Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian VS Alaskan


pippin

Recommended Posts

Ja jeg tenker stadig frem mot ny hund, selv om det er lenge til. Jeg vil jo gjerne bruke lang tid på å bestemme meg denne gangen.

Valget står mellom Alaskan Husky og Siberian Husky. Det blir nok en av disse da jeg er helt frelst for disse rasene. Ikke bare på grunn av utseende!

Alaskan fordi jeg har fått et så godt inntrykk av rasen. Veldig allsidige hunder med super personlighet. De er mer lærevillige enn siberian, etter det jeg har lest. Jeg vil jo gjerne prøve agility, spor og lydighet på hobbybasis i første omgang. I tillegg til fysisk aktivitet. Kan jo brukes til det meste disse hundene. Og det er også lettere å ha en Alaskan løs i forhold til siberian. Ja jeg veit alt om jaktinstinktet, man må jo se an individ såklart..

Siberian mye på grunn av det samme med Alaskaen, men jeg kunne også tenkt meg å prøve utstilling med en ny hund. Og det går jo ikke med Alaskan. Det er vel dette som får meg til å tenke på siberian i det hele tatt.. Har jo lest om Siberians i både agility og LP.

Så da lurer jeg på dere som har disse rasene. Hvilke erfaringer har dere mtp lydighet, agility/spor(hvis dere har prøvd)? Anbefalinger? AH vs SH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Selv har jeg Siberian, men har erfaring med alaskans også . Mitt inntrykk er at stort sett har siberians mer jaktinstinkt enn ah (selvsagt varierer det, bla med "blandingen" i AHen) , det er få siberians som kan gå løse, mens AH er lettere å ha løs. I tillegg synes jeg de fleste siberians er mer "laid back" enn ah- men selvsagt er det variasjoner der også. Det finnes noen som har erfaring med trening av SH i LP og agility, det største problemet er vel å holde motivasjonen til hunden oppe hele tiden. Har selv prøvd litt blodspor, det går veldig bra- her får hundene brukt jaktinstinktet til noe nyttig.

Hvorfor siberians? væremåten. ærlige, sosiale hunder med godt språk. men, skal jeg være ærlig, så finner man jo det også blandt AH :ahappy:

så dette hjalp vel ikke mye... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på hundekjøring i Alta skoleåret 09/10. Jeg ble positivt overrasket over hvor fort alaska huskiene faktisk lærte. Dvs, jeg trodde det nærmest var umulig^

Etter noen uker kunne AH hannen jeg hadde der oppe; Sitt, ligg, kom(av og til:p), kyss, og nesten å bukke.

Vi trente de også til å hoppe gjennom bildekk som var hengt opp mellom trærne, og han jeg hadde var den første som forstod greiene, og var ivrig på dekkhoppingen.

Jeg har ingen erfaring av Siberian^ Erfaringen min med AH er at de lærer kjapt. (Ikke som en border collie eller noe i den dur, men kjapt for de polarerasene)

i2ufes.jpg

Meg og Tay, hunden jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg har vel det samme inntrykket som deg Meg. At siberians kanskje bare gidder når de selv har lyst på en måte :lol: Individuelt såklart.

Eneste grunnen for en siberian er jo på en måte utstillingsdelen, men jeg føler jo at den ikke er så viktig for min del. Jeg kunne heller ha tenkt meg å drive med LP, spor, triks og agility. Jeg stortrives med å lære hunder nye ting. Tila tok jo ting rimelig kjapt og lærte MYE mens jeg hadde henne.

Så det er vel avhengi av hva jeg vil senere mtp utstilling da. Har jo bare vært på et valpeshow så har ikke fått store erfaringen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG synes jo den der laid back holdninga mange av dem har er veldig behagelig. To gir- et jobbegir og et ta livet med ro-gir. Praktisk når man trener spann. pauser er pauser.

(I motsetning til ah-spann vi trener med: pause?? VI VIL VIDERE! NÅÅÅÅ! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har lyst til å drive med ymse sporter, så ville jeg valgt AH fra linjer som er kjent for å kunne være løse.

