Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av hunderase


Vitani89

Recommended Posts

Hei. Jeg har nå i 2år lett etter hvilken hunderase som passer for meg.

Har vært innom

-Flatcoated retriever

-Jack Russel Terrier

-Hollandsk gjeterhund

-Schnauzer

-Irsk setter

-Boxer

-Labrador Retriever

-Greyhound

Har ikke rangert disse hunderasene, men er bare hunderaser som jeg har vært innom som jeg kunne tenkt meg.

Kommer til å gå 1-2 timer tur om dagen ( bare fysisk mosjon) og dette er ikke medbergnet tisseturer. I helgene kommer jeg selvsagt til å gå lengre turer langt i skogen. Kommer også til å drive på med lydighet, agility, spor og rundering og lignende,eller hva enn hunderasen passer best til, men da bare et par ganger i mnd. Og masse mental stimulering hver dag.

Størrelse har ikke så mye å si for meg, ikke pels o.l. heller, selv om jeg svak for korthåret hunder.

Samboeren min skal også skaffe seg hund og hun har tenkte seg noe alle belgisk fårehund eller schæfer, men hun er mye mer konkurranse preget og vil gjerne vinne i hvilken som helst hundespor hun kommer til å drive på med.

Begge av oss har vokst opp med hunder og jeg har hatt en rottweiler/schæfer/elghund/huskey blanding.

Vil gjerne ha så mye informasjon og tips som mulig =) Alt er velkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du/dere finner ut litt mer hva dere virkelig ønsker ut av en hund og det daglige hundeholdet,for når du har ei liste med både Hollender,IS og greyhound så kan jeg ikke se for meg at du helt vet hva du er ute etter da dette er tre totalt forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har allerede bestemt seg for hva hun vil ha, men det er meg som ikke er sikker på hva jeg vil ha.

grunnen til at jeg nevner så mange forskjellige hunderaser er at alle hunderasene har egenskaper, gemytt og atferd som jeg liker.

Begge av oss har peilig på hund, men vil gjerne ha nye idèer til hunderaser som vi kanskje ikke har tenkt på før eller vurdert.

og info om forskjellige hunderaser og erfaringer fra folk som har mer "hands on" erfaring fra de forskjellige hunderasene.

kan ikke erklære meg som noen ekspert på alle de forskjellige hunderasene, men det er jo visse raser jeg kan mer om en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har allerede bestemt seg for hva hun vil ha, men det er meg som ikke er sikker på hva jeg vil ha.

grunnen til at jeg nevner så mange forskjellige hunderaser er at alle hunderasene har egenskaper, gemytt og atferd som jeg liker.

Begge av oss har peilig på hund, men vil gjerne ha nye idèer til hunderaser som vi kanskje ikke har tenkt på før eller vurdert.

og info om forskjellige hunderaser og erfaringer fra folk som har mer "hands on" erfaring fra de forskjellige hunderasene.

kan ikke erklære meg som noen ekspert på alle de forskjellige hunderasene, men det er jo visse raser jeg kan mer om en andre.

Enig Tonje. Det er veldig forskjellige raser du nevner.. Kan du ikke si hva du liker ved de forskjellige? :ahappy:

IS er jo en for eksempel en ren jakthund, og jeg ville ikke hatt det om jeg ikke skulle jaktet! Skal du jakte?

Hvis du vil drive med alle de grenen, kan jeg tenke meg at flatcoated kunne passa bra. Nå har jeg derimot ikke erfaring med rasen selv, men jeg tror den kunne passet bra! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å gå 1-2 timer tur om dagen ( bare fysisk mosjon) og dette er ikke medbergnet tisseturer. I helgene kommer jeg selvsagt til å gå lengre turer langt i skogen. Kommer også til å drive på med lydighet, agility, spor og rundering og lignende,eller hva enn hunderasen passer best til, men da bare et par ganger i mnd. Og masse mental stimulering hver dag.

Det viktigste tror jeg er at du finner ut hva du egentlig vil drive med,istedenfor å velge hunderase og deretter gren etter hva som passer hunden. Dersom du ikke trives med den hundesporten blir det jo fryktelig kjedelig å skulle holde ut med det i flere år bare fordi hunden passer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes labrador høres ut som et godt valg for dere jeg, basert utifra innlegget ditt iallefall :ahappy: Fin potet-hund.

dette er jo snakk om hund til meg, ikke samboeren. Og de labradorene jeg har møtt er langt fra potet-hunder.

sorry, var bare meg som misforsto hva du mente med potet hund :wub:

Det viktigste tror jeg er at du finner ut hva du egentlig vil drive med,istedenfor å velge hunderase og deretter gren etter hva som passer hunden. Dersom du ikke trives med den hundesporten blir det jo fryktelig kjedelig å skulle holde ut med det i flere år bare fordi hunden passer til det?

problemet der er jo at jeg kunne gjerne drevet på med det meste, hadde jeg skaffet meg en hund som er veldig nese orientert så kommer jeg til å drive mye med spor, får jeg meg en hollandsk gjeterhund kommer jeg til å drive på med lydighet o.l. og visst jeg får meg f.eks border collie så vil jo agillity/lydighet gjelde.

