Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress hos hund


Benedicte

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ja, greit nok at ikke alle mennesker lykkes med metoden. Det skjer. Men det kan jo hende at det har andre årsaker til at det ikke virket i ditt tilfelle?

Jeg syns ærlig talt det kunne være verdt forsøket i trådstarters tilfelle, ettersom det ser ut til at alle menneskespråk-teknikkene er forsøkt gjennom årevis uten å få bukt med problemet. Da må man kanskje "bytte språk" og forsøke det istedet? :lol: Det kan neppe skade å stå der og gjespe iallefall :-)

Eller du kan ende med å stå der og, for hunden, oppføre deg rart. Hunden begynner å lure på hvorfor du stopper og oppfører deg rart. Hmm dette var rart tenker hunden. Det er best å være på den sikre siden og henge seg på muttern som helt klart reagerer på dette. Og siden muttern reagerer er det helt sikkert skummelt, sant? Best å reagere for sikkerhetsskyld. Tatta! du har forsterket det hunden reagerte på istedenfor å bare oppføre deg normalt, gå forbi det den reagerte på med største selvfølge og utstråle at dette er helt normalt og ikke noe å reagere på. Gjør du det er det også en god sansynlighet for at hunden oppfatter din reaksjon eller rettere sakt mangel på reaksjon. Hunden tenker åh muttern bryr seg ikke, da er det helt sikkert i orden. Men jeg tror ikke dette kan endre hundens stressnivå annet enn at usikre hunder ofte bygger opp stress i situasjoner de ikke mestrer.

Meeen når vi kommer til hunder som ligger høyt i stress konstant eller i mange situasjoner, som denne tråden egentlig handler om, er vi langt over dette nivået selvfølgelig. Og da holder det nok neppe med verken Rugaas eller å tasse forbi som om ingen ting har hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Setter veldig pris på tips altså, men TR har mye rart for seg, og jeg trenger ikke å prøve det engang for å vite at det aldri kommer til å fungere. De gangene jeg tror det kan fungere er f.eks om hunden er litt utrolig hjemme, men vi snakker et stykke over det nivået her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan ende med å stå der og, for hunden, oppføre deg rart. Hunden begynner å lure på hvorfor du stopper og oppfører deg rart. Hmm dette var rart tenker hunden. Det er best å være på den sikre siden og henge seg på muttern som helt klart reagerer på dette. Og siden muttern reagerer er det helt sikkert skummelt, sant? Best å reagere for sikkerhetsskyld. Tatta! du har forsterket det hunden reagerte på istedenfor å bare oppføre deg normalt, gå forbi det den reagerte på med største selvfølge og utstråle at dette er helt normalt og ikke noe å reagere på. Gjør du det er det også en god sansynlighet for at hunden oppfatter din reaksjon eller rettere sakt mangel på reaksjon. Hunden tenker åh muttern bryr seg ikke, da er det helt sikkert i orden. Men jeg tror ikke dette kan endre hundens stressnivå annet enn at usikre hunder ofte bygger opp stress i situasjoner de ikke mestrer.

Meeen når vi kommer til hunder som ligger høyt i stress konstant eller i mange situasjoner, som denne tråden egentlig handler om, er vi langt over dette nivået selvfølgelig. Og da holder det nok neppe med verken Rugaas eller å tasse forbi som om ingen ting har hendt.

Akkurat dette er det jeg har gjort overfor Shadow.

Han stresset seg lett opp i enkelte situasjoner da vi fikk han, men etter å ha gått selvsikkert forbi syklende unger, joggere, barnevogner, menneskemengder, busser, barnehager på tur (dvs, i alle fall barnehageunger på tur) osv, så fant han ut at dette ikke var så farlig og tar ting mer med ro nå.

Sliter fremdeles med hunder vi møter, så der har vi en liten jobb foran oss, men ser fremskritt der også (nå kan han gå pent til vi er 2 meter unna, tidligere begynte han å dra så fort han så den andre hunden uansett om det var 10 eller 100 meter unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser denne på Canis: "Slipp kontrollen løs" Noen som har brukt den? verd å kjøpe?

Lær deg å snu hundens stress til trygghet, og forstyrrelser til fokus! Leslie McDevitts geniale «Slipp kontrollen løs»-program er laget for å hjelpe problemhunder til å slappe av, fokusere, og jobbe pålitelig uten bånd i enten stimulerende eller stressende situasjoner.

Boka er spesielt nyttig for:

• Hunder som er usikre eller ikke klarer å jobbe uten bånd rundt

andre hunder

• Hunder som lett lar seg distrahere eller har problemer med å konsentrere

seg

• Hunder som er reaktive eller lett blir opphisset

• Hunder som er engstelige eller stresset og melder seg ut

• Hunder som ikke klarer å kontrollere impulsene sine når de er opphisset

Alle hundeinstruktører bør definitivt lese denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tittet på den når den kom ut. Hunden min har ikke noe problem med å fokusere under forstyrrelser, hun melder seg ikke ut og kan fint jobbe uten bånd. Hun er heller ikke engstelig eller opphisset. Problemet er at stresset fortsatt er der. Hun jobber sammen med meg med et kjempehøyt stressnivå fordi det er andre hunder til stede, f.eks at hun piper. Jeg tror ikke den pipingen er så enkel å fjerne med trening, for det virker som noe hun gjør ubevisst. Det er jo stresset som bunner i det, så jeg vil heller få bort stresset i disse situasjonene enn å prøve å trene det bort operant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne på Canis: "Slipp kontrollen løs" Noen som har brukt den? verd å kjøpe?

