Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaskan Klee Kai


Izno

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en Alaskan Klee Kai men sliter med å finne oppdrettere i Norge. Den eneste jeg har funnet har ikke postet noe info siden 07. Er det noen som vet om noen Svenske eller Norske oppdrettere av denne rasen?

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling. Du kunne ikke tenke deg en langt mer eksotisk og genetisk sett sjeldnere og mer opprinnelig liten hunderase av "husky-type", da? Jeg har et forslag til en rase som i hvert fall jeg opplever som mye mer interessant enn "designer"-rasen Klee Kai. Jeg postet faktisk et bilde av henne på et utenlandsk forum tidligere i dag, og fikk spørsmål om hvorvidt det var en husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig bestemt meg nå. Har søket i 2-3år før jeg kom over denne rasen. Den har alle de kvalitetene jeg er ute etter i en hund, og størrelsen passer perfekt. DVS standard 10-14kg... Dobbelpels... Turkompis (lange turer), Og ikke vanvittig treningsbehov som huskyen.

Ikke fult så mye jaktinstinkt jeg risikerer med lundehund, vil ikke ha en hund som kan ha behovet for å stikke av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lundehund, vel! I følge standarden er den litt mindre enn 10-14 kg, men du finner absolutt hanhunder på den størrelsen i rasen. En fantastisk turkamerat som også kan gå mye løs, da de har nokså moderat jaktinstinkt og sterkt flokkinstinkt. Et seriøst rasemiljø som er åpne om rasens særheter like mye som dens fortrinnligheter. Jeg anbefaler deg i hvert fall å google litt om rasen før du slår den fra deg! Rasen trenger valpekjøpere!

Her er noen bilder av min nå 10 år gamle lundehund

Sa noen husky? :icon_clapping:

shiba-2.jpg

... men kanskje med litt mindre jaktinstinkt :frantics: :

balder_shiba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å si det- med de anene der kan man ikke annet enn regne med jaktinstintk på disse småttisene også. Lundehunden er nok lettere sånnsett :icon_clapping: AKK er ingen registrert (FCI) rase- så man kan ikke delta på utstillinger med den. I tillegg er vel avlen styrt av en dame (hun som laget rasen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan Klee Kai har ingenting med huskyer å gjøre.

Det eneste som ligner, er utseendet.

"Rasen" er ganske fersk, og må regnes som blandingshund, adferdsmessig. Man vet rett og slett ikke helt hva man får :icon_clapping:

De skal ikke ha utpreget jaktinnstinkt, men derimot vakt og noe kranglete med andre hunder. Men som sagt, dette varierer, da de er laget av litt ymse småbikkjer.

Men de ligner IKKE på hverken Siberian Husky, eller Alaska Husky i væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne opdretteren? selvom sida er dårlig oppdatert, så kan du jo evnt kontakte de og spørre om de skal ha fler kull?

:icon_clapping:

Joda, jeg skulle gjerne ha kontaktet de. Men det er ingen adresse på siden :frantics:

Men de ligner IKKE på hverken Siberian Husky, eller Alaska Husky i væremåte.

Og godt er det :frantics:

Det er så mye motstridene komentarer om denne rasen at det er vanskelig å ta stilling til hva som er sant. Alle som ikke har den virker svært negative mens alle som har den har bare lovord (så rart hehe...). Men etter som hva jeg leser er det midt i blinken.

Norsk lundehund, vel! I følge standarden er den litt mindre enn 10-14 kg, men du finner absolutt hanhunder på den størrelsen i rasen. En fantastisk turkamerat som også kan gå mye løs, da de har nokså moderat jaktinstinkt og sterkt flokkinstinkt. Et seriøst rasemiljø som er åpne om rasens særheter like mye som dens fortrinnligheter. Jeg anbefaler deg i hvert fall å google litt om rasen før du slår den fra deg! Rasen trenger valpekjøpere!