Har vært med venner som har forskjellige hunder og driver med forskjellige hundesporter og alt virker egentlig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill på Hollandsk Gjeterhund:

Jeg vurderte selv denne rasen en stund, men la den vekk på grunn av at rasen var for liten (i antall) med dertil dårlig testing av mentalitet. Så om du skulle velge denne, vær veldig nøye med valg av oppdretter, foreldredyr og individ!

Som flere her nevner, har du noen veldig forskjellige raser på listen din. En Hollender og en Greyhound er to helt forskjellige hunder, med helt forskjellige behov. Husk å kjøpe hund etter dine behov, og ikke kjøp en fin hund og tenk at du skal tilpasse deg etter hunden :ahappy:

dette er jo snakk om hund til meg, ikke samboeren. Og de labradorene jeg har møtt er langt fra potet-hunder.

Hundene er va du gjør de til..

Med "potet" menes at de kan brukes til mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg tenkte på irsk setter liker jeg aktiviteten og drive i dem, de har et nydelig utseende og flott gemytt så lenge de får utløp for energien sin.

Jeg skal ikke jakte selv, men familien til samboeren min driver med aktivt jakt og de kommer til å ta den med et par ganger i året på jakt slik at den

får utløp for det også.

Det er det som er problemet med alle de forskjellige hunderasene er at alle har innslag av hva jeg liker og noen ting jeg setter mindre pris på i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill på Hollandsk Gjeterhund:

Jeg vurderte selv denne rasen en stund, men la den vekk på grunn av at rasen var for liten (i antall) med dertil dårlig testing av mentalitet. Så om du skulle velge denne, vær veldig nøye med valg av oppdretter, foreldredyr og individ!

Som flere her nevner, har du noen veldig forskjellige raser på listen din. En Hollender og en Greyhound er to helt forskjellige hunder, med helt forskjellige behov. Husk å kjøpe hund etter dine behov, og ikke kjøp en fin hund og tenk at du skal tilpasse deg etter hunden :wub:

Takk for råd, skal sjekke nærmere opp i dette.

Jeg så på flere tyske oppdrette, her i norge virker det som om det bare er langhåret hollendere og har mer lyst på en korthåret enn så isåfall blir det nok ikke fra her til lands.

Det er derfor jeg er her for å få mer info slik at jeg kan lettere velge en hunderase for meg.

Kunne aldri valgt en hunderase pga utseende, det blir heilt feil.

Med "potet" menes at de kan brukes til mye forskjellig.

hehe, beklager, tenkte på potet som sofa potet liksom. At dere mente late sofa hunder liksom.

Beklager, var bare meg som misforsto den :)

Kort innspill på schnauzer - husk de krever en god del pelsstell. Ellers er det vel en rase som kan passe til det meste, men man må finne rett forsterker for at hunden skal jobbe.

Ja, har lest at de krever en del pelsstell, men kjenner et par som kan lære meg og nappe de, og pelsstell blir bare sett på som litt ekstra kosetid :ahappy:

Men har alltid beundret schnauzeren, syns de er nydelig hunder. Men har hørt at de ofte blir beskrevet som gneldrete?

Men de egenskapene jeg liker i alle hunderasene er at de er tøffe, aktive, lekne, oppvakte raser som kan brukes til mye forskjellig. Alt fra jakt til utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest at de krever en del pelsstell, men kjenner et par som kan lære meg og nappe de, og pelsstell blir bare sett på som litt ekstra kosetid :ahappy:

Men har alltid beundret schnauzeren, syns de er nydelig hunder. Men har hørt at de ofte blir beskrevet som gneldrete?

Pelsstellet er mer enn bare nappingen. Forstår det som at det er mellomschnauzeren du tenker på, og de har ikke mest beinhår, men det må rakes ull jevnlig uansett. Og napping er ikke så innmari kosestund - det er hardt arbeid *flir*

Det er vel dvergen som bjeffer mest, og de er jo også avlet fra gammelt av for å varsle. Mellomstørrelsen varsler nok også endel, men jeg vil ikke si at noen av variantene gneldrer. Ikke om de får det de trenger i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstellet er mer enn bare nappingen. Forstår det som at det er mellomschnauzeren du tenker på, og de har ikke mest beinhår, men det må rakes ull jevnlig uansett. Og napping er ikke så innmari kosestund - det er hardt arbeid *flir*

Det er vel dvergen som bjeffer mest, og de er jo også avlet fra gammelt av for å varsle. Mellomstørrelsen varsler nok også endel, men jeg vil ikke si at noen av variantene gneldrer. Ikke om de får det de trenger i alle fall.

