Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian VS Alaskan


pippin

Recommended Posts

Jeg mener de er oppskrytt på det mentale ja. Men der forklarte jeg meg sikkert for dårlig, da hele innlegget ble slettet dessverre :lol:

Ja, jeg mener de er oppskrytt.

Jeg mener ikke at de ikke trenger mye stimulans, men jeg mener en hundeintressert person klarer å tilfredstille dette behovet!

Det er for ille at folk som er aktive med hund, og som vil trene det ene og det andre, IKKE TØR å kjøpe en belger fordi de tror hundene må på 10 km spor, eller trene LP 4 timer hver dag uten å klikke.

De fleste jeg trener med har slike hunder. (Jeg har da en AH som kan terpes i LP i to timer i strekk uten problemer, da hun er trent opp til dette. Flaks kanskje, fått mye hund til lite penger :lol: Men jeg har ikke bare eid trekkhunder, og hundepass blir det jo mye av....))

Og man har da ett liv ved siden av og.

Hvis man er genuint intressert i hund og trening, så er det kjedelig å sitte der med FOR LITE hund. Er derfor flere av oss ender opp med fler.... Hvis en person skal ha EN hund, så kan visse raser bli litt lite.

Så med oppskrytt mener jeg at visse raser har fått ett rykte på seg ved at man mener bare noen ekstremt få mennesker takler disse hundene.

Og at det derfor er mange potensielt flinke mennesker som går glipp av mye ved å kjøpe seg FOR lite hund.

hehe - Ingen av mine AH'er kunne trene LP i to timer i strekk, så jeg kan si det samme om AH'en :D Men vi er i bunn og grunn enige, selv om jeg ikke ville si at belgeren er oppskrytt - jeg ville vel heller sagt at enkelte overdriver ang. belgere, det er ikke belgeren sin feil det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH min er ikke akkurat "rasetypisk" (om man kan si det om en blanding), så jeg er enig i at de trenger trim mens gjetere trenger huetrim

Vi er nok enige ja :lol:

Fordelen med huetrim er at det kan gjøres hvor som helst og når som helst.

Og hundeeiere burde vært flinkere på den biten! Tror jeg gjelder oss alle :lol:

Syns det er synd mange aktive eiere går glipp av f eks Mallen, fordi visse mennesker skremmer bort alle som ikke vil trene IPO.

Nå har ikke jeg noen erfaring med korthårcollie, men langhårsvarianten er vel mest kjent for ehem,...utseendet ....

Hvis man vil trene det ene og det andre, så syns jeg det høres ut som lite hund?

Nå har vel de fleste av oss ønska seg en chihuahua man kunne puttet i en hamsterball slik at den kunne trimmet seg selv fra rom til rom, mens vi lå der enten fyllesyke eller med en haug husarbeid i vente, isteden for den brukshunden vi ellers er så glad i, men for lite hund kan være værre enn for mye hvis man er ordentlig bitt av basillen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er det ikke viktig at det er en renraset hund. Men så er det jo liksom utstilling som eventuelt måtte blitt et dilemma da. Men jeg ER jo ikke sikker på om jeg vil stille ut, bare at det hadde vært morro å prøvd det engang. Så jeg kommer sikkert ikke til å basere hundeholdet på en hund jeg kan stille ut bare fordi jeg har lyst til å prøve det.

Hovedfokus blir tur med trekk/kløv/snørekjøring. Lydighet, agility og spor som hobbybasis, kanskje mer hvis hunden er såpass interessert og lærenem.

Poter: Ikke sett så mye på den rasen. Får lese litt om den også :icon_confused: Hvordan er det med jaktinstinkt hos den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er det ikke viktig at det er en renraset hund. Men så er det jo liksom utstilling som eventuelt måtte blitt et dilemma da. Men jeg ER jo ikke sikker på om jeg vil stille ut, bare at det hadde vært morro å prøvd det engang. Så jeg kommer sikkert ikke til å basere hundeholdet på en hund jeg kan stille ut bare fordi jeg har lyst til å prøve det.

Hovedfokus blir tur med trekk/kløv/snørekjøring. Lydighet, agility og spor som hobbybasis, kanskje mer hvis hunden er såpass interessert og lærenem.