Jeg har hatt begge deler i mange år, altså Siberians og Alaska, og det er stor forskjell på trenevilligheten. :lol:

SHene mine vil de og, i mangel på ett bedre tilbud hehehe Altså kan jeg lære de triks, trene LP osv inne, for da kjeder de seg uansett. Ute så var de også med, men du ser liksom at hunden helst skulle gjort noe annet :) Her benytter man enhver anledning til å prøve å stikke av.

Med AH tispa mi er det noe helt annet. Har hunden løs, og hun gjør hva som helst for en pølsebit, samme gjør broren hennes :lol: Tispa kan trenes i alt, og hun er faktisk god også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig ei alaska husky tispe etter to foreldre som var "løshunder" (kunne gå løse på tur). Laska derimot er 90% båndhund, hun har et utrolig jaktinstinkt. Hennes søster kan derimot gå en del mer løs. Det skal også sies at Laska har blitt trent i lydighet og agility siden hun var liten, vi har trent innkalling fra hun var 6-7uker faktisk og hun har en ganske god innkalling de få gangene hun gidder å høre :lol: Hun lærer veldig fort og kan masse, men er ikke bestandig hun gidder å gjøre det, i god polarhundstil. Skal du ha deg AH som går løs så burde du være nøye med blandingsforholdet, min er 90% sibbe, noe grønnis og litt fuglehund. Mer fuglehund vil som oftest gi en mer lydhør ah, i all fall av de jeg kjenner.

Et pluss for å kjøpe renraset (sibbe) er at du feks kan konkurrere innen RIK og ta utholdenhetsprøven (sykkelprøve) der. Det er en enkel tittel, men du får ikke den på blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp på løp og slikt så har jeg ikke noen ambisjoner om å prøve det foreløpig. Men det kan jo endre seg etterhvert. Hvis jeg hadde fått smaken på det engang så skulle en vel kanskje ikke se bort i fra det.

Titler er heller ikke no mål så lenge hunden og jeg samarbeider bra. Og at vi trives sammen med diverse treningsaktiviteter.

Er det noen som vet om oppdrettere som satser litt på den "gå løs" delen innen AH da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg vet finnes det ikke noen utholdenhetsprøve (sykkelprøve) for SH; men det arrangeres løp for enspannsykkel og snørekjøring da.

Mulig de andre polarhundrasene har sykkelprøve, men ikke SH.

Utholdenhetsprøve (UHP) tilhører RIK-programmet, og der kan du delta med alle rase så lenge de er renraset og registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke er så intressert i hundekjøring og slikt, men liker LP osv, du tror ikke du hadde hatt mer glede av en annen type hund?

Jeg er ekstremt heldig med min AH tispe, her snakker vi flaks på allround hund. Er den hunden som fikk meg intressert i annen hundesport enn hundekjøring på ett høyere nivå, og av den grunn bytter jeg hundetype ved neste valpekjøp :lol: Rett og slett fordi jeg lite trolig får det samme i en ny AH.

Og samme hvor glad bikkja er i pølse, så syns hun likevel det å være trekkhund er best :lol:

Men skjønner jo at du liker huskyen da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp på løp og slikt så har jeg ikke noen ambisjoner om å prøve det foreløpig. Men det kan jo endre seg etterhvert. Hvis jeg hadde fått smaken på det engang så skulle en vel kanskje ikke se bort i fra det.

Titler er heller ikke no mål så lenge hunden og jeg samarbeider bra. Og at vi trives sammen med diverse treningsaktiviteter.

Er det noen som vet om oppdrettere som satser litt på den "gå løs" delen innen AH da? :lol:

Vet ikke om noen som avler for hunder som kan gå løs, men vet om mange hvor foreldre kan det, men valper ikke kan, og omvendt. OM det er viktig å ha en hund som ikke har enorm raduis fra deg og kan gå løs, så ville jeg ha vurdert andre raser også. Om du vil ha en stor hund som kan trekke, gå løs og som du kan prøve forskjellige sporter mer så ville jeg kanskje tittet litt på raser som feks langhårsbelger, korthårs collie eller slikt. Det ER enklere med hunder som man kan ha løse uten å måtte ha øynene over alt for å kunne spotte vilt før bikkja. Spesielt om du har lyst til å trene litt også, selv bare for hobbybruk.