Ja, såklart er det det, men tenkte på nappinga der og da. Jeg vet at for min del er det ikke kosestund, men vil jo at hunden skal ta det som det, eller iallfall ikke hate det :wub:

Det er bra å høre at de ikke er så gneldrete som alle skal ha det til, har selv vært nabo te noen som har hatt gneldrebikkjer og det er utrolig frustrerende å høre på.

Det var standard schnauzer jeg tenkte på ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg tenkte på irsk setter liker jeg aktiviteten og drive i dem, de har et nydelig utseende og flott gemytt så lenge de får utløp for energien sin.

Jeg skal ikke jakte selv, men familien til samboeren min driver med aktivt jakt og de kommer til å ta den med et par ganger i året på jakt slik at den

får utløp for det også.

Det er det som er problemet med alle de forskjellige hunderasene er at alle har innslag av hva jeg liker og noen ting jeg setter mindre pris på i rasen.

Da ville ikke tenkt på en ren fuglehund. Jeg mener den type hund bør få bli brukt til det den er for. Hvis den bare skal på jakt to-tre ganger i året, er vel ikke det hunden for deg? Hva skal du bruke irsk setteren til? Det vil bli vanskelig å få den til å konsentrere seg om LP eller noe annet. (Værre enn med andre "vanlige" hunder). Rundering tror jeg ikke ville funka, fordi da ville den sikkert gått i "jaktmodus".

Tror du burde sett mer på de vanlige LP, AG, runderings rasene. Og, finn ut hva du vil først! Ikke rase. :ahappy: Det er også mye lettere for oss å hjelpe om du kan sitte opp en ordentlig list med hva du vil, ikke vil.. Ikke "kan drive med alt, etter hva hunden vil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg tenkte på irsk setter liker jeg aktiviteten og drive i dem, de har et nydelig utseende og flott gemytt så lenge de får utløp for energien sin.

Jeg skal ikke jakte selv, men familien til samboeren min driver med aktivt jakt og de kommer til å ta den med et par ganger i året på jakt slik at den

får utløp for det også.

Det er det som er problemet med alle de forskjellige hunderasene er at alle har innslag av hva jeg liker og noen ting jeg setter mindre pris på i rasen.

En fuglehund trenger mye jakttrening for aa bli en god jakthund. En fuglehund kan fint oedelegge jakten for jegerne hvis den ikke er trent, hehe.

Ellers saa ville jeg tenkt litt mer over hvilke aktiviter DU synes virker mest spennende, selv om du er villig til aa tilpasse deg hunden. Hvis lydighet, agility og rundering troner paa toppen av listen f.eks, eller hvis du oensker en foererorientert hund som skal holde seg i naerheten av deg paa tur, saa er ikke irsksetteren det jeg ville anbefalt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har nå i 2år lett etter hvilken hunderase som passer for meg.

Har vært innom

-Flatcoated retriever

-Jack Russel Terrier

-Hollandsk gjeterhund

-Schnauzer

-Irsk setter

-Boxer

-Labrador Retriever

-Greyhound

Har ikke rangert disse hunderasene, men er bare hunderaser som jeg har vært innom som jeg kunne tenkt meg.

Kommer til å gå 1-2 timer tur om dagen ( bare fysisk mosjon) og dette er ikke medbergnet tisseturer. I helgene kommer jeg selvsagt til å gå lengre turer langt i skogen. Kommer også til å drive på med lydighet, agility, spor og rundering og lignende,eller hva enn hunderasen passer best til, men da bare et par ganger i mnd. Og masse mental stimulering hver dag.

Størrelse har ikke så mye å si for meg, ikke pels o.l. heller, selv om jeg svak for korthåret hunder.

Samboeren min skal også skaffe seg hund og hun har tenkte seg noe alle belgisk fårehund eller schæfer, men hun er mye mer konkurranse preget og vil gjerne vinne i hvilken som helst hundespor hun kommer til å drive på med.

Begge av oss har vokst opp med hunder og jeg har hatt en rottweiler/schæfer/elghund/huskey blanding.

Vil gjerne ha så mye informasjon og tips som mulig =) Alt er velkomment.