Jeg må innrømme at du er en god selger, og at jeg har vært inne på tanken med lundehund mange ganger... Men det faktum at jeg bor i en blokk beskjymrer meg litt. Det er riktignok rett ved marka, men liten plass alikevell. Det er ikke mye selvskapshund (eks chihuahua) i en lundehund, så det spørs hvordan den vil trives i motsetning til AKK som er avlet litt mer mot den kanten. Og jeg mente 7 - 10 kg så størrelsen på Lunde er fin den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest historien om akk et sted, og at de nettopp er avlet fram av små individer av huskyer? Har de gjort noe mer/annet med rasen siden de startet med det?

De finnes i 3 størrelser, toy, mini, og standard...

Dette er en toy

AlaskanKleeKaiKaia2.jpg

Jeg har hatt 2 chihuahua og her er det vel bare fargen som er forkjellig :icon_clapping:

Jeg er mer ute etter standard

art.laska.irpt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKK har vaktinnstinkt, og kan f eks være kranglete med andre hunder og bjeffe endel. Altså det motsatte av en husky, som ikke bjeffer (bare noen sjeldne individer, ikke har vaktinnstinkt overhodet, og går godt overens med andre hunder) AKK er derfor ganske standard liten hund?

Jeg mente ikke at det var noe negativt med AKK? Det er ikkeno negativt eller positivt med raser, det er bare FORSKJELLER. Folk flest har IKKE bruk for en husky.

Så jeg mente ikke at en husky var en BEDRE hund. Hvertfall ikke for trådstarter.

Så man kan ikke si at en rase er bedre enn en annen? Da folk har forskjellige behov, og må velge hund etter det.

Poenget mitt var bare at AKK IKKE er en liten husky adferdsmessig. Og det tror mange? Så de to kan ikke sammemlignes. Vil man ha liten husky kjøper man en Siberian Husky tispe, så får man en hund på 15-19 kg. Jeg kjente forøvrig en på 12...renraset.

Ellers så er AKK det samme som en doodle.... Altså noe ferskt. Så det er ikke så rart det står mye forskjellig om gemyttet? Du vet jo ikke hva du får. :D Alaska Husky i seg selv er jo ingen ren rase, og de har avlet inn andre miniatyrhunder for størrelsen.

Man finner og andre "miniatyr raser" på nett. Som mini boxer, mini rottweiler osv. De ser ut som en liten utgave av en rase, men de har ikke samme hode :lol:

Har selv eid huskyer i over 11 år, og har så klart sjekket ut AKK selv :D

Er hvertfall ikke mer selskapshund i en AKK enn en Lundehund :) Begge vil gneldre i blokk :D Da hadde jeg heller satset på Shiba...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skulle gjerne ha kontaktet de. Men det er ingen adresse på siden :)

Og godt er det :D

Det er så mye motstridene komentarer om denne rasen at det er vanskelig å ta stilling til hva som er sant. Alle som ikke har den virker svært negative mens alle som har den har bare lovord (så rart hehe...). Men etter som hva jeg leser er det midt i blinken.

Jeg må innrømme at du er en god selger, og at jeg har vært inne på tanken med lundehund mange ganger... Men det faktum at jeg bor i en blokk beskjymrer meg litt. Det er riktignok rett ved marka, men liten plass alikevell. Det er ikke mye selvskapshund (eks chihuahua) i en lundehund, så det spørs hvordan den vil trives i motsetning til AKK som er avlet litt mer mot den kanten. Og jeg mente 7 - 10 kg så størrelsen på Lunde er fin den.

Står en mailadresse der :lol: Kan sikkert bruke den: monicatelle@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For shiba gneldrer aldri...? :)

De færreste gjør faktisk det, og dette kan holdes i sjakk dersom man merker at knerten er pratsom av seg. De bjeffer lite, men kan godt prate. Min elsklingsbolle (pluss hele slekta og alle vennene hennes) er derimot så stille at jeg aldri merker at hun og dem er i hus engang. Så at shiba er ei gneldrebikkje, er overhodet ikke riktig (annet enn de individene som får lov til å bælje på overfor andre hunder).