Edit; jeg har en aussie og en husky. Det ER bra mye enklere å bare kunne slippe aussien og vite at det ikke skjer noe. Huskyen slipper jeg kun om jeg er kjent i området, hun ikke ser ut til å ha noe i nesa og så lenge det er åpent terreng. Huskyen er pulk og kløvhund (aussien min er for liten til å gjøre noe stor nytte av seg innen det feltet).

Om du skulle blir mer interessert i bruks, ag, lp trening av hund så er det litt kjipt å "sitte" med en ah som ikke vil gjøre noe annet enn å jakte rein. Ikke jakter den for deg heller, kun for egen lyst og smak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nei jeg har jo vurdert andre raser også. Belger er jo noe som kanskje kunne vært noe, men der har jeg nesten blitt skremt vekk fra alle som snakker om hvor "ekstreme" de er osv. Og jeg er jo redd for at jeg ikke skulle klare å gi den nok mentaltrening. Men litt usikker altså.

AH er jo en så grei allroundhund. Jeg vil jo i hovedsak ha hund for tur og trekk. Kløv, pulk, snørekjøring osv. Den mentale biten kommer jo i tillegg til all denne treningen. Noe som kan fylle ut fritida vi ikke bruker på tur osv.

Om jeg skulle bli mer/veldig interessert i bruks etterhvert så er det jo litt kjipt å sitte med en hund som er sånn halvveis. Men jeg kan ikke sitte å tenke slik heller. Jeg har jo ikke som mål å komme langt i LP liksom. Foreløpig.. :lol: Så da er det ikke så viktig om hunden ikke gir 100% i første omgang.

Og for meg har det ikke så mye å si om hunden er "båndhund". Det var jo Tila også mesteparten av tiden. Og jeg trivdes med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nei jeg har jo vurdert andre raser også. Belger er jo noe som kanskje kunne vært noe, men der har jeg nesten blitt skremt vekk fra alle som snakker om hvor "ekstreme" de er osv. Og jeg er jo redd for at jeg ikke skulle klare å gi den nok mentaltrening. Men litt usikker altså.

AH er jo en så grei allroundhund. Jeg vil jo i hovedsak ha hund for tur og trekk. Kløv, pulk, snørekjøring osv. Den mentale biten kommer jo i tillegg til all denne treningen. Noe som kan fylle ut fritida vi ikke bruker på tur osv.

Om jeg skulle bli mer/veldig interessert i bruks etterhvert så er det jo litt kjipt å sitte med en hund som er sånn halvveis. Men jeg kan ikke sitte å tenke slik heller. Jeg har jo ikke som mål å komme langt i LP liksom. Foreløpig.. :lol: Så da er det ikke så viktig om hunden ikke gir 100% i første omgang.

Og for meg har det ikke så mye å si om hunden er "båndhund". Det var jo Tila også mesteparten av tiden. Og jeg trivdes med det.

Men om du føler det blir ekstremt så fins det også andre alternativ som kan brukes. Eks Norsk Buhund? Korthårs Collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nei jeg har jo vurdert andre raser også. Belger er jo noe som kanskje kunne vært noe, men der har jeg nesten blitt skremt vekk fra alle som snakker om hvor "ekstreme" de er osv. Og jeg er jo redd for at jeg ikke skulle klare å gi den nok mentaltrening. Men litt usikker altså.

Nå har jeg hatt alaska husky, og har nå belger, og belgeren er på ingen måte noe mer krevende å ha enn hva AH'en var - snarere tvert i mot. Det er mye mer lettvint å gå ut et spor på 300 meter eller slenge ut ett godbitsøk eller trene et kvarter lydighet i hagen et par ganger i uka, enn å måtte sykle ei mil flere ganger i uka så ikke kjøteren skulle gå på veggen. De er krevende på forskjellige måter, men at belgeren skal være å verre å ha i hus enn AH, det sliter jeg litt med å forstå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien er jo kanskje noe. Hvordan er den med kløv/trekk osv da? Jeg må nok se på flere raser fremover, men det er liksom huskyen som har brent seg fast hos meg. Og så er jeg glad i hunder som er litt slanke av seg. Buhunden blir litt for kompakt for min smak. Hvis dere skjønner.. Jeg vil jo gjerne trives med utseende til rasen også. Jeg skal ikke gå etter det nei såklart.

