Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de ekle klumpene i huden?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Uuuuurk, jeg er litt hysterisk i dag jeg, kjenner jeg.

Nemi har maaaaaasse ekle små klumper i huden. Ho fikk nytt fôr for noen uker siden, men det er jo en god stund siden, så kan ikke skjønne at det skal være det. Ho har aldri reagert noe særlig på mat uansett hva ho har spist. Det KAN jo selvsagt være noe insektgreier som har spist på ho, og hvis det "bare" er det, så blir jeg veldig glad. Jeg syns ihvertfall at klumpene er litt sånn halvveis harde (altså, det er ikke bare pelsen som ser rar ut, det ER klumper, liksom). Også syns jeg de er varme (men det kan være jeg som blir hypokonder på Nemis vegne. Ho har klødd seg litt, men det er ikke hysterisk kløing. Vet ikke hva mer jeg skal si, men her er noen bilder:

IMG_0540.jpg

IMG_0539.jpg

IMG_0537.jpg

IMG_0536.jpg

Okei'a, akkurat da jeg posta bildene, så begynte ho å klø seg. Men igjen, jeg vet ikke om det er noe MER enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hmm, ja det så jo litt voldsomt ut ja... Casper har noe lignende i nakken og på hodet med ujevne mellomrom, men det VET jeg kommer av lek (blir litt tygging på hverandre). Så det kan jo ikke være det her ser det ut som... så rart! Nei her kunne jeg ikke hjelpe, håper du får noen fornuftige svar. Dyrlegen lurte forresten på om Casper kunne ha allergi, før jeg fortalte at det var lekesår, så det ser jo litt ut som det er det som er på Nemi, særlig når hun klør i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg blir skikkelig bekymra. Baghera har jo ikke noe. Og de har ikke vært noen andre steder enn de pleier siden vi flytta hit heller. Sjefen(e) skal få se på det i løpet av dagen, også får vi se hva vi gjør, om det blir veterinær i dag, eller om vi venter til i morgen, eller ser det ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha vært i brennenesler?

Om det er noe hun reagerer på så gå det ann å gi henne 1/2-1 stk tablett kortison (5 mg) og se om det har noen effekt. Da har du iallefall svaret på om det er noe hun har fått en allergisk reaksjon på. Og det er søndag så du slipper bekymre deg til i morgen :D

Men ikke gi henne kortison om du ikke vet at hun har fått det før og ikke hatt noen reaksjon på kortisonen i seg selv.

Bare obs fra felleskatalogen før du evt gjør det:

Bivirkninger: Adrenal insuffisiens ved langtidsbruk. Midlertidig nedsatt melkeytelse. Hudatrofi. Muskelatrofi. Nedsatt sårheling. Iatrogen hyperadrenokortisisme (Cushings sykdom). Aktivering av infeksiøse lidelser pga. glukokortikoiders immunsuppressive effekt.

Forsiktighetsregler: Behandling av drektige dyr gir risiko for fosterskade. Bør ikke administreres samtidig med vaksinering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, allergisk reaksjon på noe. Siden det ser ut til å være på beina for det meste (?), ville jeg tippet at det kom fra noe hun har gått i. En kontaktsallergi av noe slag. Har du brukt et nytt vaskemiddel elle skyllemiddel på et teppe eller seng hun har brukt?

Det kan være så enkelt/komplisert som et gresslag hun ikke tåler.

Meh. Sånt kan være vanskelig å finne ut av, og det kan godt være noe hun har fått i seg også, men heller tvilsomt at det er fôret siden det er så lenge siden hun skiftet. Men noen nye godbiter kanskje?

Så lenge hun ikke klør voldsomt og allmenntilstanden hennes er bra ville jeg ikke dratt til veterinæren. Sjansen er stor for at hun er like fin igjen i morgen. Men følg med på henne, og om du begynner å se hevelser (rundt øyne, ører, ansikt osv) så ring veterinæren og hør hvilken dose kortison du bør gi henne.

