre med lignende brudd, der det ser ut til å gro lettere på bakbein enn på frambein. De to frambeinsbruddene jeg kjenner til gikk ikke særlig bra, men disse ble ikke operert med en gang heller. Forstår at operasjon er mye vanskeligere i et ledd da, så de gjør garantert sitt beste! Håper det gror som det skal slik at han snart har fire friske bein igjen.

Å, så trist.. Og begge bakbena enda! Må ha vært vanskelig. Men utrolig fint å høre at det gikk bra. Takk, det gir oss håp! :P Jeg håper virkelig at Timmi også blir halte fri, og at beinet ikke slutter å vokse..

Nå ble jeg glad, har tenkt litt på dere.. og krysset fingre for at dere slapp operasjon ;)

Men nå gjenstår fremdeles en stor jobb, og nemlig la dette gro.. men det klarer dere nok fint. Klikkeren er en fin sak, og det ser jo ut som om du har planene klare ;)

Et lite tips til triks, er jo å balansere godbit på snuten ;)

Så får vi jo selvfølgelig håpe at han blir 100%, og slipper halting :D

Tusen takk for tankene :D Ja, det var en utrolig lettelse at han slapp operasjon.

Planene er lagt ja. Klikkeren blir nok flittig brukt. Og takk for triksetips, det skal vi nok klare. ;)

--

Akkurat nå er han 3 timer alene hjemme i valpegrinden, håper at det går bra. Han er selvfølgelig vant med å være alene hjemme, det har vi trent MYE på. Den nederste raden i valpegrinden har jeg sikret med tykke bånd rundt, sånn at det ikke er fare for at den bandasjerte foten setter seg fast der. Den fikk akkurat plass i et hull så det ut som, så det virket farlig.

Når vi er ute og tisser, blir stakkaren skikkelig glad og ivrig. Han skal hoppe og gå og snuse, og noen ganger trekker han i sela, noe jeg tror er uheldig for beinet, det får jo ekstra press på seg. Og det virker som om han har skjønt at det lønner seg å drøye litt med å tisse, sånn at han kan være lengre ute, hehe ;)

Han virker veldig takknemlig for bandasjen. Han biter ikke på den og virker heller ikke spesielt irritert på den. Som om han skjønner at den støtter opp beinet.. Da slipper han også halskragen vi fikk med oss. Smarte hunden ;)

Ellers har vi kuttet veldig ned på mat, før bruddet fikk han 1,5 dl x 3 i døgnet med oppbløtt ANF for. Nå får han 1 dl x 3, og orker heller ikke mer. Vi skal også prøve å bytte over til Hills snart, tror vi, da det er dette de selger i det lille veterinærmottaket vi har i bygda.

Skal oppdatere etterhvert. ;)

Ønsker fortsatt flere tips. Tips til triks som gjøres liggende ønskes spesielt mye. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker veldig takknemlig for bandasjen. Han biter ikke på den og virker heller ikke spesielt irritert på den. Som om han skjønner at den støtter opp beinet.. Da slipper han også halskragen vi fikk med oss. Smarte hunden :frantics:

Skal oppdatere etterhvert. :whistle:

Ønsker fortsatt flere tips. Tips til triks som gjøres liggende ønskes spesielt mye. :)

Naar det gjelder benbrudd saa er brudd i bevegelse utrolig smertefullt, men med én gang benet stives av/bruddet blir liggende i ro, saa lindrer det voldsomt. Saa i tillegg til at han faar smertestillende, saa hjelper det nok veldig at benet er bandasjert slik at bruddet faar ligge i ro.

Ellers saa kan vel en kong stappet med godsaker/leverpostei etter en tur i fryseren vaere god underholdning naar trangen til aa bevege paa seg er som verst.

Haaper at det gaar bra fremover! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så trist.. Og begge bakbena enda! Må ha vært vanskelig. Men utrolig fint å høre at det gikk bra. Takk, det gir oss håp! :frantics: Jeg håper virkelig at Timmi også blir halte fri, og at beinet ikke slutter å vokse..

Ikke begge bakbeina, men begge beina i ene bakbeinet :whistle: Det er ett tykt og ett tynnere bein der (fibula og tibia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar det gjelder benbrudd saa er brudd i bevegelse utrolig smertefullt, men med én gang benet stives av/bruddet blir liggende i ro, saa lindrer det voldsomt. Saa i tillegg til at han faar smertestillende, saa hjelper det nok veldig at benet er bandasjert slik at bruddet faar ligge i ro.