Når det gjelder belgeren så snakker jeg jo bare ut ifra som det virker på folk her. Jeg tror ikke at den er på langt nær så ekstrem som mange skal ha det til. :lol: Men at det fnnes noen varianter innen rasen som er mer krevende, det tror jeg. Men jeg skal da ikke ha fra brukslinjer unasett.

Nå er det jo mye som er avhengi av individuelle forskjeller.. Slik som det er nå så er det AH som står sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt alaska husky, og har nå belger, og belgeren er på ingen måte noe mer krevende å ha enn hva AH'en var - snarere tvert i mot. Det er mye mer lettvint å gå ut et spor på 300 meter eller slenge ut ett godbitsøk eller trene et kvarter lydighet i hagen et par ganger i uka, enn å måtte sykle ei mil flere ganger i uka så ikke kjøteren skulle gå på veggen. De er krevende på forskjellige måter, men at belgeren skal være å verre å ha i hus enn AH, det sliter jeg litt med å forstå :lol:

Jeg er faktisk enig i det, mye enklere å ha aussiene enn AH på veldig mange måter, spesielt om man AH'en er båndhund. Aussien er fornøyd med litt enkel lydighet og slikt en dag i ny og ne, mens det ikke er så mye for AH'en.

Korthårscollien er jo kanskje noe. Hvordan er den med kløv/trekk osv da? Jeg må nok se på flere raser fremover, men det er liksom huskyen som har brent seg fast hos meg. Og så er jeg glad i hunder som er litt slanke av seg. Buhunden blir litt for kompakt for min smak. Hvis dere skjønner.. Jeg vil jo gjerne trives med utseende til rasen også. Jeg skal ikke gå etter det nei såklart.

Når det gjelder belgeren så snakker jeg jo bare ut ifra som det virker på folk her. Jeg tror ikke at den er på langt nær så ekstrem som mange skal ha det til. :lol: Men at det fnnes noen varianter innen rasen som er mer krevende, det tror jeg. Men jeg skal da ikke ha fra brukslinjer unasett.

Nå er det jo mye som er avhengi av individuelle forskjeller.. Slik som det er nå så er det AH som står sterkest.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner så veldig godt til korthårs colliene, jeg har møtt en 10stk, svigerfar har eid en, og noen venner av meg eier noen. Den svigerfar eide har jeg ikke møtt, han hadde den rett etter krigen en gang. I følge ham var det en fantastisk hund, den bar kløv på fjellturene, trakk tung pulk og tålte vinteren godt. Han snørekjørte med den og den var med ham "over alt". Størrelsesmessig så skal det ikke være noe problem å snørekjøre med en collie. Ofte er mitt inntrykk at gjeterhundene er litt "teite", de gir alt hele tiden i forhold til mange AH som fint kan gå seg inn i et litt mer rolig tempo for å holde lenge. Ofte så holder gjeterhundene mer enn nok uansett for pulk og snørekjøring, er jo ikke så ofte man snørekjører mer enn en 3-4mil uansett. De korthårede jeg har møtt har vært veldig trivelige hunder, med ett unntak da, men sånn er det jo i alle raser.

Ja, det meste er avhengig av individuelle forskjeller, men som oftest kjenner man ikke individet før de er en 8-12mnd gammel. Er først da man kan si hvordan man synes at de er.