Poter: Ikke sett så mye på den rasen. Får lese litt om den også :icon_confused: Hvordan er det med jaktinstinkt hos den da?

Da vil jeg bare minne deg på flere begrensninger du får med ureg. hund. Championater innen bl.a. lydighet og agility blir umulig og oppnå, da det faktisk krever rød sløyfe eller lig. fra utstilling, altså ihvertfall resultater fra utstillingsringen.

Du kan blant annet ikke få MH-testet dem. Og her er et lite sitat fra NKK.no

NOX registrerte hunder har ikke rett til å motta CERT/CACIT, delta på Norgesmesterskap eller representere Norge på et landslag, og dersom prøven er overtegnet eller ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett.

Altså er det ikke bare utstilling du går glipp av. Jeg sier det rett og slett fordi jeg ikke vil at folk skal gjøre samme feilen som meg. Jeg sitter jo med en "ubrukelig" hund (for meg). Men nå er også utstilling et viktig punkt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, nei jeg har egentlig ikke som mål å representere Norge i et eller annet jeg da :whistle:

Det overlater jeg til andre. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å konkurrere på høyt nivå. Ikke med min neste hund ihvertfall. Mye kan jo skje derifra. Jeg har ikke det store behovet for å vise meg frem med hunden for å oppnå noe spesielt. Så lenge jeg og hunden har det bra sammen, og har det morro, så gir jeg egentlig blanke. :icon_confused: Jeg satser som sagt ikke på elitenivå noe sted. Jeg kan jo ikke en døyt om hverken LP eller agility foreløpig :ahappy:

Så i første omgang er det ikke SÅ viktig om hunden er uregistrert.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en siberian husky med et lite innslag av AH (nanuk) han kan gå løs ute om jeg er ute selv og kan holde oppmerksomheten hans:) han er også løs inniblandt på turer, fungerer fint, han har enda ikke stukket av!:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, nei jeg har egentlig ikke som mål å representere Norge i et eller annet jeg da :icon_confused:

Det overlater jeg til andre. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å konkurrere på høyt nivå. Ikke med min neste hund ihvertfall. Mye kan jo skje derifra. Jeg har ikke det store behovet for å vise meg frem med hunden for å oppnå noe spesielt. Så lenge jeg og hunden har det bra sammen, og har det morro, så gir jeg egentlig blanke. :ahappy: Jeg satser som sagt ikke på elitenivå noe sted. Jeg kan jo ikke en døyt om hverken LP eller agility foreløpig :whistle:

Så i første omgang er det ikke SÅ viktig om hunden er uregistrert.. :ahappy:

Da er den grei, eneste grunnen til at jeg informerer så grundig er fordi jeg falt skikkelig i den fellen, spesielt NOX-fellen, som jeg trodde åpnet for det meste, men den gang ei.

Men om du er så sikker, som det går an å bli, på at du i løpet av 10-15år ikke kommer til å få slike ønsker, så er jo saken grei. Det går jo alltids an å skaffe seg en ny hund, som jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er TREKKHUND du i første omgang vil ha, vil nok hverken belger, collie eller lapphund være førstevalg. Ja, de er nok lettere å trene i lydighet etc enn sh eller ah, men trekkhunder er de ikke- selv om de fint kan trekke på skiturer de også. I tillegg- det er jo nokså stor forskjell i væremåte mellom huskyer og belgere.. Lapphunden er nok litt mer lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jo egentlig væremåten til en husky jeg har falt for i tillegg til trekkedelen og arbeidsgleden! De har jo SÅ herlig personlighet :icon_redface: Jeg liker det at de kan være litt sky ovenfor fremmede, lure og utspekulerte, kosete og flokkorientert. Det er dette som gjør dem på en måte. Jeg bikker jo også litt mer over på den "mer tur enn lydighetstrenings"-biten. Jeg er veldig glad i friluftslivet.

Men jeg får se.. Må nok lese litt om flere raser etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jo egentlig væremåten til en husky jeg har falt for i tillegg til trekkedelen og arbeidsgleden! De har jo SÅ herlig personlighet :icon_redface: Jeg liker det at de kan være litt sky ovenfor fremmede, lure og utspekulerte, kosete og flokkorientert. Det er dette som gjør dem på en måte. Jeg bikker jo også litt mer over på den "mer tur enn lydighetstrenings"-biten. Jeg er veldig glad i friluftslivet.