Ellers saa kan vel en kong stappet med godsaker/leverpostei etter en tur i fryseren vaere god underholdning naar trangen til aa bevege paa seg er som verst.

Haaper at det gaar bra fremover! Lykke til!

Tusen takk. Er bare veldig bekymret for at han belaster beinet for mye.. selv om vi prøver på alt til å få ham til å ligge mer i ro.

Kong brukes flittig. Bare han ikke blir alt for fet :frantics:

Ikke begge bakbeina, men begge beina i ene bakbeinet :whistle: Det er ett tykt og ett tynnere bein der (fibula og tibia).

Puh, okei, jeg trodde hun brakk begge bakføttene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med f.ex nina ottoson lekene? Jeg har flere og bytter med vennene mine når de skjønner den for lett, også rulerer vi de så det alltid er å bryne seg på :frantics:

Ev er jo kong knall, frys den ev ned for å gjøre den enda vanskeligere. Legg godbiter under 3 plastkrus og lek hvor er godbiten (bytt om plasser etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med f.ex nina ottoson lekene? Jeg har flere og bytter med vennene mine når de skjønner den for lett, også rulerer vi de så det alltid er å bryne seg på :wub:

Ev er jo kong knall, frys den ev ned for å gjøre den enda vanskeligere. Legg godbiter under 3 plastkrus og lek hvor er godbiten (bytt om plasser etc)

Jo, de lekene hadde sikkert vært knall. Men alle jeg finner på nettet er så dyre. Fryst Kong eller margbein må til daglig :wub:

Prøvde å leke med kopper i dag - fikk han først til å touch'e en tepose med snutern, så touch'e den på gulvet og til slutt satte jeg teposen under en av plastkoppene. Da snuste han seg fram til den riktige, veltet den og touch'et teposen. Smart gutt :wub:

--

Legger til noen bilder, har lastet de opp på pcen nå.

Nettopp kommet hjem til hytta, kanskje 6 timer etter ulykken

DSC01457.jpg

Etter bandasjeskifte, en noe mer bekvem hund og en MYE bedre bandasje :wub:

DSC01459.jpg

Hjemme, kjempefornøyd :hmm:

IMG_9739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi hos dyrlegen og fikk skiftet bandasje og tatt bilder før og etter skifte. Beinet hadde begynt å gro veldig bra, man så nesten ikke konturene til bruddet. Dyrlegen var veldig optimistisk nå :wub: Hun håpet at beinet ville gro helt og at Timmi ikke ville få noen varige men, men hun kunne selvfølgelig ikke love noe. Men dette ser bra ut! :) Foten hadde heller ingen antydninger til gnagsår eller fukt, så det var bra.

Timmi har innfunnet seg med at han må ligge mye og dette går bra nå. Han sover mye mer enn før. Han er også veldig glad og fornøyd, og ser ikke ut til å plages veldig mye med bandasjen lenger.

Så ja, alt går bedre nå. Gleder meg til beinet er helt grodd og vi kan begynne opptreningen av foten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å høre :wub:

Opptreningen syns jeg selv var mye mer utfordrende enn selve gips perioden, for da er foten helt uten muskler og tåler så lite. Den rett og slett bare henger der. Må være så forsiktig med bevegelser, og støtte opp og bære. Ikke alltid like lett med en valp som er aktiv.. Det tok sin tid, men så godt når man ser det er fremgang :)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så godt å høre at det går riktig vei. :)

Ja ikke sant.. :) Skikkelig bra følelse!

Kjempefint å høre :)

Opptreningen syns jeg selv var mye mer utfordrende enn selve gips perioden, for da er foten helt uten muskler og tåler så lite. Den rett og slett bare henger der. Må være så forsiktig med bevegelser, og støtte opp og bære. Ikke alltid like lett med en valp som er aktiv.. Det tok sin tid, men så godt når man ser det er fremgang :)

Lykke til videre!

Tusen takk :D

Huff, det hørtes ille ut .. helt uten muskler. Hvordan trente du opp foten? Og får han trø på den så mye han vil da? Hva om den hadde knekt igjen!

Så godt å høre at det ser bedre ut allerede! :) Håper alt går bra videre, krysser fingrene for det! :)

Ja, en skikkelig lettelse :D Det gjør vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...