AH! RIK har jeg ingen peiling på. Men aktiviteter og merittering for SH har jeg bedre innblikk i :D

Regnet med det ble en missforståelse, jeg regner med du har kontroll på polarhundprøvene ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo en groenendaeltispe fra såkalte "utstillingslinjer" her i en periode, og hun hadde trivdes svært godt med et fysisk aktivt liv samt noe hodebry innimellom. Så jeg tror personlig en langhårsbelger hadde vært et bra valg til den bruken du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har to korthårscollier. Supre hunder! De blir brukt til laange turer i skog og mark, gjerne ved siden av sykkel. De sier ikke nei til noen lengde på turene, har utmerket fysikk for kløv og trekk (til hobbybruk). De er ekstremt enkle å ha løse. De har jo ikke pels som tåler mye pauser i 30 minus da, men ... Lette å trene, noen er mer "myndete" enn andre. Kan fint klare seg og være happy med bare tur i lange perioder, men setter pris på å få jobbe mentalt og. Veldig enkle og ukompliserte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener visse raser er meget oppskrytt...

Ett godt eksempel er belgerne.

Alle jeg kjenner har mindre kapasitet enn de huskyene jeg har eid. Mange bor hos eiere jeg vil si er direkte late hehe... Og mange hos uerfarne.

De sover etter trening, når min AH ennå er våken....

Mye av "driftene" og stresset visse raser er kjent for, er laget av eierne selv. Mye av det kommer av enkle ting som belønning. Skulle tro visse hunder ble født kobla med en kong... Bare det å trene en hund med gobiter kontra leke, roer ei bikkje.

Faktum er det at mange såkalte bruksraser som Malle BC og gråschæfer ofte bor hos folk med jobb, barn, gubbe/kjærring, hus og hage som resten av oss.Mange av de er uerfarne hundeiere, som ønsket seg "mye hund".

Sist jeg var på tur med en Malinois noen timer, sov den bikkja ett døgn etterpå, mens min tispe som var med var helt upåvirket. Siden Malinois skal inn i huset her, så har jeg trent med slike, og undersøkt endel. Min konklusjon er at jeg får mindre hund enn det jeg har nå, når det dyret kommer i hus. Ingen av malle eierne jeg kjenner hadde orka AH min.

Men så er hun ekstrem og.

Men de blir jo som du gjør de til :lol:

Uansett...

En hund er bare en hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener visse raser er meget oppskrytt...

Ett godt eksempel er belgerne.

Alle jeg kjenner har mindre kapasitet enn de huskyene jeg har eid. Mange bor hos eiere jeg vil si er direkte late hehe... Og mange hos uerfarne.

De sover etter trening, når min AH ennå er våken....

Mye av "driftene" og stresset visse raser er kjent for, er laget av eierne selv. Mye av det kommer av enkle ting som belønning. Skulle tro visse hunder ble født kobla med en kong... Bare det å trene en hund med gobiter kontra leke, roer ei bikkje.

Faktum er det at mange såkalte bruksraser som Malle BC og gråschæfer ofte bor hos folk med jobb, barn, gubbe/kjærring, hus og hage som resten av oss.Mange av de er uerfarne hundeiere, som ønsket seg "mye hund".

Sist jeg var på tur med en Malinois noen timer, sov den bikkja ett døgn etterpå, mens min tispe som var med var helt upåvirket. Siden Malinois skal inn i huset her, så har jeg trent med slike, og undersøkt endel. Min konklusjon er at jeg får mindre hund enn det jeg har nå, når det dyret kommer i hus. Ingen av malle eierne jeg kjenner hadde orka AH min.

Men så er hun ekstrem og.

Men de blir jo som du gjør de til :lol:

Uansett...

En hund er bare en hund. :lol:

Sorry, men hvor mye erfaring har du med belgere? Siden du mener de er oppskrytt, liksom?

Javel, du har klart å slite de ut fysisk på en tur nå og da. Det er ikke DER folk har sagt de er krevende heller, på det fysiske - det er på den mentale biten, at de trenger å få bruke huene sine.. Og det er DER forskjellen ligger på husky og belger, for en husky trenger ikke så mye mental stimulans, mens en belgeren ikke trenger så mye fysisk mosjon. Da er det ikke et spørsmål om å være "oppskrytt" eller ikke, men hva du trenger bikkja til - jeg for min del trengte ikke ei bikkje som kunne gå snørrogførti mil i løpet av et døgn, jeg trengte en hund som gadd å gjøre LP-øvelser og gå spor, så da ble det belger etter å ha hatt husky.