Ang bivirkninger av kortison, så gjelder det for det meste for langvarig bruk, ikke en engangsdose. Kortison er et helt normalt kortikosteroid som finnes i kroppen kontinuerlig, jeg har aldri hørt om noen som har reagert på det. Så lenge doseringen er riktig selvsagt.

Velger du å gi en stor dose bør du også trappe ned over noen dager, men det vet du sikkert, Soppen. :D

Lykke til! Det kommer til å gå helt fint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Det der vet jeg veldig godt hva er - det er elveblest og er en immungreie, en slags allergi men ikke "normal allergi" for det behandles ikke med antihistaminer. Det behandles med kortison. Følg med på om hun klør - for da bør hun få kortison.

Schäferblandingen min hadde det, vi fant aldri ut hva hun fikk det av men det dukket opp særlig vår-sommer-høst, vinteren var det greit. Hun begynte gjerne med de klumpene, mest på beina og i ansiktet. De begynte gjerne å klø noe sinnsykt etterhvert og vi slet med at hun klødde seg til blods og så ble det infeksjon som ble forverret av kortisonbehandling.. men hun hadde svært alvorlige elveblest-anfall hun altså. Vi fikk etterhvert rutine på anfallene, var man kjapt ute med stoooore kortison-doser kunne vi forhindre at hun klødde for mye (det dreide seg om en helt avsindig kløe.. har ikke sett på maken verken før eller etter).

Dette kan være første å siste gang Nemi har sånt, men kortison er nok et bra tips hvis det ikke er betraktelig bedre til imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan likne på noe min hadde 3 ganger på ei uke-14 dager. Snakket med oppdretter om det som sa det var en allergisk reaksjon, men han hadde ikke fått noe annet enn det vanlige. Hun sa at det kunne plutselig oppstå av noe han hadde tålt tidligere. Han klødde seg så det ble små sår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan likne på noe min hadde 3 ganger på ei uke-14 dager. Snakket med oppdretter om det som sa det var en allergisk reaksjon, men han hadde ikke fått noe annet enn det vanlige. Hun sa at det kunne plutselig oppstå av noe han hadde tålt tidligere. Han klødde seg så det ble små sår...

Min gammle boxer fra samme kennel som dine to er fra, hadde allergi som kan ligne på det Nemi har, dog så det mye verre ut på den jeg hadde...

Det startet med sånne klumper og over natten ble det til sår. Det er viktig å få kartlagt hva det kan være før det evt, blir mer og mer smerte for hunden, Men om Nemi er bedre nå er det kjempe bra :D

Legger med to bilder av han jeg hadde.

260920100516d86cc3a859c844cc90.jpg

260920100517640a3ae297364b84b2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Drar opp denne jeg. :ahappy: Reagerte på at Kasko brått klødde seg og så på han - han er full i kuler. :whistle:5081588354_d2e42f6b70.jpg

Er lokalisert på beina, brystet, halsen, undersiden av hodet. Så virker som noe han har løpt gjennom - men han kløøøøør - noe helt frenetisk. Stakkars lille gullet mitt. :wub: Har kortison en eller annen plass, men er vel ikke bra å bare gi han det vel? Er vel en "lokal" allergisk reaksjon på noe han har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligner på det Nemi hadde, ihvertfall (hun har jo litt lenger pels, så litt forskjellig ser det jo ut på bildene). Nemi sitt ga seg i løpet av dagen, og hun klødde noe, men ikke så mye at jeg ville reagert på det hvis ikke hun hadde hatt kulene. Jeg ga henne ihvertfall ingen ting. Det er jo lov å håpe at det er det samme, og at det forsvinner like fort! Skulle gjerne likt å vite hva det kom fra, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Ligner litt på sånne utslett som hestene får nåe de reagerer på noe, men jeg ville kanskje hørt med dyrlegen på mandag hvis det ikke gir seg.

(skjønner at du er bekymret, jeg hadde stryket med :whistle::ahappy::wub: )

Det tenkte jeg også. En hest på stallen hadde noe som kan ligne på det Nemi hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...