Er det noen grunn til at du ikke har tenkt på tolling retriever? Vi hadde mange av de samme kriteriene som deg når vi kikket på raser. Vi ville ha en aktiv hund, en arbeidsglad hund. En som lærer lett og synes det er gøy. Vi skal bruke vår i agility og kanskje lydighet, samtidig som det blir familiehund og tur-hund. Innerst inne leker jeg med tanken på å begyne på redningshund-kurs.. Hun viser allerede, fire måneder gammel, gode tegn på å kunne bli en super agilityhund, hun ELSKER å trene og lære nye ting, elsker mat (noe som fører til at hun er ekstremt lettlært. Retrievermage.. :ahappy: Hun storkoser seg ute på tur i skogen og med andre hunder men er også veldig glad i å sitte i sofaen og få kos av marmor og matfar.. :wub: Vi er strålende fornøyde så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en hund som kan brukes til mye forskjellig, som er førerorientert og som passer til agility og lydighet hadde jeg gått for Shetland Sheepdog! Det er hvertfall der valget mitt falt på. Veldig fin rase som er ekstremt lettlærte, topper agilityplasseringene, milde og vennlige, allsidige (kan både være sofagriser og aktive turhunder), fin størrelse, ivrige, barnevennlige og helt fantastisk vakre... Hva mer kan du be om? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tenkt på hvilken rasetype din samboer skal få seg og tilpasset rasen du skal få deg ut fra det, slik at de lettest mulig går sammen. Da kan dere også trene og lufte samtidig og hundene vil få glede av hverandre (og dere vil få brukt tid sammen). Har du en irsk setter og skal på jakt i skauen og hun skal være på lp banen for å konkurrere, får dere ikke mye tid sammen. Om det er et viktig aspekt, da :ahappy: Jeg ser bare for en merverdi det gir her i huset værtfall. Men du må jo selvsagt få deg den typen hund du har lyst på og drive med det du liker.

På meg virker det som om du kan tenke deg å prøve litt av hvert og at en allround type hund vil passe fint. En som kan være med på det meste. Da er flat og labrador fine hunder til det. De er ganske ukompliserte med både folk og hunder og kan brukes til nesten alt. De er også fine å ha løs og har ikke like stor radius som f.eks irsk setter. Milde og fine er de i gemyttet også.

Men hvilken type hund liker du best av retrievere, schnauzere og gjeterhunder? Hvor sosial vil du den skal være? Kan den ha vokt i seg? Skarphet? Tenk på hvilke egenskaper du vil ha i en hund og hva du helst ikke vil ha. Gjør det noe at den har lett for å bjeffe eller pipe eller vil du helst ha en hund som er mer stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har brukt to år på å ikke bestemme seg for en hunderase. Er dette med å skaffe seg hund kanskje bare noe man fanteserer om, men ikke på alvår har tenkt å realisere? Det som er rimlig og realistisk er vell at dere skaffer dere en hund og deler ansvaret for valpen. En valp krever såpass mye at det er i meste laget for en person. Så kan dere jo heller skaffe dere en til når den første valpen ikke lenger må ut fem seks ganger om dagen. Da kan du jo tenke deg om i et og et halvt år til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shnauzer og bjeffing blir vel mye til hva man gjør det til selv. Jeg har en hvit dverg som overhode ikke er gneldrete. Hun bjeffer så å si aldri, og hun har aldri varslet eller bjeffer heller ikke om det kommer noen på døra.. men hun har heller aldri fått lov til å gneldre.. Min oppdretters hunder er heller ikke spesielt gneldrete. De bjeffer når det ringer på døra, men that's it.... Så mye er hva man gjør det til selv tror jeg :rolleyes2:

Men skriver under på at schnauzer og pelsstell er MYYYE jobb. Langt mere enn hva jeg hadde forestilt meg før jeg fikk meg en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har brukt to år på å ikke bestemme seg for en hunderase. Er dette med å skaffe seg hund kanskje bare noe man fanteserer om, men ikke på alvår har tenkt å realisere? Det som er rimlig og realistisk er vell at dere skaffer dere en hund og deler ansvaret for valpen. En valp krever såpass mye at det er i meste laget for en person. Så kan dere jo heller skaffe dere en til når den første valpen ikke lenger må ut fem seks ganger om dagen. Da kan du jo tenke deg om i et og et halvt år til:-)

Mmmm. Tenkte litt i samme baner; altså TS og samboer planlegger hver sin valp parallelt? Greit nok det, om man er hundevandt, kan litt og har system på sakene - her i huset gjør vi slikt stadig vekk, men så har vi hatt bikkjer i noen få år.... Men om begge er førstegangseiere, så lønner det seg nok å ta en valp av gangen :D

Hvorfor må du, ts, absolutt få deg hund samtidig med samboer? Konkurrere litt i hvem som får den beste bikkja? :P Er det ikke litt lurere å la sambo få seg valp først, om rase er bestemt og planen er klar der? Så kan dere lære og holde på med valpen sammen - for så å avgjøre hva slags rase neste skal bli, og når det passer å få den i hus :P

For jeg skal love deg; at selv med rutiner og alt på stell, så er det et herk med to eller flere valper samtidig. Og når man deler tak, så er det fort "en av oss" som blir ved grovarbeidet med begge to - mens den andre bare tar den morsome treningsdelen med sin valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...