Det er det som er kjekt med alle disse rasene, vettu, man bruker de til forskjellige ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien er jo kanskje noe. Hvordan er den med kløv/trekk osv da? Jeg må nok se på flere raser fremover, men det er liksom huskyen som har brent seg fast hos meg. Og så er jeg glad i hunder som er litt slanke av seg. Buhunden blir litt for kompakt for min smak. Hvis dere skjønner.. Jeg vil jo gjerne trives med utseende til rasen også. Jeg skal ikke gå etter det nei såklart.

Jeg skal jo ha korthårscollie selv, så snart jeg finner et passende kull osv. Så jeg driver jo og jobber meg godt inn i rasen :lol:

Ønsker også noe av den samme bruken som deg når det kommer til kløv/trekk, men i tillegg utstilling, agility og denslags. Inntrykket mitt er at hannhundene er noe større og kraftigere, og litt bedre til dette.. men såklart finnes det store tisper også :lol:

Men personlig ville jeg jaggu dratt på neste utstilling i nærheten med en del av de rasene du har tittet på. Og når det gjelder AH og SH, tja hvor viktig er det for deg å ha renraset hund?

I tillegg finnes canaanhund, som ligner litt på en polarhund utseendemessig. De er også vokst opp for å tåle kulde (og ekstrem varme). Vet ikke sååå mye om denne rasen, da den er liten. Men har hatt kontakt med både Myrna Shiboleth (som forresten oppdretter både korthårs collie og canaan) og noen andre nordiske oppdrettere, og inntrykket mitt er at hundene har kapasitet til å brukes osv. Men ofte kun holdes som "vanlige" hunder, rett og slett fordi rasen er så utrolig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men hvor mye erfaring har du med belgere? Siden du mener de er oppskrytt, liksom?

Javel, du har klart å slite de ut fysisk på en tur nå og da. Det er ikke DER folk har sagt de er krevende heller, på det fysiske - det er på den mentale biten, at de trenger å få bruke huene sine.. Og det er DER forskjellen ligger på husky og belger, for en husky trenger ikke så mye mental stimulans, mens en belgeren ikke trenger så mye fysisk mosjon. Da er det ikke et spørsmål om å være "oppskrytt" eller ikke, men hva du trenger bikkja til - jeg for min del trengte ikke ei bikkje som kunne gå snørrogførti mil i løpet av et døgn, jeg trengte en hund som gadd å gjøre LP-øvelser og gå spor, så da ble det belger etter å ha hatt husky.

Det er det som er kjekt med alle disse rasene, vettu, man bruker de til forskjellige ting..

Jeg mener de er oppskrytt på det mentale ja. Men der forklarte jeg meg sikkert for dårlig, da hele innlegget ble slettet dessverre :lol:

Ja, jeg mener de er oppskrytt.

Jeg mener ikke at de ikke trenger mye stimulans, men jeg mener en hundeintressert person klarer å tilfredstille dette behovet!

Det er for ille at folk som er aktive med hund, og som vil trene det ene og det andre, IKKE TØR å kjøpe en belger fordi de tror hundene må på 10 km spor, eller trene LP 4 timer hver dag uten å klikke.

De fleste jeg trener med har slike hunder. (Jeg har da en AH som kan terpes i LP i to timer i strekk uten problemer, da hun er trent opp til dette. Flaks kanskje, fått mye hund til lite penger :lol: Men jeg har ikke bare eid trekkhunder, og hundepass blir det jo mye av....))

Og man har da ett liv ved siden av og.

Hvis man er genuint intressert i hund og trening, så er det kjedelig å sitte der med FOR LITE hund. Er derfor flere av oss ender opp med fler.... Hvis en person skal ha EN hund, så kan visse raser bli litt lite.

Så med oppskrytt mener jeg at visse raser har fått ett rykte på seg ved at man mener bare noen ekstremt få mennesker takler disse hundene.

Og at det derfor er mange potensielt flinke mennesker som går glipp av mye ved å kjøpe seg FOR lite hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...