Når det gjelder shiba, er det så mange andre ting å ta hensyn til i valg av den rasen enn bare lyd, etter min mening. Forøvrig ser AKK utrolig søte ut, men jeg mistenker at det ligger litt mer bak en som så.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba var vel det valget falt på før jeg fant akk, men konkluderte vel med at den blir for stor. Lundehund er et alternaltiv dersom jeg ikke får kontakt med noen oppdrettere av AKK.

Vaktinnstinkt er noe dritt (for meg). Men det kan jo alle bikkjer få/ha, så det må jeg "behandle" ettersom jeg finner ut av personligheten på individen jeg finner :) Men her er det heis og ikke veldig lytt...

Jeg er mye på farten å er stort sett aldri et sted hvor jeg ikke kan ha med hund. Bortsett fra på jobb. Har jo en stor bil med plass til bur så tenkte å ta den med så den slipper 8-9 timer alene om dagen! Her kommer også dobbelpelsen inn i bilde da bakdelen ikke er oppvarmet. Neida, jeg har ikke tenkt å ha den bak i bilen hele dagen!

Har også mange venner med hund blant annet en med en gigantisk malamut. Valget har derfor falt på en tispe så sjangsen er større for de alle kommer over ens...

Skal sjekke mailen armagnac, skjønner ikke at jeg ikke fant den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaktinnstinkt er noe dritt (for meg). Men det kan jo alle bikkjer få/ha, så det må jeg "behandle" ettersom jeg finner ut av personligheten på individen jeg finner :) Men her er det heis og ikke veldig lytt...

Avslutningsvis fra meg: Det er nok mer jakt enn vakt i en shiba. Og det kan være slitsomt nok... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutningsvis fra meg: Det er nok mer jakt enn vakt i en shiba. Og det kan være slitsomt nok... :)

Ikke nødvendigvis dritt med jaktinstinkt, hvis den jakter når JEG vil :lol: .. For jeg vil jo ha den løs så mye som mulig. Jeg jakter jo hare og storfugl i disse tider (kompis med mallamute har også en beagle). Og rådyr hvis de kommer nærme nok... Men jeg vil ikke ha en hund som ikke kan gå løs, så derfor har jeg ikke prioritert en jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at du er en god selger, og at jeg har vært inne på tanken med lundehund mange ganger... Men det faktum at jeg bor i en blokk beskjymrer meg litt. Det er riktignok rett ved marka, men liten plass alikevell. Det er ikke mye selvskapshund (eks chihuahua) i en lundehund, så det spørs hvordan den vil trives i motsetning til AKK som er avlet litt mer mot den kanten. Og jeg mente 7 - 10 kg så størrelsen på Lunde er fin den.

Ikke for å dra deg bort fra rasen du tenker på, for det har jeg ingen interesse av :) Men føler jeg bare vil gi et litt annet syn på lundehund allikevel. De krever ikke mye plass altså. Jeg begynner å kjenne en del med lundehund etterhvert og det er langt fra alle de som har hus med hage. Flere bor i blokk, inklusive meg selv. Første lundisen bodde først i hus med stor hage, for så å flytte til leilighet på 38 kvadrat, for så å flytte til 70 kvadrat igjen. Ikke noe problem noen av plassene med at det var for lite plass. Nå bor vi også i blokk, dog 90 kvadrat, men det er ingen hage og lundisen nå har ikke tilgang på hele leiligheta hele tiden, vi er i hovedsak på stua. Ikke noe problem med henne heller. Så, for å få fram det jeg vil; Får den nok fysisk og psykisk trim så er det en svært så bedagelig rase. Sånn sett krever de ikke all verden av trim hverken fysisk eller psykisk heller, bare man gir den logiske mengder liksom(vår får en hel del, men jeg vet flere som har en veldig laidback hverdag uten problemer) Og hu til oss kan også ha late dager uten stress i det hele tatt.

Dog vil ikke jeg anbefale rasen hvis du er redd for bjeffing med tanke på blokk. Det har de MYE av, det er en gneldrerase synes jeg. Og ikke fullt så lett å få det av dem heller.