Men jeg får se.. Må nok lese litt om flere raser etterhvert.

det er hardt å innrømme det (hehe) men mange raser passer som friluftshunder da :hug: så det er mye å velge mellom sånn sett.

lykke til!

for min del- if its not a siberian- its just a dog. Ok da, Alaskan er greie de og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jo egentlig væremåten til en husky jeg har falt for i tillegg til trekkedelen og arbeidsgleden! De har jo SÅ herlig personlighet :icon_redface: Jeg liker det at de kan være litt sky ovenfor fremmede, lure og utspekulerte, kosete og flokkorientert. Det er dette som gjør dem på en måte. Jeg bikker jo også litt mer over på den "mer tur enn lydighetstrenings"-biten. Jeg er veldig glad i friluftslivet.

Men jeg får se.. Må nok lese litt om flere raser etterhvert.

Det hørtes ut som væremåten til en canaanhund, ta en titt på rasen. Stikk innom en utstilling (av de litt større) og se om du får sjansen til å møte dem.

Så kan du gjøre opp din egen meningen om rasen :) Selv syntes jeg de er fantastiske, men ønsker litt større genpool da jeg vil drive med avl selv, hvis ikke hadde det allerede vært en i hus her :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH min er ikke akkurat "rasetypisk" (om man kan si det om en blanding), så jeg er enig i at de trenger trim mens gjetere trenger huetrim

Vi er nok enige ja :icon_redface:

Fordelen med huetrim er at det kan gjøres hvor som helst og når som helst.

Og hundeeiere burde vært flinkere på den biten! Tror jeg gjelder oss alle :)

Syns det er synd mange aktive eiere går glipp av f eks Mallen, fordi visse mennesker skremmer bort alle som ikke vil trene IPO.

Nå har ikke jeg noen erfaring med korthårcollie, men langhårsvarianten er vel mest kjent for ehem,...utseendet ....

Hvis man vil trene det ene og det andre, så syns jeg det høres ut som lite hund?

Nå har vel de fleste av oss ønska seg en chihuahua man kunne puttet i en hamsterball slik at den kunne trimmet seg selv fra rom til rom, mens vi lå der enten fyllesyke eller med en haug husarbeid i vente, isteden for den brukshunden vi ellers er så glad i, men for lite hund kan være værre enn for mye hvis man er ordentlig bitt av basillen :)

Min erfaring er at det er ganske stor forskjell på langhårscollie og korthårscollie :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH er jo en så grei allroundhund. Jeg vil jo i hovedsak ha hund for tur og trekk. Kløv, pulk, snørekjøring osv. Den mentale biten kommer jo i tillegg til all denne treningen. Noe som kan fylle ut fritida vi ikke bruker på tur osv.

Om jeg skulle bli mer/veldig interessert i bruks etterhvert så er det jo litt kjipt å sitte med en hund som er sånn halvveis. Men jeg kan ikke sitte å tenke slik heller. Jeg har jo ikke som mål å komme langt i LP liksom. Foreløpig.. :icon_redface: Så da er det ikke så viktig om hunden ikke gir 100% i første omgang.

Er det så at du ikke vil ha noe veldig jaktinstinkt? Jeg mener, du kunne jo sett på vorsteh, fra trekklinjer? De er jo veldig allsidig^

Hvis du vil ha en hund til trekk, kløv, og prøve mye rart^ De kan jo i tillegg stilles ut. (Vet ikke hvordan det er med utstillingsresultater på de, men har truffet noen med bra resultat!)

Det er en strihår vorsteh som er godkjent redningshund faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktinstinktet har ikke så mye å si. Ender jeg opp med en hund som ikke kan gå løs så er ikke det noe problem i det hele tatt :) Får heller løpe løs i et inngjerdet område da eller løpe ved sykkel osv..

Vorsteh kunne vært noe hadde det ikke vært at jeg ikke liker fuglehund utseende.. :) Jeg klarer bare ikke å ha en sånn hund.. :icon_redface: Og så vil jeg gjerne ha litt pels..

Sisi: Canaanhund kan jeg titte litt nærmere på.. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...