Lær deg å snu hundens stress til trygghet, og forstyrrelser til fokus! Leslie McDevitts geniale «Slipp kontrollen løs»-program er laget for å hjelpe problemhunder til å slappe av, fokusere, og jobbe pålitelig uten bånd i enten stimulerende eller stressende situasjoner.

Boka er spesielt nyttig for:

• Hunder som er usikre eller ikke klarer å jobbe uten bånd rundt

andre hunder

• Hunder som lett lar seg distrahere eller har problemer med å konsentrere

seg

• Hunder som er reaktive eller lett blir opphisset

• Hunder som er engstelige eller stresset og melder seg ut

• Hunder som ikke klarer å kontrollere impulsene sine når de er opphisset

Alle hundeinstruktører bør definitivt lese denne!

Er det samme som "Control Unleashed", som jeg har nevnt tidilgere i tråden. Boka er veldig bra, dvd-en ikke så. Labbis, jeg tror mye der kan hjelpe selv om du ikke har de problemene som spesifikt trekkes fram der. Det er jo de som virkelig har problemer, men det påpekes jo at alle kan ha god nytte av dette, uavhengig av om man har problemer eller ikke. Noe jeg er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer til dere begge to sammtidig.

Stress er ingen mentalegenskap, men en fysisk eller psykisk tilstand. Og henger sammen med at yttre påvirkninger/stress situasjoner fører til utskillelse av adrenalin og kortisol i kroppen. Om et menneske, en hund eller andre typer dyr blir utsatt for påvirkninger som er stressende for den over lengre tid kan stress bli kronisk. Dvs at kortisol og adrenalin nivået blir kronisk høyt og dermed får man det vi kaller negativt stress.

En hund med en god nervekonstitusjon vil tåle mye mer stress før det blir kronisk. Som at enkelte mennesker tåler stresssituasjoner bedre enn andre mennesker. Hvordan vi takler stress henger sammen med mentaleegenskaer.

En hund som avreagerer dårlig vil derfor bære med seg stresssituasjoner lengre enn en hund med gode avreaksoner. Hunden med gode avreaksjoner kvitter seg fortere med ubehag, frustrasjoner osv.

Og evnen til avreagering og håndtering av stressende situasjoner er arvelig. Så enkelt er det. ;)I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frts fra posten over...... ja visst, og den fysiologiske tommelfingerregelen for at hunden er en "stresshund" - er at hvilepulsen ligge på mellom 60-65 slag/minuttet. (normal hvilepuls 40- 60)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frts fra posten over... ja visst, og den fysiologiske tommelfingerregelen for at hunden er en "stresshund" - er at hvilepulsen ligge på mellom 60-65 slag/minuttet. (normal hvilepuls 40- 60)

Lol, da er Frost stressehund, hu har 120 i stående stilling nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill om bok. Jeg kjøpte den.

Så langt:

Innledningskapitlene skiller kunnskapsrikt, klokt og klart, samt holder styr på, begrepsbruken rundt opphisset /stress / reaktiv / aggresssiv , som ellers virker innfløkt og uforklart rundtomkring. Nyttig for "huet mitt".

Ellers mye edruelig om at vi aldri må glemme at biologi og atferd går hånd i hånd. Du kan ikke ta skylden hvis hundens nevroner fyrer i tide og utide. Ellers har forfatteren møtt noen instruktører som prøver å overbevise om at det din skyld. (kardinalfeil for slitne behaviorister som ikke har nok artskunnskap og/eller evne til å lese hunder) Problemene sitter ikke alltid bare i din ende av båndet. (nei, var det likt seg).Forfriskende lesning , kan man si!

Det presiseres at boka/kurset er rettet mot folk med hunder som er lettdistraherte, stressede eller reaktive.(som en skala). Men IKKE for de hundene som ligger høyt på reaktivitet. (symptomer lista opp - godt beskrevet). Sitat: Noen bør ikke settes i potensielt eksplosive situasjoner, punktum! Vi skal ikke forsøke å grille hundens nervesystem. Godt sagt.

Siden bokas kursramme er trening i agility, betyr det at selv en så prisverdig stimulering kan være overstimulering for enkelte hunder, (eksempel: sheltien som bjeffet seg gjennom hele runden, bjeffingen alle trodde var sheltie-fakter, men som egentlig var i en panikktilstand.) Men siden begrunnelsene for tiltakene hagler gjennom boka, så er her fritt fram og mange muligheter for å "tenke selv" ifht.eget behov, dvs hund og situasjoner/aktiviteter. Bra!

...og den ultimate boka for nervesystemer som ikke skal grilles er kanskje ikke skrevet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den, men ikke kommet så langt i den. Men syns det var litt slitsomt at den virker så "kursorientert" - er hele boka lagt opp som kurs eller er det bare starten som virker slik?

Skjønner hva du mener. Det blir bedre etterhvert, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...