Jeg anbefaler sjeldent rasen til noen uansett, da jeg ikke synes avlsopplegget er noe å skryte av lenger. For 6 år siden var det mye bedre, nå avler de på rubbel og bit synes jeg :lol: Det er min favorittrase uten tvil og jeg har lenge drømt å ha en liten flokk lundehunder, for det er ufattelig herlige hunder, men Shensi blir nok den siste såfremt de ikke tar litt tak i raseproblemene etterhvert. Dette er min personlige mening da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende har mye å si på en hund for meg, så jo det er ikke noe annet som frister. Men nå er det en del spisshunder som verken har sterke jaktinstinkt eller vaktinstinkt. Det viktigste er at den ikke har et stort behov for å stikke av. Så kommer det jo an på hvor heldig en er med gemytt... Det er jo litt lotto når det gjelder AKK fremfor en "eldre" linje...

Hvis jeg hadde hatt plass ville jeg hatt en Malamute, men det har jeg ikke. Gjerne fra linja til en kompiss sin, den bjeffer aldri, og jakter aldri annet enn mus. Men trekke kan den!

Og som jeg sa, Jaktinstinkt er bare bra den så lenge den gjør det når jeg vil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar på dette med størrelse, man kan fint ha en stor hund på en liten plass, er ikke det det går på. Hunden skal da ikke løpe rundt inne likevel, og tilstrekkelig med mosjon må den få uansett hvor stort man bor. Bodde på 10 kvm med min dalmatiner jeg, virkelig null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For shiba gneldrer aldri...? :D

Hva er det som gjør at akk er så annerledes enn husky, når det er der den kommer fra?

En Shiba er generelt ikke gneldrete, men det har jo Shibafolket allerede besvart.

De har blandet i ymse små raser. Jeg husker ikke hvilke raser de har brukt. Leser du om AKK, så står det ganske tydelig, på alle AKK sider, at hunden har vaktinnstinkt. Dette har IKKE huskyen. Og er ikkenoe man trener på, det ligger jo i hunden.

Ellers er den generelle beskrivelsen av AKK ganske langt unna adferden til en husky.

I tillegg til småbikkjene, har man jo og brukt Alaska Huskyer som utgangspunkt, som ikke er noen ren rase. (Selv om den gjengse AH oppførsel er ganske lik)

De såkalte trekkegenskapene visse referer til, er nok mer "ulydig hund trekker i bånd", og ikke trekkhund oppførsel. :lol:

Hun som hadde Norges første AKK fortalte at dette var en miniatyr ugave av Siberian Husky. Og fortalte om oppførsel og gemytt på sine hunder. Hun ble fort satt på plass av norske SH-eiere, og lærte da at dette er ingen minihusky, bare utseendemessig. Men nå er det uansett ikke noen polarhund TS ønsker :)

Størrelse på leilighet har null betydning når det kommer til valg av hund ihvertfall :D Er ute dyret skal trimmes.

Hvis TS er redd for å få en "utehund" inn, hvorfor da AKK? De har lav gneldre og graveterskel er oppdrettere og eiere enig om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende har mye å si på en hund for meg, så jo det er ikke noe annet som frister. Men nå er det en del spisshunder som verken har sterke jaktinstinkt eller vaktinstinkt. Det viktigste er at den ikke har et stort behov for å stikke av. Så kommer det jo an på hvor heldig en er med gemytt... Det er jo litt lotto når det gjelder AKK fremfor en "eldre" linje...

Hvis jeg hadde hatt plass ville jeg hatt en Malamute, men det har jeg ikke. Gjerne fra linja til en kompiss sin, den bjeffer aldri, og jakter aldri annet enn mus. Men trekke kan den!

Og som jeg sa, Jaktinstinkt er bare bra den så lenge den gjør det når jeg vil :lol:

Linjer har lite å si ang bjeffing... Mor til bikkja mi bjeffer og varsler så det ljomer, bikkja mi er derimot helt knyst. Helt. Bror til bikkja mi gneldrer litt.

Ellers så sier jeg bare lykke til. Eneste du lyver og unnskylder deg til er deg selv, du som skal bo med ei potensielt mistilpass bikkje som du valgte på bakgrunn av utseende - ikke match med livsstilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...